Jump to content
IGNORERAD

Dubbla medborgarskap


svampen

Recommended Posts

tack för infon.det e ju änna konstigt att thaimedborgare måste söka visum till sitt hemland :blink::rtfm:

jag pratade med ambasaden för många år sedan och dom sa att Thai med svenskt pass inte behöver söka visum till TH

MEN man kan INTE gå till den vanliga passkontrollen,man måste gå in OCH ut någon annan stans,var vet jag ej,

ring å fråga,

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    9

  • mamma bäng fan pappa käng

    9

  • Stickan

    8

  • Kenneth4618

    6

Mest aktiva i denna tråd

Så här är det!

Passkontrollanten på flygplatsen vet inte om damen ifråga är thailänsk medborgare om hon åker på ett svenskt pass.

Då blir det problem när hon skall tillbaks och langar hon inte fram det kommer hon inte tillbaks till Sverige.

Åker hon bara på sitt svenska pass åker hon på overstay precis som alla andra svenskar om hon stannar mer än 30 dagar.

Regeln är mycket enkel Vid resa ut ur Sverige visa vilket du vill eller båda.

När hon skall in i Thailand går det smidigast med det thailändska.

Vid resa ut från Thailand visa båda! Det thailänska för att slippa overstay och det svenska för att visa att hon får åka till Svedala.

Vid ankomst till Sverige visa enbart det svenska passet.

Vist går det att göra annorlunda men på detta vis slipper man garanterat problem och kan alltid ställa sig i kön för icke utlänningar som oftast är den kortaste.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det!

Passkontrollanten på flygplatsen vet inte om damen ifråga är thailänsk medborgare om hon åker på ett svenskt pass.

Då blir det problem när hon skall tillbaks och langar hon inte fram det kommer hon inte tillbaks till Sverige.

Åker hon bara på sitt svenska pass åker hon på overstay precis som alla andra svenskar om hon stannar mer än 30 dagar.

Regeln är mycket enkel Vid resa ut ur Sverige visa vilket du vill eller båda.

När hon skall in i Thailand går det smidigast med det thailändska.

Vid resa ut från Thailand visa båda! Det thailänska för att slippa overstay och det svenska för att visa att hon får åka till Svedala.

Vid ankomst till Sverige visa enbart det svenska passet.

Vist går det att göra annorlunda men på detta vis slipper man garanterat problem och kan alltid ställa sig i kön för icke utlänningar som oftast är den kortaste.

Men nu var väl problemet att det i det Thailändska dokument som refererades till i ett tidigare inlägg stod att man måste visa SAMMA pass vid både in och utresa.

Detta kontrolleras genom att alla pass numera scannas vid in och utresa till landet.

Enligt Thailändsk lag så får man inte vara dubbelmedborgare, vilket i så fall innebär att tjejerna tappar sitt Thailändska medborgarskap om det Svenska passet visas upp, med allt vad det innebär, får ej äga mark osv.

Detta innebär således även att man måste söka visum till sitt eget land om man vill stanna mer än 30 dagar.

Sen kan man ju fråga sig om detta öht efterlevs?? Dokumentet var väl från Mars i år, nån som testat att åka på olika pass efter det??

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Men nu var väl problemet att det i det Thailändska dokument som refererades till i ett tidigare inlägg stod att man måste visa SAMMA pass vid både in och utresa. Detta kontrolleras genom att alla pass numera scannas vid in och utresa till landet.

Enligt Thailändsk lag så får man inte vara dubbelmedborgare, vilket i så fall innebär att tjejerna tappar sitt Thailändska medborgarskap om det Svenska passet visas upp, med allt vad det innebär, får ej äga mark osv.

Detta innebär således även att man måste söka visum till sitt eget land om man vill stanna mer än 30 dagar.

Sen kan man ju fråga sig om detta öht efterlevs?? Dokumentet var väl från Mars i år, nån som testat att åka på olika pass efter det??

/ Joe

Tja.

Om man visar upp det Thailänska passet både vid inresa och utresa i Thailand (passkontrollen) så är ju problem 1 ur världen.

Jag undrar enligt vilken lag i Thailänska lagboken man inte får vara dubbel medborgare? Jag tror detta är en skröna. Det finns ingen lag som förbjuder dubbelt medborgarskap och ingen lag som specificerar att det är tillåtet. Däremot får man enligt Thailänska konstitutionen inte fråntas sitt medborgaskap utan sitt samtycke.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

vi befinner oss i Thailand nu och både min fru och dotter har rest in på sina Thailändska pass.

Om tre veckor skall vi åka hem igen och då får vi väl se om det fortfarande fungerar.

Dokumentet du hänvisar till har jag aldrig sett röken av.

Kan det möjligtvis vara så att dubbla medborgarskap inte nämns i det överhuvudtaget?

Det är i sånt fall inte samma sak som att det är olagligt.

Faktum är ju att tusentals männinskor har dubbla medborgarskap och jag har aldrig hör talas om några problem med det i Thailand.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand tillåter dubbelt medborgarskap Thai/Svenskt

Vi gör som Stickan, inga problem någon gång, snarare att det går smidigare

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej gubbs jäkla viktig info för mig som åker den 4/12.tack än en gång mamma hade inte kollat deras thaipass sen dom fick

sina svenska (förra veckan) uppehålstillstånden är makulerade i thaipassen mellangrabbens thaipass har gått ut.pga av behandlingstid på 6månader.så jag och han måste betala böter (har ej ansökt om visa) vi stannar 35 dar kanske ska åka till konsulatet i morgon?? men han går ju i skolan.jäkla soppa

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni dokumentet jag refererade till. http://thaiembassy.s...nts/2pass09.pdf

Jag har tvärtom hört att Thailand INTE tillåter dubbelt medborgarskap, men jag poängterar att jag inte vet säkert.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Tack till dig stickan också :drinks:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Clion, förra året hade frugans thaipass gått ut och var utgånget sedan 5 mån men det gick bra ändå, fick följa med en

snubbe å fylla i några papper så var det klart, samma dag åkte vi och fixa ett nytt pass.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

tack för infon ska nog byta joels pass också då han va ett år på fotot (vart klagomål på senaste trippen)var fins den gubben eller stället?

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Har läst igenom denna tråd lite och det stämmer att både Thailand och Sverige tillåter dubbla medborgarskap.

Förklaringarna om hur ni använder passen vid in och utresor stämmer det med.

Nu till mitt lilla inlägg: Om nu personen med både Thai och Svenskt medborgarskap skulle få något problem med myndigheter eller något sådant under tiden han/hon är i Thailand så hjälper inte svenska myndigheter till med något (diplomatiskt tjafs) men var som helst i världen så är man svensk men inte i Thailand.

Hmmm kanske inte blev så givande inlägg men bara en sak jag kom att tänka på.

Mvh Johnnie

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej gubbs jäkla viktig info för mig som åker den 4/12.tack än en gång mamma hade inte kollat deras thaipass sen dom fick

sina svenska (förra veckan) uppehålstillstånden är makulerade i thaipassen mellangrabbens thaipass har gått ut.pga av behandlingstid på 6månader.så jag och han måste betala böter (har ej ansökt om visa) vi stannar 35 dar kanske ska åka till konsulatet i morgon?? men han går ju i skolan.jäkla soppa

Hej Clion.

Om dina barn är under 12 år?? (vet ej exakt ålder smile.gif ) är det inga problem. Min dotter har varit i Thailand både 4,5 månader och 5,5 månader i Thailand med bara svenskt pass. Dom kommenterar inte ens det, säger bara goddag, adjö ... smile.gif och stämplar. Inga problem. Min sambo har åkt 2 ggr per år, i fem år, in och ut med både Thai och svenskt pass enligt formeln:

1. Visa svensk pass i svensk passkontroll

2. Visa Thaipass i Thai passkontroll.

3. Visa båda passen vid checkin.

hennes syster har åkt ut och in (Australien-Sverige) enligt samma formel i 16 år.

tagga ner och ta en clirr.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej Clion.

Om dina barn är under 12 år?? (vet ej exakt ålder smile.gif ) är det inga problem. Min dotter har varit i Thailand både 4,5 månader och 5,5 månader i Thailand med bara svenskt pass. Dom kommenterar inte ens det, säger bara goddag, adjö ... smile.gif och stämplar. Inga problem. Min sambo har åkt 2 ggr per år, i fem år, in och ut med både Thai och svenskt pass enligt formeln:

1. Visa svensk pass i svensk passkontroll

2. Visa Thaipass i Thai passkontroll.

3. Visa båda passen vid checkin.

hennes syster har åkt ut och in (Australien-Sverige) enligt samma formel i 16 år.

tagga ner och ta en clirr.

Hej mamma mellangrabben e 11år.en undran bara ska man visa båda passen vid inchekningen på båda ställena .jick änna upp i spinn i dag.försökte ringa amb konsul men upptaget lunch mm.så det blev en klirr på kvällen :crazy:men sen har ju mellangrabbens pass gått ut.så får väll hoppas att det inte e nån nitiskt passkontrolant

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej Clion. barnen kan åka bara på svenskt pass, inga böter för barn under 12. /mvh

Utgånget pass är ju ett problem däremot. Då måste han åka på det som är giltigt. Detsvenska? /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon med en officiell länk bekräfta att Thailand tillåter dubbla medborgarskap??

Jag har letat runt lite, men inte hittat nån trovärdig källa, det som skrivs på forum är ju oftast saker som folk tror, inte vad som verkligen gäller.

Min tjej hävdar nämligen med bestämdhet att Thailand INTE tillåter dubbla medborgarskap!

Sen hur det praktiskt fungerar är ju en helt annan sak! (Särskilt i Thailand TIT <_< )

Problemet kommer väl den dagen som de helt plötsligt börjar följa sina officiella dokument, då tex att man INTE kan åka in/ut på olika pass som det står i dokumentet http://thaiembassy.se/documents/2pass09.pdf

Kanske någon snäll själ kan översätta dokumentet för jag kan i alla fall inte läsa det :whistle:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Så här har jag fattat det:

Det finns ingen lag i thailändska lagboken som tillåter dubbelt medborgarskap och det finns ingen lag som förbjuder det. Alltså är det svårt att hitta ngn källa för det ena eller det andra.

Enligt Thailänska konstutionen (grundlagen) kan ingen fråntas sitt Thailänska medborgaskap mot sin vilja.

Angående att resa in och ut ur SAMMA LAND med SAMMA PASS är det en internationell lag sedan länge.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hitta på nätet:

Dokument Lifos 7138

Åter till träfflistan

Bilagor

  1. 01121003.pdf
lifos_logo.gifSveriges ambassad i Bangkok

Stockholm : UD, 2001-11-05

Den thailändska medborgarskapslagstiftningen

1 bil.

Härmed får jag insända en översättning till engelska av den thailändska medborgarskapslagstiftningen. Någon ändring har inte skett sedan lagen trädde i kraft 1965. Enligt de thailändska myndigheterna förlorar man som thailändsk medborgare inte sitt medborgarskap om Sverige eller något annat land i sin medborgarskapslag tillåter dubbelt medborgarskap. Detta framgår dock inte klart av den thailändska medborgarskapslagen, se Chapter 2 The Loss of the Thai Nationality.

Dokumentinformation

  • Källa: UD
  • Upphovsdatum: 2001-11-05
  • Publiceringsdatum: 2001-12-11
  • Dokumentnr: 7138

Ämnesord

Lagstiftning, Medborgarskap, Thailand

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Any woman who has the Thai nationality and is married to an alien and may hold the husband’s nationlity under the husband’s nationality law, if wanting to renounce the Thai nationality, shall declare the intention to the competent official according to the form and the method prescibed in the ministerial regulations.

Tolkar jag som att man måste göra ett aktivt val för att frånsäga sig det thailändska medborgarskapet.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hitta på nätet:

Dokument Lifos 7138

Åter till träfflistan

Bilagor

  1. 01121003.pdf
lifos_logo.gifSveriges ambassad i Bangkok

Stockholm : UD, 2001-11-05

Den thailändska medborgarskapslagstiftningen

1 bil.

Härmed får jag insända en översättning till engelska av den thailändska medborgarskapslagstiftningen. Någon ändring har inte skett sedan lagen trädde i kraft 1965. Enligt de thailändska myndigheterna förlorar man som thailändsk medborgare inte sitt medborgarskap om Sverige eller något annat land i sin medborgarskapslag tillåter dubbelt medborgarskap. Detta framgår dock inte klart av den thailändska medborgarskapslagen, se Chapter 2 The Loss of the Thai Nationality.

Dokumentinformation

  • Källa: UD
  • Upphovsdatum: 2001-11-05
  • Publiceringsdatum: 2001-12-11
  • Dokumentnr: 7138

Ämnesord

Lagstiftning, Medborgarskap, Thailand

Hej Kenneth

Mycket bra information om man läser Chapter 2 Sektion 13 så framgår det tydligt att En Thailändska som är "Gift" med en utländsk man har rätt att även ha sin Makes medborgarskap!

GST citerade det stycket bra jag kommpletterade bara med hänvisningen till var det står.

Tack för länken var bra att läsa!

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

hur går det om man skulle ta en tur till Kap Choeng ca 15 dagar före man åker hem och låta frugan gå ut på sitt thaipass där och sedan gå in på sitt svenska pass till Thailand igen dom som är thailänska medborgare behöver ju inget visum in till cambodja vad jag vet går det ? får hon sina 15 dagars visum i det svenska passet då ?

//sun

Ändrades av sunlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

jag klirrar så hjärnan hänger inte med :blink:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

ja ut ur Thailand på det thailänska passet vid en gränsövergång till cambodja för man behöver väl inte visum till cambodja om man är thailändsk medborgare och sedan byta pass till det svenska när man ska in till Thailand igen kommer det att funka eller ??

//sun

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte poängen med att byta pass på det viset!

Åker man in i Kambodia på Thaipass finns väl ingen anledning att byta till Svenskt när man lämnar landet igen?

Varför alla dessa hypotetiska frågor. Räcker det inte med svaret in och ut ur landet med samma pass och båda passen vid inceckning?

Vad är problemet? Använd det passet som är smidigast!

Jag skulle aldrig åka med min fru till USA eller Storbritanien och krångla med hennes thaipass.

Nej dit åker hon som svensk och inget annat. Så konstigt är väl inte det?

Varför skulle hon åka dit på svenskt pass och försöka lämna landet med ett annat pass?

Det är ju att be om problem.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...