Jump to content
IGNORERAD

Trafiken i Thailand


Clash

Recommended Posts

En liten tråd om trafiken i Thailand. Alla ska fram så fort som möjligt, men huruvida man kommer fram levande eller död spelar mindre roll. Jag har klarat mig alla gånger jag varit nere, trots diverse idi*tiska ogenomtänkta motorcykelåkningar utan hjälm osv.

Tjejen min jobbar i familjefirman som transporterar kattfisk mellan Thailand och Kambodja varje dag. Min söta lilla underbara thailändska tjej är alltså en egentligen en hårdnackad lastbilschaffis :)

Hennes familjen är inblandade i en (mer eller mindre allvarlig) trafikolycka varje månad i snitt. Exempelvis såg det ut så här för 2 månader sedan när framförliggande bil hade en del utstickande järnbalkar på flaket...

post-5716-125223516217_thumb.jpg

Och tidigt imorse kom ett mms med den här bilden och texten "Truck needs to go to car hospital again".

post-5716-125223501921_thumb.jpg

Jaha, men jag skiter väl i lastbilen. Det intressanta är om någon annan behöver go to hospital... Fast dom har överlevt än så länge, men jag försöker förtvivlat övertyga tjejen om att hon verkligen borde skaffa ett annat jobb...

post-5716-125223501921_thumb.jpg

post-5716-125223516217_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja trafiken är verkligen en negativ historia..

Ja e glad varje dag min dam kommer hem med Honda bilen utan en skråma..

Damens äldsta bror plus 3 släktingar blev överkörda och dog i mörkret

av en cementbil då de satt på en traktorkärra ...7 år sedan nu...

Systern har varit inblandad i 4 olyckor redan efter ett år med ny Honda Civic bil...

Grannen på moppe, utan hjälm förstås , överkörd för en månad sedan...klarade sig

men ser hängig ut nu...

Nej nu talar vi om annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 döda per dag i snitt i trafiken.

Stämmer det verkligen med i snitt 37 döda per/dag i trafiken i Thailand?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 döda per dag i snitt i trafiken.

Jag har hört en siffra på 14000 per år/Thailand.

>utslaget på medelivslängden på runt 70 år så skulle nog 1 person på 65 dö utav trafiken. Jag har ingen som helst fakta förutom att jag har hört att dem här siffrorna, och jag tror att det skall stämma eftersom ingen har sakt något annat. Är det någon som vet mer exakt?? :15:

Undrar hur många som blir invalida för livet om det är så många som dör så måste det var en hel drös som bryter nacken?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

År 2005 dog 12.858 personer i trafikolyckor i Thailand. Detta enligt polisen som bara räknar de som avlidit på plats.

Enl. sjukhusens rapporter så är siffran upp emot 20.000 eftersom de räknar de som avlidit på sjukhuset efter att de blivit förflyttade dit ifrån olycksplatsen.

Läs mera på: http://www.grsproadsafety.org/page-Thailand-28.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja trafiken är verkligen ett eget kapitel, även om det har förbättrats under senre år.

Nuförtiden åker ju folk inne i bussar och tåg, förr så var ju både stötfångare och tak fyllda med passagerare.

Men vi försöker undvika att åka t.ex buss under song kran då många chaufförer är fulla och bussarna överlastade.

Sedan tycker jag mig ha märkt en markant ökning av olyckor med bussar och lastbilar i början av regntiden, kanske beroende på dåliga däck och sämre

sikt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har nu sedan några månader kört närmare 1000 mil. Tycker nog att det är förvånansvärt lite olyckor med tanke på hur de kör här vi har väl bara sett en med ett vitt lakan över sig. Det jag skulle vilja säga är behöver du inte köra när det regnar så strunta i det eller kör väldigt försiktigt.

Något som man hör om varje dag är att ungdomar på kvällarna och natten åker på motorcyckel mot trafiken och kastar stenar i vindrutan vilket slutar med allvarliga olyckor med inte sällan döden som utgång. De har fått tag på några killar som till sitt för svar säger att de gjorde det för skoj skull.

Och då förstår man bättre varför många här kör som de gör det är för skoj skull.

Jag körde ganska fort i Sverige men här kör jag nästan aldrig fort. I BKK händer nästan aldrig några allvarliga olyckor då trafiken går så långsamt men om de skulle råka stöta ihop i rusnings trafik stannar de bilen går ut väntar tills att polisen försäkringsagenten kommer att detta tar upp till 30 min och båda fillerna blir avstängda gör dem inget och inte andra heller vilket slutar med trafik jam köer som blir kilometer långa på grund av skrapmärken på bilen detta är helt OK för en Thai.

Men det är nästan aldrig tråkigt alltid händer något konstigt som roaren. Typ kolla på den galningen och de säger nog det samma om mig då jag kör ibland reflex mässigt efter svenska regler typ stannar höger regeln vissar hänsyn typ stannar vid ett övergångställe för att en mamma och ett litet barn står och vill gå över då hör man en tvärnit backomen och en tutta som gäller mamman och barnet tittar på en är han inte riktigt klok vad vill han oss är det en släkting? Men man lär sig.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att inte flytta sig förrän polis och försäkringsagenten kommer är nog tyvärr ganska smart och nödvändigt enligt de regler som finns i Thailand

Kan bli både riktigt stora problem, straff och höga böter om man flyttar bilarna innan polis och försäkringsbolag dokumenterat händelsen för framtida rättegång och ersättningsanspråk

Så köra åt sidan som i Sverige är INTE att rekommendera i Thailand !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Där ser man det finns till och med en och annan som rekomendera att stoppa trafiken.

Jag skrev inte att man skulle köra bort bilen utan konstatera bara att så gör man i Thailand bara för att jag lever här i Thailand behöver jag inte tycka att allt är jätte bra och göra som dem. Har själv skaffat mig en normal bilförsäkring som täcker andras kostnader vid en eventuell olycka kostar inte något mera än en vanlig ful försäkring. Jag skulle aldrig överväga att riskera livet genom att stå kvar och diskutera och skylla på varandra.

I fall att du hamnar i en dylik situation rekomendera jag alla att flytta er åt sidan för eran egen säkerhet skull.

Har tidigare råkat ut för minder olyckor backat på bilar kört på träd och flytta bilen utan att hamna i rättegångar.

Att en thailändare riskerar livet för att deras premie inte skall gå upp med några Bath bettyder inte att jag gör det.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja trafiken är verkligen ett eget kapitel, även om det har förbättrats under senre år.

Nuförtiden åker ju folk inne i bussar och tåg, förr så var ju både stötfångare och tak fyllda med passagerare.

Men vi försöker undvika att åka t.ex buss under song kran då många chaufförer är fulla och bussarna överlastade.

Sedan tycker jag mig ha märkt en markant ökning av olyckor med bussar och lastbilar i början av regntiden, kanske beroende på dåliga däck och sämre

sikt.

Mvh Isan Lover

det beror på att vägbanan är indräkt med disel och är snorhal

det tar ett tag innan det har spolats bort

sedan vet dom nog inte heller vad vattenplaning är

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

det beror på att vägbanan är indräkt med disel och är snorhal

det tar ett tag innan det har spolats bort

sedan vet dom nog inte heller vad vattenplaning är

Hej

Detta har du nog helt rätt i, det kan ju ibland vara 5-6 månader med väldigt lite regn och då hinner ju massor av sånt lagras på vägbanan.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det verkligen med i snitt 37 döda per/dag i trafiken i Thailand?

undrar jag med, tycker det låter lite med tanke på hur dom kör... :blink:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking var hittar du att man kommer att få som du skrev stora problem,straff och höga böter om man flyttar bilen:

Citat: "Kan bli både riktigt stora problem, straff och höga böter om man flyttar bilarna innan polis och försäkringsbolag dokumenterat händelsen för framtida rättegång och ersättningsanspråk"

Har själv ringt och frågat vad som händer. Enl mitt bolag kommer självrisken kunna påverkas om jag flyttar bilen de rek att inte flytta bilen det kommer att försämra mina möjligheter vid bedömning om vem som är orsak till olyckan och i sin tur ge mig en höger premi nästa år.

Min nästa fråga var då hur mycket svaret blev 5000 B mera nästa år. Tycker detta är en strunt summa i samman hanget med tanke min egen säkerhet och alla bilar som står stilla och spyr ut avgaser och skapar ytterligare frustrationer i trafiken ibland undrar man hur Thailändare tänker.

Min svåger har monterat in en kammera i sin bil som regestrera allt som händer framför och backom honom när han kör. När han sedan var med om en olycka vissade han vad som hände för den andra föraren de kom framtill att det var den andre förarens fel svågern hade ju allt på film.

Efter en stund kom polisen och försäkringsagenten de tittade på inspelningen och bestämde efter detta att det var svågerns fel. Jag frågade vad det kostade att montera in kammra utrustningen fick ett leende tillbacka.

I bland undra man varför det skall var så svårt i Thailand.

Jag tror det handlar om att man inte kan ha fel.

Annars skulle man ju helt enkelt beskriva händelseförloppet och båda skriver på och låter bolagen göra upp.

Men se det går inte utan här skall man muta polisen vittnen osv annars fungera ju inte Thailand.

Därför som utläning är det enligt min mening bara att acceptera lee ta på dig skulden kostar nästa år 5000 B mera och med hopp om att motparten fick betal en hel del mutor som du slapp betala.

Moo

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...