Jump to content
IGNORERAD

Vad heter det här på svenska


Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om vad det här heter på svenska:

Om man har ett hus och andra tillgångar i Thailand och inte vill att det ska stå tomt utan vill tjäna pengar på det under tiden man ej nyttjar det själv.

Man har inte tid eller byråkratisk kunskap att fixa det själv och låter typ en advokatbyrå sköta det.

Vad kallas advokatens tjänst?

Heter det... förvaltning?

Förvaltning av tillgångar, eller vad heter det?

Tack så mycket på förhand!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    8

  • Broskan

    4

  • Balut Power

    4

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

Mest aktiva i denna tråd

Forvaltning ar nog den juridiska termen som anvands da den aven anvands for till ex. goda man eller formyndare som forvaltar tex. omyndigas tillgangar osv. Men det kan ocksa tankas ge for stor frihet till forvaltaren och da kanske man skall tydliggora med s:k kontrollerad forvaltning som kraver "godkannande" for vissa atgarder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket Wille!

Det är också en ära att få bli ditt 1 000:e inlägg.

Så förvaltning av tillgångar i Thailand - borde gå, om advokaten vill säga till en svensk om vad han gör?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket Wille!

Det är också en ära att få bli ditt 1 000:e inlägg.

Så förvaltning av tillgångar i Thailand - borde gå, om advokaten vill säga till en svensk om vad han gör?

Mvh

Magrood

Skall du lära en thaiadvokat att prata svenska?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Kanske 'ekonomisk förvaltning av tillgångar i Thailand' är ännu bättre?

Eftersom förvaltning även kan stå för teknisk fastighetsförvaltng, dvs den praktiska skötseln av en fastigheten.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du lära en thaiadvokat att prata svenska?

Nejdå.

Det är en konst att kunna få svar på sin fråga. :-)

Mamma bäng pappa käng

Tack - Det låter jättebra.

Gillar ditt nick... he he he...

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu undrar jag varför du ska koppla in en advokat för att hyra ut ett hus/en lägenhet.

Finns väl fastighetförvaltare/mäklare för det ändamålet.

Tycker inte den där thaipersonen skall använda svenska överhuvud taget utan bruka

thai eller engelska som han/hon förmodligen behärskar och ger ett mer proffessionellt intryck

än att hacka fram ett par ord på svenska

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

He he he

Nästa gång får jag nog skriva att detta bara är ett exempel så att jag kan översätta det ordet som jag är ute efter.

---

Lite farligt här.

En annan gånd undrade jag något om arv och bodelning.

Var lite rädd att folk skulle missförstå det och tro att det är något på G mellan Svarten och mig... :-)

Men det är nog bara av välvilja, att folk bryr sig.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det är ett exempel så ska du väl använda en fastighetsförvaltare och inte en advokad i detta fallet

Varför inte lära sig rätt i ett exempel.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det är ett exempel så ska du väl använda en fastighetsförvaltare och inte en advokad i detta fallet

Varför inte lära sig rätt i ett exempel.

//Broskan

Oki doki...

Vad gör en fastighetsförvaltare, föresten?

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvaltar fastigheter

//Broskan

Vad innebär att förvalta fastigheter?

Städa, klippa gräs, byta lampor...,eller?

Vad är en sån som förvaltar alla typer av tillgångar och inte bara fastigheter?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillgångsförvaltare

Tackar för det.

Att förvalta verkar betyda så mycket ...

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad innebär att förvalta fastigheter?

Städa, klippa gräs, byta lampor...,eller?

Vad är en sån som förvaltar alla typer av tillgångar och inte bara fastigheter?

Mvh

Magrood

Jag trodde att du som är tolk var mer insatt i det svenska språket.

Annars är Nationalencyklopedin ett bra sätt att ta reda på vad ord betyder.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag trodde att du som är tolk var mer insatt i det svenska språket.

Annars är Nationalencyklopedin ett bra sätt att ta reda på vad ord betyder.

Den här sektionen heter 'Lära sig svenska'. Tycker det är en utmärkt fråga för denna forumdel och inte så enkelt att entydigt besvara.

Tycker din hänvisning till Nationalencyklopedin är fånigt. Då kan vi ju lika bra lägga ner alla forumdelar och bara sitta och googla och slå i wikipedia och fyllesnacka i chatten. :)

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Den som sköter småsysslor typ byta glödlampor i trapphuset är oftast någon som kallas vicevärden. Denna person bor i regel i fastigheten och får väl antingen rabatt på hyran eller direkt ersättning för sitt jobb.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som sköter småsysslor typ byta glödlampor i trapphuset är oftast någon som kallas vicevärden. Denna person bor i regel i fastigheten och får väl antingen rabatt på hyran eller direkt ersättning för sitt jobb.

Herr Chang har talat.

Vill bara komplettera med yrkestiteln på den händige personen som HC nämner Fastighetsskötare och mycket vanligt förr som HC säger

oftast bodde i fastigheten, när jag var lite kallades en sån även Portvakt men det är väl lagt i malpåse nu.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här sektionen heter 'Lära sig svenska'. Tycker det är en utmärkt fråga för denna forumdel och inte så enkelt att entydigt besvara.

Tycker din hänvisning till Nationalencyklopedin är fånigt. Då kan vi ju lika bra lägga ner alla forumdelar och bara sitta och googla och slå i wikipedia och fyllesnacka i chatten. :)

mvh

:good:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här sektionen heter 'Lära sig svenska'. Tycker det är en utmärkt fråga för denna forumdel och inte så enkelt att entydigt besvara.

Tycker din hänvisning till Nationalencyklopedin är fånigt. Då kan vi ju lika bra lägga ner alla forumdelar och bara sitta och googla och slå i wikipedia och fyllesnacka i chatten. :)

mvh

Bäng

Nu var det inte av fånighet som jag lade in NEs länk, utan ett komplement till detta utmärkta forum.

Att slå i Wikipedia är inte ett lika bra alternativ då dom har öppen kod.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Bäng

Nu var det inte av fånighet som jag lade in NEs länk, utan ett komplement till detta utmärkta forum.

Att slå i Wikipedia är inte ett lika bra alternativ då dom har öppen kod.

Tja.

Reagerade på att jag upplevde en viss spydighet i ditt svar:

"Jag trodde att du som är tolk var mer insatt i det svenska språket.

Annars är Nationalencyklopedin ett bra sätt att ta reda på vad ord betyder.

"

Jag ber om ursäkt om jag missupfattade det. :)

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Då Magrood fråga om ordet förvalta.

Då svenska är ett svårt språk så tycker jag hon kan det bra men att det då och då dyker upp ord som kan tyckas vara svåra då man använder ordet till många olika saker.

Ex

Förvalta egendom, förvalta kapital, förvalta lösöre med mera.

Så enklast att beskriva ordet förvalta är.

Förvalta= Ta hand om.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Nerike, det känns dock också så att en förvaltare oftast är någon som har i uppgift att sköta någon annans egendom, till exempel kapital.

Man kan väl säga att man förvaltar sitt eget kapital, men man kallar sig nog inte förvaltare i det fallet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

HC

Nu ska vi inte krångla till det för dom som håller på att lära sig det svenska språket.

Förvalta= Ta hand om

Förvaltare=Tar hand om

Men det är klart det ska väl alltid vara nån som känner sig tvungen att krångla till det, det hade vart enklare för dom som lär sig om du hade lagt till en rad som jag gjorde nu.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...