Jump to content
IGNORERAD

Hudfärg


korp

Recommended Posts

Hur ser det ut i Thailand, dyrkar de "vithet" som de gör lite överallt i Asien? Jag har fått intrycket av att många av de som är "verksamma" och som umgås med turiserna ofta är de som kommer från Norra Thailand och där de är mörkare än i södra. Man kan ju ganska klart se en stor skillnad på hudfärgen inom befolkningen i Thailand. Samt att många som kanske är medborgare i Thailand etniskt är mer från Laos eller Kambodja.

Av de som har flickvänner och fruar här i Sverige finns det även en hierarki där bland kvinnorna att vissa ser ner på andra enbart pågrund av hudfärg och kanske väljer att inte umgås med vissa personer eller i vissa grupper?

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Agående hur det är i Sverige, så undrar jag även om det finns fördomar gentemot de kvinnor som bevisligen kommer från "turistindustrin". För en Thailändska lär det ju vara ganska enkelt att se vart man kommer ifrån och vad man haft för sig i Thailand. Många har ju fruar och kvinnor som inte haft med denna industri att göra. Dessa kvinnor som ju borde vara färgade av den extremt traditionella kulturen i Thailand borde ju ha svårt att umgås med kvinnor som har som jobb att bryta mot typiska Thai värderingar?

En annan liten fundering är om det finns en hierarki i frågan om ens partners ålder? De kvinnor som har en yngre svensk man anser de sig vara lite bättre än de som har en man som är äldre?

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de som har flickvänner och fruar här i Sverige finns det även en hierarki där bland kvinnorna att vissa ser ner på andra enbart pågrund av hudfärg och kanske väljer att inte umgås med vissa personer eller i vissa grupper?

Otrygga människor kan alltid hitta på något att se ned på andra på.

Är man så trångsyn att man inte umgås med vissa personer pågrund av hudfärg så går man nog miste om många goda chanser i livet.

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

För en Thailändska lär det ju vara ganska enkelt att se vart man kommer ifrån och vad man haft för sig i Thailand.

Sitter det en stämpel i pannan, eller bär man på en bricka runt halsen?

Många har ju fruar och kvinnor som inte haft med denna industri att göra. Dessa kvinnor som ju borde vara färgade av den extremt traditionella kulturen i Thailand borde ju ha svårt att umgås med kvinnor som har som jobb att bryta mot typiska Thai värderingar?

Jag tycker inte att jag har svårt att umgås med folk på grund av deras bakgrund.

Det är snarare hur de är som person nu som avgör om jag trivs med den personen eller inte.

En annan liten fundering är om det finns en hierarki i frågan om ens partners ålder? De kvinnor som har en yngre svensk man anser de sig vara lite bättre än de som har en man som är äldre?

Ja vet inte. Jag tycker att vi har en ledigare och mer avslappnande syn på ålderskillnad när mannen är äldre än kvinnan.

När kvinnan är äldre än mannen - Om han är mogen och kan ta hand om famijen bra - då ser man det som ett plus att ha en yngre man.

Men det är risk att han ses som mindre omogen än kvinnan och barnslig och ej kan vara elefantens "framfötter". Då är det ganska jobbigt för kvinnan.

För att hans yngre ålder ska anses som positivt i det hela krävs nog att han har andra förutsättningar som män i äldre ålder har.

Det är bara min snabba fundering.

Magrood

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Otrygga människor kan alltid hitta på något att se ned på andra på.

Är man så trångsyn att man inte umgås med vissa personer pågrund av hudfärg så går man nog miste om många goda chanser i livet.

Magrood

Bra talat Magrood

Mvh Sven

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser det ut i Thailand, dyrkar de "vithet" som de gör lite överallt i Asien? Jag har fått intrycket av att många av de som är "verksamma" och som umgås med turiserna ofta är de som kommer från Norra Thailand och där de är mörkare än i södra. Man kan ju ganska klart se en stor skillnad på hudfärgen inom befolkningen i Thailand. Samt att många som kanske är medborgare i Thailand etniskt är mer från Laos eller Kambodja.

Av de som har flickvänner och fruar här i Sverige finns det även en hierarki där bland kvinnorna att vissa ser ner på andra enbart pågrund av hudfärg och kanske väljer att inte umgås med vissa personer eller i vissa grupper?

Min erfarenhet är att ju längre norrut man kommer desto ljusare hudfärg, söderut mörkare hudfärg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej korp,

Kan inte uttala mig å alla thaidamers vägnar,men vad gäller fru Chang så är en av de stora fördelarna för henne med att bo i Sverige att hon pga brist på sol får vitare skinn. Jag förbluffas över hennes stolthet när vi ska åka till Thailand, och blir också lätt deprimerad när fru Chang nästan börjar gråta för att huden snabbt blev brun igen efter några timmar i Thailands sol... något svenska damer skulle avundas henne! Så ja, för fru Chang är det viktigt med så vit hud som möjligt. Även i Sverige.

Jag tror dock inte det är så lätt att med blicken avgöra den bakgrund som en thaidam som man stöter på i Sverige har. Det krävs nog ett antal minuters samtal för att kunna göra en bedömning. Och nu menar jag för fru Chang, själv är jag ganska dålig på att gissa. Det är till exempel inte alla före detta bardamer som klär sig som en bardam även i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp, nu skall en full Farang försöka förklara thailändskors dyrkan till det vita skinnet, går säkert åt fanders.

Vi börjar med den amerikanska södern och dom så kallade rednecks. Översätter man red necks till svenska så blir det röda nackar. Dom som hade röda nackar var dom som arbetade ut på fälten. I Sverige har vi dom med valkar i händerna och skit under naglarna, dom kan jämställas med rednecks. Detta återspeglas även i asien, är man solbränd där så är man en simpel arbetare, därför är vitt skinn lika med hög status i bl.a. Thailand. Har man vitt skinn som asiat har man inte behövt vara ute i solen alltså.

Hälsar Farang, en här i Sverige proud redneck...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan du är ju riktigt pedagogisk... :great: Funderar på att ge karma,bara jag visste hur man gör :drinks:

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp, nu skall en full Farang försöka förklara thailändskors dyrkan till det vita skinnet, går säkert åt fanders.

Vi börjar med den amerikanska södern och dom så kallade rednecks. Översätter man red necks till svenska så blir det röda nackar. Dom som hade röda nackar var dom som arbetade ut på fälten. I Sverige har vi dom med valkar i händerna och skit under naglarna, dom kan jämställas med rednecks. Detta återspeglas även i asien, är man solbränd där så är man en simpel arbetare, därför är vitt skinn lika med hög status i bl.a. Thailand. Har man vitt skinn som asiat har man inte behövt vara ute i solen alltså.

Hälsar Farang, en här i Sverige proud redneck...

.. och precis likadant har det varit i Sverige för hundra år sedan. "Vit hud = slipper kroppsarbeta". Numera "Brun hud = har råd att slappa i solen"..

Kör folk med sån där skinnblekartvål i Thailand? På Filippinerna innehåller merparten av tvålen som säljs "glutathione" som gör skinnet vitare. <_<

Link to comment
Dela på andra sajter

Otrygga människor kan alltid hitta på något att se ned på andra på.

Är man så trångsyn att man inte umgås med vissa personer pågrund av hudfärg så går man nog miste om många goda chanser i livet.

Magrood

Ja det är ju sant, men det svarar ju inte på någon av frågorna direkt. Jag moraliserar ju inte om något är bra eller dåligt, rätt eller fel, utan undrar om det finns som företeelse.

Så du menar att rent generellt så finns det inga sociala grupper i Thailands befolkning med högre eller lägre status? Alla är lika och älskar varandra lika mycket?

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju sant, men det svarar ju inte på någon av frågorna direkt. Jag moraliserar ju inte om något är bra eller dåligt, rätt eller fel, utan undrar om det finns som företeelse.

Så du menar att rent generellt så finns det inga sociala grupper i Thailands befolkning med högre eller lägre status? Alla är lika och älskar varandra lika mycket?

Nej, det menar jag inte alls.

Jag menar precis som jag skrev.

---

Att jag inte svarade direkt på dina frågor beror på att jag tyckte det var självklart att du visste att företeelserna fanns.

Så jag behöver inte svara på det.

Men det är bara ett exempel på hur problem kan uppstå i ett bikulturellt förhållande.

Den ena tycker det är så banalt och självklart att man inte ens behöver säga något om den saken.

Den andra blir förbannad för att den inte får svar på sin enkla fråga.

---

Sen finns det många experter här som har svar på dina frågor.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det menar jag inte alls.

Jag menar precis som jag skrev.

---

Att jag inte svarade direkt på dina frågor beror på att jag tyckte det var självklart att du visste att företeelserna fanns.

Så jag behöver inte svara på det.

Men det är bara ett exempel på hur problem kan uppstå i ett bikulturellt förhållande.

Den ena tycker det är så banalt och självklart att man inte ens behöver säga något om den saken.

Den andra blir förbannad för att den inte får svar på sin enkla fråga.

---

Sen finns det många experter här som har svar på dina frågor.

---

Mvh

Magrood

Jag har ingen aning om vilka olika sociala grupper det finns i Thailand, vilka som står högt i kurs och vilka som anses vara "lägre". De finns ju en rad olika etniska gruppper och även religioner, samt kanske olika mer eller mindre uttalade sociala grupper med en stark åtskillnad. Jag är väl mest intresserad av hur detta ser ut och om det "följer" med till Sverige i någon högre grad.

Finns det kanske någon här som har en muslimsk fru från södra Thailand? Eller kanske en Kristen fru osv, osv?

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Huruvida manniskor i Thailand bedoms och rangordnas efter etnicitet i Thailand rader det sakerligen lite delade meningar om. Dock sa ar det i mina ogon helt klart sa att centralthai-talande thailandare samt thai-kinesiska thai tenderar att framsta som en positiv norm. Mkt av den politiska, kulturella och ekonomiska makten ar centrerad till denna grupp. Detta ar sakerligen baserat pa en hel rad saker men faktorer som landsbyggd/stader, jordbruk och kroppsarbete/foretagande, lagutbildad/hogutbildad osv. har nog stor betydelse. Mkt baseras nog ocksa pa historiska forestallningar och inte nodvandigtvis nagon direkt reflektion av dagens samhalle. Kikar man runt i de hogre samhallsklasserna och bland hogre politker, foretagsledare, akademia osv. sa ar den regionala fordelningen mkt ojamn och folk fran framforallt Isaan och sodra Thailand lyser med sin franvaro. Huruvida detta beror pa systematisk diskriminering eller orattvisa forutsattningar later jag de larde tvista om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru umgås helst med Thailändare som kommer ifrån Isan och som enligt henne talar "Lao" även kallat Isanspråket.

Hon gillar även inte att umgås med dem Thai som spelar kort om pengar. Vilket verkar vara ganska många, hasip/hasip??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarar som Changen.

Frugan är extremt glad över att vara "vitare" nu när hon är i Sverige.

Vi är ofta ute o fiskar i sjön där vi bor.

I början så skämdes jag över gumman, men har nu kommit över detta.

Varför jag skämdes över gumman i båten ?

En varm o solig lördag med klarblå himmel.

Sittandes i båten, ett spö i ena handen o en öl i andra.

Iklädd shorts låter jag solen bränna min feta lekamen.

Vi möter båt efter båt med glada solande personer.

Lättklädda...o ibland inte klädda alls !!!!!

Frugan ? Långbyxor och med luvan från munkjackan, täckandes hela

huvudet samt stor del av ansiktet.

Sittandes med ryggen mot solen, men ändå iklädd solglasögon.

Det finns inte en på kartan att solen kan nudda en kvadrat mm hud på kroppen.

Det hjälper inte att jag försöker förklara att jag verkligen tycker om

att hon är en " härlig brunfärgad läcker Thai-tjej ".

Jag vill vara vit.är det enda svar jag får.

Hon har i alla fall lagt av med barnpudret när vi ska ut o kalasa.

Alltig något.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru kommer från Isan,och kan i Thailand bli väldigt brun.

Fortfarande är hon efter försäljarna, den mest påklädda på stranden.

I början här i Sverige så använde hon också barnpuder,tills jag sa att hon såg ut som ett spöke.

Så hade hon en anledning att sluta.

Hon säger att i LOS är det viktigt att visa att man har guld, för att få respekt hos myndigheter od.

Det hon får här utan, då går hon häldre utan.

Hon har aldrig nämnt att hudfärgen skulle utgöra någon klasskilnad,annat än att alla Thai vill vara vita i hyn.

WOFFE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av ren och skär nyfikenhet och inget annat så undrar jag över följande. Det har sagts till mig från flera håll att dom som kommer ifrån den norra delen av landet har mörkare hy än dom som kommer längre söder ifrån. Stämmer det och i så vad beror det på ?? Skulle bli väldigt glad om jag bara får seriösa svar.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av ren och skär nyfikenhet och inget annat så undrar jag över följande. Det har sagts till mig från flera håll att dom som kommer ifrån den norra delen av landet har mörkare hy än dom som kommer längre söder ifrån. Stämmer det och i så vad beror det på ?? Skulle bli väldigt glad om jag bara får seriösa svar.

Mvh Fritz...

Mitt inlägg är seriöst, jag har faktiskt bara hört tvärtom.

Men för att förtydliga mej när jag menar norra delarna menar jag Chiang Mai,Phayao,Chiang rai m.m. Jag menar inte Issan och dom östa delarna. Är det som jag "tror" så är det ju mer sol,hav,saltvatten m.m. i södra delen som gör att dom blir mer solbrända en dom uppe i norra delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt inlägg är seriöst, jag har faktiskt bara hört tvärtom.

Men för att förtydliga mej när jag menar norra delarna menar jag Chiang Mai,Phayao,Chiang rai m.m. Jag menar inte Issan och dom östa delarna. Är det som jag "tror" så är det ju mer sol,hav,saltvatten m.m. i södra delen som gör att dom blir mer solbrända en dom uppe i norra delen.

Ja, håller med om att de är något vitare i Chiang Mai, Chiang Rai etc. Detta då bland annat beroende på att där finns många ättlingar till invandrade kineser som har ljusare hud.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...