Jump to content
IGNORERAD

Scanna Negativ


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Hur vanlig är tjänsten att få negativ scannade till digitalt format i Thailand??

Ngn som provat?

Vad kostar det?

Är dom duktiga? Hur blir resultatet?

Kan ni rekommendera ngt företag som utför tjänsten? Företrädesvis i Bangkok.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mamma bäng fan pappa käng

    6

  • Tallviking

    3

  • clas391

    3

  • BB

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Finns en bra negativ/dia-scanner på Clas Ohlson annars med USB-anslutning för 799 kr

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Finns en bra negativ/dia-scanner på Clas Ohlson annars med USB-anslutning för 799 kr

Hej.

Tack för tipset. Men pga enorma mängder negativ skulle jag vilja köpa tjänsten om bara priset är det rätta och kvaliten godkänd. Tänkte det borde vara en bra tjänst att köpa i Thailand eftersom det är en hel del manuellt arbeta att scanna. mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja

Ingen som lämnat in negativ för scanning i Thailand och kan ge en bedömning på resultatet?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade in detta och tänkte att det verkade billigt.

Men man måste nog skicka en hel del dia eller negativ

Minimum order is $1,500.00 plus shipping. :mellow:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv köpt en negativsccanner från Elgiganten kostade 699:.. Ett jäkla massa jobb blev att scanna av ca 4000 negativ.. Kvaliten är helt okey

post-5021-125268838798_thumb.jpg

post-5021-125268838798_thumb.jpg

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Är det ingen som provat scannern frå Claes O.

Boffepreved.gif

Har precis packat ned den andra scannern för leverans tillbaka till C. O. Efter att installerat, kopplat in och kalibrerat den första sätter in negfilm klickar på copy, får svar "failed to get image data" kopplar ur usb och kopplar in igen, enligt handbok, får ett ping på datorn plus maskinvara upptäckt.klar att användas men samma resultat, failed to,,,osv. Avinstallerar och återinstallerar, kör hela uppstartprogram, trots det, samma failed to get, byter scannern, nr två klarar 23 kopior sedan börjar det, failed to get image data. Nu ger jag upp, och lämnar tillbaks skräpet.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis packat ned den andra scannern för leverans tillbaka till C. O. Efter att installerat, kopplat in och kalibrerat den första sätter in negfilm klickar på copy, får svar "failed to get image data" kopplar ur usb och kopplar in igen, enligt handbok, får ett ping på datorn plus maskinvara upptäckt.klar att användas men samma resultat, failed to,,,osv. Avinstallerar och återinstallerar, kör hela uppstartprogram, trots det, samma failed to get, byter scannern, nr två klarar 23 kopior sedan börjar det, failed to get image data. Nu ger jag upp, och lämnar tillbaks skräpet.

Om du kopplar den via en USB-hub så kan det vara det som är problemet. Prova i så fall med att koppla den direkt till datorn istället och testa igen.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, men jag har ingen mellanliggande hub, utan jag har provat genom båda portarna, direkt på datorns framsida, och fått samma resultat på båda.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, men jag har ingen mellanliggande hub, utan jag har provat genom båda portarna, direkt på datorns framsida, och fått samma resultat på båda.

Det enda jag kan tänka mig är att du har kopplat in scannern till datorn innan du installerade drivrutinerna (CD-skivan). Om du gjort detta måste du ta bort enheten i kontrollpanelen, systemmappen, enhetshanteraren, samt därefter återinstallera vi CD skivan innan du ansluter scannern till datorn.

CD skivan måste först in i datorn innan maskinvaran ansluts till datorn, annars brukar det bli problem.

Men detta kanske du redan viste? Lycka till med problemlösningen.

Silom

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja, För att Återgå till ursprungsfrågan.

Det verkar som det inte vara några som använt sig av TJÄNSTEN att få

gamla negativ inscannade till digitalt format i Thailand.?

Tänkte det borde vara idealiskt att få detta gjort i Thailand eftersom

det är en hel del manuellt arbete med detta och arbetskostnaderna är låga i Thailand.

Kan också tänka mig att detta är ngt man gör en gång med massor av negativ och sedan är det gjort.

Det kanske är så att det finns på varenda liten fotoshop, men det bästa vore ju om man hade ngn referens eftersom resultatet säkert kan variera.

Ngn som provat? Vad kostar det? Är dom duktiga? Hur blir resultatet?

Kan ni rekommendera ngt företag som utför tjänsten? Företrädesvis i Bangkok.

Mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Silom, jag förstår att du vill vara hjälpsam, men som jag skrev i mitt första inlägg, "efter att installerat,kopplat in och kalibrerat" allt i nämnd ordning, kan också nämna att jag startade om efter installationen,dvs INNAN jag kopplar in på usbporten. Systemkrav enligt kartongen: XP eller vista 512mb ram och minst 800mb ledigt utrymme på hd, jag har XP 512mb ram och cirka 20 gig ledigt utrymme på hd, så där finns inga problem, det enda jag inte har försökt är att stänga ned virusskyddet före installation, men det känns som något ganska långsökt, även om det i instrboken står att det i vissa fall kan behövas för vistasystem.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om du är i Bangkok kan jag rekomendera att du åker till Lad Prao, mitt emot "Central Lad Prao" finns det flera stora proffsiga fotobutiker som gör att konkurrensen är hård = priserna låga och kvaliteten mycket bra. Har skrivit ut både digitala bilder och fått negativ scannade där och är mycket nöjd med resultatet, se bara till att det inte finns små dammkorn med bland negativen. Priset för scanning kommer jag tyvärr ej ihåg men en vanlig 10*15cm utskrift kostar ca 2B.

Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har anvant Big Camera butiken i Emporium. Sakert inte billigast eller bast men for oss narmast och darmed bekvamast.

meanddad.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där med scanning hade man gärna lämnat bort om man hade haft möjligheten att göra det till ett bra pris samt kunnat vara säker på att det görs på bästa möjliga sätt och med bra utrustning. Men där tror jag det brister hos de flesta, vill man vara säker på bra resultat är man nog nödd att göra det själv. Är själv inne på min andra filmscanner eftersom jag inte var nöjd med resultatet den först inköpta gav. Den senaste kostade 8-9 tusen spänn när jag köpte den för 5-6 år sedan och ger bra resultat men är ack så långsam. Är efter 7-8 års scanning då och då inte ens halvägs genom diabildsamlingen ännu. Orkar inte ens tänka på alla negativ jag aldrig kommer hinna scanna. Suck!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Tack för input Trekke och Wille. Nu har jag tillräckligt info för att släpa med mig negativen till BKK.

Det får bli så att jag tar en bunt negativ och letar upp en Fotofirma och lämnar in 10% och kollar resultatet. Blir det OK så får jag ge dom förtroende för resten.

Mittemot Central LadPrao och Emporium blir väl några att kolla upp.

Ingen som möjligvis har ngn annan referens med pris och namn på firman att lägga till på "kolla upp listan". :):)

Tack på förhand :)

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

De har en speciell diabildsscanner för 699 kr på Netto såg jag. Alltså ingen vanlig scanner med diabildsfunktion utan detta är en scanner just för att scanna in diabilder och negativ. "48-bit, 3600 dpi optisk upplösning, två filmskydd, 5 megapixlar". Bild på netto.se "helgens klipp v40". Kanske skräp, ingen aning. :crazy:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

I senaste numret av tidningen "Allt om PC" finns en stor test och guide av dia/negativ-scanners

kanske kan vara bra att läsa för dom som är intresserade

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Tja.

Tack för input Trekke och Wille. Nu har jag tillräckligt info för att släpa med mig negativen till BKK.

Det får bli så att jag tar en bunt negativ och letar upp en Fotofirma och lämnar in 10% och kollar resultatet. Blir det OK så får jag ge dom förtroende för resten.

Mittemot Central LadPrao och Emporium blir väl några att kolla upp.

Ingen som möjligvis har ngn annan referens med pris och namn på firman att lägga till på "kolla upp listan". smile.gifsmile.gif

Tack på förhand smile.gif

Nyfiken på om det blev nåt av de hela? kanske någon annan har lämnat bort dia eller negativremsor i Bangkok eller Pattis?

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyfiken på om det blev nåt av de hela? kanske någon annan har lämnat bort dia eller negativremsor i Bangkok eller Pattis?

Är också nyfiken.

Har försökt på egen hand med en del extra inköpt utrustning (negativskanner) men är inte speciellt nöjd med resultatet.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
mamma bäng fan pappa käng

Nyfiken på om det blev nåt av de hela? kanske någon annan har lämnat bort dia eller negativremsor i Bangkok eller Pattis?

Ligger fortfarande på livets "att-göra-lista" det här med att scanna alla gamla negativ.

:)

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också nyfiken.

Har försökt på egen hand med en del extra inköpt utrustning (negativskanner) men är inte speciellt nöjd med resultatet.

//Singha711

Att scanna negativ är inte lätt och speciellt med enklare och billigare utrustning, samt att en del mjukvara saknar de inställningar man behöver.

Hemma har jag en gammal AGFA Douscan med en optisk upplösning på 1000 x 2000 ppi, interpolerat 4000 x 4000 ppi. med den får jag hyfsat resultat om jag scannar som dia och inverterar den i photoshop och lägger på en egen kurva. Det största problemet är att negativa dia har för högt densitetsomfång för sensorn på många billiga scanners.

Vuescan är en programvara som med korrekta inställningar fungerar bra.

På jobbet har jag en professionell scanner som kostade c:a 400.000 Skr 14 år sedan, men även i den är det svårt trots en mycket bra mjukvara.

Ett tips för den som använder en flatbädd-scanner är att scanna med paraffinolja, resultatet är mindre damm och repor samt bra vid större förstoringar. Det kräver dock en rengöring efteråt.

Bilden är ett negativ scannad på min AGFA Douscan utan olja, bilden tagen i slutet av 60-talet.

post-3194-0-81479700-1322660228_thumb.jp

post-3194-0-81479700-1322660228_thumb.jp

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...