Jump to content
IGNORERAD

julafton/nyår redan nu?


grakullf

Recommended Posts

Julafton och/eller nyårsafton.

Ja,ja jag vet,i tidigaste laget men eftersom jag åker ner till Thailand om 4 veckor och blir kvar i 20 veckor till så kom jag att tänka på en sån sak som julafton som är så starkt förankrad i mitt svenska sinne, hur skall den bli när jag alltid firat densamme med traditionellt svenskt julfirande? Det blir första gången (för mig) utan att fira jul i Sverige med alla traditionella tillbehör. Nyårsafton är ju inte ens på Thaiarnas nyår, konstigt känns det. Firar vi bara på våra villkor?

Kommer Tomten,eller? Och hur ser han/hon ut?

Grakullf

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Grakullf,

Vill du fira jul i Thailand får du nog göra det med andra faranger. Nog för att stora affärer i Thailand gör vad dom kan för att skapa julstämning, dvs locka folk att köpa julklappar. Men faktum kvarstår att julafton, juldagen och annandag jul är vanliga arbetsdagar i Thailand. Har inte märkt något speciellt bland thailändare de gånger jag varit där under julen. Förutom i barerna förstås... där kan du hitta ett antal mycket kvinnliga jultomtar ;-)

Däremot tycker jag mig märka att nyåret uppmärksammas mer.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Grakullf,

Visst kan du få julstämning i Thailand.

Det förekommer mer och mer på hotell, varuhus

restauranger, barer mm

Det är ju vi västerlänningar som tagit med oss

traditionen dit och thailändarna ser ju att här

går det att tjäna bath.

Men julen är ju en kristen högtid..så utanför

turiststråken är det nog sparsamt/obefintligt

firande.

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Grakullf!

Visst kan du få en julstämning i Los, men du ska då infinna dig i turistställerna det finns många svenskar som firar i Pattaya där finns även julbord.

När det gäller nyår så firar thai det med nu, dom är inte sena att hänga på en fest den bästa n¨år var i Pattaya då dom stroa hotellen tävlar om vem som skjuter upp mest och störst.

Men visst du får aldrig den riktiga svenska julstämningen, för det första är det inte kallt men det finns några isbarer i Pattaya

På dom svenska ställerna så har dom julmusik och julbord och tomteluva behöver du inte köpa det säljs överallt, och som Lars.. skriver så har hotellen och varuhusen hängt på med julpynt med mera.

Men den bästa julstämningen får du nog i Pattaya, Hua hin samt Phuket, där det finns mest svenskar.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Jul är övereklamerad. Kallt och eländigt. Har haft förmånen att missa 75% av alla svenska julfirande dom senaste 20 åren. Jag tycker du ska se det som en förmån. mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...