Jump to content
IGNORERAD

Buddha amuletter o dyl.


XpoSweden

Recommended Posts

Hej,

Jag har samlat Buddha amuletter sedan 8 år tillbaka och har nu en hyfsad samling.

Vet inte riktigt vad jag gillar mest, Luang Po Tuad, Som Det Wat Rakang, Wat Pak Nam eller .

Har ni några amuletter som ni undrar över, eller kanske flickvän / fru har något som hon inte vet vad / var den kommer ifrån, lägg in bilder så skall jag försöka svara, är ingen som helst expert på detta mycket stora område, men skall göra mitt bästa.

Skall också lägga in bilder på min samling när ( om ) denna tråd växer.

I helgen va jag inbjuden av grundaren till Wat Huay Monkol i PrachuabKirikan, där finns världens största staty av Luang Po Tuad.

Ha det ...   

monkol.jpg

monkol.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • XpoSweden

    18

  • Nerike

    8

  • Herr Chang

    3

  • Molle

    3

Mest aktiva i denna tråd

Om det var mig du menade så har jag en uppsjö av dyliga utmärkelser  :thumbsup: tyvärr så kan jag inte lägga bilder(vet ej hur man gör) men mest stolt är jag över en groda (av många) Mvh Simmaren Måne  :14:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Banarne ...

Din fru har en riktigt fin amulett från Wat Pla, amuletten är från Luang Phor Pla Tong, andra som verkat i detta tempel är Luang Phor Pla Ngun och Luang Phor Pla Lek.

Jag råder dig att göra en stor Wai inför denna fina amulett.

ps. har tyvärr ingen amulett av denna sort, ännu en miss av mig.

Ha det ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Bra initiativ i ett ovanligt ämne, ska följa tråden med intresse.

Bär själv 3 st som jag har fått av vänner och alltid har på mig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Fick en amulett med nån gammal munk av frugan 1978...vilket resulterade i att vi forfarande bor under samma tak..Must be very strong "sajasat"  ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag har varit med om några trafikolyckor i Thailand genom åren och aldrig blivit skadad tillskillnad mot medpassagerarna.

Då har många Thailändare försökt köpa mina amuletter men dom säljer jag aldrig, värdet i pengar är förmodligen inte så stort,

men eftersom jag har fått dom (inte köpt) och dom inte har svikit mig än. Den dyraste ska kosta ca 5000-6000 baht.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nissan Älskaren, tror att du har fått tag på ett par tur-skor. Är de till salu?

[move]Otursamme Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Beträffande kategorin dylikt, så går frugan omkring med följande guldamulett. Vad kan det vara måne?

Det är ett simborgarmärke. Din fru kan simma, Grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

Jag har ett hundratal Buddha-miniatyrer, några "Buddha-huvuden" och några jatukam i hemmet och på kontoret.

Jag är nog att betrakta som en fundamentalistisk ateist :confused: , men tycker de är fina. Dessutom gillar jag buddhismens filosofi och ursprungliga lära.

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några st.

den/dom jag tycker om är luang por koon, från templet War Ban Rai.

Den första fick jag av en vän som har vart i Los hur många år som helst, fick den i samband då jag träffa min tjej.

Hon är från Korat och då fick jag välja en, då valde jag (hon hjälpte mig) luang por koon eftersom han är fråm Korat.

Den ska vara gammal (för att vara en på luang por koon), enligt min vän så fick han den av en munk i Korat fär ca 30 års sedan.

Och det är den jag tycker om mest, har även några med Jamon på.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Lundström6

Quote

Hej,

Jag har samlat Buddha amuletter sedan 8 år tillbaka och har nu en hyfsad samling.

Vet inte riktigt vad jag gillar mest, Luang Po Tuad, Som Det Wat Rakang, Wat Pak Nam eller .

Har ni några amuletter som ni undrar över, eller kanske flickvän / fru har något som hon inte vet vad / var den kommer ifrån, lägg in bilder så skall jag försöka svara, är ingen som helst expert på detta mycket stora område, men skall göra mitt bästa.

Skall också lägga in bilder på min samling när ( om ) denna tråd växer.

I helgen va jag inbjuden av grundaren till Wat Huay Monkol i PrachuabKirikan, där finns världens största staty av Luang Po Tuad.

Ha det ...     

Här är en bra länk  http://www.thailandamulets.com/

bild från gatan

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

Aningen utanför ämnet men ändå inte:

Min goda vän har en liten affär som säljer nämnda ting. Skulle ni semestra på Samui rekommenderar jag ett besök. Han tar gärna ett glas öl med sina kunder också. :thumbsup:

Hans hemsida (på thai): http://www.spiritbuddha.com

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej XpoSweden,

Jag får medge att jag trots många resor till Thailand kommit väldigt lite i kontakt med amuletter. Nu är det dock så att vi känner en hårfrisörska i Chiang Mai som både jag och fru Chang anlitar när vi är där. Och ibland umgås vi efter jobbet så att säga. Här passar jag på att få en klippning dagen innan återresa Sverige.

IMG_2066.jpg

När det är det dags att ta farväl överräcker hårfrisörskan till min förvåning varsin amulett till mig och en fru Chang. Som en gåva.

IMG_2802.jpg

Så då blir min fråga, exakt hur ska man tolka denna gest? Givetvis blev vi glada över detta, men hur mycket betydelse ska man egentligen lägga i det?

Och har amuletten någon speciell betydelse? Om det ens är en amulett, vad vet jag?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tjena HC, hoppas allt är bra med dig o frugan.

Det ser ut att vara en amulett med Kung Thaksin ( Pra Buddha Thaksin Mingmongkol ), om du vänder på den så kan jag säkert tyda från vilket tempel och varför den utgetts.

Det är vanligt att man ger bort amuletter till sina nära och kära, detta som tecken på vänskap och att amuletten skall skydda innehavaren.

Har själv några amuletter med Thaksin the Great, utan honom kanske Thailand skulle tillhöra Burma, och då skulle vi inte haft ett forum och inte heller några thaifruar. Det va Thaksin ( från provinsen Tak ) som satte Pattaya på kartan, han tog sina trupper dit för att vila upp sig och planera sitt återtagande av Ayutthaya, som burmeserna hade erövrat.

Han lyckades med detta och sen dess har inte Burma vunnit några större slag i Thailand.

Thaksin flyttade sen huvudstaden till ThonBuri på "andra" sidan floden av Bangkok, men blev med åldern lite sinnessjuk, och blev ihjälslagen på sitt slott, och hans vapenbroder Rama 1 tog över landet, han va den förste i Rattanakosin eran, han flyttade hovet till Bangkok där hovet sen dess har "bott". ( slut på historien )

Ha det ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej XpoSweden,

Allt väl med oss, även om fru Chang just nu är lite sur på att jag svamlar för mycket på detta forum om vad som hänt oss i Thailand ;-)

Baksidan ser ut så här:

IMG_2809.jpg

Får väl passa på att fråga lite om förvaring också! Fru Chang hade lagt denna amulett på sänggaveln, vilket troligen är lämpligaste placeringen om man nu inte ska bära amuletten?

Fast just nu finns den bredvid min dator i ungefär ögonhöjd. Är det acceptabelt?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Herr Chang.

Att förvara amuletten i ögonhöjd ska inte vara något problem, men har damen lagt den  i sin väska och Du råkar sätta väskan på golvet så lär Du få veta att Du lever  :)

Något jag har lyckats göra, och det fick jag höra - länge.

Kalim

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

HC, du får hälsa Fru C, så gott från mig o frugan.

Din amulett är en s.k Jatukam Ramathep. Dessa amuletter kom från början från södra Thailand, en XXX polis general hade en sådan och blev aldrig skadad i tjänsen, folk undra vad han egentligen bar för amulett för ett sådan bra skydd, och vid sin död vid mycket hög ålder så kom det fram att han bar en Jatukam Ramathep, efter detta har det blivit ett jätte mode att bara sådana.

Dom mer vanliga är stora runda hängen, nästan alla tempel i södra Thailand har låtit pressa upp Jatukam Ramathap.

Vart man skall förvara sina amuletter och buddha statyer är egentligen upp till ägaren, men som "standard" är aldrig så att dina fötter pekar mor Buddha, helst inte under dig, att förvara dom över huvudhöjd är alltid ok. I Burma "får" man inte bära en bild av Buddha i ett halsband, detta för att buddha alltid skall vara högre än dig själv.

Jag följer inte dessa regler, utan har amuletter i stort sett i hela huset, överallt, detta i stort förtret för frugan.

Att ha en amulett vid sin dator är i mitt tycke helt ok.

Ha det ... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Xpo, hälsa tillbaka till frugan från mig och fru Chang!

Tack för utförlig förklaring om min amulett!

När jag ändå är igång och frågar... hur ser man på det personliga innehavet av en amulett? Om jag till exempel får för mig att pilla på fru Changs amuletter utan att fråga om lov, blir hon sur då (även om hon kanske inte säger något)? Inte för att det skulle falla mig in att göra så.

Du skriver ju att du själv har dina amuletter spridna över lägenheten och då är det väl oundvikligt att besökare vrider och vänder på dom lite utan att fråga först. Vilket troligen inte stör dig, men hur är det med thailändares amuletter?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

HC, kunde inte att låta bli att dra på smilbanden när du skriver att du pillar på FC amuletter, kanske har snuskig fantasi ...

Många thailändare anser att deras amuletter är högst personliga, och vill inte ha dålig "karma" över dom om någon annan rör dom.

Jag frågar alltid före om jag nu vill se någon annans amulett, till 99% får jag titta och vrida o vända, men nån har faktiskt bara visa upp den och sen stoppat in den i skjortan igen.

Mina amuletter får alla kolla på, ingen fara, bara dom lägger tillbaka dom på samma ställe, jag har mina amuletter i grupper där jag har, Luang Pho Tuad för sig, Luang Pho wan för sig, SomDet för sig osv.

Så fråga först om du nu vill pilla på Fru Changs "amuletter"...

Ha det ...

ps. bor inte i lägenhet, utan i hus, och skall snart flytta till större, du och FC är alltid välkommna att bo, grilla, dricka Chang hos oss.   

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Bibben

Quote

Om det var mig du menade så har jag en uppsjö av dyliga utmärkelser  :thumbsup: tyvärr så kan jag inte lägga bilder(vet ej hur man gör) men mest stolt är jag över en groda (av många) Mvh Simmaren Måne  :14:

Du borde skaffa dig en utmärkelse i hur man lägger upp bilder, sen kanske samlingen är komplett?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest Havsmajoren

:wai:Har fått en Buddha av tjejens far...han ska tydligen leva fortfarande dock väldigt gammal och det intressanta är att han gillar att röka...mycket.så han är avbildad med en cigg i handen.vad kan du månne veta om denna Buddha?

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixten_Dussin

Tjena XpoSweden.

Du kanske kan dra dessa munkars story när du har tid och lust.

Fick en medaljong en gång med  Luang Pho Tuad. Han verkar mycket respekterad och välkänd för alla thai. För mig är det en fin amulett från vän föreställande en god munk. Och om den inte skyddar mig från trafikolyckor så har jag fått bra kontakt med thaigubbarna på "hörnet" när man läskat lite Sangsom och surrat hit och dit.(samt, kommer jag på, big police in Kathudistrict som sedan fullständigt ignorerade de andra falangerna i sällskapet och bara ville prata om denne munk som han skymtade på smycket innanför skjortan)

Hur som helst, minns inte riktigt, men har för mig att han slutligen vandrade upp i djungeln av någon anledning och aldrig kom tillbaka?? Hur va det egntligen?Kunde va lite intressant med templen och geografisk placering samt lite årtal.

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Till havsmajoren: 100% säker på att din amulett är från Luang Pho Koon, från Wat Ban Rai i provinsen Korat.

LP Koon lever men är riktigt gammal nu. Kanske den högst vördade munken i livet just nu.

Liten historia ang. LP Koon, en bärare av en LP Koon amulett frågade Lp Koon varför amuletten inte skyddade honom vid en trafikolycka, LP Koon fråga hur snabbt han hade kört.. svaret va; kanske 120 km i timmen, LP Koon log lite och sa; i den hastigheten hinner inte Buddha med, du får allt sakta ner om du vill ha skydd..

Till Sixten: LP Tuad är en mycket gammal munk som levde för ca 300 år sen, han gjorde inga amuletter själv, men historier om hans verk lever kvar fortfarande, han kunde exempelvis rena saltvatten, med bara sin fot. Pl Tuad levde i södra Thailand, men va ofta en s.k skogs munk, det innebär att under regnperioden så flyttade han ut i djungeln för att där meditera. Vet inte om historien att han aldrig kom tillbaka stämmer, då man har "rester" av hans kropp i ett tempel i Pattani, ( Wat ChiangHai )

Lp Tim började att tillverka amuletter med LP Tuad år 2497, dessa är i dag värda ca 500.000 till 800.000 Bht. nästa "batch" kom 2505, och är värda ca 200.000 till 300.000 Bht.

Själv har jag kanske ett 40tal amuletter från LP Tuad, och precis som du skriver så blir man hjärtligt inbjuden av thailändare när man visar upp att man har just LP Tuad. ( mina är inte så mycket värda, några kanske, har en med just LP Tim och LP Tuad, en "rian" tillverkad i metall. denna är mycket svår att hitta på "marknaden" )

Nu skall jag ta fram kameran och börja fota mina så ni får se, skall också försöka förklara vad det finns för olika typer av amuletter och kanske lite historia om olika munkar.

Ha det ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...