Jump to content
IGNORERAD

Fråga om flygplatsen


mr.power

Recommended Posts

Jasså, ja jag vet inte själv. Jag har dock uppfattat det som att man inte längre behöver visa någon flygbiljett för vanligt besöksvisum. Kan någon klargöra angående detta?

Jag har fått detta förklarat för mig med motiveringen att det är flygbolaget hon åker med ut ur Thailand som får stå för kostnaden för returtransport om hon/han av nån (outgrundlig) anledning inte blir insläppt i schengen. Därför kollar man vid incheckning att man har biljett tillbaka. Även om returbiljetten är bokad 3 månader frammåt i tiden så har man ju trots allt fått betalt... Vad som händer om man bokar enkel biljett ut med t.ex thai air och tillbaka med t.ex SAS har jag ingen aning om. Är det nån som provat den varianten?

Keroan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Merlins

    6

  • Sam sip sam

    4

  • mr.power

    4

  • L64

    3

Mest aktiva i denna tråd

Ja, då har jag tydligen glömt eller inte tänkt på den första. Har alltid gått till inchecksdisken, ställt väskan på bandet, fått boardingcard samt kvittot

på väskan. Vad är det för gula klisterlappar?

/biker

Dom gula resp. gröna klisterlapparna som näms är Security checkin som dom klistrar på resväskan, dessa visar att väskan har gått igenom scannern innan man checkar in. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom gula resp. gröna klisterlapparna som näms är Security checkin som dom klistrar på resväskan, dessa visar att väskan har gått igenom scannern innan man checkar in. ;)

Jag har aldrig råkat ut för "scanning" av väskorna innan in-checkning på Suvarnabhumi i Bangkok, och inga klister lappar heller på Suvarnabhumi däremot varje gång på Don Muang airport med "scanning" och klisterlappar.

Ha en bra dag!

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig råkat ut för "scanning" av väskorna innan in-checkning på Suvarnabhumi i Bangkok, och inga klister lappar heller på Suvarnabhumi däremot varje gång på Don Muang airport med "scanning" och klisterlappar.

Ha en bra dag!

:)

Kanske var ett tag sen klistermärkes-gubbarna åkte :blink:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

I Bangkok scannas inga väskor före incheckning, men på Krabi flygplats fick jag för några månader sedan gul klisterlapp på väskan och där kontrolleras och scannas alla direkt när man kommer in på flygplatsen, tom dom som åker inrikes. Vore väl i princip omöjligt att scanna alla vid entrén på Suvarnabhumi.

Så om någon nu är väldigt svartis på att inte fått något klistermärke... Åk till Krabi! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

I Bangkok scannas inga väskor före incheckning, men på Krabi flygplats fick jag för några månader sedan gul klisterlapp på väskan och där kontrolleras och scannas alla direkt när man kommer in på flygplatsen, tom dom som åker inrikes. Vore väl i princip omöjligt att scanna alla vid entrén på Suvarnabhumi.

Så om någon nu är väldigt svartis på att inte fått något klistermärke... Åk till Krabi! ;)

Frugans syster hade gula klisterlappar på sina väskor när hon kom igår och det var inte Don Muangs klisterlappar vilket det står DMK. På dessa står det DEPARTMENT OF C...ION (Thailand), SECURITY CHECKED. På Don Muang gjordes detta precis vid ingången, Udon Thani har innan incheckning men det är möjligt att Suvarnabhumi har kontroll av bagaget efter incheckning och att klisterlapparna kommer från Udon Thani istället eftersom hon flög först från Udon Thani och sedan vidare från Suvarnabhumi.

Klisterlapparna på Don Muang fanns även efter 2006 men då var det bara för inrikesflyg. 28 mars 2009 stängdes Don Muang för flyg för andra gången.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var kontroll och klisterlappar vid ingången till Chiang Mais flygplats maj 2009. I vart fall till den internationella terminalen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var kontroll och klisterlappar vid ingången till Chiang Mais flygplats maj 2009. I vart fall till den internationella terminalen.

Herr Chang har talat.

Dom sätter bara på security lapparna för att visa att dem gått igenom röntgen... Jag antar att det mer eller mindre är internationell lag att röntga allt som skall på flygplanet... Dom plockar aldrig ur väskorna utan att kontakta ägarna.. Skulle inte vara någon vits annars. Isåfall skulle man ju kunna langa i vad som helst i väskorna och säga att ägaren smugglar... Man måste ha vittnen med sig när ägaren öppnar väskan och gärna en polis, så funkar det iallfall här i Sverige när vi har fått in något skummt på röntgen.. Flygplats Bromma, Arlanda. Det skiljer sig dock i AR men det är BCL eller iatan som bestämmer över det internationella reglerna..

MVH Ronoh

Ändrades av ronoh
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, den här kontrollen just vid ingången är ju inte särskilt noggrann. Syftet är väl främst att upptäcka eventuella bomber och liknande hos dom som tänkt sig bara lämna väskan i närhet av incheckning och sen gå ut. Man bryr sig till exempel inte om några burkar Beer Chang i handbagaget...

Efter incheckning och man är på väg till gate blir det en andra mer strikt kontroll av handbagaget och ens kropp. Eventuella Beer Chang konfiskeras... snyft ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

våran dotter blev av med fogskumm när hon skulle flygaq från umeå-arn-bkk :huh:

varför? kanske för många burkar

hårsprej går ju bra

Link to comment
Dela på andra sajter

våran dotter blev av med fogskumm när hon skulle flygaq från umeå-arn-bkk :huh:

varför? kanske för många burkar

hårsprej går ju bra

Hår spray räknas som DGR, det är dock okej i små mängder tror jag, men har du för många sprayflaskor så får du frakta helt enkelt. En liten hårsprayflaska går bra. Brukar dem inte bry sig om, Det är ju inte kul om en sådan spricker upp i luften, Speciellt ifall det finns gnistbildning någonstans...

Ändrades av ronoh
Link to comment
Dela på andra sajter

våran dotter blev av med fogskumm när hon skulle flygaq från umeå-arn-bkk :huh:

varför? kanske för många burkar

hårsprej går ju bra

I vilken väska låg fogskummet? Det har mer med storleken på burk än innehållet (förutom om det inte är sprängmedel eller brandfarligt förstås...). I handbagaget får inget flytande eller liknande finnas i förpackning större än 100 ml. Totala mängden skall vara under 1l av alla burkar har jag för mig. Fogskum i bagaget som man checkar in borde gå bra men inte i handbagaget (om det inte finns 100 ml fogskum vilket jag inte har sett...). Det kan ju dock vara så att de tyckte att fogskummet liknade något brandfarligt eller värre och därför av försiktighet inte tillät det.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen liknade det sprängmedel eller något brandfarligt. Skicka det med posten istället. Kommer antagligen gå utmärkt trotts att det kommer flygas kanske med samma plan... Kontrollanterna i Umeå var väl extra försiktiga om det låg många tuber av något de inte kunde kontrollera exakt vad det var.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...