Jump to content

Vem mördade Olof Palme

Bananen

Vem mördade Olof Palme  

65 members have voted

1. 1. Vem var det som mördade Palme?

• Christer Pettersson
      13
    • Skandiamannen
      13
    • En polis
      13
    • Craig Williamson (sydafrikaspåret)
      7
    • Pkk spåret
      1
    • Ingen av de ovanstående, för det var nämnligen?
      18

Recommended Posts

Havet
On 6/13/2020 at 11:02 AM, Jive said:

Lite förvånad faktiskt, men alla kan vi ha en dålig dag.

Hoppas att du mår bättre i morgon, Atom.

Jive, det är inget att bry sig om, han  kommer med jämna mellanrum med en svada om "den genomsnittlige mpr-medlemmen" som lågintelligent, outbildad mm

Det är bara en tramsig härskarteknik. 

• Ge karma 4
  • Fint 2
  • Snurrigt 2
  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Wanchai

9

• spooncreek

8

• Soengsang

7

• Nicholas

6

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag lutar åt att det var Stig men jag är inte övertygad. Var det Stig är jag dock 100% säker på att han inte var ensam så jag har oerhört svårt att känna att mordet på något sätt skulle vara uppklarat

Anders Tegnell...

Posted Images

HighWai
12 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Kanske denne man var den skydige

https://www.expressen.se/nyheter/han-skot-sig-sjalv-nar-polisen-knackade-pa/

Att polisen klantat sig många gånger under utredningen verkar iallafall uppenbart

När Palmes mördare skulle presenteras väntades ”dubbelgångaren” som lösningen av flera äldre mordutredare.

Han var länge hetaste spåret inom Palmeutredningen men intresset försvann under utredningen mot Skandiamannen.

Expressen kan nu avslöja några av de nya spår som Palmegruppen utrett kring ”dubbelgångaren” under senare år.

Det okända våldsbrottet han begick före sin död – och ammunitionen, av rätt typ, som han köpte före Palmemordet. 

Claes Petersson

Förväntningar var skyhöga.

På onsdagsmorgonen satt Hans Ölvebro, 75, i Åtvidaberg redo framför tv:n.

Den forne spaningsledaren, som i elva år ledde en tröstlös mordjakt och på senare år inte varit känd för någon optimism kring utredningen, förväntade sig nu faktiskt en lösning.

Och han trodde sig också veta vad det var.

Kanske hade hoppet också byggts upp tisdagens polisframgångar kring det sexton år gamla dubbelmordet i grannkommunen Linköping.

– Jag blev nästan tårögd när jag hörde om det där. 

Under något dygn i början av veckan tycktes plötsligt vad som helst vara möjligt för svensk polis. 

Och så kom beskedet av Palmeåklagaren Petersson i tv-rutan:

– Det handlar om Stig Engström.

”Dubbelgångaren” har nämnts som ett ”intressant uppslag” i Palmeutredningen.Foto: OLLE SPORRONG/EXPRESSEN

Oväntat besked

Beskedet var något helt annat än vad Ölvebro väntat sig. 

Han, liksom ett flertal tidigare Palmeutredare Expressen varit i kontakt med, hade varit övertygade om att en helt annan person skulle presenteras.

En man känd som ”dubbelgångaren”. 

Han nämndes under presskonferens som ett ”intressant uppslag”, men spaningsledaren Hans Melander konstaterade att polisen inte lyckats hitta hans tidigare vapen, som kunnat bringa klarhet:

– Vi har inte lyckats får fram det vapnet tyvärr.

I augusti 2008 hade polisen larmats till ”dubbelgångarens” lägenhet sedan brodern av någon anledning oroat sig för mannens hälsa. 

Här begick ”dubbelgångaren” självmord, när polisen ringde på dörrklockan.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / MEDIABILD

Polispatrullen ringde flera gånger på dörren, utan svar.

De ropade:

– Öppna! Det är polisen!

Exakt då hördes ett skott. Mannen sköt sig själv till döds när polisen knackade på. 

Varför tycktes mannen vara orolig för polisen?

Mötet med ”dubbelgångaren”

Tidigare spaningsledaren Hans Ölvebro berättar om en händelse några år tidigare, på 1990-talet. Ölvebro var då ett känt ansikte från tv och tidningar som den främste Palmespanaren. Han hade också tidigare träffat ”dubbelgångaren” på dennes kontor. 

– Jag var på väg till polishuset på Kungsholmen och sprang på honom vid Kungsholmsbron. Det var tydligt hur han liksom hajade till ordentligt när han fick syn på mig. Det skapade misstankar hos mig, men vi lyckades ändå aldrig hitta vapnet och kom inte vidare.

”Dubbelgångarens” vapen är en av de saker som fått Palmeutredarna att genom åren, även under senare år, att intressera sig för mannen:

• SKYTT. Han var medlem i en skytteförening, där han av medlemmarna beskrevs som en duktig skytt. 

• REVOLVERN. Han ägde en Magnum-revolver som försvann under oklara former i Kungsträdgården. 

• BOSTADEN. Mannen bodde nära mordplatsen. I förhör uppgavs att han legat hemma sjuk vid mordet. 

”Dubbelgångaren” kallades just så på grund av flera likheter med Christer Pettersson till utseendet.

• PALMEHAT. Mannen var känd som Palmehatare och hade enligt uppgift skjutit mot tv-rutan när Palme syntes i bild. 

• MOTIVET. Ett aktiebeslut från Palme-regeringen gjorde att han förlorade en större travvinst, investerade i aktier.  Detta utreddes som ett möjligt motiv.

• UTSEENDET. Namnet ”dubbelgångaren” kommer från flera likheter med Christer Pettersson. Det skulle göra att han stämmer in på samma vittnesuppgifter som pekat mot Pettersson. 

Expressens kartläggning visar också två nya uppgifter om mannen som utretts inom Palmegruppen under de senaste åren.

Polisen har bland annat undersökt mannens inköp av ammunition under 1980-talet – före mordet – av typen ”metal piercing”. Samma pansarbrytande ammunition som användes vid Palmemordet.

Förhör med medlemmar i mannens skytteförening visade, enligt tidigare utredaren Lennart Gustafsson, att han hade köpt en sådan ask ammunition en tid före mordet. En person på skytteföreningen hade dessutom kvar några kulor från samma ask. Dessa kontrollerades hos kriminalteknikerna på dåvarande SKL, men gav inget positivt resultat. 

– Ridån gick ner lite, men samtidigt hade man sålt från andra askar också som man inte hade kvar vilket gjorde att det inte helt gick att avfärda, säger Lennart Gustafsson.

En annan omständighet som inte uppmärksammats är att mannen också inte långt före sin död, 2005, dömdes för ett våldsbrott.

Okända våldsbrottet

Den sjunde juni 2005 kom domen då mannen dömdes för misshandel sedan han misshandlat en ung man på Flemingbergs station. I förhör berättade han hur han blivit provocerad av en grupp ungdomar som ska ha ”hånskrattat” samt kastat något på honom. Han gick då fram och slog en av dem, som dessutom visade sig vara fel person, i ansiktet. Domen blev villkorlig dom och dagsböter. I domen framgår också att han vid denna tid var sjukskriven på grund av psykiska problem. 

Granskningskommissionen, som granskade hela Palme-utredningen, kritiserade redan 1999 Palme-utredningen för att man inte lagt större kraft på ”dubbelgångaren”. 

FLERA VAPENSPÅR. En rad vapenspår har utretts. Bland annat detta, då den så kallade Mockfjärdsrevolvern 2006 hittades efter uppgifter till Expressen.Foto: ROBBAN ANDERSSON

”Vi anser, mot bakgrund av den information vi haft tillgång till, att detta uppslag i väsentlig grad är otillräckligt bearbetat. Det är för oss mycket förvånande att det inte gjorts något allvarligt försök att utreda det i botten.” 

”Dubbelgångaren” var 33 år vid Palmemordet och 56 år vid sin dramatiska död i juni 2008.

Vid dödsfallet skedde också ytterligare ett misstag i Palmeutredningen, ett av många som uppmärksammats genom åren. 

När mannen dog undersöktes aldrig hans bostad och kvarlåtenskap.

När mannen, som varit högaktuell i utredningen, avled undersöktes aldrig hans bostad och kvarlåtenskap. 

– Jag ska inte skylla på ordningspolisen men det blev en miss där Palmegruppen aldrig informerades om hans död. Annars hade det ju varit intressant med en husrannsakan, säger Lennart Gustafsson.

Christer Andersson ja. Han tror jag på. 

Låg  hemma i influensa, sa han. 

Förmodligen inte har det visats sig. 

Edit :missade @Tommy video

Edited by HighWai
Tommy

Jag kan, eventuellt ha blivit utbildad i Vapenteknik av Palmemördaren...

Tisdagen efter att Palme påstods ha blivit mördad hade vi "vapenteknik-utbildning" på MOHS (Marinens Officers HögSkola) i Karlskrona (ett av nynazisternas starkaste fästen i Sverige)...

Läraren som allmänt kallades för Clintan (efter Clint Eastwood) visade upp en revolver, en Smith and Wesson 357 Magnum, och sa "Detta är samma vapen som dödade Palme"... Ett intressant sätt att starta en lektion, som skulle handla om KSP-58, han var vapennörd och allmänt korkad...

MVH

• Ge karma 1
  • Ojojoj 1
  • Haha 3

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Soengsang
2 minuter sedan, skrev Tommy:

Mystiken tätnar 😆

• Haha 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Tallviking
1 minut sedan, skrev Tommy:

Tisdagen efter att Palme påstods ha blivit mördad hade vi "vapenteknik-utbildning" på MOHS (Marinens Officers HögSkola) i Karlskrona (ett av nynazisternas starkaste fästen i Sverige)...

Läraren som allmänt kallades för Clintan (efter Clint Eastwood) visade upp en revolver, en Smith and Wesson 357 Magnum, och sa "Detta är samma vapen som dödade Palme"... Ett intressant sätt att starta en lektion, som skulle handla om KSP-58, han var vapennörd och allmänt korkad...

MVH

Har också sett "Clintans" revolver på Stumholmens skjutbana och den hade väl en lång pipa medans den som dödade Palme var den korta pipan på, har jag för mig

Har dessutom för mig att hans var en .44 Magnum

Vet inte hur sant det är men han skall ha köpt en gammal LV-pjäs och sökt om tillstånd att placera den i sin trädgård för att förstärka Karlskronas luftförsvar. Han fick nej på sin ansökan

• Ge karma 2
  • Haha 3

Being nice is overrated - Garfield

Tommy
8 minuter sedan, skrev Tallviking:

Har också sett "Clintans" revolver på Stumholmens skjutbana och den hade väl en lång pipa medans den som dödade Palme var den korta pipan på, har jag för mig

Har dessutom för mig att hans var en .44 Magnum

Vet inte hur sant det är men han skall ha köpt en gammal LV-pjäs och sökt om tillstånd att placera den i sin trädgård för att förstärka Karlskronas luftförsvar. Han fick nej på sin ansökan

Hmm, Nej?

Vapnet som dödade Palme hade en piplängd på mer än 4", det sades under presskonferensen i veckan där utredningen lades ner...

Hade nåt att göra med att trycket från krutgaserna svällde upp baksidan på kulorna på vapen med korta pipor, de med 4" eller kortare.

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Nicholas
On 6/13/2020 at 11:46 AM, Atom said:

Det stämmer tveklöst in på många av Sveriges medborgare men procentuellt sett på ännu fler av MPRs medlemmar. Nog om det, jag var fullt medveten om att någon skulle ogilla skämtet så det är helt OK. Att du skulle få det till att jag "inte mår bra" hade jag inte förutsett men det kan jag leva med.

Jag är som sagt inte övertygad om att Stig gjorde det men jag kan inte förslå något troligare alternativ. Om han gjorde det så var det för att imponera på några av sina mer uppsatta bekanta och då måste också någon av dem hjälpt honom med revolvern och ha vetskap om var Palme befann sig. Stig kan ju inte gärna suttit på kontoret varje fredagskväll och vandrat runt med en revolver i sin lilla handväska.  

Jag har läst dom böcker nu som skrivits.

Jag är övertydgad om att det är Stig.
Han bar förmodligen revolver varje dag i sin "manbag", så det var nog stundens ingivelse.

Han närmast beskriver själv i sina egna vittnesmål om allt som hände.

Samt "motivet" dessutom.

Stickan var inte speciellt överviktig, han var 182cm så det var ingen pygmé heller.

Edited by Nicholas
  • Ge karma 1
flebbe

Felix Herngren ska göra en tv-serie om skandiamannen, baserat på Thomas Pettersons bok Den osannolika mördaren. Kan vara intressant att se.

• Ge karma 1
Havet
3 hours ago, Atom said:

Gör jag verkligen det eller slirar du på sanningen igen? I HC's tråd om IQ skrev jag att jag tror att MPR's medlemmar nog ligger väldigt nära snittet och i den här tråden skrev jag bara att Stig delar många attribut med måmga av MPR's medlemmar (inte någon majoritet). Jag tror absolut inte att den genomsnittlige MPR-medlemmen är lågintelligent; jag tror att vi följer en vanlig normalfördelningskurva. Däremot tror jag vi har något högre procent av vad som kanske anses som "socialt avvikande" men de är fortfarande en minoritet.

Härskarteknik? Det är väl andå för gulligt när medelålders män ur ABF-gruppen (Allt var Bättre Förr) anammar sina jämnåriga själsfränder i kroppsstrumpor och orangt hår bland vänsterfeministerna. Ni är ju egentligen samma typer, även om ni hatar varandra; lika oemottagliga för fakta och lika ointresserade av den verkliga världen och att hitta lösningar. Men ni är söta och roliga i alla fall; dessutom oftast helt oväsentliga. 

Kör på atom, gör din grej. 

... inget att bry sig om.

• Fint 1
  • 2 weeks later...
Bananen

Tja, inte särskilt likt eller?

103603001_2729823067302158_417742153267889370_n.thumb.jpg.ef428cab3e1a05e3574a236bbeb01a29.jpg

• Ge karma 1

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Fredman
3 minuter sedan, skrev Bananen:

Tja, inte särskilt likt eller?

103603001_2729823067302158_417742153267889370_n.thumb.jpg.ef428cab3e1a05e3574a236bbeb01a29.jpg

Var inte ”bilden” på uppgifter av Lisbeth Palme? 

"Jag tror att höjd- och lågpunkterna är de viktiga. Allt annat är bara... någonstans mittemellan."

Tallviking

Stig Engström, den så kallade Skandiamannen, pekades i en internutredning från sin arbetsgivare ut som misstänkt mördare på statsminister Olof Palme, rapporterar Aftonbladet.

Utpekandet kom den 5 juni 1986, bara tre månader efter mordet, enligt tidningen som tagit del av ett tidigare sekretessbelagt PM.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g75Gl5/skandiamannen-utpekad-i-internutredning

Being nice is overrated - Garfield

soi covboy

jo rå Clintan från karlskrona kom man ihåg gick rykten om kanon