Jump to content
IGNORERAD

Buddha amuletter o dyl.


XpoSweden

Recommended Posts

Sixten_Dussin

Tack för intressant läsning. Jag missförstod säkert denne polisman som pratade knapphändig engelska.Därför är det ju lysande att få allt på svenska av dig då. :party:

Sixten

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • XpoSweden

    18

  • Nerike

    8

  • Herr Chang

    3

  • Molle

    3

Mest aktiva i denna tråd

XpoSweden

Han heter Luang Phor koon, en del stavar det Luang Por koon.

Han är number one, för thai som kommer från Isan.

Då jag har Luang Phor koon på mig så märks det alla vill titta även i BKK samt Pattaya, sist jag åkte hem till sverige var det en tjej vid rötge.. på nya flygplatsen som såg min Luang Phor koon och hon sa very good number one.

Men kan inget om värden på dom, min första Luang Phor koon amulett fick jag av en gammal thailandsräv som har anknutning till Korat.

Han hade fått den av en gammal munk i Korat för ca 30 års sedan, min tjejs släkt är mycket förvånad att jag har den och dom säger att den är bra.

jag skall ta fota av den så du kan se den, men vad ligger dom amulletterna i för pris klass med tanke på att han fortfarande lever.

Jag har hört av min släkt att dom gamla kan vara mycket värda, men då jag inte är nån expert utan mest har dom för att jag har fått min amulletter.

Och tycker om dom samt att min tjej har ett mindre altare med dom samt med mina statyer av Luang Phor Koon samt Jamon, som hon ger mat och vatten eller the.

lp_koon.jpg

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Lp Koon kan heta både Luang Pho Koon och Luang Phor Koon, Pho och Phor är olika titlar som munkar har, om du har någon gammal amulett av LP Koon så heter han Luang Pho Koon, om du har en nyare amulett så heter han Luang Phor Koon, han har helt enkelt fått en "finare" titel med åren.

Prisklass? en äldre amulett med LP Koon kan vara dyr, detta om den har liten upplaga, SomDej av LP Koon av äldre årtal börjar få en högre prisbild, men, detta låter inte så bra, man skall nästan vara död för att priset skall gå upp, sorry to say.

och helt riktigt, Lp Koon är Number One för folk från Isaan, deras Egen munk.

Nu till dom något suddiga bilderna:

1) Luang Phor Wan från Wat Doi SuThep Chiang Mai, mycket bra munk som älskades av Kungen och Drottningen av Thailand. bra prisbild på dom riktigt gamla ca 17000 - 25000 Bht.

2) Samma bild.

3) För suddig bild.

4) Ser ut att vara en äldre LP Koon, men vill gärna se en bättre bild.

5) Luang Phor Tuad, Rian, vill gärna se vilket tempel. kan vara en höjdare om äkta.

6) För suddig bild.

7) För suddig bild.

8) Jatukham ramathep, men måste se baksidan för att bestämma tempel.

9) LP Tuad Bucha, en uppförstoring av "basen" han sitter på så kanske jag kan se vart ifrån den kommer.

Ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Xpo

kan du se nåt av bilderna på sidan två, om inte kan jag försöka att scanna dom igen.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Xpo, vilken bra tråd du har startat  :great: .

Jag har en gammal amulett som jag skulle bli glad om du vet något om.

Fick den för 20år sedan av en person som hadde fått den av sin morfar, så den har nog några år på nacken.

Har bara en rätt dålig bild på den men du kanske ser ändå.

Webb.jpg

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Nerikes första är en äldre LP Koon präglad 2529, troligtvis är Chao Kon Nor med välsingnare, då hans "Yant" finns med på baksidan. fin gammal Rian. toppen.

Nästa från Höggarn är Luang Phor Tuad, men.. denna sk Rian är inte präglad i metall, detta är nästan standard för Rian, denna är tillverkad i lera, herbs, osv. denna teknik är vanlig när man präglar SomDej. mycket ovanligt...fråga: Är den till salu? Pm mig i så fall.

Nummer 2 från Höggarn är en Luang Pho Mak.

Nummer 3 och 4 från Höggarn kan jag inte läsa vart dom kommer i från, namnet står under själv munken, för suddigt för mig iaf. den med helikoptern är lite udda, där står skrivet: Jag kommer med helikopter, med hälsa och lycka.

4an är tillverkad i november 2512, gammal fin sak.

Prova att ta nya kort och då på fram sidan, zooma in texten under munken.

Molle: Please ta en kort utan blixt, ser faktiskt inte mycket, men tror mig känna igen munken, om det nu skulle vara honom, och årtalet är gammalt, så håll hårt i denna. 

Sorry för att jag är försenad med rapporten, men har letat runt ang. LP Tuad som Höggarn la ut.mmmm den vill jag ha..

Ha det,

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Här kommer några av mina PraChin, Chin heter amuletter som är präglade i blandmetall, men även dom som är päglade i Trä och Läder, dessa är från Ayuthaya eran, även en från Sukuthai eran.

Den i mitten är tillverkad av Bly och Guld, övre vänstra hörnet är i Trä, ytterkant mitten i Läder, övriga i Bly

prachin.jpg

prachin.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej,

Molle: Please ta en kort utan blixt, ser faktiskt inte mycket, men tror mig känna igen munken, om det nu skulle vara honom, och årtalet är gammalt, så håll hårt i denna. 

Hej Xpo, har nu efter konsten alla regler försökt ta ett vettigt foto av amuletten men den vill tydligen inte vara med på bild  :no:

Jag tror att den är från Changmai eller Changrai minns inte, kommer inte heller ihåg hans namn men om du säger vem du tror det är så kanske det ringer en klocka.

När exet lät lägga guldram kring den för ca:25 år sedan så fick hon vara med och titta så den inte råkade "bytas ut" så något värde har den nog, en del Thai blir rätt fachinerade av den. Blev lite nervös när tullen tog sig en titt men han sa bara good luck  :great:

Webb.jpg

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Molle:

Tror att din Rian är från Luang Phor Kasem, en mycket mycket känd munk från norra Thailand. han hade lite stora öron och ganska stor näsa.

Han studerade i Chiang Rai, men "munkade" i Lamphon.

Kan tyvärr inte avläsa årtalet på din amulett, men troligen från 2515 - 2517.

Värde $$$$

ps. nästa gång du kommer förbi Thailand så kanske du har viljan att skänka denna till mig ( skämt ) Super fin. Bär den med stolthet.

Ha det,

LP kasem.jpg

LP kasem.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...