Jump to content
Sign in to follow this  
Soengsang

Nya hippa ord

Recommended Posts

Soengsang

Jag har en tid varit irriterad på ordet ”återkoppla”

Varför inte skriva återkommer eller säga hörs sen, som man gjorde för 10 år sen!

Nu plötsligt så ”killgissar” alla jävlar, jäkla hittepåord.

• Ge karma 5
  • Snurrigt 1
  • Haha 1

Peolito
14 minuter sedan, skrev Soengsang:

Varför inte skriva återkommer eller säga hörs sen, som man gjorde för 10 år sen!

Kan hålla med dig. Känns mest som en teknisk term.

• Ge karma 1
  • Haha 1

HighWai
Posted (edited)
21 minuter sedan, skrev Soengsang:

Kanske för att det inte betyder samma sak😉

Edited by HighWai

Soengsang
6 minuter sedan, skrev Peolito:

Kan hålla med dig. Känns mest som en teknisk term.

Men ”killgissa”, man storknar ju.....

Eller när någon säger ” jag ska undersöka saken så återkopplar jag sen”.......för i helvete!

• Ge karma 2
  • Snurrigt 1
  • Haha 3

HighWai
22 minuter sedan, skrev Soengsang:

Känner mig lite kränkt när någon påpekar det, sa du.

Kan också störa mig lite grann, men det är ett jävligt träffande ord. 

Tallviking

Återkoppla är ett begrepp från reglertekniken som innebär att information återmatas i systemet som påverkar styrningen av systemet

Samma anser man i ledarskap att man ger återkoppling till en person för att påverka hur den personen beter sig genom positiv eller negativ återkoppling eller som det engelska ordet för samma sak Feedback används

• Ge karma 1

Soengsang
20 minuter sedan, skrev HighWai:

Kanske för att det inte betyder samma sak😉

Exakt, men det används så numera.

• Ge karma 1
  • Snurrigt 1

Alarik

Omtag är ett ord som har blivit populärt de sista åren.

Ta ett omtag. Göra ett omtag.

• Haha 1

frogfish
59 minuter sedan, skrev Soengsang:

Eller när någon säger ” jag ska undersöka saken så återkopplar jag sen”.......för i helvete!

Kontra med "tjejforska" (basera sitt påstående på att det "känns bra"). Det brukar vara jättepoppis😆

• Haha 8

frogfish
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Det här med att vräka sig med "killgissa" är mestadels en härskarteknik. De som klagar har ofta inget bättre förslag än "killgissningen".

Och ibland behövs det en "killgissning" för att driva en situation framåt, så länge man är öppen för att man haft fel och korrigerar.

Innan "geriatrikerna" hoppar ur kjolarna, tjejer kan också "killgissa", liksom män (ofta boende på Södermalm) också kan "tjejforska"...

• Ge karma 1
  • Haha 3

frogfish
7 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Får väl erkänna att jag har lite svårt för "hen". Men, okay, jag viker mig för den stora massan och accepterar ordet och dess betydelse.

Men jag har svårt för när folk använder det i de fall man beskriver en person med en tydlig könstillhörighet, som inte är obekväm med att bli kallad vid sitt kön. "I morse såg jag hen står i hissen igen".

Om det är en kille, som vet att han är kille och är nöjd med att vara kille osv....så kan man väl för tusan säga han/honom?

Inte skall väl "hen" bli det nya universella ordet för att beskriva människa och ersätta de tidigare?

Isf används ordet fel. Det kan med fördel användas när påståendet inte har nån könstillhörighet, dessutom går det mestadels utmärkt (förutom i söder/vänsterkretsar) bra att använda han/hon.

Liksom dig accepterar jag motvilligt ordet. I skrift fyller det ibland en funktion.

• Ge karma 3

HuaHindinnge
18 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Får väl erkänna att jag har lite svårt för "hen". Men, okay, jag viker mig för den stora massan och accepterar ordet och dess betydelse.

Men jag har svårt för när folk använder det i de fall man beskriver en person med en tydlig könstillhörighet, som inte är obekväm med att bli kallad vid sitt kön. "I morse såg jag hen står i hissen igen".

Om det är en kille, som vet att han är kille och är nöjd med att vara kille osv....så kan man väl för tusan säga han/honom?

Inte skall väl "hen" bli det nya universella ordet för att beskriva människa och ersätta de tidigare?

Är inte "hen" en översättning av "Ladyboy" 😆

• Haha 6