Jump to content
IGNORERAD

Kan din thaipartner sitt personnummer?


Herr Chang

Kan din thaipartner sitt personnummer?  

95 röster

  1. 1. Kan din thaipartner sitt personnummer?

    • Ja
      71
    • Nja, ibland blir det till att kolla ID-kortet
      10
    • Nej
      14
    • Min thaipartner har trots UT ej något personnummer
      0


Recommended Posts

Ja, här sitter jag och plitar på fru Changs ansökan om svenskt medborgarskap. Inte så svårt, men dags för en paus!

Det slog mig att fru Chang efter nästan fyra år i Sverige fortfarande inte memorerat sitt personnummer. Varför skulle hon det, jag fyller ju i alla papper? Själv har man ju sen barnsben insett vikten av att kunna sitt personnummer utantill. Jag påstår inte att alla svenskar kan sitt nummer, men dock en överväldigande majoritet.

När man får UT är ju i regel det första man gör ansökan om folkbokföring och då får man också personnummer. Ibland undrar jag om fru Chang insett vikten av detta nummer. När jag frågar bland thaibekanta är det inte många som kan rabbla sitt personnummer. Jaja, inte något större problem. Man undrar ju om de behöver memorera något liknande i Thailand?

Vad har ni för erfarenheter?

Nu tillbaka till ansökan, och om den beviljas kommer fru Chang utan tvivel att skryta för sina thaibekanta: "Det var jättelätt att få svenskt medborgarskap, jag behövde bara skriva mitt namn på ett papper!"...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    3

  • Maitan

    3

  • ITOY

    3

  • Fritz

    2

Mest aktiva i denna tråd

Men varfor fyller du i papprena at henne? Borde hon inte klara det sjalv efter 4 ar? Iaf med din assistans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varfor fyller du i papprena at henne? Borde hon inte klara det sjalv efter 4 ar? Iaf med din assistans?

Ja, det kan man mycket väl tycka. Men fru Chang tycker att sådant ska jag sköta. Inte bra egentligen, det är ju inte säkert att jag alltid finns tillgänglig så fort ett papper ska fyllas i.

I rättvisans namn får väl dock sägas att om det är något papper på thai som ska skrivas i Thailand så gör hon det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Ja hon kan sitt personnummer men då har jag från det hon erhöll det konstant påpekat att hon måste kunna det, samt låtit henne fylla i alla papper själv med min assistans när det tagit stopp tänkte lika bra att hon får lära sig det direkt.

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hon kan sitt personnummer utantill. För att logga in på internetbanken så måste man skriva in det, så det lärde hon sig snabbt! :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,Kärleken har efter idogt tjatande lärt sig sitt personnummer men det är fortfarande jag :bag: som fyller i alla papper (av bekvämlighetsskäl)Däremot är det värre med kunskapen om barnets p-nummer för att inte prata om mitt.Annars gäller samma rutiner som Herr Chang beskriver.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt precis och försökte övertyga frugan om att hon klarar att gå till banken och be om att få öppna ett sparkonto utan att jag följer med. Tror dock inte att jag lyckades med detta.

Tycker att hon visar en liknande osäkerhet varje gång det blir tal om att besöka olika institutioner, myndigheter o.s.v. vilket självklart, till viss del, kan tillskrivas hennes brister i språket. Jag misstänker dock även att detta är något som hon fått med sig ifrån den hierarki, och de relationer som jag inbillar mig att den skapar mellan individ och t.ex. myndighetsutövare i Thailand.

Vid de tillfällen som vi t.ex. varit på skatteverket har hon alltid klätt upp sig extra fint och väl på plats blir hon extremt försiktig och timid jämfört med hur hon annars är.

Något som ni andra känner igen ifrån era besök på liknande ställen?

Och förresten - ja, hon brukar komma på sitt personnummer efter att hon får rabbla det för sig själv några gånger.

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja...det har hon lärt sig ganska fort faktiskt.

Är ju också hennes kontonr i Nordea, används

vid inloggning i ICA-Banken, till arbetsgivaren

mm mm.

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp det kan hon..men nog är det jag som får fylla i alla papper.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hon kan det och jag tycker att det ligger i deras intresse att kunna det också.

Ska man vara en del av det svenska samhället är det en självklarhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju ingen thaikärring längre, röstar nej ändå, för dom vet inte ens när dom är födda...

X:et var född 11 september 1976, bra dag för övrigt, har svårt att komma ihåg födelsedagar men det datumet glömmer jag aldrig. Och hennes Buddha-dag var en måndag, 11:e september 1976 var en lördag när jag kollade.. Och när hon fick frågan om hur gammal hennes dotter var, svarade hon six or seven years. Fattade inte svaret, nytt var blev att hon nog var mer 7 än 6.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte vara olika utgångspunkter hur man räknar( har väl något med Buddha). Min hade ett födelsedatum från Ampur och ett annat i sitt pass. Jag tyckte passet var och är bäst. Verkar inte vara så noga i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hon kan sitt personnr... men inte barnens fyra sista siffror, inte mina, inte mitt mobilnr eller ens vårt hemtelefonr trots att det är snart 2 år sedan vi fick det nya. Jag har uttryckt att hon borde lära sig dessa, eller åtminstone skriva ned dom på en lapp som hon förvarar i börsen, eftersom det redan orsakat en del problem för henne vid diverse kontakter t ex på dagis och bvc när inte jag varit med. Sina barns personnr och sitt hemtelefonr bör man nog lära sig utantill även om jag i övrigt egentligen anser det vara slöseri med minneskapacitet att memorera en massa trista sifferkoder och lösenord till allt mellan himmel och jord.

Kommer ihåg en minnesforskare på teve som påstod att han av princip vägrade att memorera sifferkoderna till sina bankkort.

Ps Har en arbetskompis som utantill kan rabbla upp det 10 siffriga lagernumret till alla dom vanligaste bilreservdelarna (han har haft egen verkstad). En gång överhörde han mig nämna mitt bankkontonr över telefon och sedan dess sitter det som gjutet i hans huvud. Jag kan fråga honom när som helst, han får till det rätt varenda gång. Med mera, med mera... han har ett otroligt sifferminne. Till skillnad från mig då. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart kan frugan efter 3 år här alla siffror i sitt personnummer, det måste man ju lära dom att det är viktigt..rätt självklart att man lär sig tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan mitt eget personnummer men har inte ens en susning om vad min sambo sen snart två år sen heter på riktigt. Hon kallas för Joy och gör mig lycklig och det räcker för mig. Jag har friat och fått ja till svar så i januari nån gång så kanske jag vet hennes efternamn i alla fall.preved.gif

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, min fru kan inte sitt svenska person nummer, inte barnens, inte mitt, inte sitt thailändska personnummer, inte koderna till vissa av hennes ATM kort och nästan inga andra nummer heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja

Hon kan sitt mitt och dotterns pnr.

Hon kan inte sitt mobnr och inte mitt. Jag kan hennes men inte mitt.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha klart hon har det.

Nu fattar jag noll..som vanligt. Ditt inlägg kom efter mitt så nu undrar jag stillsamt om det var en replik på mitt inlägg ??

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Personnumret kan hon, och fylla i en blankett är inga större problem, men när det kommer till att skriva under med dagens datum då är det stopp.

Av någon anledning så har det inte så stor betydelse vilken månad det är, eller vilken dag det är. Det funkar ju ändå :yes:

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

O ja, frugan har ett stort intresse för personnummer, hon vet personnumret på de flesta som vi känner.

Namn däremot är hon totalt ointresserad av.

Numeriske Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh intressant fråga.

Jag tror inte de. inte de fyra sista tror jag. sköter ju allt sådant. <_<

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, hon kan sitt personnummer utantill , men när det gäller hennes personkonto med Nordeas koddosa så

överlåter hon allt åt mig. (så jobbiiiiiiiiiiiiiiiiiigt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...