Jump to content
IGNORERAD

Fermentering


kenke

Recommended Posts

Tankte testa lite fermentering har i Thailand  mest sugen pa gurka  vitlok  kal      testade recept och forslag emottages    men otestade och utan recessioner kan alla googla fram sjalva

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jäsning

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mjölksyra

 

en hel vetenskap detta   jag har smakat sa goda gurkvarianter av polska fermenteringar    da man till och med dricker spadet   jag skall till marknaden  och titta efter gurkor iallafall och testa om man kan fa till det

 

 

Jag tar rygg pa denna sida och recept och ser vad man kan fa ihop har i Thailand

 

https://www.fermentering.se/fermenterad-gurka/

Link to comment
Dela på andra sajter

Fraga nr 1  Maste man ha havssalt tror ni

Fraga nr 2 oregano basilika timjan  farskt  finns det har i Thailand och om vad heter det pa thai i sa fall

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev kenke:

Fraga nr 1  Maste man ha havssalt tror ni

Kan det vara att det inte ska vara jod i saltet?

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev ellim63:

Kan det vara att det inte ska vara jod i saltet?

Ja du en hel vetenskap verkar det som   men men larorikt forhoppningsvis

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ellim63:

Kan det vara att det inte ska vara jod i saltet?

jag tror du har ratt   har kollat nagra recept  det verkar som att man kan ha vilket salt som helst men utan jod  far kora pa det

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev kenke:

Fraga nr 1  Maste man ha havssalt tror ni

Fraga nr 2 oregano basilika timjan  farskt  finns det har i Thailand och om vad heter det pa thai i sa fall

Om översättningarna stämmer från google kan du ju ta med telefon till markaden och visa de som säljer kryddor och grönsaker.

Basilika  โหระพา vet jag finns

Timjan ไธม์

Oregano ออริกาโน่

Men det finns torkad Timjan och Oregano hos Makro.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade detta saltet pa marknaden  skitstora kristaller  chansar pa att det funkar  

 

1330505778_IMG20200619214228-kopia.thumb.jpg.7419cfbbc30e6f36060c37673f188f1f.jpg

 

 

 

Testar sma gurkor och vitlok denna gang    har ett vitkalshuvud liggande ocksa   har inget bra recept annu  

 

 

1228215919_IMG20200620173818-kopia.thumb.jpg.92bace2892365f5fa143de4feb2b8649.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev kenke:

Hittade detta saltet pa marknaden  skitstora kristaller  chansar pa att det funkar  

 

1330505778_IMG20200619214228-kopia.thumb.jpg.7419cfbbc30e6f36060c37673f188f1f.jpg

 

 

 

Testar sma gurkor och vitlok denna gang    har ett vitkalshuvud liggande ocksa   har inget bra recept annu  

 

 

1228215919_IMG20200620173818-kopia.thumb.jpg.92bace2892365f5fa143de4feb2b8649.jpg

Det ser ut som salpeter och det används som konserveringsmedel och till exempel spruta julskinkan för att den ska bli röd och vid bombtillverkning.

unnamed.jpg.4db251a660f283ede11bd58cd3dc408c.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Det ser ut som salpeter och det används som konserveringsmedel och till exempel spruta julskinkan för att den ska bli röd och vid bombtillverkning.

unnamed.jpg.4db251a660f283ede11bd58cd3dc408c.jpg

oj  bra eller daligt for min del    har du nagon aning om det

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev kenke:

oj  bra eller daligt for min del    har du nagon aning om det

Vet inte men jag använder det när jag gör ansjovis, 1,5 tsk salpeter till knappt 1,5 liter vatten och 1 kilo fisk så det går inte åt mycket men läs lite på google.

Jag skulle inte använda det utom om det finns med i ett recept och den salpetern jag har ser inte ut så och är orangefärgad, jag kan skicka ett foto i morgon om du vill.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev stefan5300:

Vet inte men jag använder det när jag gör ansjovis, 1,5 tsk salpeter till knappt 1,5 liter vatten och 1 kilo fisk så det går inte åt mycket men läs lite på google.

Jag skulle inte använda det utom om det finns med i ett recept och den salpetern jag har ser inte ut så och är orangefärgad, jag kan skicka ett foto i morgon om du vill.

fargen ar missvisande  och kristallerna kanns   fuktiga   typ  vag salt fast storre    storleken ar som i bilden emot en 10 blattare  far aka tillbaka pa mandag och luska vidare 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan   en san javla otur kan man ju inte ha     avsaltningsanlaggningar i hela landet och salt i alla dessa farger och storlekar   och da koper jag  salt for bombtillverkning   na hoppas inte det    inte kul att borja om ifran borjan    men har inte lust att do eller doda nagon annan heller     suck

Ändrades av kenke
Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Jod är ett grundämne som kroppen behöver i små mängder för att fungera som  den ska .

Vid inläggning av gurka vill folk inte ha salt med jod av nån anledning.

Salpeter används som mämts i tråden konserverinsmedel. Skulle följa recept vid inĺäggning och inte chansa Hej vilt.

Hoppas det fixar sig annars kan du ju fermeteta frukt🥂😋🍑

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen större fara, det blir inte farlig förrän du blandar salpeter ( kaliumnitrat) med kol och svavel. Du får då svartkrut. 

Salpeter är ett samlingsnamn för nitratsalter. Den mest reaktiva är amoniumnitrat som ingår i många gödningsämnen. Man kan enkelt göra mycket energi rika sprängämnen med det, men det tänker jag inte lära ut!

//S

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev kenke:

fargen ar missvisande  och kristallerna kanns   fuktiga   typ  vag salt fast storre    storleken ar som i bilden emot en 10 blattare  far aka tillbaka pa mandag och luska vidare 

Så här ser salpeter ut som jag använder.

20200621_123521.thumb.jpg.e890bb6eeb543116fe19ba67dbdb91dc.jpg

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pyser det som fan i burkarna redan    blott pa golvet   sa nan jod va det nog inte i det saltet    om jag forstod det ratt sa dodar jod mjolksyrebakterierna

 

vi far se vad som hander   lagen ar grummlig nu ocksaIMG20200624171528.thumb.jpg.6df6886f72d3c20a590db415c478ca4b.jpg 

 

 

Ändrades av kenke
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kor vi en   pa rester i kylen  och kansla  

 

grundlagen 3 msk salt till 5dl vatten

1 vitkalshuvud

2 gula lokar

1 broccolihuvud

kanslan  hade i citronpeppar tog 2 msk

 

IMG20200625002200.thumb.jpg.655f81045181f0382104418bc8eae977.jpg

 

 

Ändrades av kenke
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

pruttar pa    en battre bild pa saltet

 

IMG20200703002500.thumb.jpg.7a485509a952cfb1aa52835027c9a453.jpg

 

 

luktar tarta    jag slapper ut tryck till och fran 2 ggr per dag    sa bakterierna lever och mjolkaktigt mest i botten  men skakar runt lite och da lyfter en massa sma gasbubblor  sa det e liv iallafall   snart skall prov smakas

Ändrades av kenke
Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev kenke:

pruttar pa    en battre bild pa saltet

 

IMG20200703002500.thumb.jpg.7a485509a952cfb1aa52835027c9a453.jpg

 

 

luktar tarta    jag slapper ut tryck till och fran 2 ggr per dag    sa bakterierna lever och mjolkaktigt mest i botten  men skakar runt lite och da lyfter en massa sma gasbubblor  sa det e liv iallafall   snart skall prov smakas

crystal meth?

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Mankan:

crystal meth?

 

vi far se nar det skall testas   kanske skapar mkt mer tid  😀  hoppas man inte behover trafracken  😀

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

provsmakat och redan slut       mkt krispiga gurkor  super goda      vitloken blev mildare inte sa stark smak   nastan sot   fina till tilltugg

 

mixen blev fel med citronpeppar   alldeles for salt    sa nu far man ladda burkarna igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...