Jump to content
IGNORERAD

Tgf här 1:a gångerna/rätt eller fel


Guest lars60

Recommended Posts

Guest lars60

:wai: Till er svenska killar som har damen från LOS här på besök 1:gångerna vill jag ge några tips/råd!  :thumbsup:

1. Låt damen få kontakt med andra redan boende damer från LOS. Vilket påskyndar anpassningen i det nya landet.

2. Acceptera att damerna träffas och har socialt umgänge tillsammans. Ibland ensamma och ibland med respektive.

    Så gör vi, många av oss, när vi besöker LOS och träffar andra svenska killar.  :rolleyes3:

3. Regelverket med lagar, FK osv är för en ny lite komplicerat och kan vara svårt för en nyanländ att förstå och fram

   för allt på ett nytt språk. Det förklarar de redan boende LOS-damerna mycket snabbare.

4. Accepetra att damerna längtar efter "sin mat" och att vår husmanskost kan vara svår att lära sig till att börja med.

5. Hjälp damen till att lära sig det nya språket, det påskyndar anpassningen och förbättrar möjligheterna att komma

    ut på arbetsmarknaden.

6. Acceptera också att damen vill skicka hem lite pengar ibland till föräldrar/syskon, som kanske har det tufft ekonomiskt.  :icon_redface:

Listan kan göras lång och kan säkert fyllas på andra här på forumet.  :wai: Men fram för allt var rädd om damen och

behandla henne med respekt, oavsett bakgrund och tidigare arbete.  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • AnOnYm

    6

  • Sangwal

    4

  • Uffe_S

    3

  • soiwalker

    2

Mest aktiva i denna tråd

Quote

:wai: Till er svenska killar som har damen från LOS här på besök 1:gångerna vill jag ge några tips/råd!  :thumbsup:

2. Acceptera att damerna träffas och har socialt umgänge tillsammans. Ibland ensamma och ibland med respektive.

Det där kan lika gärna sluta i "katastrof" det är klart hon får träffa vem hon vill men släppa i väg henne till okända "gäng" som har spel om pengar som sysselsättning är ingen hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det där kan lika gärna sluta i "katastrof" det är klart hon får träffa vem hon vill men släppa i väg henne till okända "gäng" som har spel om pengar som sysselsättning är ingen hit.

Det finns flera på förra TT som vittnade om Thaimaffian.

Det kan nog vara lämpligt att varna damen för deras metoder...

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Men om man inte ger henne några pengar och förbjuder henne att vara ute efter 21 på kvällen , tror ni inte det går

bra då ?  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde någonstans att det numera bor ca 18 000 Thai i Sverige.

Hur många är med i Thaimaffian? ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaimaffian är nog inte särskilt stor ,men det verkar som om en hel del nyanlända kommer i kontakt med dom..

Dom måste ju hela tiden jaga nya offer...

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Lars60,

      Respektera & Älska din tjej är det enda råd som behövs.

      Allt annat är sunt förnuft.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där borde man väl ha klart för sig redan innan man funderar på att träffa en thaitjej  :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest guran

Mna bör undvika besök till parker med sjöfåglar under den först tiden..  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mna bör undvika besök till parker med sjöfåglar under den först tiden..  :crazy:

Var det inte någon på TT som lade ut ett bildspel efter att frugan hade tagit tag i en anka och brutit nacken på den. Därefter fick man se hur ankan låg i stekpannan och sedan hur den åts med välbehag  :)

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lars60,

      Respektera & Älska din tjej är det enda råd som behövs.

      Allt annat är sunt förnuft.

Precis.

Det är inget keldjur som man har på besök i Sverige..

Man ska väl behandla alla lika eller...

Varför förklara hur man ska ta hand om sin flickvän, gör ni likadant med era svenska vänner som har svenska tjejer??

Allt handlar om respekt!!!

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

haha vilken töntig lista!

Såna här saker är självklar för alla psykisktfriska människor.

Sedan är det bra att man känner sin käreste så pass bra att man vet att hon inte vekar ner sig för maffiagäng innan man tar hit henne.

/Juan den store

Juan

Att märka ord är den dummes sätt att verka vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Lars60,

      Respektera & Älska din tjej är det enda råd som behövs.

      Allt annat är sunt förnuft.

Jag tror inte det är sunt förnuft för en tgf som kommer från en annan kultur, med olika regler och traditioner mm.  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Det där kan lika gärna sluta i "katastrof" det är klart hon får träffa vem hon vill men släppa i väg henne till okända "gäng" som har spel om pengar som sysselsättning är ingen hit.

;D Vanliga samtal mellan två parter brukar lösa det mesta!  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror inte det är sunt förnuft för en tgf som kommer från en annan kultur, med olika regler och traditioner mm.  :wai:

Nej, men det borde vara sunt förnuft för dig ..

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Nej, men det borde vara sunt förnuft för dig ..

Jag tror inte alla är lika superintelligenta som du här på MPR!  :laugh:

Vi är några som bara är intelligenta!  ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Quote

Precis.

Det är inget keldjur som man har på besök i Sverige..

Man ska väl behandla alla lika eller...

Varför förklara hur man ska ta hand om sin flickvän, gör ni likadant med era svenska vänner som har svenska tjejer??

Allt handlar om respekt!!!

Rock on!

Håller helt och hållet med. Det handlar om att vara sig själv och behandla henne som vilken tjej som helst. Det är inget "keldjur" man har blivit förälskad i. Min tjej har inte varit här så länge. Jag kör på som jag alltid gjort i Sverige, det är uppskattat och hon gillar det. Att förklara olika regler och sånt, kommer ju dag för dag. Sunt förnuft är det som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest woien

1. Låt damen få kontakt med andra redan boende damer från LOS. Vilket påskyndar anpassningen i det nya landet.

- helt rätt, men de MÅSTE varnas för att inte falla in i händerna till de som ni kallar "thaimaffian". Jag tycker stenhårt att OM flickan börjar spela kort, så är det rätt hem till Thailand som gäller.

2. Acceptera att damerna träffas och har socialt umgänge tillsammans. Ibland ensamma och ibland med respektive.

    Så gör vi, många av oss, när vi besöker LOS och träffar andra svenska killar. 

- JA, viktigt som tusan, men håll koll på det sociala umgänget. ang rule # 1... :)

3. Regelverket med lagar, FK osv är för en ny lite komplicerat och kan vara svårt för en nyanländ att förstå och fram

   för allt på ett nytt språk. Det förklarar de redan boende LOS-damerna mycket snabbare.

- När det gäller dessa saker så försök i viss mån att fixa det tillsammans med tjejen utan för mycket inblandning från tredjepart. Givetvis skall de lyssna på varandra, men bättre att fråga om hon inte förstår än innan.

4. Accepetra att damerna längtar efter "sin mat" och att vår husmanskost kan vara svår att lära sig till att börja med.

- Dum regel..Alla längtar väl efter Thaimat och det borde ju vara huvudrätterna i hemmet. Givetvis skall man prova svensk mat också. Tycker att man skall kunna servera båda. Nu har jag alldrig varit någon kock i hemmet och kommer alldrig att bli, så den svenska maten vi har käkat har min fru hittat fram till själv.

5. Hjälp damen till att lära sig det nya språket, det påskyndar anpassningen och förbättrar möjligheterna att komma

    ut på arbetsmarknaden.

- borde vara rule # 1 och givetvis jätteviktigt. Om behovet inte finns att hon skall jobba direkt för att kunna försörja sin familj hemma i Thailand, eller att familjen inte behöver stöd (vilket är relativt ovanligt) så borde de utbilda sig så mycket det går, med språk och annat.

6. Acceptera också att damen vill skicka hem lite pengar ibland till föräldrar/syskon, som kanske har det tufft ekonomiskt. 

- Det är ju huvudsyftet i de flesta fall varför tjejen begär sig till europa för att gifta sig. För att kunna försörja familjen.

Jag vet det kan vara svårt för en svensk att förstå det med den traditionen vi har här där staten tar hand om de gamla.

Det finns inget pensionssystem i Thailand, därför MÅSTE tjejerna skicka hem pengar. Oavsett om ni inte har råd..så måste de ha pengar...det kanske inte behöver vara så mycket pengar det rör sig om..de behöver inte så mycket att leva för.

Ett bra tips när det gäller pengar är att skaffa ett ICA kort på tjejen som skickas ner. Då spar ni pengar på växlingkursen och uttagsavgifterna. Tjejen kan sätta in en hundring eller så när hon får, eller mera, och det hela tas ut direkt där nere till jättebra kurs och utan avgifter.

När tjejen kommer hit första gången är de som ett litet barn som måste lära sig allt. Det är din uppgift att se till att hon blir vuxen i det svenska samhället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Thaimaffian är nog inte särskilt stor ,men det verkar som om en hel del nyanlända kommer i kontakt med dom..

Dom måste ju hela tiden jaga nya offer...

Thai mafiossobossen i sverige varnar alla nya thai i sverige om du inte plockar 20l blåbär per dag så mosar vi dig istället.

Jag vågar nog inte gå ner på thaipuben i kväll don calsone kan ju vara där :crazy:

Du tror mycke du,tror du på tomten också,du kanske e tomten?

Jag tror på sommaren ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wwwebster

Bra med människor som vill ge andra goda råd!  :thumbsup: Om det fanns något som hette sunt förnuft så skulle vi inte behöva ha några lagar. Det som är sunt förnuft för mig är rent omoraliskt för andra.  :crazy: Det finns ju till och med en del små människor som tycker att det är sunt förnuft att alla ska ha en farangkärring.  :laugh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

1. Låt damen få kontakt med andra redan boende damer från LOS. Vilket påskyndar anpassningen i det nya landet.

- helt rätt, men de MÅSTE varnas för att inte falla in i händerna till de som ni kallar "thaimaffian". Jag tycker stenhårt att OM flickan börjar spela kort, så är det rätt hem till Thailand som gäller.

2. Acceptera att damerna träffas och har socialt umgänge tillsammans. Ibland ensamma och ibland med respektive.

    Så gör vi, många av oss, när vi besöker LOS och träffar andra svenska killar. 

- JA, viktigt som tusan, men håll koll på det sociala umgänget. ang rule # 1... :)

3. Regelverket med lagar, FK osv är för en ny lite komplicerat och kan vara svårt för en nyanländ att förstå och fram

   för allt på ett nytt språk. Det förklarar de redan boende LOS-damerna mycket snabbare.

- När det gäller dessa saker så försök i viss mån att fixa det tillsammans med tjejen utan för mycket inblandning från tredjepart. Givetvis skall de lyssna på varandra, men bättre att fråga om hon inte förstår än innan.

4. Accepetra att damerna längtar efter "sin mat" och att vår husmanskost kan vara svår att lära sig till att börja med.

- Dum regel..Alla längtar väl efter Thaimat och det borde ju vara huvudrätterna i hemmet. Givetvis skall man prova svensk mat också. Tycker att man skall kunna servera båda. Nu har jag alldrig varit någon kock i hemmet och kommer alldrig att bli, så den svenska maten vi har käkat har min fru hittat fram till själv.

5. Hjälp damen till att lära sig det nya språket, det påskyndar anpassningen och förbättrar möjligheterna att komma

    ut på arbetsmarknaden.

- borde vara rule # 1 och givetvis jätteviktigt. Om behovet inte finns att hon skall jobba direkt för att kunna försörja sin familj hemma i Thailand, eller att familjen inte behöver stöd (vilket är relativt ovanligt) så borde de utbilda sig så mycket det går, med språk och annat.

6. Acceptera också att damen vill skicka hem lite pengar ibland till föräldrar/syskon, som kanske har det tufft ekonomiskt. 

- Det är ju huvudsyftet i de flesta fall varför tjejen begär sig till europa för att gifta sig. För att kunna försörja familjen.

Jag vet det kan vara svårt för en svensk att förstå det med den traditionen vi har här där staten tar hand om de gamla.

Det finns inget pensionssystem i Thailand, därför MÅSTE tjejerna skicka hem pengar. Oavsett om ni inte har råd..så måste de ha pengar...det kanske inte behöver vara så mycket pengar det rör sig om..de behöver inte så mycket att leva för.

Ett bra tips när det gäller pengar är att skaffa ett ICA kort på tjejen som skickas ner. Då spar ni pengar på växlingkursen och uttagsavgifterna. Tjejen kan sätta in en hundring eller så när hon får, eller mera, och det hela tas ut direkt där nere till jättebra kurs och utan avgifter.

När tjejen kommer hit första gången är de som ett litet barn som måste lära sig allt. Det är din uppgift att se till att hon blir vuxen i det svenska samhället.

:thumbsup: Bra kompletteringar på varje punkt!  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest woien

Det var ju det mitt syfte med detta forum var från början, framför allt att få råd, och senare att ge tillbaka det som man själv har upplevt.

Tycker det är viktigt, för att det har varit viktigt för mig, att dela av sig med erfarenheter.

Viktigt framför allt för de killar som är på väg att ta hem sin tjej, eller som redan har en här.

Tänk vilken mängd av erfarenhet som finns på detta forum, tillsammans kunde vi skriva manualer och bruksanvisningar på att ta ham sin kära och hur de skall leva här...

Om bara alla hade fattat det.barnarne läs och lär..kom gärna med en spydig och dum kommentar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Woien...

Tror du inte man lär sig efter resans gång??

Jag menar det som funkar för dig, kanske inte fungerar för andra..

Sen självklart, så kan man upplysa folk om olika händelser...

Men detta är väl ändå någon lärobok...Alla fungerar olika :wai:

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag menar det som funkar för dig, kanske inte fungerar för andra..

Rock on!

En bra poäng. Tycker det ofta finns en tendens på forumet att alla thailändskor är likadana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...