Jump to content
IGNORERAD

El-problem


Esspe

Recommended Posts

Behöver lite råd om att felsöka. Vi har väldigt instabil el i huset nu. I går kväll var PEA här och kollade stolpen utanför och fixade lite där, hjälpte inte.

(Imponerad av hur snabbt dom kom, ringde på fm och fyra man kom vid 19 på kvällen).

 

Vi har två våningar ca 50 kvm på varje. 4 A/C (2 uppe och 2 nere) alla ca 12000 BTU. Sällan alla 4 är i gång samtidigt. 2 av A/C går på samma säkring, 1 uppe och 1 nere. 1 kyl och ett par fläktar plus lite smågrejor och belysning naturligtvis. Elen går upp och ner i styrka men A/C nere blir aldrig riktigt kalla. Den ena uppe fungerar helt ok (den som delar säkring) men även där märks hur tillförseln av el varierar. Ibland fladdrar en glödlampa och ett lysrör går i gång ibland men inte alltid. Micro kör inte fullt alltid. Vi har haft samma utrustning i flera år förutom att vi köpte större kyl/frys nyligen. Inte haft liknande problem tidigare. 

 

Räcker 15 Amp till för det vi har? Läste någonstans att man ska räkna 5-6 Amp per A/C men även om vi bara har dom nere i gång får vi inget riktigt tryck i det.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    25

  • Kenneth4618

    22

  • gst

    17

  • kenke

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Den här tråden har potential 🤣🤣🤣

 

Jag har ”två” elsystem, ett för ovanvåningen och ett för undervåningen, funderar starkt på solceller och ett hybridsystem, har som tur tillgång till riktig elektriker, ingen mprelektriker/byaelektriker :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Esspe:

Behöver lite råd om att felsöka. Vi har väldigt instabil el i huset nu. I går kväll var PEA här och kollade stolpen utanför och fixade lite där, hjälpte inte.

(Imponerad av hur snabbt dom kom, ringde på fm och fyra man kom vid 19 på kvällen).

 

Vi har två våningar ca 50 kvm på varje. 4 A/C (2 uppe och 2 nere) alla ca 12000 BTU. Sällan alla 4 är i gång samtidigt. 2 av A/C går på samma säkring, 1 uppe och 1 nere. 1 kyl och ett par fläktar plus lite smågrejor och belysning naturligtvis. Elen går upp och ner i styrka men A/C nere blir aldrig riktigt kalla. Den ena uppe fungerar helt ok (den som delar säkring) men även där märks hur tillförseln av el varierar. Ibland fladdrar en glödlampa och ett lysrör går i gång ibland men inte alltid. Micro kör inte fullt alltid. Vi har haft samma utrustning i flera år förutom att vi köpte större kyl/frys nyligen. Inte haft liknande problem tidigare. 

 

Räcker 15 Amp till för det vi har? Läste någonstans att man ska räkna 5-6 Amp per A/C men även om vi bara har dom nere i gång får vi inget riktigt tryck i det.

 

 

16 amp!:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för förtydligande: Har du mött elen, och volten varierar, eller har du bara märkt på utrustningen att det är svajigt? AC behöver ju göras ren ca två ggr per år, är detta gjort? Brukar märkas stor skillnad efter

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Soengsang:

Den här tråden har potential 🤣🤣🤣

 

Jag har ”två” elsystem, ett för ovanvåningen och ett för undervåningen, funderar starkt på solceller och ett hybridsystem, har som tur tillgång till riktig elektriker, ingen mprelektriker/byaelektriker :)

Hur många amp har du på dom?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Esspe:

Hur många amp har du på dom?

16.

 

Ett hybridsystem skulle vara det ultimata, jag har ju en del spänningsproblem(både spänningsfall och toppar) hemma, och ett hybridsystem med batteriuppbackning tar ju det, och samtidigt ladda batterierna med solceller.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju som det är för klent från elverket. Har något liknande problem i Yasothon. 

 Vilket yppar sig i att om vi kör AC poolpump pump belysning mm. Då lägger vattenpumpen ner ibland. Då spänningen blir för låg. Löses genom att vi slår av detta så kommer vattnet igång. Det är bara det att vattenpumpen ligger på min svägerskas abonnemang. Som har egen mätare och stolpe(2 tomter som sitter ihop). 

Vilket då beror på att på kvällar och helger, kör folk i byn el så det ryker. Varav vi ligger längst ut. Hur kan annars saker som ligger på olika abonnemang påverka varandra? 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

16.

 

Ett hybridsystem skulle vara det ultimata, jag har ju en del spänningsproblem hemma, och ett hybridsystem med batteriuppbackning tar ju det, och samtidigt ladda batterierna med solceller.

Har en kompis som har solceller i sitt hus på Ko Lanta. Dock ganska dyrt att installera. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

Har en kompis som har solceller i sitt hus på Ko Lanta. Dock ganska dyrt att installera. 

Ja, både cellerna o batterierna kostar en del, men en vän som är elektriker vid en stor fabrik, men teknik i västerländsk standard på automatiseringssystem etc. ska hjälpa mig, beställer nog en del direkt från det stora landet i öst.

Helt enkelt en stor ups för hela huset, har nog förstört tvapparater för 200000 de senaste 8 åren, så kan lätt lägga en slant på detta.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Verkar som du har för låg spänning. Mät den vid inkommande i centralen.

När det gäller avsäkring så räkna 220V och 10A så kan du belasta den med 2200W

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev gst:

Bara för förtydligande: Har du mött elen, och volten varierar, eller har du bara märkt på utrustningen att det är svajigt? AC behöver ju göras ren ca två ggr per år, är detta gjort? Brukar märkas stor skillnad efter

Har inte mätt något, det är instabilt bara. AC är rengjorda.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Verkar som du har för låg spänning. Mät den vid inkommande i centralen.

När det gäller avsäkring så räkna 220V och 10A så kan du belasta den med 2200W

 

Att jag troligen har för låg spänning låter ju troligt och det förstod jag. Hur jag ska mäta det har jag inte en susning om, är det inte PEA som mäter det i stolpen?

Resten försökte jag med Google translate men det sprack ;) Huvudsäkringen är på 15 amp så mycket vet jag. Frågan är om det räcker?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Om du är osäker på el, ta dit en elektriker som mäta upp det hela. 

Det är bara och kolla vad dina förbrukare tar.  220V x 15A = 3300W, det vad du max kan ha i förbrukning samtidigt. 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Om du är osäker på el, ta dit en elektriker som mäta upp det hela. 

Det är bara och kolla vad dina förbrukare tar.  220V x 15A = 3300W, det vad du max kan ha i förbrukning samtidigt. 

Knappt 3 dammsugare🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Om du är osäker på el, ta dit en elektriker som mäta upp det hela. 

Det är bara och kolla vad dina förbrukare tar.  220V x 15A = 3300W, det vad du max kan ha i förbrukning samtidigt. 

Fast det är väl lite svårt att få spänningsfall om det är undersäkrat. Snarare tvärtom istället. 

Säkringen löser ju om det är undersäkrat. 

Det brukar stå på skylten på AC,n hur mycket en AC drar. 16 ampere säkring brukar räcka för en AC normalt. Men det beror ju på hur stor AC,n är?  Dock blir det nog problem att driva flera AC på en 16 ampers säkring. Då den med största sannolikhet löser. Och löser den inte är problemet med matningen inte räcker till. Som vanligtvis brukar härröra sig till elnätet. 

Verkar ju som elverket inte beräknar begränsningen utifrån förutsättningarna vad gäller Huvudsäkringarna. Finns ju en anledning att man i Sverige tar högre avgift ju mer man säkrar upp. Då högre uposäkring kräver mer av nätet. Vilket även ger elverket högre kostnader i form av uppgradering av elnätet. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudsäkringen är på 15 amp men sen finns det ju åtta andra "undersäkringar". Fyra på 16 och 4 på 32. 2 A/C är kopplade på samma 32 dom andra båda på var sin 32.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
11 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast det är väl lite svårt att få spänningsfall om det är undersäkrat. Snarare tvärtom istället. 

Säkringen löser ju om det är undersäkrat. 

Det brukar stå på skylten på AC,n hur mycket en AC drar. 16 ampere säkring brukar räcka för en AC normalt. Men det beror ju på hur stor AC,n är?  Dock blir det nog problem att driva flera AC på en 16 ampers säkring. Då den med största sannolikhet löser. Och löser den inte är problemet med matningen inte räcker till. Som vanligtvis brukar härröra sig till elnätet. 

Verkar ju som elverket inte beräknar begränsningen utifrån förutsättningarna vad gäller Huvudsäkringarna. Finns ju en anledning att man i Sverige tar högre avgift ju mer man säkrar upp. Då högre uposäkring kräver mer av nätet. Vilket även ger elverket högre kostnader i form av uppgradering av elnätet. 

Var skrev jag att man får spänningsfall pga undersäkring? 

Skrev att det var förmodligen felet.  Sedans svarade jag på denna fråga.  Huvudsäkringen är på 15 amp så mycket vet jag. Frågan är om det räcker?

 

Men vad vet jag om el,  jag är ju inte rörmokare 😀

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Esspe:

Huvudsäkringen är på 15 amp men sen finns det ju åtta andra "undersäkringar". Fyra på 16 och 4 på 32. 2 A/C är kopplade på samma 32 dom andra båda på var sin 32.

En huvudsäkring på 15 amp och dina " undersäkringar på 16 - 32 amp kan inte stämma. köp dej

en voltmeter kostar inte mycket, mät i olika uttag inne i huset och se vad du har där. Nu är inte

jag elektriker bara vedhuggare😇😇

Link to comment
Dela på andra sajter

Ruttna oxiderade under demensionerade kablar och uttag kanske

 

 

Spänningsfall

Den ström som flyter igenom en ledning skapar ett spänningsfall. Den välkända ohms lag säger oss enkelt uttryckt att U=R*I vilket innebär att spänningsfallet är sammankopplat med strömmens storlek och strömbanans väg (normalt en ledning).

Vid all dimensionering av elektriska anläggningar kan vi reducera spänningsfallet på två sätt:

Minska ledningens resistans

Minska strömmen i kretsen

I de flesta fall är det svårt att minska strömmen eftersom vi har ett givet effektbehov. Minska ledarens resistans kan vi göra genom att öka arean eller minska längden på ledningen. Praktiskt ska du därför när du dimensionerar kablar välja en area som är tillräckligt stor för att spänningsfallet ska hållas på en rimlig nivå.

I Svensk Standard talar man om följande nivåer för acceptabelt spänningsfall:

Huvudledning från servissäkring till gruppcentral: 2%

Sammanlagt spänningsfall i huvudledning från servissäkring och gruppledning för belysning och småapparater: 3%

Sammanlagt spänningsfall i huvudledning från servissäkring och gruppledning för annat ändamål: 4%

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här ta sig sa mordbrännarn.

Nu börjar svensk standard också bli inblandat, synd det inte är fredag.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
23 minuter sedan, skrev Esspe:

Huvudsäkringen är på 15 amp men sen finns det ju åtta andra "undersäkringar". Fyra på 16 och 4 på 32. 2 A/C är kopplade på samma 32 dom andra båda på var sin 32.

Du borde ta dit en elektiker och sätta upp en ny central för den du har är ju helt fel. 

Kanke  med huvudsäkring på 35A sedan jordfelsbrytare och därefter några säkringar på 16A , 10A  och ev 6A

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det här ta sig sa mordbrännarn.

Nu börjar svensk standard också bli inblandat, synd det inte är fredag.

lill lordag  😂

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Behöver lite råd om att felsöka. Vi har väldigt instabil el i huset nu. I går kväll var PEA här och kollade stolpen utanför och fixade lite där, hjälpte inte.

(Imponerad av hur snabbt dom kom, ringde på fm och fyra man kom vid 19 på kvällen).

 

Vi har två våningar ca 50 kvm på varje. 4 A/C (2 uppe och 2 nere) alla ca 12000 BTU. Sällan alla 4 är i gång samtidigt. 2 av A/C går på samma säkring, 1 uppe och 1 nere. 1 kyl och ett par fläktar plus lite smågrejor och belysning naturligtvis. Elen går upp och ner i styrka men A/C nere blir aldrig riktigt kalla. Den ena uppe fungerar helt ok (den som delar säkring) men även där märks hur tillförseln av el varierar. Ibland fladdrar en glödlampa och ett lysrör går i gång ibland men inte alltid. Micro kör inte fullt alltid. Vi har haft samma utrustning i flera år förutom att vi köpte större kyl/frys nyligen. Inte haft liknande problem tidigare. 

 

Räcker 15 Amp till för det vi har? Läste någonstans att man ska räkna 5-6 Amp per A/C men även om vi bara har dom nere i gång får vi inget riktigt tryck i det.

 

 

Låter klockrent som dålig jordning, be PEA att kolla ådraginingen av jordkabeln på stolparna utanför huset. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det här ta sig sa mordbrännarn.

Nu börjar svensk standard också bli inblandat, synd det inte är fredag.

Ohms lag gäller i alla länder med elektrisitet Med hans förbrukning borde huvudsäkringen löst ut

om det inte sitter en spik där istället för säkring

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Du borde ta dit en elektiker och sätta upp en ny central för den du har är ju helt fel. 

Kanke  med huvudsäkring på 35A sedan jordfelsbrytare och därefter några säkringar på 16A , 10A  och ev 6A

Haller med dig och det kan bli javligt dyrt nar alla prylarna gar sonder   vem ersatter det  inte elverket iallafall

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...