Jump to content
IGNORERAD

Hur förklarar man?


Vaxet

Recommended Posts

Fru Vax har och jag har många gånger hamnat i "typ" lite hetare diskussioner om en del lite tokiga saker som händer och görs i Thailand.

Numera efter många år tillsammans är dock tonen lägre och Fru Vax tar inte åt sig personligen när jag ifrågasätter något från Thailand.

Men döm om min förvåning när jag själv upptäcker att jag blir lite småirriterad på frugan när hon ställer frågor om svedala och vårt sätt att leva. Dessutom kan jag inte ens för mig själv förklara många av de frågor hon ställer.

Så kära ni, hjälp mig, hur förklarar ni nedanstående?

Varför kan man inte äta fisksorten mört?

Varför tar svenskar helt ätbar fisk och lagrar den så att den surnar, för att sedan kalla den delikatess.

När något möglat i kylskåpet så måste det kastas och det är äckligt, men möglig ost är svindyr och sägs vara jättegod.

Varför tar samhället bättre hand om fångarna i fängelserna än våra gamla och sjuka?

Varför vill man behålla äldre människor kvar i arbetslivet så länge som möjlig, fast att många är trötta, sjuka och vill sluta?

När det är nästan omöjligt för unga och friska människor som bara vill en enda sak, få ett jobb, att just få ett jobb.

Samhället får ju ändå betala på det ena eller andra sättet, så varför inte då göra det människorna själva vill?

Varför köper inte svenskar mera svenska produkter, utan föredrar att köpa billiga produkter från låglöneländer, samtidigt som de svenska jobben försvinner då produktionen i Sverige läggs ned?

Varför kan inte svenskar plocka bär?

Varför är alla hotellstäderskor asiater eller åtminstone invandrare?

Vad är en feminist och hur kunde Göran Persson säga att han var detta?

Varför anser svenskar att spel och alkohol är två stora samhällsproblem, samtidigt som det bara är staten som på laglig väg tillhandahåller dessa produkter? Och hur kan Svenska spel vara det företag (alla kategorier)i Sverige som lägger överlägset mest pengar på reklam för att få folk att spela hos dem, samtidigt som de säger att de vill förhindra att folk spelar för mycket?

Varför är/lever så många människor ensamma i Sverige?

Varför heter det prinskorv?

Och varför kallar man då inte Falukorv för Kungskorv?

Ja som sagt en liten samling av Fru Vax frågor, och det finns många fler, många många fler och jag hoppas nu på er hjälp.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Och varför kallar man då inte Falukorv för Kungskorv?

För att Falukorven kommer just från Falun därav namnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste prinskorven komma från prinsen

Ja så är det säker men jag äter inte dom men det kanske du kan svara på :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja så är det säker men jag äter inte dom men det kanske du kan svara på :mdr:

Antar att du har en fabless for de lite storre korvarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Lappen!!

Då har vi fått en självutnämd korvexpert på MPR också.

Inget epitet jag skulle känna mig stolt över dock.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Vax har och jag har många gånger hamnat i "typ" lite hetare diskussioner om en del lite tokiga saker som händer och görs i Thailand.

Numera efter många år tillsammans är dock tonen lägre och Fru Vax tar inte åt sig personligen när jag ifrågasätter något från Thailand.

Men döm om min förvåning när jag själv upptäcker att jag blir lite småirriterad på frugan när hon ställer frågor om svedala och vårt sätt att leva. Dessutom kan jag inte ens för mig själv förklara många av de frågor hon ställer.

Så kära ni, hjälp mig, hur förklarar ni nedanstående?

Varför kan man inte äta fisksorten mört?

Gar ju alldeles utmarkt!

Varför tar svenskar helt ätbar fisk och lagrar den så att den surnar, för att sedan kalla den delikatess.

Svenskar a svenskar. En lokal och lite exotisk foreteelse som ar en kvarleva fran tider da varken kylskap eller vett fanns.

När något möglat i kylskåpet så måste det kastas och det är äckligt, men möglig ost är svindyr och sägs vara jättegod.

Mogelosten uppfanns av den lara ungkarlen som inte orkade stada ur kylen men fick ovantat brudbesok. Helt logiskt ur manga aspekter.

Varför tar samhället bättre hand om fångarna i fängelserna än våra gamla och sjuka?

Bra fraga? Kanske dags att borja bestraffa 50- och 40-talisterna som hela tiden fatt det battre. 70-talisterna ar ju forsta generationen som fatt det samre an sina foraldrar - nagon javel maste ju sta till svars for det. Sen undrar jag om lander som har dodsstraff med samma logik ocksa borde aterinfora attestupan men utan human bedovning etc.

Varför vill man behålla äldre människor kvar i arbetslivet så länge som möjlig, fast att många är trötta, sjuka och vill sluta?

Aterigen, for att javlas med dem.

När det är nästan omöjligt för unga och friska människor som bara vill en enda sak, få ett jobb, att just få ett jobb.

Samhället får ju ändå betala på det ena eller andra sättet, så varför inte då göra det människorna själva vill?

Gora som manniskorna sjalva vill? haha - kul kille, vad skulle staten ha for uppgift om om manniskor faktiskt fick leva som de ville? Galen ide...

Varför köper inte svenskar mera svenska produkter, utan föredrar att köpa billiga produkter från låglöneländer, samtidigt som de svenska jobben försvinner då produktionen i Sverige läggs ned?

For att det drabbar alltid nagon annan och inte mig. Sen ar det alltid kul nar grannen blir arbetslos...da kan jag ju kanna mig lite battre och lite finare.

Varför kan inte svenskar plocka bär?

Kan och kan - varfor plocka bar nar man kan kopa farska pa hotorget eller fardig sylt pa ICA?

Varför är alla hotellstäderskor asiater eller åtminstone invandrare?

For alla svenska staderskor och hotellservice-personal jobbar i Norge!

Vad är en feminist och hur kunde Göran Persson säga att han var detta?

En feminist ar en hel massa saker beroende pa vem du fragar. Att GP kunde saga sig vara feminist ar lika enkelt som att jag brukar saga att jag ar smart - tyvar blir det inte mer sant for det.

Varför anser svenskar att spel och alkohol är två stora samhällsproblem, samtidigt som det bara är staten som på laglig väg tillhandahåller dessa produkter? Och hur kan Svenska spel vara det företag (alla kategorier)i Sverige som lägger överlägset mest pengar på reklam för att få folk att spela hos dem, samtidigt som de säger att de vill förhindra att folk spelar för mycket?

For att statens framsta uppgift ar att reglera vad du inte far gora, men detta innebar ocksa att de maste fa dig att vilja gora det de vill forbjuda forst.

Varför är/lever så många människor ensamma i Sverige?

For det bor bara 2 pers/km2 eller sa i landet - det ar glesbefolkat.

Varför heter det prinskorv?

For att om man kallat det kungskorv hade Carl Gustav blivit ledsen och fatt komplex.

Och varför kallar man då inte Falukorv för Kungskorv?

For alla forstar att det ar helt orimligt nar de ser Carl Gustav. Och vad hade fabojantan fatt for titel da? Solidentjejen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha...

Tack för dagens skratt.

Varför heter det prinskorv?

--- Mitt förhastade svar var - på grund av storleken, kanske. :-)

Sen läste jag den här raden och ångrade mitt svar.

Och varför kallar man då inte Falukorv för Kungskorv?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lappen!!

Då har vi fått en självutnämd korvexpert på MPR också.

Inget epitet jag skulle känna mig stolt över dock.

BTT

Ja vad ska man göra när man är född i Falukorvens stad...inget jag valt :D

Men att vara en självutnämd horkarl det är nått du tydligen är stolt över :na:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Vax har och jag har många gånger hamnat i "typ" lite hetare diskussioner om en del lite tokiga saker som händer och görs i Thailand.

Numera efter många år tillsammans är dock tonen lägre och Fru Vax tar inte åt sig personligen när jag ifrågasätter något från Thailand.

Men döm om min förvåning när jag själv upptäcker att jag blir lite småirriterad på frugan när hon ställer frågor om svedala och vårt sätt att leva. Dessutom kan jag inte ens för mig själv förklara många av de frågor hon ställer.

Så kära ni, hjälp mig, hur förklarar ni nedanstående?

Varför kan man inte äta fisksorten mört?

Det är för många ben i mörten, det blir jobbigt att rensa.

Varför tar svenskar helt ätbar fisk och lagrar den så att den surnar, för att sedan kalla den delikatess.

Inte alla svenskar.

När något möglat i kylskåpet så måste det kastas och det är äckligt, men möglig ost är svindyr och sägs vara jättegod.

Det är olika sorters mögel.

Varför tar samhället bättre hand om fångarna i fängelserna än våra gamla och sjuka?

Varför vill man behålla äldre människor kvar i arbetslivet så länge som möjlig, fast att många är trötta, sjuka och vill sluta?

När det är nästan omöjligt för unga och friska människor som bara vill en enda sak, få ett jobb, att just få ett jobb.

Samhället får ju ändå betala på det ena eller andra sättet, så varför inte då göra det människorna själva vill?

Varför köper inte svenskar mera svenska produkter, utan föredrar att köpa billiga produkter från låglöneländer, samtidigt som de svenska jobben försvinner då produktionen i Sverige läggs ned?

Antagligen för att man vill betala så lite som möjligt för en vara, samtidigt kan man spara pengar till en semesterresa te.x till Thailand.

Varför kan inte svenskar plocka bär?

Kan dom visst, men alla bor inte i närheten av skog, en hel del svenskar har ett annat arbete så man kanske är trött på fritiden.

Varför är alla hotellstäderskor asiater eller åtminstone invandrare?

Så tror jag nog inte att det är, ofta läser man ju att invandrarna inte får något jobb i sverige???

Vad är en feminist och hur kunde Göran Persson säga att han var detta?

Varför anser svenskar att spel och alkohol är två stora samhällsproblem, samtidigt som det bara är staten som på laglig väg tillhandahåller dessa produkter? Och hur kan Svenska spel vara det företag (alla kategorier)i Sverige som lägger överlägset mest pengar på reklam för att få folk att spela hos dem, samtidigt som de säger att de vill förhindra att folk spelar för mycket?

Varför är/lever så många människor ensamma i Sverige?

Kanske för att dom vill det.

Varför heter det prinskorv?

Och varför kallar man då inte Falukorv för Kungskorv?

Ja som sagt en liten samling av Fru Vax frågor, och det finns många fler, många många fler och jag hoppas nu på er hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Har ju blivit ett antal shortimes och longtimes genom åren bland barerna.

Fasr är ju ingen utpräglad shortimare.

Longtimarna har ju tagit en del tid annars hade man nog lätt varit uppe i ett stort antal hundra kortidstnummer.

Finns säkert gott om medlemmar som vida överträffar mina bedrifter.

Var väl en omröstning om hur många shortimes medlemmarna gjort blabd barerna och har för mig att det fanns ett antal som kommit upp i över 500.

Har försöt erinra mig alla nummer men nästan omöjligt att minnas samtliga.

Bara särskilda hetingar man minns.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Kuliga funderingar som vanligt från Vaxet! :)

Känner igen mig åtminstone lite grann över att bli lite småirriterad när den svenska modellen ifrågasätts i nedsättande ordalag. Då är man snabbt där och försvarar vårt sätt att resonera fast man egentligen kanske hade haft en hel del betänkligheter i samma fråga om man istället diskuterat saken med svenskar.

Kände dock för att ge dig lite svar på tal i en del typiska svenskheter som jag inte riktigt köper.

Varför kan man inte äta fisksorten mört?

Provade faktiskt i somras när vi råkade dra upp en stor mört just den dagen jag ur frysen tagit fram 3 öringar som skulle lagas till middag. Tänkte, vad fan, i Thailand äter jag ju vitfisk, måste ju funka även här.

Kunde efter tillagningen konstatera att det svenska rykte jag hört sen barnsben stämde, den innehöll alldeles för mycket ben. Kommer personligen inte att laga till fler mörtar.

Varför tar svenskar helt ätbar fisk och lagrar den så att den surnar, för att sedan kalla den delikatess.

För att det är en delikatess så klart. ;)

Varför kan inte svenskar plocka bär?

Tja, jag har då aldrig köpt en syltburk. Plockar för eget behov, men helst inte billigt åt snikna och otrevliga bäruppköpare.

Varför är alla hotellstäderskor asiater eller åtminstone invandrare?

När min morsa var liten var alla städerskor norrlänningar, när jag var liten var alla städerskor finskor, nu är alla städerskor thailändskor/filippinskor och när min son växt upp är det.. svenskor kanske?

Som Wille skriver återfinns vi redan på alla låglönejobb i Norge.

Varför är/lever så många människor ensamma i Sverige?

Vi har byggt upp det perfekta (?) samhällssystemet som ger bieffekten ensamhet eftersom vi inte längre är beroende av varandra.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju blivit ett antal shortimes och longtimes genom åren bland barerna.

Fasr är ju ingen utpräglad shortimare.

Longtimarna har ju tagit en del tid annars hade man nog lätt varit uppe i ett stort antal hundra kortidstnummer.

Finns säkert gott om medlemmar som vida överträffar mina bedrifter.

Var väl en omröstning om hur många shortimes medlemmarna gjort blabd barerna och har för mig att det fanns ett antal som kommit upp i över 500.

Har försöt erinra mig alla nummer men nästan omöjligt att minnas samtliga.

Bara särskilda hetingar man minns.

BTT

Nu har du hamnat på fel ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kuliga funderingar som vanligt från Vaxet! :)

Känner igen mig åtminstone lite grann över att bli lite småirriterad när den svenska modellen ifrågasätts i nedsättande ordalag. Då är man snabbt där och försvarar vårt sätt att resonera fast man egentligen kanske hade haft en hel del betänkligheter i samma fråga om man istället diskuterat saken med svenskar.

Kände dock för att ge dig lite svar på tal i en del typiska svenskheter som jag inte riktigt köper.

Varför kan man inte äta fisksorten mört?

Provade faktiskt i somras när vi råkade dra upp en stor mört just den dagen jag ur frysen tagit fram 3 öringar som skulle lagas till middag. Tänkte, vad fan, i Thailand äter jag ju vitfisk, måste ju funka även här.

Kunde efter tillagningen konstatera att det svenska rykte jag hört sen barnsben stämde, den innehöll alldeles för mycket ben. Kommer personligen inte att laga till fler mörtar.

Varför tar svenskar helt ätbar fisk och lagrar den så att den surnar, för att sedan kalla den delikatess.

För att det är en delikatess så klart. ;)

Varför kan inte svenskar plocka bär?

Tja, jag har då aldrig köpt en syltburk. Plockar för eget behov, men helst inte billigt åt snikna och otrevliga bäruppköpare.

Varför är alla hotellstäderskor asiater eller åtminstone invandrare?

När min morsa var liten var alla städerskor norrlänningar, när jag var liten var alla städerskor finskor, nu är alla städerskor thailändskor/filippinskor och när min son växt upp är det.. svenskor kanske?

Som Wille skriver återfinns vi redan på alla låglönejobb i Norge.

Varför är/lever så många människor ensamma i Sverige?

Vi har byggt upp det perfekta (?) samhällssystemet som ger bieffekten ensamhet eftersom vi inte längre är beroende av varandra.

Några verkligen tänkvärda svar här Kim, framförallt detta om ensamheten tycker jag är intressant och mycket skrämmande.

Att du skulle svara som du gjorde om surfisken är väl knappast en överraskning

Själv har jag vuxet upp med denna surdoft då min mor är från norra Sverige, jag hatade denna maträtt under många år..men nu gillar jag den.

Vadå gammal, jag, nänä, surströmming är väl en rätt för ungdomar, eller hur? :whistle:

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig åtminstone lite grann över att bli lite småirriterad när den svenska modellen ifrågasätts i nedsättande ordalag.

Skönt att läsa det.

Plus för det, Kim.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

skrattar så jag viker mig utav era inlägg. att det fins många galna saker här hemma i svedala med. men mört metar man med, falukorv har jag blivigt botad ifrån

kommer ihåg att jag brukade ringa hem o kolla vad det skulle bli för mat, blev det falu så svängde jag om mac donalds för en big mac, för att sedan titta på tv när jag åt o kunde slinka ner 0,5 kilo till jycken.

det går säker att laga till mört så det smakar bra, men jag kan det ej

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju blivit ett antal shortimes och longtimes genom åren bland barerna.

Fasr är ju ingen utpräglad shortimare.

Longtimarna har ju tagit en del tid annars hade man nog lätt varit uppe i ett stort antal hundra kortidstnummer.

Finns säkert gott om medlemmar som vida överträffar mina bedrifter.

Var väl en omröstning om hur många shortimes medlemmarna gjort blabd barerna och har för mig att det fanns ett antal som kommit upp i över 500.

Har försöt erinra mig alla nummer men nästan omöjligt att minnas samtliga.

Bara särskilda hetingar man minns.

BTT

Jaha BTT?

Och vilken av trådens frågor är ovanstående inlägg från dig ett svar på?

Man måste dock ge dig credit för att du inte viker av från ditt favoritämne, "hur jag torskade i Thailand".

Oavsett trådämne så lyckas du minsann klämma in lite barsnack samt ge oss lite information om din förträfflighet som barräv.

De där åren på bänken utanför Seveneleven i Pattis tycks ha präglat dig på ett närmast ohälsosamt vis.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en feminist och hur kunde Göran Persson säga att han var detta?

därför att göran tror han är en kvinna. så enkelt var den.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är inte så duktig på svenska..

Jag hoppas att det är ok om jag svarar på engelska..

Men min engelska är inte så bra heller.. blink.gif

I alla fall... hoppas att ni förstår vad jag meanar..

------------------

Varför tar samhället bättre hand om fångarna i fängelserna än våra gamla och sjuka?

- It depends on which prison you mean.. actually

Varför köper inte svenskar mera svenska produkter, utan föredrar att köpa billiga produkter från låglöneländer, samtidigt som de svenska jobben försvinner då produktionen i Sverige läggs ned?

- Because the price is different. Many people dont really care about environment

or where the products come from...

What they care is the price on the shelf..

Varför kan inte svenskar plocka bär?

- If you mean picking berry for sales like Thais do...

I guess it because Swedish ppl dont need to WORK hard like that..

Still they have quite good life ... But many Thais that came here..

They work hard so that they can earn more money than they do in Thailand..

And many Sweds are not tought like Thai farmers or ppl who works all their lives.

Varför är alla hotellstäderskor asiater eller åtminstone invandrare?

- Please read the answer above.

Varför är/lever så många människor ensamma i Sverige?

- Because the society's structure is more like... isolate family..

Not like in Asia that is big family.. Granny stays home with grandchild..

When the family is so small.. there is a big chance to be left alone... I guess..

Varför heter det prinskorv?

http://www.answer.se/fraga/varfr-heter-det-prinskorv,372.html

------------------

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...