Jump to content
IGNORERAD

Frun fick fast jobb


Juan

Recommended Posts

Frun fick fast Jobb igår detta känns skit bra.

Hon har jobbat åt företaget sedan december förra året.

Hon jobbar med att göra pastasallader och färdig bredda mackor.

Vet att det fanns en sådan här tråd på TT.

Men hur har det gått för era damer?

Är det svårt att få jobb eller tvärtom?

/Juan den store

Juan

Att märka ord är den dummes sätt att verka vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Grevenigrevie

    4

  • Herr Chang

    3

  • måne

    3

  • Juan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Frugan har sedan 1:a dagen i Sverige haft fast jobb, det är nämligen mer än en fulltidstjänst att passa upp mig.

Hon har inte ens haft tid att ta semester.

[move]Mansgrisen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

:wai: Hej!

Min tgf har också fått fast nu hos ISS Facility Service, efter lång tid med vikariat!

ISS har många thai-damer anställda här i Borlänge.  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Grattis till jobbet !

Tackar så mycket

Juan

Att märka ord är den dummes sätt att verka vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till din fru Juan  :thumbsup: Min fru har vikarierat i 6 år och får troligen fast jobb i Oktober.Ingen kan ta ifrån henne sin plikttrogenhet,hon har varit borta 2 timmar p.g.a läkarbesök under denna tid,hade vi samma iver att arbeta i Sverige så skulle skatterna vara i det närmaste noll.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

#1  fråga till mansgrisen Arne A..

Har fru banarne tid och rätt till och äta, samt nyttja toaletten då? Eller måste hon vänta med det till du sover?

Fackföreningen Raketforskarnas bästa.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratulationer aven harifran! Att komma in pa arbetsmarknaden ar sannolikt en av dom viktigaste pusselbitarna for att tjejen ska trivas i Sverige pa lang sikt. Nya arbetskamrater med mojlighet kanske att fa bekanta som inte ar thai, egna pengar och forbattrad sjalvkansla. Det gor aven att familjens totala kassa far ett valkommet tillskott, jag antar att det ar fler an mig som i princip varit ensamforsorjare under flera ar?

I storre stader finns ofta alternativet att fa jobb inom stadning eller restaurang men for oss som bor/bott i svenska smastader sa ar det riktigt svart att hitta jobb for tjejen. Ofta blir det SFI, komvux med invandrarkurs, ytterligare komvux, kanske nagon yrkesutbildning (barn eller aldreomsorg) och sa vidare...

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Quote

Grattis till din fru Juan  :thumbsup: Min fru har vikarierat i 6 år och får troligen fast jobb i Oktober.Ingen kan ta ifrån henne sin plikttrogenhet,hon har varit borta 2 timmar p.g.a läkarbesök under denna tid,hade vi samma iver att arbeta i Sverige så skulle skatterna vara i det närmaste noll.Mvh Måne

Ehhh??

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest woien

Mycket trevligt att era fruar har jobb. Inget är nog viktigare för självkänslan än att ha sysselsättning utanför hemmet.

Att tjäna pengar är ju viktigt och alltid nr 1 för thailändarna (till skillnad från andra invandrargrupper) och ingenstans i världen får de så hjälp av myndigheterna om de visar att de verkligen vill utbilda och jobba.

Många har kravet hemmifrån Thailand att det behövs pengar omedelbart efter de har landat i Sverige, och kan då förstå att de hoppar på ett städjobb direkt.

Dock så är jag av uppfattningen att språket måste komma i första hand, och kan man inte kombinera jobb med språkstudier så borde språkstudier vara förstavalet.

Onekligen är Thailändskorna populära i städbranschen, de gör ett bra jobb och kräver lite. Men kom ihåg att det finns andra ställen man kan jobba på.

En sak som har blivit lite poppis i allafall i staden jag kommer i från är vårdstudier. Det verkar finnas gott om jobb och framför allt passar yrket bra för Thailändskorna som har med sig omtänksamheten för de äldre med sig hemmifrån.

Och visar man att man passar för jobbet så är det också lätt att få jobb.

Det finns en utbildning på komvux som är på 3 terminer. Den är inte lätt och man måste vara klar med SFI för att kunna klara av den, för man får ingen svenskahjälp där.

Men möjligheterna är stora, man kan bli det mesta inom vårdyrket.

Min fru går den och har sista terminen klar, hon har pratat gott om utbildningen till sina kompisar, så det lär bli flera som gå den framöver.

Dock är det ju svårt att få fast jobb inom vården, om inte omöjligt, men det finns mängder med vikariat.

Och de som kommer hit som har en utbildning med sig hemmirfån skall ju givetvis spinna vidare på den om möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wwwebster

Grattis till fru Juan!

Min flickvän har varit här ett år nu. Hon pluggar och jobbar extra med vad hon kan. Lite på en restaurang och i veckan har hon plockat bär som hon sålt på torget idag (35L x35kr). Hon gör böngroddar, sidenblommor mm som hon säljer. Hon har ett underbart driv så hon kommer nog att göra en arbetsgivare mycket glad snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Quote

Grattis till din fru Juan  :thumbsup: Min fru har vikarierat i 6 år och får troligen fast jobb i Oktober.Ingen kan ta ifrån henne sin plikttrogenhet,hon har varit borta 2 timmar p.g.a läkarbesök under denna tid,hade vi samma iver att arbeta i Sverige så skulle skatterna vara i det närmaste noll.Mvh Måne

måne.

Skatten begrundas inte på hur folk å fä jobbar  8)

Ja och vi får betala skola,sjukhus,äldrevård själva som i Thailand  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Plätt,

"Skatten begrundas inte på hur folk å fä jobbar"

Jo, det kan den göra. Om fler är i arbete ökar statens inkomster och utgifterna minskar. Om man sen använder det till att sänka skatten eller inte är en annan sak.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, nog kan man sänka skatten om fler får jobb, men det är dock allt en väldig marginell sänkning det rör sig om..

Vi har dock en ganska stor statsskuld att betala av..

Jag menar, vad gör 1% sänkning av skatten t.e.x??

Inte mycket vill jag säga...Men alltid något

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest woien

Vi har ju redan fått lite sänkt skatt efter att de blåa tog makten, hoppas de får stanna kvar, så kan nog sverige bli ett bra land att leva i.

Är själv företagare och tack vare att vi har några unga killar som är anställda så tjänar vi en slant.

Inga stora pengar som är avgörande, men helt rätt iom att om den lagen inte fanns så hade vi inte anställde dessa unga killar och de hade inte fått visa vad de går för, vi hade då valt mera erfaret folk.

Men inget vi ångrar alls..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Frun fick fast Jobb igår detta känns skit bra.

Hon har jobbat åt företaget sedan december förra året.

Hon jobbar med att göra pastasallader och färdig bredda mackor.

Vet att det fanns en sådan här tråd på TT.

Men hur har det gått för era damer?

Är det svårt att få jobb eller tvärtom?

/Juan den store

Grattis till din frus fasta jobb Juan!   :thumbsup:

I övrigt vad gäller thaitjejers chanser till jobb så verkar dom vara riktigt bra. Åtminstone här uppe i norra Sverige så verkar alla thaitjejer få fasta eller tillfälliga jobb ganska så omgående efter att dom anlänt Sverige.   :thumbsup:

Själva har vi (dvs frugan) prioriterat studier och långresor till Thailand istället för fasta jobb så frugan har hitills bara haft 2 olika tillfälliga jobb. Men hon har dessutom också tvingats tacka nej till 2 andra jobb som enligt uppgift skulle ha kunnat bli fasta platser ganska så omgående pga av studieplanerna.

Så det verkar som tur är vara ganska enkelt för thaitjejer att få jobb trots allt, och antagligen för att dom har ett rykte om sig att arbeta mycket flitigt och hur mycket som helst samt, tyvärr, att dom är lättare att lura på en dålig lön, dåliga arbetsvillkor, dåliga arbetstider samt diverse sysslor som ingen svensk vill utföra.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Vad jag syftade på hur skatterna skulle kunna sänkas om man jobbar i 200 km/tim jämfört med 100 km/tim :- :-

Ett lands ekonomi byggs på vad det drar in= Export :morgon:

Statens inkomster ökar ???

Vad jag inbillar mig så kommer väl statens inkomster från skatter av alla de slag 8)

Betalar själv tyvärr statlig skatt :wai:

Röstade själv blått från Bang Pa In Post office :morgon:

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort grattis till jobbet ka.

Vilken härlig känsla.

Jobb innebär inte bara ekonomi utan även socialt nätverk, det ökar ens självkänsla. Oftast får man även lära sig mer av den praktiska svenska - beroende på vilka arbetskamrater man har förstås.

Men studier som Oa väljer är också mycket bra. Jag är glad för er skull med.

Själv tänker jag bli lärare om tre fyra år.

Men nu ska jag leva vilt - ett tag till.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood."leva vilt"hoppas jag inte du menar,väntar ni inte smått,får nog prata med Svarten så han dämpar dig lite  ;D Ha nu alla en god natts sömn så bråkar vi imorgon igen  :13: Sweet dreams önskar Måne som är trött som bara den.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Woine Woine :D

De blir inget mer blått efter nästa val, och tur e väl de. :laugh:

Men alla kan vi leva i en drömvärld. :crazy:

Snake

som fan inte e blå eller djugårdare :fan1:

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...