Jump to content
IGNORERAD

Taxifråga


phimai

Recommended Posts

Någon som vet vad Taximeter från Bangkok nya flygplats

till Phimai kostar.

En fråga som gav mig några goda skratt så här på senkvällen. :mdr:

Hoppas du inte tar illa vid dig, men när någon frågar hur mycket det kostar att på taxameter åka mer än 300 km, ja då ler jag.

( om det nu inte finns fler än ett Phimai i Los, själv har dock aldrig hört talas om det)

Innan någon svarar så får du nog berätta hur många stopp du tänker dig, pissepaus, äta, o.s.v. ja och sedan är det ju trafiksituationen.

Du vet, rusningstrafik eller inte, dessutom är ju hovet ute och far ibland, då stängs vägen av för någon halv/heltimma, taxametern går dock fortfarande.

Bryr du dig om kostnaden så tycker jag du skall begära fast pris eller om du är ekonomisk ta bussen.

För att vara lite snäll så här efter skratten så kommer en webbadress som du kanske kan använda.

http://isan.sawadee.com/nakhonratchasima/

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga som gav mig några goda skratt så här på senkvällen. mdr.gif

Hoppas du inte tar illa vid dig, men när någon frågar hur mycket det kostar att på taxameter åka mer än 300 km, ja då ler jag.

( om det nu inte finns fler än ett Phimai i Los, själv har dock aldrig hört talas om det)

Innan någon svarar så får du nog berätta hur många stopp du tänker dig, pissepaus, äta, o.s.v. ja och sedan är det ju trafiksituationen.

Du vet, rusningstrafik eller inte, dessutom är ju hovet ute och far ibland, då stängs vägen av för någon halv/heltimma, taxametern går dock fortfarande.

Bryr du dig om kostnaden så tycker jag du skall begära fast pris eller om du är ekonomisk ta bussen.

För att vara lite snäll så här efter skratten så kommer en webbadress som du kanske kan använda.

http://isan.sawadee.khonratchasima/

Jag unnar dig skrattet, men frågan avsåg vad taxibolaget Taximeter

kan tänkas ta i fast pris. Ok. otydlig fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag unnar dig skrattet, men frågan avsåg vad taxibolaget Taximeter

kan tänkas ta i fast pris. Ok. otydlig fråga.

Jaha, jo Taximeter är ju inte ett bolag utan benämningen på Bangkoktaxi med just Taxameter.

Du har dock helt rätt i att man kan få fast pris även av dessa åkare.

Tyvärr har jag ingen aning om detta pris, men jag kan i alla fall lova dig en sak.

Tar du och haffar en Taximeterbil på Suvarnabhumi och ber honom köra dig till Phimai så har du gjort en Thailändsk Taximeter förare lycklig...mycket, mycket lycklig.

Nåväl, lycka till med resan!

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, jo Taximeter är ju inte ett bolag utan benämningen på Bangkoktaxi med just Taxameter.

Du har dock helt rätt i att man kan få fast pris även av dessa åkare.

Tyvärr har jag ingen aning om detta pris, men jag kan i alla fall lova dig en sak.

Tar du och haffar en Taximeterbil på Suvarnabhumi och ber honom köra dig till Phimai så har du gjort en Thailändsk Taximeter förare lycklig...mycket, mycket lycklig.

Nåväl, lycka till med resan!

Upplysningsvis Vaxet.

Jag vet att Taximeter har en kiosk utanför ankomsthallen där du får

ett fast pris till olika platser

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplysningsvis Vaxet.

Jag vet att Taximeter har en kiosk utanför ankomsthallen där du får

ett fast pris till olika platser

Jo jag vet det också, och de kommer med glädje att hjälpa dig.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, Har åkt några gånger med taxi från Pattaya till Nakhon Phanom, det är cirka 100 mil enkel resa och jag har betalat 10.000 baht/resa.

Vet ej om det är dyrt men det är i väldigt bekvämt

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade en Taximeter i BKK (Nana) för 2år sen om fast pris till just Pimai och han ville ha 3000bht så jag tog bussen

upp till terminalen i Korat och sen bil till Pimai.

Numera är ju vägen så bra dit även i bergspartiet har dom ju breddat vägen så tidsmässigt diffar det inte mycket.

Men du har väl massa bagage med dig när du landar då kan det kanske vara värt en 3tusing ca.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet vad Taximeter från Bangkok nya flygplats

till Phimai kostar.

Leta på nätet, försök fasen inte ta en direkt på flygplatsen.

Exet fixade resa till Koh Chang ~30mil för 2800 med en taxameterbil men det är extremt billigt och hon kände föraren (så vitt jag förstod iallafall).

Om nu någon undrar så ville jag flyga till Trat men det tyckte exet var för dyrt därav den långa taxiresan. Jävligt smidigt om ni frågar mig :).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet det också, och de kommer med glädje att hjälpa dig.

Ja du Vaxet.

Vi får väl hoppas att taxi visar samma glädje som du.

Det glädjer mig att du är rädd om mina pengar

Jag säger som stefan5300 säger, det är bekvämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Suvarnabhumi till Phimai tor är det ca 700 km. En gammal sliten taxibil tar nog mellan 2500-3000 THB i bensinpengar och så vill gubben också ha för omkostnader och även tjäna en slant. Kan du få ett pris på ca 5000 THB så har du gjort en bra affär. Jag är dock tveksam att du kan få detta pris eftersom det bara krävs 3-4 körningar till Pattaya som ger taxichauffören samma pengar.

Kommer du till Suvarnabhumi på eftermiddagen eller ännu senare är det nog svårt att få någon att ställa upp på en nattkörning. Det är bättre då att åka till Pattaya för att ligga över i något hotell och ta VIP-bussen direkt till Khorat nästa dag (Pattaya Busstation). I Khorat byter du till lokalbuss till Phimai som under dagen går åtminstone varannan timme(60 THB/pers).

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Från Suvarnabhumi till Phimai tor är det ca 700 km. En gammal sliten taxibil tar nog mellan 2500-3000 THB i bensinpengar och så vill gubben också ha för omkostnader och även tjäna en slant. Kan du få ett pris på ca 5000 THB så har du gjort en bra affär. Jag är dock tveksam att du kan få detta pris eftersom det bara krävs 3-4 körningar till Pattaya som ger taxichauffören samma pengar.

Kommer du till Suvarnabhumi på eftermiddagen eller ännu senare är det nog svårt att få någon att ställa upp på en nattkörning. Det är bättre då att åka till Pattaya för att ligga över i något hotell och ta VIP-bussen direkt till Khorat nästa dag (Pattaya Busstation). I Khorat byter du till lokalbuss till Phimai som under dagen går åtminstone varannan timme(60 THB/pers).

//Singha711

Jag kommer med Thai på morgonen. Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Vaxet.

Vi får väl hoppas att taxi visar samma glädje som du.

Det glädjer mig att du är rädd om mina pengar

Jag säger som stefan5300 säger, det är bekvämt.

Ok, låt mig då svara på ett mera seriöst sätt.

Att komma till flygplatsen, gå ut och fixa en taxi till Phimai går självklart jätte bra, hmmm...

Om du betänker att en resa till Pattaya betingar ett minimipris på 800 baht och i Pattis får han nästan säkert en returkörning a ca 1000 baht.

Ja då blir väl priset till Phimai minst ca 6-8 000 baht, om nu någon är intresserad av att köra denna resa.

Och bekvämt, ja kanske det, men jag hade utan tvekan förbeställt en taxi, och då ingen Taximeter.

Varför det?

Jo, Taximeter bilar kan vara bekväma, men de kan också väldigt ofta vara oerhört slitna och obekväma,(läs trafikfarliga).

Om du har åkt taxi i Thailand några gånger vet du också vad jag menar med "sovfaktorn".

En Thailändsk taxichaffis slutar sitt pass när han somnar, med eller utan kund i bilen.

Att då haffa en oförberedd chaffis och ge honom ett, ja säg 5-7 timmars uppdrag, nja risken för att det skall bli obekvämt är typ...stor.

Har du tur har han precis börjat jobba, har du otur, ja då har han redan jobbat 20 timmar.

Förboka via Thaiair eller liknande, bra bilar, större chans på utvilad chaffis och bara lite dyrare.

Lycka till!

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, låt mig då svara på ett mera seriöst sätt.

Att komma till flygplatsen, gå ut och fixa en taxi till Phimai går självklart jätte bra, hmmm...

Om du betänker att en resa till Pattaya betingar ett minimipris på 800 baht och i Pattis får han nästan säkert en returkörning a ca 1000 baht.

Ja då blir väl priset till Phimai minst ca 6-8 000 baht, om nu någon är intresserad av att köra denna resa.

Och bekvämt, ja kanske det, men jag hade utan tvekan förbeställt en taxi, och då ingen Taximeter.

Varför det?

Jo, Taximeter bilar kan vara bekväma, men de kan också väldigt ofta vara oerhört slitna och obekväma,(läs trafikfarliga).

Om du har åkt taxi i Thailand några gånger vet du också vad jag menar med "sovfaktorn".

En Thailändsk taxichaffis slutar sitt pass när han somnar, med eller utan kund i bilen.

Att då haffa en oförberedd chaffis och ge honom ett, ja säg 5-7 timmars uppdrag, nja risken för att det skall bli obekvämt är typ...stor.

Har du tur har han precis börjat jobba, har du otur, ja då har han redan jobbat 20 timmar.

Förboka via Thaiair eller liknande, bra bilar, större chans på utvilad chaffis och bara lite dyrare.

Lycka till!

Tack för tipset.

Jo jag vet om sovfaktorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där brukar ju hänga en lista på nackstöden med fasta priser till de flesta orter i Thailand, har åkt till Hua Hin från flygplatsen och det kostade 2600 battingar om jag inte missminner mig? Vet inte hur långt det är till Phimai?

Sen går det bra att säga att man vill ha en stor eller fräsch bil vid den lilla taxi disken. Det är ju trots allt du som betalar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,har åkt ett antal ggr. med taxi till hembyn,en resa på styvt 55 mil,denna resa brukar gå på ca 5000-6000 bath beroende om man tar en van eller vanlig bil.Du kan få nr till en trevlig och säker förare,han heter Somchai och han har en nästan ny Toyotabuss med alla bekvämligheter.nr=09-7788239 el.09-0910411 hälsa från papa stone Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Phimai!

Du kan även ringa taximeter i korat så hämtar dom upp dig, jag brukar betala ca 2000 baht från flygplatsen till Korat dom gånger jag har åkt taxi.

Korat Taxi Call Center: 044-342255 (taximeter)

sedan har du en annan firma som kan hjälpa dig

http://www.koratcarrental.com/

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du får räkna med ca 100 bath per mil och taximetern får en slant över han åker väl en 40 mil på billig gas

så det är ett bättre alternativ än dom livsfarliga bussarna

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om mitt färdtjänstkort går att använda vid taxiresor i Thailand?

huvet ner i sanden och rumpan upp i skyn

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om mitt färdtjänstkort går att använda vid taxiresor i Thailand?

Ja du nikkala.

Jag vet inte vad din fråga har med denna tråd att göra.

Men du kan väl starta en egen tråd ang. detta.

Vad jag vet så får väl folk som har något handikapp

färdtjänst. T.E.X förståndshandikappade. Men tror

inte att det gäller i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja där har vart man varit, och jag har även köpt tallrik med bild på mig som en riktig turist *smile*

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam & Nerike,

Jo en gång har jag varit där två gånger, eller var det två gånger jag var där ??

Väl värt ett besök tycker jag i alla fall. Men jag tackade nej till tallrikserbjudandet rolleyes.gif . Detta var vid mitt andra besök där. Jag var lite fundersam när jag såg tjejen som smög omkring vid entrén och fotade hej vilt. Men vi fick svaret när vi gick ut, då de ville sälja dessa tallrikar till oss. Syrran o svågern köpte dock åt sig själva och åt barnen. great.gif

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...