Jump to content
IGNORERAD

Är Thailand värt en miljon?


Herr Chang

Är Thailand värt en miljon?  

151 röster

  1. 1. Är det rimligt att spendera totalt en miljon på Thailandsresor?

    • Ja
      98
    • Nja, kanske det, beror på hur givande dessa resor var
      25
    • Nej
      8
    • Vet ej, har ej haft möjlighet att spendera sådana belopp
      20


Recommended Posts

Jag har nog spenderat närmare miljonen på alla mina resor men det har gått till alla världsdelar. Att bara lägga sina pengar på Thailand skulle jag nog för egen del anse vara något av slöseri, eller rättare sagt tråkigt. Att resa har alltid varit viktigt för mig och är väl det enda jag gjort som jag är riktigt nöjd med. Så jag anser det vara väl investerade pengar på många olika vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    4

  • lars60

    3

  • måne

    2

  • BaBoo

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Frågan var väl om folk tyckte det var värt att lägga ut en miljon på alla resor till Thailand?

Det tycks vara väldigt många som tycker det, men detta innebär säkert inte att de bara har rest till Thailand.

Själv har jag även åkt till länder som Phillipinerna, Singapore, Malaysia, Sovjetunionen, Indien, Schweiz, Österrike, Tyskland, England, Danmark, Italien, Spanien, Holland mm, men alla dessa nedslag på fjärran mark har bara befäst min egen uppfattning att Thailand fortfarande är det bästa semestermålet för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det varit värt det?Definitivt,har sedan 88 åkt x antal resor ner till paradiset(både långsvängar och kort svängar) och dom har kostat vill jag lova,om jag ångrar mig?aldrig i helvete.Jag har haft så mycket roligt och träffat så mycket härliga människor och naturligtvis så har jag förmånen att få vara gift med en thailänska som oxå är mor till ett av mina barn :great: (titta aldrig bakåt,kör så det ryker) Mvh Måne håller med farang,hans motto gäller :drinks:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengarna ska rulla! Jag ångrar ingenting. Kan inte komma på något annat som jag hellre skulle lagt pengar på efter att Thailand

upptäcktes(inte ens besöket hos guldsmeden i Chaweng med en katoey i släptåg på den första resan...). Hade faktiskt gärna spenderat

än mer, vilket också gjorts om de kompisar joinats som reste dit redan i början av 90-talet. Då kanske totalsumman varit

närmare miljonen. Men Thailand var väl då hos gemene man ej ett så självklart val att förlägga sin semester i, dessutom kanske

man var i besittning av något som kallas moral. Fast å andra sidan åkte jag ju till Ibiza istället och rökte på så jag vet inte :crazy:

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit. Ångrar valet av placering av parantesen i mitt föregående inlägg. Den skulle hamnat efter"Jag ångrar ingenting".

Dessutom var jag nog inte riktigt hundra på om jag ska vara ärlig att det verkligen var en katoey eller ej. Kan va

knepigt att avgöra ibland.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller också med Farang. Ångrar inte en sekund mina surt förvärvade pengar som jag har spenderat i Thailand och Phillippinerna.

Det jag ångrar är att jag inte var på plats när vårt hus byggdes i Isaan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl lagt ner ca 150.000 hittills på Thailand inkl. resor, bröllop m.m. Väl använda pengar, då man annars

kanske suttit som en ungkarl som tyckt livet är OK utan att sett vad världen har att erbjuda !

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom alla inlägg hittills har samma åsikter som jag, nämligen att det är värt varenda korvöre så får jag väl göra mig till talesman för en som inte håller med. Det var en svensk man i min ålder (lite övermogen) som ringde på min dörrklocka, gissningsvis för att han såg den svenska flaggan som tillsammans med den thailändska vajade i vinden. Han hade kommit ner några dagar tidigare, ställt in sina väskor på hotellrummet och supit till. Därefter uppsökte han närmaste bar och visade upp sin plånbok innehållandes 30.000 SEK, hans sista besparingar, för en tjej. Nu var hans pengar slut och hans flygbiljett tillbaka till Sverige var inte förrän om flera veckor. Vänliga thailändare hade låtit honom bo hos dom över helgen men sedan tyckte dom med full rätt att dom hade gjort sitt. Nu ville han sova på min uteplats. Eftersom mannen som var helt okänd för mig inte hade kontaktat vare sig vänner eller sina söner under helgen angående sin situation så var jag inte direkt gästvänlig. Det slutade med att hans tidigare "hyresvärd" tog honom till svenska konsulatet och jag sponsrade resan med 200 battar. Jag kan inte förmå mig till att tycka det minsta synd om mannen i fråga.

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Självklart så har det varit värt varenda krona jag spenderat i Thailand.

Vad ska man annars göra med pengarna om man inte reser för dom?

Själv kommer jag inte på något vettigt, förutom att åka till vegas och spela bort dom. ;)

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man annars göra med pengarna om man inte reser för dom?

Det beror väl på vad man har för intressen?

Personligen finns det en hel del andra saker förutom att resa till Thailand som jag oxå gärna skulle vilja lägga pengar på (i mitt fall musikutrustning tex, eller aktier & fonder tycker jag är kul oxå :))!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag har definitivt spenderat 1 mille i Thailand inklusive resorna dit och hem. Även om jag aldrig räknat på vad utläggen kan tänkas ha gått lös på på så antar jag att 4 år total vistelse i landet fördelat på 16 eller 17 egna resor samt 10 t o r biljetter åt min fru samt 3 st t o r åt vår son måste ha kostat en himla massa pengar ihop.

Däremot tror jag att jag hade haft stora utgifter även om jag spenderat dom fyra åren i tid i Sverige istället. Så merkostnaden jämfört med om jag varit hemma är nog långt ifrån en miljon trots allt.

Å andra sidan har jag i snitt tjänat ca 50 000 kr mindre per år än kollegorna som inte som jag, tagit ut sin övertid i kompledighet för att resa. På 12 år blir det ju 600 000 kr mindre i förtjänst. Dock brutto, netto blir det bara hälften när skatten är dragen.

Så nja, en miljon i merkostnad har nog Thailand inte kostat mig, lever på ungefär samma summa pengar när jag är där som när jag är i Sverige vilket ju gör +-0. Det som kostar för mig personligen är antagligen utebliven övertidsförtjänst samt flygbiljetterna. Men eftersom vi flyger ända från Norrland samt nästan enbart under dyrsäsongerna så blir det ju en del på det kontot.

Har det varit värt det då? Ja, tveklöst. Hade kanske suttit med en flashigare bil, en nyare skoter och en villa istället för bostadsrättslägenhet om jag inte lagt pengarna på resor men hur mycket saknar man egentligen det.

Fast ibland händer det faktiskt att jag funderar en stund på hur livet kunde ha sett ut nu om jag aldrig rest iväg den där första gången?

Hade några månader innan första resan inlett förhållanden med två olika svenska tjejer (på olika orter). En rödhåring och en blondin. Båda akademiker i dom övre 20 med ljus framtid, både ekonomiskt och karriärmässigt samt med hyggliga arv att vänta när föräldrarna lämnar in.

Tänk om man istället för att ha rest iväg den där första ggn gift sig med någon av dom, fått rödhåriga och blonda barn, köpt Volvo och villa etc. Istället för att börja spendera sina livsbesparingar på att resa runt sydostasien samt gifta sig med en i jämförelse fattig bondflicka som tar många år av kostnader i Sverige att få självgående ekonomiskt och i samhället.

Helt säkert hade man om man valt någon av dom svenska tjejerna levt ett väldigt gott liv ekonomiskt idag samt ägt en massa statusprylar man saknar nu.

En av mina närmaste kompisar gjorde just det jag inte gjorde, gifte sig med en blond svensk civilekonomtjej som i dag, 12 år senare, tjänar ca 50k/mån samt vars föräldrar är egenföretagare och flitigt bidragit ekonomiskt till sin dotters och min kompis familj (sjusiffriga belopp faktiskt) för än det ena än det andra. Min kompis har förstås idag en helt annan ekonomisk situation och leverne än vad jag kan ha... men det enda han tjatar om när vi umgås är hur avundsjuk han är på alla mina resor och alla mörkhåriga pinglor han aldrig fått röra. wink.gif

Så nää, jag ångrar nog inga spillda slantar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim,

Jag håller i stort sett med dig, men även om du inte spenderar mer i Thailand så har du väl ända vissa fasta kostnader i Sverige som du inte kommer ifrån? Till exempel hyran ska ju betalas även om du bor på hotell i Thailand... går ju förstås att hyra ut i andra hand om man är i Thailand en längre period. TV-avgiften ska väl betalas, eller vad säger Erkki ;-) Etcetera...

Min poäng är att en del utgifter i Sverige slipper man inte även om man är i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt just och funderade lite på hur mycket jag spenderat totalt på mina Thailandsresor. Ett snabbt överslag ger snittpris 7000 kronor för flygbiljetterna för totalt 34 resor.

Herr Chang har talat.

Nu blir jag lite nyfiken.och då måste jag fråga.hehe! :yes:

Har det verkligen blivit 34 resor?

Du kanske räknar 17 x 2.ToR...hehe.

Ändrades av lars60

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag tycker du har gjort helt rätt Changen.

.lever på ungefär samma summa pengar när jag är där som när jag är i Sverige vilket ju gör +-0. ..

JJag undrar hur tusan ni klarar det? Fast jag beskylls ibland för att vara väldigt ekonomisk så ser jag ett klart lägre sparande dom månaderna vi är i Thailand jämfört med i sverige. Minst 5-7000 SEK/månad lägre sparande för 2 löner/3 utgiftspersoner, men då ingår ju lite investeringar i årets konsumtion av kläder och lite annan shopping. Men vi har boende gratis minst 50% av tiden.

...Tänk om man istället för att ha rest iväg den där första ggn gift sig med någon av dom.. och sedan åkt till Thailand på bröllopsresa och insett misstaget :)

Angående mina egna resvanor så kopierar jag helt fräckt Joints text eftersom den stämmer till 100 % på mig.

"Jag har nog spenderat närmare miljonen på alla mina resor men det har gått till alla världsdelar. Att bara lägga sina pengar på Thailand skulle jag nog för egen del anse vara något av slöseri, eller rättare sagt tråkigt. Att resa har alltid varit viktigt för mig och är väl det enda jag gjort som jag är riktigt nöjd med. Så jag anser det vara väl investerade pengar på många olika vis. " slut citat

70 tal länder, alla världsdelar, ca 1 miljon kronor, ångrar inget.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har vi olika intressen så som sommartorpet, bilen, segelbåten, spela bort eller att resa. Själv har jag alltid lagt mina dyrt förvärvade pengar på att resa runt i världen. 1991 kom jag till Thailand första gången och där efter har nästan alla resor (25st) bärt av till Thailand. Att man lagt ut mycket pengar på dessa resor är inget jag ångrar. Vad skulle jag annars gjort med dem? Det ända jag ångrar är att jag spenderat för lite tid i Thailand. Jag kommer en dag flytta dit, men har nu 3 st Thaibarn som jag och frugan vill ska få en ordentlig utbildning innan det blir verklighet.

post-6248-125204901721_thumb.jpg

post-6248-125204901721_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim,

Jag håller i stort sett med dig, men även om du inte spenderar mer i Thailand så har du väl ända vissa fasta kostnader i Sverige som du inte kommer ifrån? Till exempel hyran ska ju betalas även om du bor på hotell i Thailand... går ju förstås att hyra ut i andra hand om man är i Thailand en längre period. TV-avgiften ska väl betalas, eller vad säger Erkki ;-) Etcetera...

Min poäng är att en del utgifter i Sverige slipper man inte även om man är i Thailand.

Herr Chang har talat.

Är det något jag varit bra på här i livet så är det att undvika fasta kostnader, köper aldrig något som kräver månatlig betalning eller lån. Och under alla våra längre resor försöker vi hyra ut vårt boende, avreggar alltid bilen, säger upp dagisplats osv. Tv-licens?

Så dom flesta utgifter går faktiskt att strypa medan man är borta om man jobbar lite på det. En del blir förstås kvar, men för oss personligen inte många. Fast jag förstår att man inte orkar hyra ut sitt boende mm om man bara är borta 1 månad i taget, det blir alldeles för bökigt.

Och det är väl fördelen med att vara borta lite längre perioder i taget.

Vad gäller att jag spenderar lika mycket pengar i Thailand som i Sverige så uttryckte jag mig nog lite fel där. Det går helt klart mer pengar i Thailand men vad jag egentligen ville säga var att den månatliga inkomsten från Sverige gott och väl räcker till utgifterna i Thailand. Har ofta kommit hem efter en resa med mer pengar på kontot än jag hade där när jag avreste.

Så merkostnaden att vara i Thailand istället för Sverige är i vårt fall inte speciellt stor. Det är som sagt var flygbiljetterna och den förlorade övertidsinkomsten som är den egentliga kostnaden för oss. Spenderar på vårt leverne gör vi oavsett om vi är i Sverige eller Thailand. Visst hittar vi på mer aktiviteter när vi är i Thailand men det kompenseras av att prisbilden är betydligt lägre.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite nyfiken.och då måste jag fråga.hehe! :yes:

Har det verkligen blivit 34 resor?

Du kanske räknar 17 x 2.ToR...hehe.

Jodå, 34 resor tur och retur. Ingen längre än 30 dagar, och ofta var jag bara i Sverige en vecka innan jag åkte igen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Jag ser nog mest förhållandet till Thailand som en pensionsförsäkring där man kan leva gott för pensionen då man slutar jobba (nån gång). Jämför man då med det svarta hål (pensionssystemet) som äter upp ens tillgångar här i Sverige utan att ge något av värde tillbaka (om man väljer Sevdala som boställe) så är ju kostnaderna peanuts. Samtidigt har man ju himla kul under tiden som man pensionssparar! :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, 34 resor tur och retur. Ingen längre än 30 dagar, och ofta var jag bara i Sverige en vecka innan jag åkte igen.

Herr Chang har talat.

Ojdå, ja det var imponerande, tycker jag! :great:

Jag själv kanske är uppe i märmare 20 resor

totalt, har inte stenkoll själv.

Ändrades av lars60

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart vart pengarna, jag ar i Thailand for 21 gangen och flera resor lar det bli! vad det har kostat tors jag inte tanka pa. Far se om jag har nagra godkanda bilder att lagga in efter resan.

Mvh Maakaao :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...