Jump to content
IGNORERAD

Fråga om flygplatsen


mr.power

Recommended Posts

Hej,

Vad måste hon tänka på flygplatsen i Bangkok? Är det precis som när vi (svenskar) reser ifrån BKK-Sverige, eller måste hon betala nån avgift eller annat på flygplatsen.

Hon har E-ticket Thai Airways och 3 mån Visa. Hon flyger BKK-CPH, sen möter jag henne på Kastrup, sen kör vi över bron till Sverige. Men det är inga problem med visum då hon har Schengen Visa?

Är Thai Airways känsliga om man har för mycket vikt på bagaget, åker själv alltid SAS.

Kan det bli problem om hon har packat ner lite Thai-mat i det incheckade bagaget? Inga färskvaror dock.

Är det nåt speciellt hon ska tänka på när hon landar i Danmark?

Första gången hon flygerrolleyes.gif

Något annat man bör tänka på?

Tack på förhand, vore bra om kunde få svar snabbt, då hon reser imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Merlins

    6

  • Sam sip sam

    4

  • mr.power

    4

  • L64

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inga problem med att ckecka in. Dom har tagit bort feen på 500 bath. Vikten från Thailand brukar sällan vara några problem. Om dom bråkar kör thaistil . Då löser det sig. Tänk bara på att hon ska igenom två säkerhetskontroller. Efter den andra finns ingenting. Så koppla av i den första men tänk att det även tar tid i den andra

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Inga extra avgifter tillkommer (förutom övervikt på bagaget).

3. Hoppar till denna punkt direkt, oklart men troligen 20KG möjligen lite mer men 30KG är max (möjligt att man måste ha premium för 30KG).

2. Danmark är med i Schengen, så ert Schengen visum skapar inga som helst problem.

4. Kanske se till att hon har ditt nummer uppskrivet på en lapp eller nått så om hon kommer tidigt eller går vilse innan du ser henne så kan hon ringa dig på ditt svenska mobilnummer?

5. Be henne köpa sprit (om du beställt) utanför flygplatsen och lägga i stora resväskan.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vätskor och vassa föremål skall, precis som på alla andra flygplatser inte förvaras i handbagaget. Vikten på bagaget för check in får antagligen väga 30 kg, vi västerlänningar får 30 först med Silver card för Royal orchid eller premium men Thai verkar ha 30 kg från början men det kan bero på biljett. Frugans syster kom idag med Thai air till just Köpenhamn där vi plockade upp henne och bagaget vägde drygt 31 kg i tre väskor + handbagage och det blev inte övervikt. Stora väskan var fylld med mat (nam nueang, typ beef jerky m.m. Två lime och tomater skickas även med eftersom de trodde att detta inte fanns i Sverige...)... I handbagaget är de inte alltid glada i mat men denna väska kontrolleras sällan vid incheckning och vid säkerhetskontrollen är det vätskor, flytande mat (har hört att t.ex. potatisgratäng röknas dit även ifall hon troligitvis inte har med sig detta till Sverige...). Handbagaget vägde mer än 7 kg men eftersom bagaget inte var för mycket över 30 kg brydde de sig inte om att väga handbagaget. Väger det över 7 kg så skall det egentligen checkas in och får inte tas med till sittplatserna och då får man ytterligare +7kg övervikt vilket kan bli mycket dyrt...

Är det ett direktflyg lär det inte vara några problem eftersom hon flyger från Thailand med Thai air vilket gör att hon kan prata och fråga om något är oklart. Har man aldrig flugit innan bör man kanske få förklarat hur bagaget hämtas upp och att man måste ta detta genom passkontroll men det bör inte heller vara några problem. Det är bara att följa strömmen eller ta rygg med någon man har träffat på planet.

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till.

Ingår mat och dryck på Thai Airways?

Japp, mycket bättre än t.ex. Finn Air...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej ingen avgift, den är inbakad i biljetten!

Till passkontrollen på BKK, fylla i avrese kort!!!

samma som vi men omvänt.

På Kastrup baggage innan tullen.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbered henne på att hon måste garanterat visa upp returbiljetten vid incheckningen. Kan vara bra idé att ha den lättillgänglig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem med att ckecka in. Dom har tagit bort feen på 500 bath. Vikten från Thailand brukar sällan vara några problem. Om dom bråkar kör thaistil . Då löser det sig. Tänk bara på att hon ska igenom två säkerhetskontroller. Efter den andra finns ingenting. Så koppla av i den första men tänk att det även tar tid i den andra

Hmm...är det 2 säkerhetskontroller? Då måste jag ha missat den ena?

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...är det 2 säkerhetskontroller? Då måste jag ha missat den ena?

/biker

En innan check-in där man får gula klisterlappar och sedan en grundligare av handbagaget, jacka m.m. Du lär inte ha missat någon av dem men kanske glömt eller inte tänkt på den första.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej mr.power,

Du har fått många bra tips redan, det enda jag kan tillägga är att damen kontrollerar att hon får stämpel i passet när hon passerar passkontrollen på Kastrup. Annars kan de bli griniga när hon ska hem till Thailand. Det gäller förstås också att få stämpel när man lämnar Schengen.

Ett lite konstigt system, jag trodde allt registrerades i deras datorer... men fru Chang fick av någon anledning inte utresestämpel i passet när vi åkte till Thailand senast, och det blev ett jämrans gnäll när vi på tillbakaresan skulle inträda i Schengen på Kastrup.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En innan check-in där man får gula klisterlappar och sedan en grundligare av handbagaget, jacka m.m. Du lär inte ha missat någon av dem men kanske glömt eller inte tänkt på den första.

Ja, då har jag tydligen glömt eller inte tänkt på den första. Har alltid gått till inchecksdisken, ställt väskan på bandet, fått boardingcard samt kvittot

på väskan. Vad är det för gula klisterlappar?

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då har jag tydligen glömt eller inte tänkt på den första. Har alltid gått till inchecksdisken, ställt väskan på bandet, fått boardingcard samt kvittot

på väskan. Vad är det för gula klisterlappar?

/biker

ja det undrar jag också

Link to comment
Dela på andra sajter

Undra vart mitt svar tog vägen?

Skriver igen... måste väl mena dom klistermärkena man fick på Donnan... men de va ju några år sen ;)

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

mina e gröna?? :blink:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk även på att hon tar med sig försäkringsbrevet på den medicinska försäkringen och kan visa upp den vid incheckningen.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon nämnde att man måste visa returbiljett vid incheckning? Stämmer verkligen detta? Om man inte har velat köpa en sådan pga att man inte vet när tjejen vill åka hem, vad gör man då?

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon nämnde att man måste visa returbiljett vid incheckning? Stämmer verkligen detta? Om man inte har velat köpa en sådan pga att man inte vet när tjejen vill åka hem, vad gör man då?

Tack.

Dom måste ha en returbiljett annars får dom inget visum , man har ju en som är ombokningsbar naturligtvis

ifall om hon vill åka hem tidigare eller förlänga och då bör det ju vara en 6 månadersbiljett

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, ja jag vet inte själv. Jag har dock uppfattat det som att man inte längre behöver visa någon flygbiljett för vanligt besöksvisum. Kan någon klargöra angående detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

En fråga till: hon har 3 mån visum, det ska gå att förlänga ytterliggare 3mån? När bör vi göra det hos migrationsverket i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

En fråga till: hon har 3 mån visum, det ska gå att förlänga ytterliggare 3mån? När bör vi göra det hos migrationsverket i Sverige?

förlänga njae ni söker ett tillfälligt uppehållstillstånd för besök bör

väl göras en 2-3 veckor innan visumet går ut så gjorde jag i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, ja jag vet inte själv. Jag har dock uppfattat det som att man inte längre behöver visa någon flygbiljett för vanligt besöksvisum. Kan någon klargöra angående detta?

ja oavsett är det väl lika bra att köpa en tur o retur ombokningsbar

för det är ju billigare en att köpa 2 enkelbiljetter

Link to comment
Dela på andra sajter

ja oavsett är det väl lika bra att köpa en tur o retur ombokningsbar

för det är ju billigare en att köpa 2 enkelbiljetter

Ja, det är möjligt :D . Var hittar man bra och billiga ombokningsbara biljetter? Jag har hittat enkelbiljetter för 3 100 kr st. Jag tycker det verkar billigt. När jag själv har åkt till Thailand har jag iofs köpt ombokningsbara biljetter men de har kostat 7 500 kr plus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...