Jump to content
IGNORERAD

Vad byggs äkta kärlek av?


Vaxet

Recommended Posts

Alla blir saliga på sin tro och ingen kan tala om för någon annan hur man skall finna äkta kärlek.

Anledningen till att jag startade tråden var att acceptansen i olika delar av världen är olika angående vad som är ok att basera kärlek på.

Och här i svedala så är många 100% säkra på att ekonomi är fult som en förälskningfaktor och de förhållande som har denna ingrediens som del av kärleken, är inte äkta kärlek.

Detta i sin tur drabbar oss med partner från tredje världen.

Många ser våra förhållande som byggda på endast ekonomi och då är det fel fel fel, och kan omöjligt ha utvecklats till äkta kärlek.

Däremot är det ok och accepterat att basera sin äkta kärlek på t.ex.:

Att bli kär i blondinen med hål i huvudet-men med jätte stora pattar i silikon.'

Att bli kär i mannen som är kändis och 35 år äldre än kvinnan, Hänt i veckan kommer gärna på hemma hos reportage.

Att som kändis kvinna på 48 år bli kär i 22 årige muskel Jacki, alla applåderar och grattar till att hon träffat sin toyboy.

Att på bästa sändningstid på TV i en utslagningstävling hitta sin älskling och bli äkta kär eftersom hela Sverige tittar på.

(helst skall man då också vara ensam mamma eller bonde)

Att en mindre bildskön kvinna blir tillsammans med en mindre bildskön man.

Att som man bli kär i den mycket rikare kvinnan.

Att som svensk kvinna bli kär i en mycket rikare man, då helst från utlandet, eller åtminstone en av kungens polare.

Inte accepterat och en omöjlig bas för äkta kärlek är t.ex.:

Att som bildskön kvinna bli kär i en mycket mindre bildskön man(han måste ha pengar vad ser hon annars i honom, går snacket direkt)

Att som kvinna från tredje världen gifta sig med en man från Sverige och flytta hit(pengar, pengar och bara pengar, säger pöbeln).

Att som inte rik eller känd man gifta sig med en mycket yngre kvinna oavsett från var hon kommer.(pöbeln får spader och skrockar, det är inte normalt)

Att som inte rik eller känd lite äldre kvinna, skaffa sig en toyboy på 22 år(äckligt och snuskigt säger massan)

Ja det finns så många bestämmelser om vad som är rätt eller fel i vår Västerländska moral.

Och det gäller att veta om och anpassa sig efter vad som är ok att börja bygga ett förhållande på, annars ses förhållandet som inte äkta kärlek.

Det stora problemet är dock att många vägra att lyfta blicken och inse att kärlek kan starta ur precis vad som helst och att vi borde vara mycket mer accepterande i våra värderingar.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ITOY

    14

  • Kim

    11

  • Vaxet

    8

  • Tujtuj

    4

Mest aktiva i denna tråd

Man känner liksom att man bara vill krama Vaxet, vilken härlig man må jag säga. :preved:

Jag kanske inte håller med somliga om att ekonomi kan vara en ingrediens i kärlek men skit samma, är vi alla lyckliga så är allt frid och fröjd. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

..

Ja det finns så många bestämmelser om vad som är rätt eller fel i vår Västerländska moral.

Och det gäller att veta om och anpassa sig efter vad som är ok att börja bygga ett förhållande på, annars ses förhållandet som inte äkta kärlek.

Underhallande och trevligt text som vanligt av Vaxet. Dock ar jag lite allergisk mot att det blivit kutym att slanga in en passus om svenska alternativt vasterlandska varderingar som begransade eller inskrankta. Jag vill havda att det ar ytterst fa kulturer med samma utrymme for olika former av relationer som i just Sverige. I tex. Thailand ar det betydligt mkt smalare norm for vad som kan anses vara "ok" eller ej. Visst, just nar det galler ekonomiska incitament och alder ar det ett alternativt synsatt men overlag betydligt mkt mer begransat. Samma galler for otaliga andra kulturer med andra vardegrunder. Sveriges forhallandevis extremt liberala installning till olika former av karlek och relationer framstaller du som de skulle vara konservativa i sammanhanget vilket kanns missvisande om an populistiskt gangbart. Det ar ofta forekommande att prata eller skriva om praktiga svenskar hit, moraliska hogborgen hit, osv men jag upplever att de ganska sallan faktiskt satts gentemot en internationell mattstock och ofta blir en subjektiv och ensidig beskrivning som sallan ar helt riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla blir saliga på sin tro och ingen kan tala om för någon annan hur man skall finna äkta kärlek.

Anledningen till att jag startade tråden var att acceptansen i olika delar av världen är olika angående vad som är ok att basera kärlek på.

Och här i svedala så är många 100% säkra på att ekonomi är fult som en förälskningfaktor och de förhållande som har denna ingrediens som del av kärleken, är inte äkta kärlek.

Detta i sin tur drabbar oss med partner från tredje världen.

Många ser våra förhållande som byggda på endast ekonomi och då är det fel fel fel, och kan omöjligt ha utvecklats till äkta kärlek.

Däremot är det ok och accepterat att basera sin äkta kärlek på t.ex.:

Att bli kär i blondinen med hål i huvudet-men med jätte stora pattar i silikon.'

Att bli kär i mannen som är kändis och 35 år äldre än kvinnan, Hänt i veckan kommer gärna på hemma hos reportage.

Att som kändis kvinna på 48 år bli kär i 22 årige muskel Jacki, alla applåderar och grattar till att hon träffat sin toyboy.

Att på bästa sändningstid på TV i en utslagningstävling hitta sin älskling och bli äkta kär eftersom hela Sverige tittar på.

(helst skall man då också vara ensam mamma eller bonde)

Att en mindre bildskön kvinna blir tillsammans med en mindre bildskön man.

Att som man bli kär i den mycket rikare kvinnan.

Att som svensk kvinna bli kär i en mycket rikare man, då helst från utlandet, eller åtminstone en av kungens polare.

Inte accepterat och en omöjlig bas för äkta kärlek är t.ex.:

Att som bildskön kvinna bli kär i en mycket mindre bildskön man(han måste ha pengar vad ser hon annars i honom, går snacket direkt)

Att som kvinna från tredje världen gifta sig med en man från Sverige och flytta hit(pengar, pengar och bara pengar, säger pöbeln).

Att som inte rik eller känd man gifta sig med en mycket yngre kvinna oavsett från var hon kommer.(pöbeln får spader och skrockar, det är inte normalt)

Att som inte rik eller känd lite äldre kvinna, skaffa sig en toyboy på 22 år(äckligt och snuskigt säger massan)

Ja det finns så många bestämmelser om vad som är rätt eller fel i vår Västerländska moral.

Och det gäller att veta om och anpassa sig efter vad som är ok att börja bygga ett förhållande på, annars ses förhållandet som inte äkta kärlek.

Det stora problemet är dock att många vägra att lyfta blicken och inse att kärlek kan starta ur precis vad som helst och att vi borde vara mycket mer accepterande i våra värderingar.

Kom igen Vaxet. Tycker att du liksom jag borde ställa dig över vad Persson och hans fru på tre trappor tycker om oss som funnit vår käresta här i Thailand. Låt dom ägna sina liv åt tidningar som Hänt i Veckan, TV-program typ Bonde söker fru samt ägna sig åt intriger och annat . Men jag lovar att inga av mina vänner ägnar sig åt sånt. Nix pix...dom står snarast på kö för att hälsa på oss här i syndens näste Pattayayes.gif

Mvh Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet, håller med helt och hållet.

Marsupilami, finns det bara 'ösa pengar o guld' eller 'leva i fattigdom', eller?

Och citatet "Riktig kärlek stärks bara mer av yttre påfrestningar" känns lite fel, för att inte kalla det verklighetsfrämmande.

Menar du på fullt allvar att ett förhållande där man verkligen älskar varandra kommer att hålla oavsett ekonomisk situation?

Jag kan nog påstå att den dagen en fru/flickvän ser att du (den som är pengainbringaren i familjen?!) inte kan mätta era barns magar, så kommer det förhållandet att vara över, så fort hon ser en möjlighet till förbättring.

För övrigt så tycker jag att kärlek (som sagofenomen) är överskattat. Vill man leva i fantasins värld, kolla på ett par filmer.

Verkligheten ser annorlunda ut.

Alla dessa krav på att kärleken inte får köpas för pengar, kärlek måste vara äkta osv... Trams.

Tror att många missar sin livs kärlek, pga för många krav på att allt ska vara som en saga.

Nu när jag tänker på det, så känns det mer och mer som att några här på forumet är som unga tjejer som fantiserar om det perfekta bröllopet. ;)

Tydligen trampa jag på åtminstone en öm tå. :whistle:

Att du är tvungen att köpa guldsmycken för att sedan få bekräftat att din fru älskar dig må vara hänt.

Alla är däremot inte tillfreds med en sådan typ av kärlek. :whistle:

Om du någon gång får motgångar i form av ekonomiska eller sjukdomsfall så ser du om kärleken är stark nog för att förhållandet ska hålla.

(Vill poängtera att jag inte menar extrem fattigdom...för det förekommer inte i sverige,alla kan ju trots allt få mat för dagen i dagens Sverige)

Har du och din partner samma syn och framtidstro hur ett förhållande ska vara byggt,ja då kommer du inse vad riktig kärlek är.

Det innebär också att bägge ska kunna tänka sig att bidraga till försörjning.

Det innebär också att bägge ska kunna besluta vad dom gemensamma pengarna ska användas till.

Inte enbart mannen eller kvinnan.(kärlek som kommer av "klirret",är ingen beständig kärlek, den är "lätt fånget och lätt förgånget")

Itoy har många tänkvärda ord,men de som "köpt" sin fru och kärlek "stångar" sin panna blodig mot väggen för att bevisa motsatsen i hans åsikter och vill gärna misstolka allt han säger. :whistle:

:wai:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Love is patient, love is kind.

It does not envy, it does not boast, it is not proud.

It is not rude, it is not self-seeking, it is not easily angered, it keeps no record of wrongs.

Love does not delight in evil but rejoices with the truth.

It always protects, always trusts, always hopes, always perseveres.

Enligt Bibeln på engelska...

Enligt Google translate:

Kärleken är tålmodig och kärlek slag. Kärleken är inte stridslysten, inte det inte skryta, det är inte stolt. Det är inte utmanande, inte självisk, är det inte lättretad, håller den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i det onda, men gläds med sanningen. Den skyddar alltid, alltid stiftelser, allt hoppas den, allt uthärdar den.

Om jag putsar Google translate blir det:

Kärleken är tålmodig, kärleken är vänlig.

Kärleken avundas inte, den skryter ej, den är inte stolt.

Den är inte oförskämd, inte självisk, är inte lättretad, den bokför inte fel.

Kärlek glädjes inte av ondska, utan fröjdas med sanningen.

Den skyddar alltid, litar alltid, hoppas alltid, den uthärdar allt.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var länge sen jag läste bibeln utan föredrar hellre Gustaf Fröding. Han levde mellan 1860-1911, ärvde en massa pengar som han söp/slösade bort, hamnade med "dåliga fruntimmer" och sedan på sinnessjukhus. Dock hade han en en fantastisk förmåga att uttrycka sig i skrift som ingen av oss MPR:s medlemmar ens är i närheten av.

Ex 1

Jag köpte min kärlek för pengar,

för mig var ej annan att få,

sjung vackert, I skorrande strängar,

sjung vackert om kärlek ändå.

Den drömmen, som aldrig besannats,

som dröm var den vacker att få,

för den, som ur Eden förbannats,

är Eden ett Eden ändå.

Ex 2

Men strunt är strunt och snus är snus,

om ock i gyllne dosor,

och rosor i ett sprucket krus

är ändå alltid rosor.

Härmed avslutar Fritz sin kulturella gärning på denna tråd och önskar godnatt jap.gif

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen trampa jag på åtminstone en öm tå. :whistle:

Att du är tvungen att köpa guldsmycken för att sedan få bekräftat att din fru älskar dig må vara hänt.

Alla är däremot inte tillfreds med en sådan typ av kärlek. :whistle:

Om du någon gång får motgångar i form av ekonomiska eller sjukdomsfall så ser du om kärleken är stark nog för att förhållandet ska hålla.

(Vill poängtera att jag inte menar extrem fattigdom...för det förekommer inte i sverige,alla kan ju trots allt få mat för dagen i dagens Sverige)

Har du och din partner samma syn och framtidstro hur ett förhållande ska vara byggt,ja då kommer du inse vad riktig kärlek är.

Det innebär också att bägge ska kunna tänka sig att bidraga till försörjning.

Det innebär också att bägge ska kunna besluta vad dom gemensamma pengarna ska användas till.

Inte enbart mannen eller kvinnan.(kärlek som kommer av "klirret",är ingen beständig kärlek, den är "lätt fånget och lätt förgånget")

Itoy har många tänkvärda ord,men de som "köpt" sin fru och kärlek "stångar" sin panna blodig mot väggen för att bevisa motsatsen i hans åsikter och vill gärna misstolka allt han säger. :whistle:

:wai:

/Marsupilami

Jag och min fru har för länge sedan slutat med drömlivet. Vi lever i en värld av både upp och nedgångar.

Där vissa saker är ett måste. Och pengar är en av de sakerna. Andra saker kan jag rabbla upp efter att du ställt frågan i ditt nästa inlägg.

Som svensk, så förstår jag hur du tänker. Båda ska bidraga till försörjning, båda ska besluta om vad pengarna ska användas till, båda ska väl då också stryka sina egna kläder och klia varandra på ryggen efter tidur.

Och nej, jag har inte köpt min fru. Men jag har visat att det ligger viss ekonomisk styrka eller trygghet i att leva med mig.

En trygghet som inte behövs i Sverige, men jag bor ju inte där, utan i Thailand där den inte finns alls på samma sätt.

Ang. tolkningarna av ITOYs inlägg så tycker jag att jag (och andra) på ett sansat sätt försökt få fram en förståelse av att den ekonomiska tryggheten är en faktor i val av partner.

Jag försöker inte säga emot dig, jag försöker inte tvinga dig att leva efter mottot att pengar är ett måste för kärlek.

Och visst har jag köpt guld till min fru. Flera gånger. Massor av gånger. Hon har en massa guld i garderoben. Och en diamantring med 47 diamanter. Fast den köpte hon själv.

Köper jag guld i massor till min fru nu efter 10 års tillsammans...? Nej. Vi sparar pengar på banken. Investerar i olika saker. Skulle dock vilja köpa lite guld, då och då till frugan.

Betyder det att jag fortfarande köper min fru? Enligt vissa, Ja, säkert. :arf:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...