Jump to content
IGNORERAD

Tålamod?


Fredrik T

Recommended Posts

Hej!

Hur mycket tålamod ska man ha när bonusdottern inte sköter skolan?

Hon är inne på andra läsåret. Hon är 15 år och går i åttan.

Skolkar nästan varje dag. Gör inte läxorna och lärarna klagar på att

hon använder mobiltelefonen under lektionstid. Hon har visserligen

lärt sej några ord svenska. Jag har hotat både med polisen och att

hon ska få åka tillbaka till Thailand om hon inte sköter skolan,

men inget verkar hjälpa. Hon lyssnar inte på Mamma och inte på mej.

Hon bara "flyter runt" helt obekymrad.

Någon som vet om man kan förlänga UT bara för modern om man sökt samtidigt

för dottern??

MVH Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilda gissningar utifran den begransad informationen.

Spontant kanns det som att mkt av den idag aktuella problematiken troligen bottnar i hennes bristfalliga forstaelse av spraket och det faktum att hon gar i vanlig klass. Tank dig sjalv att sitta timme ut och timme in i en miljo dar du bara forstar en brakdel av det som sags, du missar mkt av det sociala samspelet mellan dina jamnariga och lagg sedan till allt vad det innebar med att ga igenom tonaren.

Atskilliga studier visar pa att just tidiga tonaren ar nar ungar ar som mest kansliga for forandring och iom flytten till Sverige sa lar hon behova all stod och backning hon kan fa. Att hon, utifran sina forutsattningar, kan forvantas na kunskapsmalen for ak 8 ar orimligt att tro (eftersom manga svenskfodda inte heller gor det). Skolk ar i princip alltid endast ett symptom pa nagot annat problem. Som f.d speciallarare har jag aldrig upplevt att foraldrars hot om eventuell bestraffning hjalpt nar det galler omfattande och systematisk skolkning. Det som funkat ar att adressera den egentliga problematiken vad den ma vara. Dottern kan sakerligen behova prata med nagon som varken ar en foralder eller fran skolan och jag har sett atskilliga exempel pa nar proffessiohnell samtalsterapi har kunnat identifiera det egentliga problemet.

Tankvart kan ocksa vara att nar man kanske kanner sig rotlos och forvirrad sa behover man forbehallslos karlek mer an nagot annat. Hot om hemskickning till Thailand osv. ar sakerligen varken effektivt eller sarskillt humant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog inte så lätt för en 15 åring att

bli flyttad till ett okänt land

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tamruat Siluang

Jag förstår att det kan kännas frusterande.

Min första reaktion är att - hårdhandkarna kommer aldrig att funka i denna situation.

---

Jag håller med Willes svar.

Sen vill jag bidra med det jag skrivit om thailändska ungdomar tidigare i inlägg nummer 14 på den här tråden.

---

Det är inte för att säga att ni har handlat fel, utan att det kanske är skönt för er som önskar flickans bästa att se saker från en annan vinkel...

---

Hoppas på det bästa.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...