Jump to content
IGNORERAD

El-problem


Esspe

Recommended Posts

Kenneth4618

Nä nu poppar jag lite popcorn och knäpper upp en kall öl 😀

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    25

  • Kenneth4618

    22

  • gst

    17

  • Mankan

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Nä nu poppar jag lite popcorn och knäpper upp en kall öl 😀

har redan lite resning🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Finns bra centraler som är färdiga för montage i byggvaruhusen i Thailand numera. 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Behöver lite råd om att felsöka. Vi har väldigt instabil el i huset nu. I går kväll var PEA här och kollade stolpen utanför och fixade lite där, hjälpte inte.

(Imponerad av hur snabbt dom kom, ringde på fm och fyra man kom vid 19 på kvällen).

 

Vi har två våningar ca 50 kvm på varje. 4 A/C (2 uppe och 2 nere) alla ca 12000 BTU. Sällan alla 4 är i gång samtidigt. 2 av A/C går på samma säkring, 1 uppe och 1 nere. 1 kyl och ett par fläktar plus lite smågrejor och belysning naturligtvis. Elen går upp och ner i styrka men A/C nere blir aldrig riktigt kalla. Den ena uppe fungerar helt ok (den som delar säkring) men även där märks hur tillförseln av el varierar. Ibland fladdrar en glödlampa och ett lysrör går i gång ibland men inte alltid. Micro kör inte fullt alltid. Vi har haft samma utrustning i flera år förutom att vi köpte större kyl/frys nyligen. Inte haft liknande problem tidigare. 

 

Räcker 15 Amp till för det vi har? Läste någonstans att man ska räkna 5-6 Amp per A/C men även om vi bara har dom nere i gång får vi inget riktigt tryck i det.

 

 

Vi har typ liknade AC å dyligt men inga bekymmer med 10amp mätare.

Pensionatet.thumb.jpg.d36a9508de194e717628cf18f84a9e68.jpg

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det här ta sig sa mordbrännarn.

Nu börjar svensk standard också bli inblandat, synd det inte är fredag.

Fast svensk standard bygger ju på nånting som i dom flesta fall fungerar. Till skillnad mot Thailändsk standard som för det mesta inte fungerar. 

Om Esspe driver 4 AC på en 15 ampers säkring? Tyder detta på att kabel Arean är kraftigt underdimensionerad. Vilket snarast bör kollas av en elektriker. Om inte annat för att inte riskera att bränna ner huset i en kabelbrand. Vilket är relativt vanligt i Thailand. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Du borde ta dit en elektiker och sätta upp en ny central för den du har är ju helt fel. 

Kanke  med huvudsäkring på 35A sedan jordfelsbrytare och därefter några säkringar på 16A , 10A  och ev 6A

Dom lägsta säkringar man sätter i Thailand brukar vara på 16A. Detra för att thailändsk standard in i huset är enfas. Medans man i Sverige använder 3 fas. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Har en kompis som har solceller i sitt hus på Ko Lanta. Dock ganska dyrt att installera. 

Visst är det problem i Asien att cellerna blir för varma pga för hög värme för att få ut bra effekt?

Har du ev tips att dela med dig av bra fungerande solceller, så är jag tacksam....

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tekkor:

Visst är det problem i Asien att cellerna blir för varma pga för hög värme för att få ut bra effekt?

Har du ev tips att dela med dig av bra fungerande solceller, så är jag tacksam....

Inte min grej. Vet bara att där jag bor i Bangkok, fungerar elen utmärkt. Och solseller har för lång playoff tid, för att vara lönsamma. 

 

Har problem i byn i Yasothon. Men det drabbar ju hela byn likvärdigt. Och där har jag uppmanat min svägerska att dom åker flera grannar till elverket och slår näven i disken, och kräver ändring. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Var skrev jag att man får spänningsfall pga undersäkring? 

Skrev att det var förmodligen felet.  Sedans svarade jag på denna fråga.  Huvudsäkringen är på 15 amp så mycket vet jag. Frågan är om det räcker?

 

Men vad vet jag om el,  jag är ju inte rörmokare 😀

 

 

 

 

En 15 ampers säkring släpper igenom normalt ca 5,7 kw. En liten AC på 9000 Btu ligger på en förbrukning på ca 1800 till 2500W. Vilket i bästa fall gör att hans 4 AC drar minst 7,2 Kw om dom körs samtidigt. Om då inte säkringen löser? Då betyder det att Arean på inkommande ledning efter huvudsäkring en är underdimensionetad. Vilket då gör att spänningen börjar gå upp och ner eftersom strömmen inte räcker till. En säkring är liksom lite on/off. Och överskrider man dess kapacitet så löser den. Så tillvida inte kabeln gör att den inte kan lösa. Låter som installationen gjorts av en typisk Thai elektriker. 

Ditt påstående om att säkringen troligen är felet motsägs av fysikens lagar om den inte löser ut. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite funderingar kring detta:

 

När jag kom ner till huset första gången, hade vi mycket problem. Är ju lite hobbyelektriker :), så skulle dra lite lyse till dåvarande toalett. Det visade sig då att kopplingen i huset var så att det var draget fas till båda trådarna till all utrustning, vilket innebar att då man släckte lyset, var det fas på båda trådarna (dvs ingen fasskillnad). Lite lustigt sätt att dra el för mig. Naturligtvis fanns heller ingen jord i huset.

 

Köpte en ugn för att ha till matlagning, men ville man då ha värme både uppe och nere, löst ju säkringen (vet ej vad som satt i huset, men tror det var 5A?). När vi åkt därifrån bad vi en systerson fixa uppsäkrat, så när vi kom tillbaka gick det att använda ugnen (15A). Ny "huvudsäkring" i huset. Fortfarande dock bara en säkring för hela huset.

 

För ett par år sedan drog vi om alla el i hela huset, med eget jordspett. Finns det någon huvudsäkring efter det, måste den sitta ute vid stolpen på vägen, för inne i huset har vi numera bara vår egen elcentral. Har i alla fall inte längre några problem med elen. Har fyra AC, fyra vattenvärmare mm.

 

Tror som alla andra att du får ta dit en elektriker och se över din el, inte lätt att veta vad som är fel, eller hur det är draget om det är gammalt.

 

Ska du byta elcentral, så gör inte samma misstag som jag gjorde från början att köpa något billigt från Kina. Fick byta efter ett par år då centralen började brinna. Satte då in en Siemens i stället, lite dyrare, men förhoppningsvis bättre :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
29 minuter sedan, skrev janne_h:

 

 

 

En 15 ampers säkring släpper igenom normalt ca 5,7 kw. En liten AC på 9000 Btu ligger på en förbrukning på ca 1800 till 2500W. Vilket i bästa fall gör att hans 4 AC drar minst 7,2 Kw om dom körs samtidigt. Om då inte säkringen löser? Då betyder det att Arean på inkommande ledning efter huvudsäkring en är underdimensionetad. Vilket då gör att spänningen börjar gå upp och ner eftersom strömmen inte räcker till. En säkring är liksom lite on/off. Och överskrider man dess kapacitet så löser den. Så tillvida inte kabeln gör att den inte kan lösa. Låter som installationen gjorts av en typisk Thai elektriker. 

Ditt påstående om att säkringen troligen är felet motsägs av fysikens lagar om den inte löser ut. 

Lär dig för helevete att läsa innan du spelar besserwisser.

Du hittar på saker som jag skrivit. 

"Ditt påstående om att säkringen troligen är felet motsägs av fysikens lagar om den inte löser ut"

Det finns ett ordspråk som du om någon borde följa. 

Bli vid din läst

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev gst:

Lite funderingar kring detta:

 

När jag kom ner till huset första gången, hade vi mycket problem. Är ju lite hobbyelektriker :), så skulle dra lite lyse till dåvarande toalett. Det visade sig då att kopplingen i huset var så att det var draget fas till båda trådarna till all utrustning, vilket innebar att då man släckte lyset, var det fas på båda trådarna (dvs ingen fasskillnad). Lite lustigt sätt att dra el för mig. Naturligtvis fanns heller ingen jord i huset.

 

Köpte en ugn för att ha till matlagning, men ville man då ha värme både uppe och nere, löst ju säkringen (vet ej vad som satt i huset, men tror det var 5A?). När vi åkt därifrån bad vi en systerson fixa uppsäkrat, så när vi kom tillbaka gick det att använda ugnen (15A). Ny "huvudsäkring" i huset. Fortfarande dock bara en säkring för hela huset.

 

För ett par år sedan drog vi om alla el i hela huset, med eget jordspett. Finns det någon huvudsäkring efter det, måste den sitta ute vid stolpen på vägen, för inne i huset har vi numera bara vår egen elcentral. Har i alla fall inte längre några problem med elen. Har fyra AC, fyra vattenvärmare mm.

 

Tror som alla andra att du får ta dit en elektriker och se över din el, inte lätt att veta vad som är fel, eller hur det är draget om det är gammalt.

 

Ska du byta elcentral, så gör inte samma misstag som jag gjorde från början att köpa något billigt från Kina. Fick byta efter ett par år då centralen började brinna. Satte då in en Siemens i stället, lite dyrare, men förhoppningsvis bättre :)

Hur vet du att det var ström i båda faserna? 

När man mäter mot jord får man ström i både fas och nolla normalt 220 volt. För att mäta fram att du har ström från båda kablarna (2 fas) , mäter du mellan dessa. Och ska då få fram 380 volt om du har det indraget i huset? Får du 220/230 volt mellan dessa så har du normal spänning fram. Har du däremot 1 fas indraget vilket är standard i Thailand. Så skulle jag bli förvånad om du får något värde över huvudtaget, om du mäter mellan kablarna. Då detta du påstår skulle vara samma sak som att försöka driva något med 2 kablar kopplade till plus polen på ett batteri. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Vad du än gör Esspe så lyd inga råd från rörkrökarn för då kan det gå riktigt illa 😀

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Lär dig för helevete att läsa innan du spelar besserwisser.

Du hittar på saker som jag skrivit. 

Det finns ett ordspråk som du om någon borde följa. 

Bli vid din läst

Jag utgick från det du skrev själv. 

Men bevisligen förstod du inte vad du själv skrev? 

Dock blir det lite svårt att hålla en saklig diskussion, där du anser dig personligt förorättad, och kallar mig för besserwisser. 

 

Men vad vet jag. Jag bara konstruerar 12 volts anläggningar. Där startmotor slang rullar fjärr ställdon och egenbyggda kretskort ska samverka utifrån rätt beräkning av kabelarea mm, just för att inte få strömbortfall. Vilket är ungefär samma sak som tråden bygger på. 

Inte gör det mig personligt förorättad som vissa andra om jag skulle ha fel.  Och ger epitet till den jag diskuterar med. 

Verkar vara en röd tråd som följer dig i kommunikation med många medlemmar. Vilket är tråkigt, då du annars brukar ha mycket att tillföra. 

Ska inte ge dig några råd i social kommunikation. Då erfarenheten säger att det är svårt att få gamla hundar att sitta. 

 

Start citat

"Skrev att det var förmodligen felet.  Sedans svarade jag på denna fråga.  Huvudsäkringen är på 15 amp så mycket vet jag. Frågan är om det räcker?" 

 

Men vad vet jag om el,  jag är ju inte rörmokare "

Slut citat

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev janne_h:

Hur vet du att det var ström i båda faserna? 

När man mäter mot jord får man ström i både fas och nolla normalt 220 volt. För att mäta fram att du har ström från båda kablarna (2 fas) , mäter du mellan dessa. Och ska då få fram 380 volt om du har det indraget i huset? Får du 220/230 volt mellan dessa så har du normal spänning fram. Har du däremot 1 fas indraget vilket är standard i Thailand. Så skulle jag bli förvånad om du får något värde över huvudtaget, om du mäter mellan kablarna. Då detta du påstår skulle vara samma sak som att försöka driva något med 2 kablar kopplade till plus polen på ett batteri. 

Enfas in i huset, och båda trådarna fram till all utrustning kom från denna enda fas. Blir ju då som du skriver (och som jag skrev) ingen potentialskillnad, och allt är "släckt". när man då slår om brytaren, och tar bort 220V från den ena tråden blev det potentialskillnad och utrustningen "tändes". Som sagt mycket märklig koppling, men hade uppenbarligen fungerat i ett antal år. Var dock lite obehagligt när man inte visste om det, och "släckte" med brytaren, och det visade sig vara spänning på båda kablarna :(

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Perfekt Coronatråd, då det inte är fredag. 
Janne_h läxar upp er i geometri om ni inte är snälla. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
17 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag utgick från det du skrev själv. 

Men bevisligen förstod du inte vad du själv skrev? 

Dock blir det lite svårt att hålla en saklig diskussion, där du anser dig personligt förorättad, och kallar mig för besserwisser. 

 

Men vad vet jag. Jag bara konstruerar 12 volts anläggningar. Där startmotor slang rullar fjärr ställdon och egenbyggda kretskort ska samverka utifrån rätt beräkning av kabelarea mm, just för att inte få strömbortfall. Vilket är ungefär samma sak som tråden bygger på. 

Inte gör det mig personligt förorättad som vissa andra om jag skulle ha fel.  Och ger epitet till den jag diskuterar med. 

Verkar vara en röd tråd som följer dig i kommunikation med många medlemmar. Vilket är tråkigt, då du annars brukar ha mycket att tillföra. 

Start citat

"Skrev att det var förmodligen felet.  Sedans svarade jag på denna fråga.  Huvudsäkringen är på 15 amp så mycket vet jag. Frågan är om det räcker?" 

 

Men vad vet jag om el,  jag är ju inte rörmokare "

Slut citat

 

"Skrev att det var förmodligen" Hade du bemödat dig med att läsa så hade du säkert sett att det var spänningsfall jag menade. Men du har för bråttom när du vill brilljera 😉

Deta skrev jag i mitt första inlägg

"Verkar som du har för låg spänning. Mät den vid inkommande i centralen.

När det gäller avsäkring så räkna 220V och 10A så kan du belasta den med 2200W"

 

 

12 volt. WOW!!!!!  

 

Ska inte ge dig några råd i social kommunikation. Då erfarenheten säger att det är svårt att få gamla hundar att sitta. 

Där har du verkligen mycket att lära men det är förmodligen ett hopplöst fall. 

 

Du har ingen aning om hur många el/ styrskåp jag ritat och bygg i mina dagar.  Dessutom med  både 3 fas,  240V sam 12 och 24 volt styrningar inblandat. Så knip igen brödkrossen och håll dig till det du kan så folk inte råkar illa ut. 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

Enfas in i huset, och båda trådarna fram till all utrustning kom från denna enda fas. Blir ju då som du skriver (och som jag skrev) ingen potentialskillnad, och allt är "släckt". när man då slår om brytaren, och tar bort 220V från den ena tråden blev det potentialskillnad och utrustningen "tändes". Som sagt mycket märklig koppling, men hade uppenbarligen fungerat i ett antal år. Var dock lite obehagligt när man inte visste om det, och "släckte" med brytaren, och det visade sig vara spänning på båda kablarna :(

Låter ju helskumt. Då det inte ska kunna fungera. Måste vara sättet du mätte på eller utrustningen du mätte med. Blir ju ungefär som att koppla en 12 volts lampa till bara plus polen på båda polerna på lampan, och tro att det fungerar. Blir fysiskt omöjligt om nollan saknas i en anläggning som har enfas indraget. 

Du menar alltså att du särade kablarna, och sen mätte mellan jord och kabel och fick ström på båda kablarna? 

Kan ju även vara bakström från någon annan enhet om dom felaktigt samdragit nollan från flera enheter?

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tråkigt när man vill läsa en tråd och den sen tramsas sönder tills den stannar...

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Perfekt Coronatråd, då det inte är fredag. 
Janne_h läxar upp er i geometri om ni inte är snälla. 

Du förtjänar väl en uppläxning bara för din existens. 🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kontakta PEA och be dom rekommendera en riktig elektriker som kollar installationen i huset. Här i Uttarardit har PEA koll på elektrikerna.

Ändrades av biran
Felstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
4 minuter sedan, skrev Tekkor:

Så tråkigt när man vill läsa en tråd och den sen tramsas sönder tills den stannar...

Nu har ju Esspe redan fått några bra råd. 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

"Skrev att det var förmodligen" Hade du bemödat dig med att läsa så hade du säkert sett att det var spänningsfall jag menade. Men du har för bråttom när du vill brilljera 😉

Deta skrev jag i mitt första inlägg

"Verkar som du har för låg spänning. Mät den vid inkommande i centralen.

När det gäller avsäkring så räkna 220V och 10A så kan du belasta den med 2200W"

 

 

12 volt. WOW!!!!!  

 

Ska inte ge dig några råd i social kommunikation. Då erfarenheten säger att det är svårt att få gamla hundar att sitta. 

Där har du verkligen mycket att lära men det är förmodligen ett hopplöst fall. 

 

Du har ingen aning om hur många el/ styrskåp jag ritat och bygg i mina dagar.  Dessutom med  både 3 fas,  240V sam 12 och 24 volt styrningar inblandat. Så knip igen brödkrossen och håll dig till det du kan så folk inte råkar illa ut. 

Jag förstår nu fullt ut varför du är i konflikt med ett antal medlemmar på forumet. 

Det verkar inte krävas mycket i en sakdiskussion för att du ska bli kränkt. 

Have a good life. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev janne_h:

Låter ju helskumt. Då det inte ska kunna fungera. Måste vara sättet du mätte på eller utrustningen du mätte med. Blir ju ungefär som att koppla en 12 volts lampa till bara plus polen på båda polerna på lampan, och tro att det fungerar. Blir fysiskt omöjligt om nollan saknas i en anläggning som har enfas indraget. 

Du menar alltså att du särade kablarna, och sen mätte mellan jord och kabel och fick ström på båda kablarna? 

Kan ju även vara bakström från någon annan enhet om dom felaktigt samdragit nollan från flera enheter?

 

Fungerar alldeles utmärkt, du kan ju kolla med en elektriker. Samma fas på båda trådarna till t ex en lampa, ger en potentialskillnad på noll, dvs lampan lyser inte . Ta bort fasen på den ena tråden och du får potentialskillnad och lampan lyser.

 

Kontrollerade sedan på flera uttag i huset, och det var lika överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...