Jump to content
IGNORERAD

Stör jag grannen nu?


Herr Chang

Recommended Posts

Jag har just läst igenom ett längre inlägg hos Stickman, varning för lång text på engelska:

http://www.stickmanweekly.com/ReadersSubmissions2009/reader5339.htm

Författaren framför en hel del intressant och tänkvärd kritik mot Thailand och thailändare. Bland annat att thailändare undviker att kritisera sina medmänniskor i närheten. Till exempel så skulle man inte gnälla om grannen väljer att spela musik på hög volym mitt i natten. Då förlorar alla parter ansikte... Min begränsade erfarenhet av Thailand gör mig benägen att hålla med.

Men så observerar jag då fru Chang i vår lägenhet i Göteborg. Hon lagar ofta till som tam i vårt kök, och att stå och bånka med morteln på köksbänken tycker hon låter för mycket. Så morteln flyttas ner på golvet. Ändå frågar hon mig för femtielfte gången om hon stör grannarna med detta bånkande.

Min inställning är ju att så länge klockan är innan 23.00 och det inte är något långvarigt oljud så är det inget att bekymra sig om. Dessutom är det inte någon granne som klagat. Likväl bekymrar hon sig om detta nästan varje gång. Detta hänger ju inte ihop med att thailändare skulle strunta i om andra störs av deras oljud?

Kan det vara så att fru Chang noterat den relativa tystnaden i Sverige (åtminstone jämfört med Thailand), och känner behov av att anpassa sig? Tror inte hon skulle oroa sig så mycket i Thailand.

Vad är era erfarenheter?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplevde nästan samma sak när mitt Ex var här. Inte direkt bonkandet med morteln, utan huggandet med stora kökskniven mot Papayan. Trodde både tummar fingrar skulle ryka med... :yes:

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Herr Chang det där hör man hemma hos mig också spelar ingen roll vad klockan är.

Precis som du säger så ska morteln ner på golvet för det blir sånt liv i lägenheten när hon

har den på diskbänken, sen att det ljudet flyttas till grannen under när den står på golvet

tycker hon inte spelar nån roll. Jag sa till frugan en gång men fick svar direkt att dom under

har så stimmiga barn så lite matlagning får dom stå ut med så var det slut diskuterat :)

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget svar på frågan, men angående bonkandet. Jag har donerat ett knäskydd för arbetsbyxor, märke Björnkläder. Detta placeras under morteln och vips sjunker ljudnivån i hela huset.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Författaren framför en hel del intressant och tänkvärd kritik mot Thailand och thailändare. Bland annat att thailändare undviker att kritisera sina medmänniskor i närheten.

Jag var inne på banken igår (SCB mittemot Tops).

Det var ju måndag och mycket folk där inne, bl a en faranggubbe med sin thaikärring som hade en överviktig terrorist i 4-5 årsåldern i släptåg.

Den lille tjocke terroristen hade en plastanka, modell större, som han for omkring med och bonkade på allt och alla.

Faranggubben gjorde ett lamt försök att få stopp på honom, sedan gick han och satte sej i ett avlägset hörn och bara glodde lite slött på tjockisens framfart.

Thaikärringen gjorde inte ett skit för att få stopp på klumpen.

Det fanns en påslagen TV i lokalen vars knappsats blev föremål för den bonkande plastankan och följden blev att TV:ns inställningar ändrades för varje bonk.

Bakom kassadisken fanna tre kassörskor med vardera en kund framför sej.

Dessa blev nästa mål för terroristens attacker. Han lyckades klämma in sej mellan kunderna vid disken och bonkade med ankan så att pengar och papper åkte i golvet på båda sidor disken.

Hur reagerade då människorna inne i lokalen?

Jo, med ett leende.

Kassörskorna log mot det käcka barnet. De påbonkade thaikunderna log mot det käcka barnet och farangkunderna glodde med sura miner.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Jive, jag har frågat om tillstånd i byn när deras ungar beter sig som "terrorister", om jag får säga till på skarpen (när de är hemma hos oss dvs).

Det går alldeles fint, tycker alla. :) Så ett fåtal ungar har ändrat beteende radikalt när de är på besök. Vissa är lite rädda, men hellre det än att de beter sig som huliganer.

Och allt i linje med att de flesta i byn säger nåt i stil med: Farangen kommer och tar dig om du inte är snäll. ;)

Men detta är ju aningens svårare när man befinner sig på t.ex. banken. Det är väl bara att stå ut med eländet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...