Jump to content
IGNORERAD

Thai style recept som ar provade och rekommenderas


kenke

Recommended Posts

Da man  startat en trad kan man     copy and past     som man vill   hoppas det blir sa i denna trad     detta  gynnar alla som inte tycker om att klicka pa diffusa lankar och vill ta del av information    Jag tar for givet att man skall ha tillagat ratten och smakat  for att gora nagon form av bedomning och rekommendation    uppskattar om man anvander ingredienser som  finns i Thailand for att det inte skall bli missuppfattningar  men det finns substitut  ger ett exempel i denna ratt

 

Jag borjar med dessa goda kycklingköttbullar

 

Asiatiska kycklingköttbullar i röd curry

 

 

500 g kycklingfärs         fann jag ej  gick till friendship  kopte kycklingfile och dom malde for mig 

1 1/2 msk finriven ingefära        kopt marknaden

1 msk röd currypasta                 kopt marknaden

1 vitlöksklyfta

1 ägg

1 1/2 dl panko (asiatiskt ströbröd)         letade efter panko     kopte nagot som hette  hotto  japanese breadcrumbs pa marknaden de sa att det va samma

3/4 tsk salt

 

Blanda alla ingredienser till kycklingbullarna. Forma till 25 stycken köttbullar (för 4 port) 500g kycklingfars med oljade händer. Stek i olja tills de får fin färg och är genomstekta.    

 

Kommentar    Fantastiskt goda  nasta gang skall jag testa med farsk persilja for att bryta lite av chillsmaken    at med ris och en svensk brunsas   😄

Link to comment
Dela på andra sajter

 pollognese

 

 

2 gul lök     de var inte sa stora

3 vitlöksklyfta  de var inte sa stora

1 1/2 morötter  de va stora

1 msk olja

500 g kycklingfärs         fann jag ej  gick till friendship  kopte kycklingfile och dom malde for mig

2 msk ketchup   hade ingen tomatpuré

2 tsk salt

2 krm  svartpeppar

1 msk röd currypasta

1 burk krossade tomater (à 400 g)

1 kycklingbuljongtarning

300-400g champinjoner  frysta  kopte pa  Siamburi’s

1 Broccoli

 

 

 

 

Skala och hacka lök och vitlök. Skala och riv morötterna grovt på ett rivjärn.

Stek alla grönsaker och currypasta  i olivolja i en gryta några minuter. Tillsätt färs och tomatpuré.

Stek ytterligare några minuter under omrörning. Krydda med salt, peppar .  Blanda ner tomater champinjoner och buljong och låt koka ca 15 minuter under lock. Smaka eventuellt av med salt och peppar.I slutet pa koktiden tillsatte jag broccolibuketter som fick angkokas under locket

 

Kommentar  gott  snabbt  enkelt  at med jasminris   nasta gang skall jag testa med selleri och oregano

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som lycklig ungkarl för ca 20 år sedan "Uppfann" jag följande stekta nudlar:

 

"Pad Mama"

 

1 paket "Mama"-nudlar av valfri smak, tillagas efter instruktionerna (öppna påsen, lägg innehållet med kryddor och allt i en skål och slå på kokhett vatten).

Häll lite matolja i stekpannan och stek så mycket bacon du vill (4 skivor vill jag ha).

Klipp det stekta baconet i lagom stora bitar, 3-4 cm är lagom, ner i stekpannan igen!

Häll nudelsoppan i ett durkslag eller i en sil så att allt vatten dräneras bort, vänd försiktigt ner (skojar, bara häll ner dem) nudlarna i stekpannan.

Knäck ett ägg och rör om tills det ser färdigt ut!

 

Mina ungar älskar det, med wokade/stekta Mama-nudlar med fläsksmak, jag gillar lite starkare, men det är ju bara att tillsätta lite chilipulver, eller ta starkare Mama-nudlar.

 

MVH

 

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skall ge mig pa detta recept   https://www.ica.se/recept/rotfruktssoppa-med-kokosmjolk-lime-och-ingefara-72675

 

Har allt men kalroten staller till det   heter swede vet jag     hedrande  ha ha      finns ibland pa macro och friendship      kostar som guld      finns det natt substitut man kan anvanda tro     gronsaksbuljongtarning lyser ocksa me sin franvaro   men hittade en svamp buljongtarning som jag kanske testar

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...