Jump to content
IGNORERAD

Bistånd för nyanländ Thailändare


jessi

Recommended Posts

tjo!

Min pojkvän har fått uppehållstillstånd och arbetstillstånd biggrin.gif och kommer snart till sverige, jag har kollat upp det mesta som måste fixas när han kommer, så som personnummer på skatteverket, id-kort och anmäla till försäkringskassan m.m.

Sun skall börja läsa SFI och vi skall skriva in han på arbetsförmedligen, min fråga är om han är berättigad till ngt bistånd? unsure.gif Jag är inte så haj på det där och vet att ni är många som redan har gått igenom allt och säkert har mycket att dela med er av...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

tjo!

Min pojkvän har fått uppehållstillstånd och arbetstillstånd biggrin.gif och kommer snart till sverige, jag har kollat upp det mesta som måste fixas när han kommer, så som personnummer på skatteverket, id-kort och anmäla till försäkringskassan m.m.

Sun skall börja läsa SFI och vi skall skriva in han på arbetsförmedligen, min fråga är om han är berättigad till ngt bistånd? unsure.gif Jag är inte så haj på det där och vet att ni är många som redan har gått igenom allt och säkert har mycket att dela med er av...

Det ekonomiska biståndet ska väl du stå för eftersom det är du har bjudit hit honom ... eller?

Det kan väl knappast vara alla andra skattbetalare som ska finansiera ert kärleksliv i Sverige. :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Din pojkvän har med UT samma rättigheter och skyldigheter som alla andra som är bosatta i Sverige. Med undantag av studiemedel som kräver att man har ett PUT samt att SFI är inte studiemedelsberättigat.I praktiken innebär det inga bidrag alls.

Han bör anmäla sig hos arbetsförmedlingen men i praktiken är det lättare att hitta jobb själv. Lyssna lite med ditt nätverk och på thairesturanger mm.

Om sammalagda hushållsinkomsten understiger existensminimum och i inte har några besparingar kan socialbidrag komma ifråga.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Till siam-nilsson

Joo det är klart att det är jag som står för det ekonomiska biståndetno.gif

Men jag undrade eftersom han är inskriven på arbetsförmedligen så är man väl berättigad till bistånd eller?

När man får permanent uppehållstillstånd och man vill plugga svenska så får man ju bistånd från CSN...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Till siam-nilsson

Joo det är klart att det är jag som står för det ekonomiska biståndetno.gif

Men jag undrade eftersom han är inskriven på arbetsförmedligen så är man väl berättigad till bistånd eller?

När man får permanent uppehållstillstånd och man vill plugga svenska så får man ju bistånd från CSN...

Om det ska bli några bidragspengar till din pojkvän beror nog på vilken ekonomi som du själv har för närvarande. Myndigheterna lär beräkna den sammanlagda ekonomin och era gemensamma tillgångar i ert hushåll innan det blir frågan om några slantar.

Du (jag vet inte om du är tjej eller kille) får nog ställa in dig på att det kommer att kosta dig en hel del stålar under de kommande åren innan SFI är överstökat och studier på lite högre nivå kan påbörjas (vilka brukar berättiga vissa bidrag).

Karln din får väl göra som de flesta andra tjaitjejer gör när de kommer hit, dvs skaffa sig ett extraknäck som restaurangbiträde, hotellstäderska eller trappstäderska under tiden som han ska lära sig svenska.

Lycka till i alla fall,

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni ska nog inte förvänta er några bidrag.

Sen för att få bidrag från CSN, måste han först ha klarat av SFI.

Sen tror jag att man kan få bidrag i 2 terminer..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Socialbidrag ni få men ingen:( rolig start när kommer till Sverige.

Vad menar du???

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Jessi, räkna inte med någon bidragshjälp från staten, vare sig för studier, arbetslöshet eller annat. Dom 2 första åren, eller tills din kille har PUT får ni klara er själv. Efter det går det att erhålla studiebidrag precis som alla andra svenskar samt ett litet extra studiestöd under en begränsad tid.

Men det finns ju något relativt nytt som heter instegsjobb eller liknande där invandrare tillåts kombinera jobb med SFI och då kunna få staten att stödja hans arbetgivare med upp emot hälften av lönekostnaden (tror jag det var?). Något som självklart kan trigga en arbetsgivare att faktiskt ge en kille som inte kan språket en deltidsanställning som kombineras med SFI-studier.

Kolla arbetsförmedlingen för mer info angående detta.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Socialbidrag kan ni få men ingen rolig start när han kommer till Sverige.

Socialbidrag ???????????????????

Har du ljugit om dina tillgångar då ni sökte Ut så får ni nog stå för allt själva ändå.

Använd då returbiljetten !!

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Socialbidrag ???????????????????

Har du ljugit om dina tillgångar då ni sökte Ut så får ni nog stå för allt själva ändå.

Använd då returbiljetten !!

Vänta lite nu... det väl ingen som uppger någon inkomst när UT söks? Varken den som söker eller den man har en relation med. Eller minns jag fel?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta lite nu... det väl ingen som uppger någon inkomst när UT söks? Varken den som söker eller den man har en relation med. Eller minns jag fel?

Herr Chang har talat.

Det stämmer... det är bara när ansöker om visum till sverige man måste uppge inkomst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Socialbidrag ???????????????????

Har du ljugit om dina tillgångar då ni sökte Ut så får ni nog stå för allt själva ändå.

Använd då returbiljetten !!

Jag förlorade mitt jobbet när min sambo kom (första gången till Sverige) hade ingen a- kassa så jag var tvungen ta socialbidrag några månader. Sen lyckades jag hitta nytt jobb kunde slutta ta socialbidrag. Det var inte :suicide: roligt förklara för min tjej varför vi måste gå snacka med käringarna på social kontoret .

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...