Jump to content
IGNORERAD

Tgf här 1:a gångerna/rätt eller fel


Guest lars60

Recommended Posts

Gott folk,

Lars kommer med en matnyttig lista for nyblivna innehavare och far plotsligt en massa ovett fran "erfarna innehavare"? Kom igen nu, starta en egen trad med egna erfarenheter eller knip igen. Hela poangen med ett forum ar val att dela med sig av sina erfarenheter, eller? Verkar finnas en tendens att besvara andras inlagg med "expertkommentarer" men samma "experter" har sallan nagot eget att beratta, eller?

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • AnOnYm

    6

  • Sangwal

    4

  • Uffe_S

    3

  • soiwalker

    2

Mest aktiva i denna tråd

Lysande Nor-Noien, du blir bara roligare & roligare!

Ser verkligen fram emot att få läsa din manual/bruksanvisning på hur man gör med en thaitjej, finns alla förutsättningar för ett Pulitzerpris till dig.

Jag fick ingen manual med till min tjej så fatta pennan och producera asap!

Lämnar du någon garanti på alla dina kloka råd?

Fungerar det på damer med PUT?

Ingår potträning?

[move]Tränaren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tror ente man kan ge råd hur andra ska leva (med varandra)...därtill är vi alltför olika (tror jag)  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest woien

Kanske lite grovt att kalla det manual..

Så det är alltså inget i detta forum som har hjälpt någon annan ?

Det är ingen alls som har hjälpt någon annan på något sätt när det gäller UT, PUT och annat?

Skoltips och SFI?

Eller är det bara ett roligt skämtforum trots allt?

Link to comment
Dela på andra sajter

:D:D:D

Äntligen börjar Woine visa att även han har humor !

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Här sitter man och läser, tar upp de trådar som har en intressant rubrik ! Men, VARJE gång sablas den ner som försöker starta en seriös tråd.

Varför ???

Är det så att seriositeten hos flertalet här ligger på sandlådenivå ? Jag fick inte, så du ska minsann inte heller få !!

Fortsätter detta kommer det väl att döda all lust att delta från de som har ett intresse av att dela med sig av sin egen samt ta del av andras erfarenhet/er.

/ Uffe & Nid

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Här sitter man och läser, tar upp de trådar som har en intressant rubrik ! Men, VARJE gång sablas den ner som försöker starta en seriös tråd.

Varför ???

Är det så att seriositeten hos flertalet här ligger på sandlådenivå ? Jag fick inte, så du ska minsann inte heller få !!

Fortsätter detta kommer det väl att döda all lust att delta från de som har ett intresse av att dela med sig av sin egen samt ta del av andras erfarenhet/er.

/ Uffe & Nid

Instämmer!  :thumbsup:   :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Här sitter man och läser, tar upp de trådar som har en intressant rubrik ! Men, VARJE gång sablas den ner som försöker starta en seriös tråd.

Varför ???

Är det så att seriositeten hos flertalet här ligger på sandlådenivå ? Jag fick inte, så du ska minsann inte heller få !!

Fortsätter detta kommer det väl att döda all lust att delta från de som har ett intresse av att dela med sig av sin egen samt ta del av andras erfarenhet/er.

/ Uffe & Nid

Har exakt samma uppfattning, vad är det för konstig inställning Ni gamla TT medlemmar har, Här har man hittat ett intressant och givande forum för gemensamma frågor och det mesta som skrivs är en massa skit som kastats mellan Er. Öppna en tråd för detta om det är så intressant och låt oss som lämnat sandlådan ha en trevlig stund framför burken.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kanske inte förstår ironi...

Varför ska man försöka lära andra hur man ska ta "HAND" om sin "LEKSAK"!!!!

Jag tycker bara att man idi*t förklarar alla thailändare/thailänskor som flyttar till Sverige...

Man lär sig av sina misstag precis som en svensk, turk eller var man nu kommer ifrån...

Ibland undrar jag inte om vissa svenskar borde gå någon utbildning innan deras flicknvän flyttar hit istället för tvärtom...

:wai:

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Sangwal, det är du som TOLKAR det skrivna som "ta hand om" & "leksak". Glöm inte bort att det är i betraktarens öga som tolkningen sker.

Jag tror knappast att Lars har för avsikt att vara nedvärderande i sitt/sina inlägg, att döma av de inlägg han är stadigt återkommande med. Jag tycker tvärtom att han har många vettiga synpunkter och råd, som han frikostigt delar med sig av. Han vågar bjuda på sig själv och sina närmaste, vilket är tvärtemot vissa andra individer som deltar i denna debatt gör.

"Ironi" används som regel för att skruva till meningen med det man vill ha sagt, men på det sätt du använder det blir det som en ren förolämpning mot den som skriver inläggen. Är det det du vill uppnå med din "ironi" ?

I egen sak kan jag bara säga att utan de många råd som jag tagit del av på TT när min fru skulle hit på BV och senare med sin son på UT, då skulle jag stått mig ganska slätt !!

Jag hoppas att alla ni som delar med er av erfarenheter & råd, orkar fortsätta med detta trots vissa elements försök att "ironisera" de inlägg ni gör.

Ta vara på dagen och lev i nuet

/ Uffe & Nid

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja du Sangwal, det är du som TOLKAR det skrivna som "ta hand om" & "leksak". Glöm inte bort att det är i betraktarens öga som tolkningen sker.

Jag tror knappast att Lars har för avsikt att vara nedvärderande i sitt/sina inlägg, att döma av de inlägg han är stadigt återkommande med. Jag tycker tvärtom att han har många vettiga synpunkter och råd, som han frikostigt delar med sig av. Han vågar bjuda på sig själv och sina närmaste, vilket är tvärtemot vissa andra individer som deltar i denna debatt gör.

"Ironi" används som regel för att skruva till meningen med det man vill ha sagt, men på det sätt du använder det blir det som en ren förolämpning mot den som skriver inläggen. Är det det du vill uppnå med din "ironi" ?

I egen sak kan jag bara säga att utan de många råd som jag tagit del av på TT när min fru skulle hit på BV och senare med sin son på UT, då skulle jag stått mig ganska slätt !!

Jag hoppas att alla ni som delar med er av erfarenheter & råd, orkar fortsätta med detta trots vissa elements försök att "ironisera" de inlägg ni gör.

Ta vara på dagen och lev i nuet

/ Uffe & Nid

Hej Uffe..

Jag är verkligen inte ute efter att förolämpa någon...

Men man kan inte utgå från att alla thai är stöpna likadant...De är levande individer, med helt olika värderingar..

Samt att man måste lära sig från sina egna misstag, för det behövs..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis det jag menar och försöker få fram - att råden som ges ÄR generella och ingen bibel att följa !! Genom detta tycker jag det är mycket tacksamt att läsa MÅNGA olika råd. Även jag skakar på huvudet åt en del råd som ges, men de kan vara till nytta för andra även om jag inte instämmer överhuvudtaget.

Det är med detta i åtanke som jag tycker det klankas ner på varandras inlägg mellan medlemmar, alldeles på tok för mycket. Alla kan inte instämma i samtligas inlägg. Precis som våra älskade thaifruar/sambos/flickvänner är vi alla enskilda individer. Fram för mer stötande och blötande för att hjälpa varandra !

Njut av den korta sommaren i Sverige

/ Uffe & Nid

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt enig. Goda rad byggda pa personliga erfarenheter ar sannolikt valgrundade och kan hjalpa andra medlemmar. Lars lista ar ok, kanske inte heltackande men god nog. Att skrika att goda rad inte behovs och att "sunt fornuft" borde racka gor val hela forumet overflodigt, eller? Vissa medlemmar verkar mer intresserade av att se sitt senaste inlagg publicerat an att faktiskt uttrycka nagot av varde..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

1. Låt damen få kontakt med andra redan boende damer från LOS. Vilket påskyndar anpassningen i det nya landet.

- helt rätt, men de MÅSTE varnas för att inte falla in i händerna till de som ni kallar "thaimaffian". Jag tycker stenhårt att OM flickan börjar spela kort, så är det rätt hem till Thailand som gäller.

2. Acceptera att damerna träffas och har socialt umgänge tillsammans. Ibland ensamma och ibland med respektive.

    Så gör vi, många av oss, när vi besöker LOS och träffar andra svenska killar. 

- JA, viktigt som tusan, men håll koll på det sociala umgänget. ang rule # 1... :)

3. Regelverket med lagar, FK osv är för en ny lite komplicerat och kan vara svårt för en nyanländ att förstå och fram

   för allt på ett nytt språk. Det förklarar de redan boende LOS-damerna mycket snabbare.

- När det gäller dessa saker så försök i viss mån att fixa det tillsammans med tjejen utan för mycket inblandning från tredjepart. Givetvis skall de lyssna på varandra, men bättre att fråga om hon inte förstår än innan.

4. Accepetra att damerna längtar efter "sin mat" och att vår husmanskost kan vara svår att lära sig till att börja med.

- Dum regel..Alla längtar väl efter Thaimat och det borde ju vara huvudrätterna i hemmet. Givetvis skall man prova svensk mat också. Tycker att man skall kunna servera båda. Nu har jag alldrig varit någon kock i hemmet och kommer alldrig att bli, så den svenska maten vi har käkat har min fru hittat fram till själv.

5. Hjälp damen till att lära sig det nya språket, det påskyndar anpassningen och förbättrar möjligheterna att komma

    ut på arbetsmarknaden.

- borde vara rule # 1 och givetvis jätteviktigt. Om behovet inte finns att hon skall jobba direkt för att kunna försörja sin familj hemma i Thailand, eller att familjen inte behöver stöd (vilket är relativt ovanligt) så borde de utbilda sig så mycket det går, med språk och annat.

6. Acceptera också att damen vill skicka hem lite pengar ibland till föräldrar/syskon, som kanske har det tufft ekonomiskt. 

- Det är ju huvudsyftet i de flesta fall varför tjejen begär sig till europa för att gifta sig. För att kunna försörja familjen.

Jag vet det kan vara svårt för en svensk att förstå det med den traditionen vi har här där staten tar hand om de gamla.

Det finns inget pensionssystem i Thailand, därför MÅSTE tjejerna skicka hem pengar. Oavsett om ni inte har råd..så måste de ha pengar...det kanske inte behöver vara så mycket pengar det rör sig om..de behöver inte så mycket att leva för.

Ett bra tips när det gäller pengar är att skaffa ett ICA kort på tjejen som skickas ner. Då spar ni pengar på växlingkursen och uttagsavgifterna. Tjejen kan sätta in en hundring eller så när hon får, eller mera, och det hela tas ut direkt där nere till jättebra kurs och utan avgifter.

När tjejen kommer hit första gången är de som ett litet barn som måste lära sig allt. Det är din uppgift att se till att hon blir vuxen i det svenska samhället.

Mycket bra skrivet Woien, jag kunde inte ha skrivit det bättre på någon punkt själv. Alla har som sagt olika erfarenheter, men de här kompleteringarna sammanfaller med mina erfarenheter som jag skulle tänka på om jag skulle träffa någon igen.

mvh

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

En mycket viktig sak är att hon förändras mycket mer än du själv under loppet av några år..

Du är ju på hemma plan, du kan Sverige, tjejen får så mycket nya intryck m.m. och blir ju påverkad av det.

Nytt språk, seder och bruk m.m.

Ett faktum som många kanske glömmer av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ni kanske inte förstår ironi...

Varför ska man försöka lära andra hur man ska ta "HAND" om sin "LEKSAK"!!!!

Jag tycker bara att man id**t förklarar alla thailändare/thailänskor som flyttar till Sverige...

Man lär sig av sina misstag precis som en svensk, turk eller var man nu kommer ifrån...

Ibland undrar jag inte om vissa svenskar borde gå någon utbildning innan deras flicknvän flyttar hit istället för tvärtom...

:wai:

Rock on!

Som jag läser det och från mina erfarenheter så är det precis som du skriver i sista meningen att det är vi som borde i skola.

Blåbärstrött trots att säsongen bara börjat.

Stefan

Ps. någon annan som plockar blåbär? ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...