Jump to content
IGNORERAD

Thailand och rasism


janne_h

Recommended Posts

Kenneth4618
46 minuter sedan, skrev Tommy:

Fick en fråga av en stamkund idag, "Hur många officiella språk har de i Thailand?"

 

Svarade "Vet inte säkert, men jag gissar på ett, Thai... De är inte så PK i Thailand"

 

"Men min fru jobbade i Thailand (som lärare) för 10 år sedan, och hon säger att det talades en massa olika språk, speciellt uppe i norr!"

 

"Jag vet, men jag tror inte Thailand bryr sej om vad de talar för språk"

 

Hade jag fel? (har inte Googlat)

 

 

MVH

Det är nog bara thai  och 5 - 6  dialekter

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    7

  • Wangthong

    6

  • janne_h

    4

  • Atom

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kalasbullen
On 2020-06-13 at 16:08, skrev Alarik:

Ja men för fan.

Vísst får man som farang till exempel betala för att komma in i vissa tempel och attraktioner

men då får man en egen skohylla och behöver sedan inte leta bland flera hundra skodon

och så får man pissa gratis medan thai får betala två bath.

Nu vet jag ju inte vad för tempel du besöker, men jag har då inte betalat något när vi besöker tempel, Fast jag har ju ej heller fått en egen skohylla.

 

Ändrades av kalasbullen
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Det är nog bara thai  och 5 - 6  dialekter

Är lao en dialekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
33 minuter sedan, skrev kycklingen:

Är lao en dialekt?

Nej inte den de talar i Laos 😉

Men i Isaan är det en dialekt då de talar en blandning av thai/lao

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Nej inte den de talar i Laos 😉

Men i Isaan är det en dialekt då de talar en blandning av thai/lao

 

Det där med vad som är dialekt eller språk är en rätt flytande definition kan jag tycka. Norska och svenska definieras t.ex som olika språk, medans isan (lao skulle jag säga) enligt ditt sätt att se det skulle vara en dialekt av thai. För de flesta tror jag dock att thai och dialekten av lao som pratas i Isan betraktas som olika språk.

 

Språkgeniet Spooncreek

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Screenshot_2020-06-14-21-35-17-852.thumb.jpeg.b035aa1b9b186ff2d1c21bd38b5a9c16.jpeg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Screenshot_2020-06-14-21-35-17-852.thumb.jpeg.b035aa1b9b186ff2d1c21bd38b5a9c16.jpeg

Då pratar de alltså Nordöstthai i Laos?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Screenshot_2020-06-14-21-35-17-852.thumb.jpeg.b035aa1b9b186ff2d1c21bd38b5a9c16.jpeg

Från din wikilänk:

 

Rent lingvistiskt sett är isǎn en dialekt av lao men på grund av politiska skäl kallas det för isǎn. 33 % av thailändarna talar isǎn

Link to comment
Dela på andra sajter

O frugan pratar Khmer vilket alla gör i hennes by som ligger i Sisaket.

 

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kalasbullen:

Nu vet jag ju inte vad för tempel du besöker, men jag har då inte betalat något när vi besöker tempel, Fast jag har ju ej heller fått en egen skohylla.

 

Har hänt några gånger.

Det mest kända templet var Wat Pho. Men där fick jag inte någon egen plats till att ställa mina skor. Men jag fick visst en möjlighet att mot uppvisande av biljett eller talong utkvittera en flaska vatten.

Inträde är det ju också till Grand Palace och där befintliga Wat Phra Kaew. Men visst där är ju mycket annat att beskåda. Dock är det stor skillnad på vad en utlänning och en thai skall betala i inträde till detta område.

Sedan har jag betalt inträde till ytterligare tempel, men det var så många år sedan nu så jag kommer inte ihåg namn. Men där var det egen plats för skorna och det var väl värt pengarna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Alarik:

Har hänt några gånger.

Det mest kända templet var Wat Pho. Men där fick jag inte någon egen plats till att ställa mina skor. Men jag fick visst en möjlighet att mot uppvisande av biljett eller talong utkvittera en flaska vatten.

Inträde är det ju också till Grand Palace och där befintliga Wat Phra Kaew. Men visst där är ju mycket annat att beskåda. Dock är det stor skillnad på vad en utlänning och en thai skall betala i inträde till detta område.

Sedan har jag betalt inträde till ytterligare tempel, men det var så många år sedan nu så jag kommer inte ihåg namn. Men där var det egen plats för skorna och det var väl värt pengarna.

Samma med massagen på wat Pho. Det är en av Thailands bästa skolor för massöser i traditionell thaimassage. Priserna för thai är skrivna med thailändska siffror och lägre än de västerländska priserna som är skrivna med arabiska siffror.

Men allt det där vet vi sedan länge och det kommer att fortgå länge än.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-06-13 at 15:45, skrev Jive:

Jag hade faktiskt lite högre tankar om Preyut och om dessa direktiv stämmer, så kommer turismen i Thailand ligga på en fortsatt låg nivå.

Tack för länken janne_h!

Jag visade detta för frugan och hon tycker som vi.

Hon berättade också, att varje gång hon besöker sjukhus eller något statligt kontor, så får hon frågan - bor du med en farang, eller har du haft någon kontakt med faranger de senaste månaderna. Svarar hon ja, så gör de noggrannare kontroller av henne.

 

Tycker du verkligen att det är konstigt? 

Så som ex Sverige har hanterat corona situationen så tro fn att dom är rädda för oss, vi om några är ju dom värsta smittspridarna nu oavsett var det startade. Mer pinsamt hur den Svenska regeringen beter sig än regimen i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev LTD:

Tycker du verkligen att det är konstigt? 

Så som ex Sverige har hanterat corona situationen så tro fn att dom är rädda för oss, vi om några är ju dom värsta smittspridarna nu oavsett var det startade. Mer pinsamt hur den Svenska regeringen beter sig än regimen i Thailand. 

Thailändares koll på omvärlden är väl inte den bästa, men Sverige och coronasituationen där känner de till.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det är vissa grupper i Sverige som är klart överrepresenterade när det kommer till coronaviruset och covid-19.

Det såg Folkhälsomyndigheten när de tittade på bakgrunden bland personer som blivit sjuka.

Det handlar framför allt om personer födda i Somalia, Turkiet, Syrien och Irak.

De har tittat på antalet personer som smittats och jämfört med andelen i befolkningen som kommer från dessa länder.

Bland de första 15 svenska dödsfallen fanns sex svensksomalier – något som redan då ledde att de svenska myndigheterna kritiserades för att inte ha nått ut med information på andra språk än svenska.

 

Enligt Institutet för språk och folkminnen räknar man med att det talas minst 150 olika språk i Sverige, till exempel albanska, arabiska, grekiska, kurdiska, persiska, polska, bosniska, serbiska, kroatiska, somaliska, spanska och turkiska. Dessutom har vi flera nationella minoritetsspråk, språk som talats länge i Sverige. De språken är finska, samiska, meänkieli (tornedalsfinska), jiddisch och romska (romani chib).

 

På vilka språk har information lämnats i andra länder?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska myndigheter översätter mycket till olika språk, på FK har de arabisktalande personal och nån webbsida, sjukvården och 1177 likaså...

 

Men varför översätts ytterst lite till Thailändska (har ett svagt minne av att ha sett detta någonstans), är inte det rätt rasistiskt att undanhålla dem dem information på deras hemspråk? Speciellt nu i coronatider... Även provisorisk skyltning på sjukhusen saknar thailändska.

 

Skall man tolka det till att det bara är somalie araber andra sandländer som är de med covidsmitta som man skall akta sig för?

 

De låter till och med araber att göra teoriprov med tolk när de tar körkort, varför inte detta för Thailändare som har det knivigt med vårat språk.

 

Tänkte ta upp detta då vi är i ett "Thailands" forum....

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Tekkor:

 

De låter till och med araber att göra teoriprov med tolk när de tar körkort, varför inte detta för Thailändare som har det knivigt med vårat språk.

 

Tänkte ta upp detta då vi är i ett "Thailands" forum....

Teoriprovet för körkort, kan du göra på thailändska :)

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minutes ago, Tekkor said:

Svenska myndigheter översätter mycket till olika språk, på FK har de arabisktalande personal och nån webbsida, sjukvården och 1177 likaså...

 

Men varför översätts ytterst lite till Thailändska (har ett svagt minne av att ha sett detta någonstans), är inte det rätt rasistiskt att undanhålla dem dem information på deras hemspråk? Speciellt nu i coronatider... Även provisorisk skyltning på sjukhusen saknar thailändska.

 

Skall man tolka det till att det bara är somalie araber andra sandländer som är de med covidsmitta som man skall akta sig för?

 

De låter till och med araber att göra teoriprov med tolk när de tar körkort, varför inte detta för Thailändare som har det knivigt med vårat språk.

 

Tänkte ta upp detta då vi är i ett "Thailands" forum....

Förmodligen för att det förutsatts att en Thai är "importerad" och att det är impirtörens sak att informera vederbörande 🤠

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tekkor:

Svenska myndigheter översätter mycket till olika språk, på FK har de arabisktalande personal och nån webbsida, sjukvården och 1177 likaså...

 

Men varför översätts ytterst lite till Thailändska (har ett svagt minne av att ha sett detta någonstans), är inte det rätt rasistiskt att undanhålla dem dem information på deras hemspråk? Speciellt nu i coronatider... Även provisorisk skyltning på sjukhusen saknar thailändska.

 

Skall man tolka det till att det bara är somalie araber andra sandländer som är de med covidsmitta som man skall akta sig för?

 

De låter till och med araber att göra teoriprov med tolk när de tar körkort, varför inte detta för Thailändare som har det knivigt med vårat språk.

 

Tänkte ta upp detta då vi är i ett "Thailands" forum....

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/information-pa-olika-sprak/thai/

 

Tyvärr ingen info på FK och på 1177... Klarar Folkhälsomyndighten detta så borde andra myndigheter kunna det också

 

/Micke

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Covid-19: Three quarters of Thais want to keep foreigners out, many cite fear of virus, says poll

 

image.png.b0eb68c00d422534801c3e6f4ac821e9.png

 

 

 

Image: Siam Rath

 

More than 75% of Thais polled last week do not want foreign tourists to be allowed back into Thailand just yet. 

 

In a Suan Dusit survey 54.39% said they wanted Thai tourism to resume first. A total of 21.33% said no to foreign tourists, they were just too scared about catching Covid-19. 

 

Only 24.28% said open up Thailand and get tourists back now. 

 

The survey also revealed current attitudes to when tourism will recover in the country with many predicting a long road ahead.

 

Some 41.4% reckoned it would take a year. A quarter were optimistic at six months but 20.52% thought two years and 12.18% thought even longer than that.

 

Top of the list where people wanted to go after lockdowns were eased was Chiang Mai, 31%, Prajuab Khiri Khan (that includes Hua Hin) with 28.14% and Bangkok with 19.35%.

 

Chonburi that includes Pattaya polled only 18.55% ahead of Kanchanaburi with 11.92%.

 

With regards to feeling safe when travelling the highest concern was limiting tourist numbers followed by cleanliness , temperature checks, gels and mask wearing by tourist business personnel as well as the need for social distancing. 

 

The poll asked 1,116 people their opinions from June 9-12th.

 

Source: Siam Rath

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Det är vissa grupper i Sverige som är klart överrepresenterade när det kommer till coronaviruset och covid-19.

Det såg Folkhälsomyndigheten när de tittade på bakgrunden bland personer som blivit sjuka.

Det handlar framför allt om personer födda i Somalia, Turkiet, Syrien och Irak.

De har tittat på antalet personer som smittats och jämfört med andelen i befolkningen som kommer från dessa länder.

Bland de första 15 svenska dödsfallen fanns sex svensksomalier – något som redan då ledde att de svenska myndigheterna kritiserades för att inte ha nått ut med information på andra språk än svenska.

 

Enligt Institutet för språk och folkminnen räknar man med att det talas minst 150 olika språk i Sverige, till exempel albanska, arabiska, grekiska, kurdiska, persiska, polska, bosniska, serbiska, kroatiska, somaliska, spanska och turkiska. Dessutom har vi flera nationella minoritetsspråk, språk som talats länge i Sverige. De språken är finska, samiska, meänkieli (tornedalsfinska), jiddisch och romska (romani chib).

 

På vilka språk har information lämnats i andra länder?

Konstigt att man inte tar med språken, älvdalska, gutniska, pitemåle? Verkar inte det lite rasistiskt!

På pitemål finns coronainformation. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/birger-gor-succe-ger-coronainformation-pa-pitemal

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev kenke:

Covid-19: Three quarters of Thais want to keep foreigners out, many cite fear of virus, says poll

 

image.png.b0eb68c00d422534801c3e6f4ac821e9.png

 

 

 

Image: Siam Rath

 

More than 75% of Thais polled last week do not want foreign tourists to be allowed back into Thailand just yet. 

 

In a Suan Dusit survey 54.39% said they wanted Thai tourism to resume first. A total of 21.33% said no to foreign tourists, they were just too scared about catching Covid-19. 

 

Only 24.28% said open up Thailand and get tourists back now. 

 

The survey also revealed current attitudes to when tourism will recover in the country with many predicting a long road ahead.

 

Some 41.4% reckoned it would take a year. A quarter were optimistic at six months but 20.52% thought two years and 12.18% thought even longer than that.

 

Top of the list where people wanted to go after lockdowns were eased was Chiang Mai, 31%, Prajuab Khiri Khan (that includes Hua Hin) with 28.14% and Bangkok with 19.35%.

 

Chonburi that includes Pattaya polled only 18.55% ahead of Kanchanaburi with 11.92%.

 

With regards to feeling safe when travelling the highest concern was limiting tourist numbers followed by cleanliness , temperature checks, gels and mask wearing by tourist business personnel as well as the need for social distancing. 

 

The poll asked 1,116 people their opinions from June 9-12th.

 

Source: Siam Rath

Suan Dusits undersökningar har till och med lägre tillförlitlighet än de undersökningar som förutspådde att Hillary Clinton skulle vinna valet 2016, eller att britterna ville stanna kvar i EU.  Det är dessutom problem med att de ofta rapporterar vad propagandaministeriet vill att de ska komma fram till. 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Det är vissa grupper i Sverige som är klart överrepresenterade när det kommer till coronaviruset och covid-19.

Det såg Folkhälsomyndigheten när de tittade på bakgrunden bland personer som blivit sjuka.

Det handlar framför allt om personer födda i Somalia, Turkiet, Syrien och Irak.

De har tittat på antalet personer som smittats och jämfört med andelen i befolkningen som kommer från dessa länder.

Bland de första 15 svenska dödsfallen fanns sex svensksomalier – något som redan då ledde att de svenska myndigheterna kritiserades för att inte ha nått ut med information på andra språk än svenska.

 

Enligt Institutet för språk och folkminnen räknar man med att det talas minst 150 olika språk i Sverige, till exempel albanska, arabiska, grekiska, kurdiska, persiska, polska, bosniska, serbiska, kroatiska, somaliska, spanska och turkiska. Dessutom har vi flera nationella minoritetsspråk, språk som talats länge i Sverige. De språken är finska, samiska, meänkieli (tornedalsfinska), jiddisch och romska (romani chib).

 

På vilka språk har information lämnats i andra länder?

Eller om man vänder på steken: I hur många andra länder har info givits på svenska?

Jag har mina aningar...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Benriach:

Eller om man vänder på steken: I hur många andra länder har info givits på svenska?

Jag har mina aningar...

Klurig fråga!

Kan vara 1 (Finland), men antagligen inget...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...