Jump to content
IGNORERAD

Frun fick fast jobb


Juan

Recommended Posts

Hej platt,

vore intressant att fa höra din teori om hur skattetrycket inte star i relation till hur folk jobbar.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Grevenigrevie

    4

  • Herr Chang

    3

  • måne

    3

  • Juan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Plätt

Quote

Hej platt,

vore intressant att fa höra din teori om hur skattetrycket inte star i relation till hur folk jobbar.

Skattetrycket är väl inte HUR man jobbar det gäller väl OM alla jobbar. :morgon:

Skulle vi ha 0% arbetslöshet skulle vi alla fall betala skatt.

Som måne skriver  0% skulle det bli om flera "jobbar" i 200 Km/tim ???

Vårdpersonal, skolpersonal,mm mm+ alla andra statliga "arbetare" vad kommer deras lön ifrån :rolleyes3:

Kan måne få ner min Totala skatt till 40% skulle han bli Sveriges Ekonomi minister för alltid  :idea2:

Räkna själv hur mycket skatt du betalar ????????? :- ??? :-

Titta själv på alla dina räkningar+ din inkomskatt så begriper inte jag hur han kan få den till 0%

Men som "Gunde" sa inget är omöjligt :D:D

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skattetrycket är väl inte HUR man jobbar det gäller väl OM alla jobbar. :morgon:

Mvh. Plätt

Begreppet skattetryck är en social konstruktion. Är du medveten om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Quote

Begreppet skattetryck är en social konstruktion. Är du medveten om det?

Den här fråga är för mig färdig diskuterad.

Skatter av alla de slag vet jag vad innebär.

Men som jag skrev i mitt första inlägg ,angåenda en Thaitjej som jobbar som en igel och ej tar sem, eller är sjuk ska få skatterna att gå ner :thumbsup::thumbsup:

Själv har jag oxå en tjej som sköter huset och jag vet vad dom går för :wai:

Mvh& Lycka till denna spalt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar är naturligtvis inte 0% i skatt,men om ALLA betalade skatt så skulle väl skattetrycket inte vara så hårt.Vore fint om vi kunde garantera barn skola sjukvård och äldreomsorg till en bra nivå och det tror Jag inte skulle vara omöjligt om det fungerade till 100% med skatteinbetalningarna.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst vore det bra med ett helt vitt arbetsliv i Sverige, men det är väl knappast möjligt. Men även svartjobbarna betalar ju skatt när dom konsumerar sin kulor, momsen är ju svårt att mygla bort i ICA t.ex.

Hur ser det ut för invandrargrupperna, De erbjuds ju icke alltför sällan "svart lön" för de oftast ganska okvalificerade tjänster som är lättast att få tag i som ny i landet. Kan ju inte vara lätt att förklara varför en del måste betala skatt när andra högaktningsfullt skiter i det. Jag har försökt förklara men inte alltid så lätt när TGF:s bakgrund från Los i bondeområdena i Issan är nästan helt fritt från skattebetalare.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa,

Det är förvisso en stor pedagogisk utmaning att förklara för thaidamen varför så mycket av intäkterna i Sverige försvinner till skatt...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Baa,

Det är förvisso en stor pedagogisk utmaning att förklara för thaidamen varför så mycket av intäkterna i Sverige försvinner till skatt...

Herr Chang har talat.

Har Du nåt bra sätt så hjälp mig är Du snäll, har även fått en släng av tysta leken när jag ville hindra henne att ta ett svartjobb, SKITSUR...

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har haft ett par jobb/erbjudande om jobb som har varit svarta. Och det brukar vara 6 dagar i veckan 10-13 timmar om dagen där det ibland inte ens utgår någon grundlön utan det är provisionsbaserat (ungefär som taxi-branschen - där jag själv varit verksam). Om man är egen kan jag tycka att ens insats kan vara på den nivån åtminstone under kortare tider men som anställd utan någon annan trygghet än chefens gottfinnande tycker jag inte om  :) - nu blir jag väl stämplad som gråsosse av en del  :P

Nu har frugan iallafall fått en timanställning (som städare) och hon jobbar ca 80% av en heltid varje månad och är nöjd med att få dra in egna pengar till hushållet.

Mvh

Lasse

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bara lite längre tid

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Själva började vi i "fel ände" som många säger...

Prioriterade SFI direkt när tjejen fick UT för dryga två år sedan och efter två års SFI får vi det nu i nacken

när vi vilken dag som helst väntar på att vår hasiphasip ska ploppa ut...

Föräldrarpeng är ju inte att prata om på det lilla hon dragit in sen hon fick UT...  :crazy:

Vi har siktat in oss på att jag får hålla ledigt fredagar och ta föräldrarpeng på mig fre-sön istället.

Sen blir det för tanten att börja jaga jobb seriöst med tiden...  :)

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Greven.

Om jag inte minns fel får alla en viss föräldrapenning även om man inte har hunnit börja arbeta , jag tror att det är 180kr om dagen, det är ju något i alla fall.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har Du nåt bra sätt så hjälp mig är Du snäll, har även fått en släng av tysta leken när jag ville hindra henne att ta ett svartjobb, SKITSUR...

Baa

Hej Baa

Jag vet inte om det här hjälper.

Men prova att förklara att alla sociala försäkringar så som - sjuklön, sjukpenning, föräldrapenning, pension och mycket annat är baserade på skatter man själv och arbetsgivaren betalat in till staten.

Det är mest arbetsgivaren son tjänar på att hon arbetar svart och att hon är en stor förloraren i den här affären. Hon är med andra ord inte med i trygghetssystemet som Sverige har.

Om hon skulle bli sjuk skulle hon inte få någonting varken från arb.givaren eller försäkringskassan om hon inte betalat skatt. Medan de som arbetat vit skulle få 80% av sin lön.

Om hon skulle få barn skulle hon bara få 180kr/dag i föräldrapenning, medan de som arbetat vitt skulle få 80% av sin lön.

Om hon skulle bli arbetslös skulle hon inte få någonting. Medan de som arbetat vitt får åtminstone garantinivå på a-kassa. Ännu bättre om hon är med i någon a-kassa så hon kan få inkomstrelaterad a-kassaersättning.

När hon bli äldre kommer hon inte att få så mycket pension jämfört med de som arbetat vitt.

När hon tar semester kan hon få semesterlön om hon är med i systemet, och om hon inte jobbar som tolk he he he.  :rolleyes3:

Förklarar för henne att häften av möjligheter till de förmåner som hon missar genom att arbeta svart hamnar i arbetsgivarens ficka. Det är hon som förlorar i längden inte någon annan.

---

Men om man tjänar mångmiljoner svart är det förstås en annan sak.

Jag tror dock inte att så är fallet för oss thailändskor.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Magrood, jag har, och ska fortsätta med övertalningen, men Du förstår nog att det måste kännas svårt att inte få en 500ïng för en halv dags jobb bara för att den tokiga farangen vill att du ska ge bort 100-150 spänn till staten. Kommer nog att förstå mer o mer så småningom men för Issanfolket är det som att kasta pärlor för svin. Stort tack för Dina inlägg och kommentarer, det ger i alla fall mig råg i ryggen. Sådär ja, nu fick Du ett par svenska ordspråk med i bagaget. HADE

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

OK Magrood, jag har, och ska fortsätta med övertalningen, men Du förstår nog att det måste kännas svårt att inte få en 500ïng för en halv dags jobb bara för att den tokiga farangen vill att du ska ge bort 100-150 spänn till staten. Kommer nog att förstå mer o mer så småningom men för Issanfolket är det som att kasta pärlor för svin. Stort tack för Dina inlägg och kommentarer, det ger i alla fall mig råg i ryggen. Sådär ja, nu fick Du ett par svenska ordspråk med i bagaget. HADE

Baa

Tack för nya ordspråk ka.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Håller med om att det är svårt att förklara för frugan vart alla skattepengar tar vägen.

Är man fullt frisk och arbetar varje dag upplever man nog att man inte får så mycket tillbaka.

Det var först när hon kunde vara mammaledig i nästan ett helt år och fortfarande

få en skaplig ersättning som hon insåg att man faktiskt får något tillbaka.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

frugan har plockat jordgubbar några veckor nu på sommaren, så nu börjar tjatet om att jag ska plöja upp ett par tunnland till detta.

1a september öppnar hon en akvarireaffär hemma som oxå skall sälja hund&kattmat, är det nån som har importerat koifisk och dyligt från thai eller malayisia vore det välkommet med tips.

mvh Walle

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan aspekt med svartjobb är att det finns viss risk att åka dit, även om risken verkar vara liten. Men det lär ju bli skönstaxering och skattetillägg i så fall. Vet inte hur Migrationsverket ser på detta när UT ska bli PUT, men det är väl knappast ett plus i kanten.

Jag har också sett att det förekommer att thaidamer tror att dom betalar skatt då arbetsgivaren säger att det är draget när dom får lönen kontant. Jag frågar då om dom fått något lönebesked på papper där det framgår hur mycket skatt som betalats in, men det har dom ju förstås inte fått. Därmed är arbetsgivarens muntliga besked värdelöst, och Skatteverket kan senare komma och kräva att löntagaren ska betala in skatter och arbetsgivaravgifter om det visar sig att arbetsgivaren struntat i detta. Lönebeskeden bör sparas åtminstone tills man får den årliga kontrolluppgiften för deklarationen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru kan vara rätt så rolig   ;D

När hon började jobba så sa jag till henne att gå med i A-kassan. för det kan vara bra ifall hon blir arbetslös, då hade hon inte fast.

vilket hon gjorde tillslut, men hon argumentera emot först. Hon sa att det är bättre hon spara a-kassa avgiften på 350 kr själv i stället så har hon när hon blir arbetslös, Jag sa ifall du blir arbetslös så får du minst 350 kr varje dag i fall du är med i A-kassan, men hon tyckte i alla fall att det va surt att betala 350 kr.

men nu har hon fattat att det är en bra försäkring för 300 kr som den kostar efter 1 Juli . :)

Juan

Att märka ord är den dummes sätt att verka vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Hej Greven.

Om jag inte minns fel får alla en viss föräldrapenning även om man inte har hunnit börja arbeta , jag tror att det är 180kr om dagen, det är ju något i alla fall.

Mvh Isan lover

Jo jag vet att det finns ett garantibelopp som höjts till 120:- sen jag fick mina andra barn, men vad räcker det till ??  :D

Men tack ändå för tipset...  :)

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Greven.

Här finns det att läsa om föräldrapenning. http://www.forsakrin...oraldrapenning/

mvh

Stefan

Tack...

Såg nu att jag skrivit fel på 2 och 8... sorry...

Men eftersom frugan inte tjänat in någon vettig SGI så tjänar vi mer på att jag

nöjer mig med att min anställda kille jobbar fredagarna och jag lägger energin på familjen

och tar ut föräldrarpeng fred-sön...

Ska bli skönt faktiskt...

Sen är det ju en njutning att åka till LOS och ha "inkomst" samtidigt... hehe

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

kan man alltså ta ut föräldrapenning lö-sön och tjejen tar ut mån-fre? måste det stå i några papper då att man jobbar lö-sö. annars?

tjejen har kommit hit nu och väntar vårt första gemensamma barn, har även med sig en son från Thailand och efter barnet är fött kommer en dotter från Thailand.

hon har inte jobbat något vitt i sverige så det blir "bara" grundersättningen för henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om DU ska ta ut föräldrarpenning Lö-Sö , så måste du även ta ledigt Fr eller Må och förlora en dags arbetsinkomst,

Det var vad dom sa till mig  :cry:

/Dinkel

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...