Jump to content
IGNORERAD

Dubbla medborgarskap


svampen

Recommended Posts

Hej jag undrar lite över dubbla medborgarskap.

Min thailänska sambo har permanent uppehållstillstånd &

sall nu ansöka om svenskt medborgarskap.

Kan hon ha dubbelt medborgarskap samt behålla sitt Thailänska

pass & Id handlingar.

Hoppas på sava MVH Svampen.

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    9

  • mamma bäng fan pappa käng

    9

  • Stickan

    8

  • Kenneth4618

    6

Mest aktiva i denna tråd

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Såhär har jag förstått att det är

Sverige tillåter dubbla medborgarskap enl. lag fr.o.m. juni 2001.

Thailand har ingen lag som reglerar om det är tillåtet att ha dubbla medborgarskap eller inte tillåtet att ha dubbla medborgarskap. Thailändska konstutionen tillåter dock inte att ngn avtas sitt medborgarskap utan sitt samtycke.

I praktiken är det inga problem att ha dubbelt medborgarskap. Min sambo gar det sedan 4 år tillbaks.

Sen finns det massor av praktiska tillämningar av dubbla medborgaskap i interaktion med andra lagar som debatteras hit och dit på diverse forum typ militärtjänstgöring och markägande.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk bara på att det är viktigt att det står samma namn med samma stavning i samtliga pass och id-handlingar.

Annars kan det bli problem senare.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk bara på att det är viktigt att det står samma namn med samma stavning i samtliga pass och id-handlingar.

Annars kan det bli problem senare.

Vad for typ av problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni t.e.x gift er här i Sverige och hon tagit ditt efternamn och hon sedan inte registrerat namnbytet i Thailand.

Då uppstår det ett problem med två olika identiteter vilket kan krångla till det vid resor mm.

Namnet på flygbiljetten måste vara identisk med stavningen i passet hon använder.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

När min fru skulle göra sitt pass så gjorde dom en liten miss så den engelska stavningen blev med ett N i stället för ett L.

När hon sedan skulle förnya sitt thai-ID så hade dom börjat även med engelsk stavning.

När jag såg att det var olika stavning så gick vi tillbaks till Amphur och förklarade läget varpå dom gör ett nytt ID med felaktig stavning på engelska.

Detta för att det skall överinstämma med både hennes svenska ID och Pass såväl som det thailändska.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa alltsa inga egentliga problem om man inte strular till det eller glommer bort att registrera eventuellt namnbyte. Min dotter har olika namn i sina pass pga av regleringen gallande dubbelnamn i Svenska pass. Hon reser ut och in pa olika pass helt bekymmersfritt an sa lange. Alisa registrerade namnandring hos den thailandska myndigheten efter giftemal och fick nytt pass, id-kort, korkort osv - inga konstigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa alltsa inga egentliga problem om man inte strular till det eller glommer bort att registrera eventuellt namnbyte. Min dotter har olika namn i sina pass pga av regleringen gallande dubbelnamn i Svenska pass. Hon reser ut och in pa olika pass helt bekymmersfritt an sa lange. Alisa registrerade namnandring hos den thailandska myndigheten efter giftemal och fick nytt pass, id-kort, korkort osv - inga konstigheter.

Ungefär som vi gjort - och det funkar lika bra för oss som för er - dvs inga konstigheter.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Om jag forståt rätt som 2 medbourgarskap(Svensk nu,bo i sverige ) att , man kan åker till Thailand utan att gör nåt visum( till Thailand ) om man ska bo länge i Thailand. Så visar man thai pass när man är på thailandska marken .Och visa svensk pass när man är på svenska marken ????? Fungera det då , har någon provat detta ??? Någon thai_svensk !

Nämligen ska jag vara borta länge dvs, 6 mån i Thailand .

Skulle upskatta svar mycket! tack på förhand.

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej !

Om jag forståt rätt som 2 medbourgarskap(Svensk nu,bo i sverige ) att , man kan åker till Thailand utan att gör nåt visum( till Thailand ) om man ska bo länge i Thailand. Så visar man thai pass när man är på thailandska marken .Och visa svensk pass när man är på svenska marken ????? Fungera det då , har någon provat detta ??? Någon thai_svensk !

Nämligen ska jag vara borta länge dvs, 6 mån i Thailand .

Skulle upskatta svar mycket! tack på förhand.

:)

Ja. Det fungerar.

Kontrollera att du har samma namn som på flygbiljetten som i båda passen.

Utresa:

Vid incheckning i Sverige visa båda passen.

Vid passkontroll i Sverige visa svenska passet.

Vid passkontroll i Thailand visa Thailändska passet.

Hemresa:

Vid incheckning i Thailand visa båda passen.

Vid passkontrollen i Thailand visa Thailänska passet.

Vid passkontroll i Sverige visa svsnska passet.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Det fungerar.

Kontrollera att du har samma namn som på flygbiljetten som i båda passen.

Utresa:

Vid incheckning i Sverige visa båda passen.

Vid passkontroll i Sverige visa svenska passet.

Vid passkontroll i Thailand visa Thailändska passet.

Hemresa:

Vid incheckning i Thailand visa båda passen.

Vid passkontrollen i Thailand visa Thailänska passet.

Vid passkontroll i Sverige visa svsnska passet.

mvh

Hej igen !

Tack för svaret :clapping: , en fråga till .Hur många gånger har ni använt denna metod?

Att använda båda passen in och ut ??? bara vill känna mig säkra för det

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej igen !

Tack för svaret :clapping: , en fråga till .Hur många gånger har ni använt denna metod?

Att använda båda passen in och ut ??? bara vill känna mig säkra för det

Hej.

5-6 resor + att vi känner andra som kör lika.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gör också likadant så det är ok!

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, frugan som är dubbelmedborgare åker in- och ut ur Thailand med thaipass och in- och ut ur Sverige med svenskt pass. Fungerar alldeles utmärkt.

Men ring för guds skull inte och fråga thailändska ambassaden i Sthlm hur man ska göra eftersom dom påstår att alla dubbelmedborgare ska söka visum till sitt eget hemland Thailand. Sjukt!

Dom tipsar däremot inofficiellt om att man kan fråga om samma sak på Immigration i Thailand och där kanske få ett annat svar. Och det svar man får på immigration är det först nämda alternativet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag var till Ambasaden Stockholm i juli -09 o fixade Thaipass

till min dotter samma namn i båda. Visade dom det Svenska passet

Så det vart rätt.Sen frågade jag hon som utfärdade passet om det

fans några begränsningar men hon sa att det inte fans det mot

Sverige bara för att Sverige tillåter dubbelt. Det tolkar jag som

att min dotter är full Thaimedborgare också tills vidare utan några

begränsningar i rättigheter i Thailand.

MVH Conny

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag var till Ambasaden Stockholm i juli -09 o fixade Thaipass

till min dotter samma namn i båda. Visade dom det Svenska passet

Så det vart rätt.Sen frågade jag hon som utfärdade passet om det

fans några begränsningar men hon sa att det inte fans det mot

Sverige bara för att Sverige tillåter dubbelt. Det tolkar jag som

att min dotter är full Thaimedborgare också tills vidare utan några

begränsningar i rättigheter i Thailand.

MVH Conny

Stämmer bra det

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, frugan som är dubbelmedborgare åker in- och ut ur Thailand med thaipass och in- och ut ur Sverige med svenskt pass. Fungerar alldeles utmärkt.

Men ring för guds skull inte och fråga thailändska ambassaden i Sthlm hur man ska göra eftersom dom påstår att alla dubbelmedborgare ska söka visum till sitt eget hemland Thailand. Sjukt!

Dom tipsar däremot inofficiellt om att man kan fråga om samma sak på Immigration i Thailand och där kanske få ett annat svar. Och det svar man får på immigration är det först nämda alternativet.

Tack alla för svaret ! :D

Ska pröva använda thai pass i Thailand denna gången ,till Thailand och ut från Thailand .

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tänk bara på att det är viktigt att det står samma namn med samma stavning i samtliga pass och id-handlingar.

Annars kan det bli problem senare.

En kanske dum fråga men: kan å ä och ö ställa till det här? Funkar det med svenska bokstäver i det svenska passet och samma efternamn men utan prickar över o-et i det thailändska? Eller finns det någon annan praxis: oe för "ö" och liknande. Funderar eftersom jag inte har lust att utsätta oss för någon regelfanatisk thailändsk passkontrollant som inte begriper sig på svenska bokstäver.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

En kanske dum fråga men: kan å ä och ö ställa till det här? Funkar det med svenska bokstäver i det svenska passet och samma efternamn men utan prickar över o-et i det thailändska? Eller finns det någon annan praxis: oe för "ö" och liknande. Funderar eftersom jag inte har lust att utsätta oss för någon regelfanatisk thailändsk passkontrollant som inte begriper sig på svenska bokstäver.

Om du tittar längst ner på ditt svenska pass i den inscanningsbara delen ser du att dom svenska bokstäverna är översatta

å = aa

ä = ae

ö = oe

Stavningen i det Thailänska passet bör därför bli efter detta.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Avregistrerad clion

jag undrar vad som är vitsen med å åka ut på thaipass å in på svenskt.frugan å barnen har nu fått svenskt pass men vi tänker använda det thailänska hela tiden vid resor till Thailand :blink:

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

jag undrar vad som är vitsen med å åka ut på thaipass å in på svenskt.frugan å barnen har nu fått svenskt pass men vi tänker använda det thailänska hela tiden vid resor till Thailand blink.gif

Hej Clion.

Man kommer inte in i Sverige med ett Thaipass utan visum. / mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

men visumstämpeln sitter ju i thaipasset.kollade fan dom har tatt ut den.mycke tack mamma så då ska vi köra som du föreslog tidigare eller om vi kör på svenskpassen måste dom ha visum till thai då

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker de svenskpasset måste de ha visum om ni stannar mer än 30 dagar

Fördelen är att när ni kommer till Thailand så går ni i kön för thaimedborgare

och i Sverige EU kön med svenskpasset oftast lite mindere kö då

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Åker de svenskpasset måste de ha visum om ni stannar mer än 30 dagar

Fördelen är att när ni kommer till Thailand så går ni i kön för thaimedborgare

och i Sverige EU kön med svenskpasset oftast lite mindere kö då

tack för infon.det e ju änna konstigt att thaimedborgare måste söka visum till sitt hemland :blink::rtfm:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...