Jump to content
IGNORERAD

Thai tillbaka efter besök i sverige


Jonasn

Recommended Posts

Åhh, ja det låter tungt.

Man får hoppas att kontoret i Uppsala jobbar lite snabbare än så.

Ringde MIG idag för att kolla om vi har fått nån handläggare men det hade vi inte men alla papper som jag skickade in var registrerade den 21/10.

Bara att vänta, vänta, vänta och åter vänta...

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jonasn

    29

  • gst

    5

  • mussemannen

    5

  • jannef

    3

Mest aktiva i denna tråd

jupp en jävla väntan o oro vad för besked en får.sakna min tjej mycke nu inte sett henne på ett halvår.skulle vatt nere v28 men min grabb flytta hem till mig o kom inte iväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Idag så fick jag ett muntligt besked ifrån Andreas Venge på MIG i Uppsala om att min flickvän har fått UT.

Hon åkte tillbaka till Thailand ifrån Sverige den 28/8.

Lämnade in alla papper för UT den 10/9.

Intervju den 1/10.

Jag fick frågeformuläret den 16/10.

Skickade tillbaka alla papper till MIG den 19/10

Några samtal till Upplysningen och ansvariga på MIG under förra veckan och denna vecka.

Muntligt besked idag den 3/10.

Hoppas att jag får beskedet i brevlådan i morgon.

Mycket bra och snabbt jobbat av MIG i Uppsala. :great:

Så nu är det bara att boka biljetter så man kommer ner och får träffa hennes familj och vi kommer hem till kalla Sverige igen till jul.

/Jonas

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ja då har vi varit ifrån varandra i 3 månader, stundvis mycket tunga månader men nu är det bara 18 timmar kvar till planet lättar ifrån Arlanda och spakas mot Bangkok.

Blir 1 natt på hotell Interchange tower i Bangkok därefter drar vi oss mot Bueng Khong Long i ett par veckor för att sedan åka hem till kalla Sverige igen.

Det ska bli mycket trevligt att få se lite annat än turistorter.

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då har vi varit ifrån varandra i 3 månader, stundvis mycket tunga månader men nu är det bara 18 timmar kvar till planet lättar ifrån Arlanda och spakas mot Bangkok.

Blir 1 natt på hotell Interchange tower i Bangkok därefter drar vi oss mot Bueng Khong Long i ett par veckor för att sedan åka hem till kalla Sverige igen.

Det ska bli mycket trevligt att få se lite annat än turistorter.

Får grattulera då! Ha en trevlig resa och lycka till i framtiden med din tgf. :wub::good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det går bra och blir en trevlig resa. Lycka till!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Stort grattis! Hoppas det kommer snö till jul så det blir en riktigt bra hemkomst för er allihop!

Tycker att du hoppades lite för mycket och länge, fruktansvärt mycket snö och förbannat kallt...

Hoppas att det blir en fin och varm sommar efter denna vinter.

J & B

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Ja dår var det dags igen.

Vad fort dessa 2 år har försvunnit, det var ju inte länge sedan jag stog på arlanda med tårtyllda ögon och såg henne lämna mig efter 3 månader här i sverige.

Sambons UT går ut nu den 2/11 så det var dags att skicka in alla papper om förlängning av av hennes UT.

När hon sökte UT så skrev vi bara vilket år hennes släkt var födda men nu ville de veta dag och månad också så hon fick

ringa till Thailand för att kolla vilket datum hennes mamma/pappa/syster och bror var födda, det är ju inte så noga med dagarna nere i Thailand.

Förhoppningsvis så har vi fått med alla papper MIG ville ha, ansökan om UT med familjeredogörelse, familjebevis för henne, familjebevis för mig då vi inte är gifta, kopia på hennes pass, kopia på ID-kort och kopia på betald ansöknings avgift.

Så nu är det bara att vänta på att MIG hör av sig för tid till intervju för oss båda.

Hoppas att det inte tar allt för lång tid då vi ska åka hem till Thailand den 30/4.

//Jonas

Ändrades av Jonasn

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jonas,

3 år på näsan 28nde Augusti 2011 lämnade jag min tjej för hennes tillbaka färd till Thailand efter 3 ljuvliga månader tillsammans. Så nu sitter jag och räkna dagarna (30 kvar) tills jag åka ned till henne och då gör vi ansökan om UT fast elektronisk. Jag skulle åka ned iaf så den gamla vägen var inte att tänka på när dom har en förhoppning av att klara av e-ansökan på 3 månader.

Så nu är jag i samma limbo så du var i fast för 3 år sedan. För att summera allt på 2 ord skulle jag säger tungt-jobbigt.

Glad att jag såg din tråd det känns inte lika tungt när man för reda på att andra har varit och t.om är i samma sits.

Tack och lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, ja det är skönt att man har det avklarat redan då det är förlängning av sambons UT som vi jobbar på nu.

Tur att de får vara kvar i Sverige fast UT har gått ut om man har lämnat in ansökan om förlängning.

// Jonas

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Vad trött jag blir.

Vi skickade in alla papper till MIG i Uppsala som ett REK brev den 4/10 och det blev överlämnat till MIG den 5/10 men det har fortfarande inte blivit registrerat i Uppsala.

Jag har ringt till en massa olika personer men de säger bara att det inte har inkommit några dokument i ärendet.

Fick tag i nån chef nyss som skulle höra med sin assistent vad som har hänt.

Ska ringa till posten för att få namnet på den som har mottagit vårat brev.

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, nu har migrationsverket hittat varan ansökan om förlängning efter 20 dagar.

Bara att vänta på tid för intervjuerna i uppsala.

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

När hon sökte UT så skrev vi bara vilket år hennes släkt var födda men nu ville de veta dag och månad också så hon fick ringa till Thailand för att kolla vilket datum hennes mamma/pappa/syster och bror var födda, det är ju inte så noga med dagarna nere i Thailand.

Hahah det där är en klassiker, har skapat lätta vibrationer av frustration för mig ett otal gånger vid kontakter med myndigheter/visumansökningar, nu senast vid ansökan om turistvisum för min frus bror som skall besöka oss i Sverige.

Frågan är hur noga det är med "rätt" siffror/datum, tveksamt att de kollas med Thailändska myndigheter men det kan ju vara så att de registreras i de Svenska systemen och kan ställa till besvär en annan gång man fixar med ett visum, så det bästa är nog att försöka hålla sig till så riktiga siffror/datum som möjligt för att slippa framtida bekymmer.

Hur som helst är det lite frustrerande samtidigt komiskt när det skall börja röjas i födelsedatum.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahah det där är en klassiker, har skapat lätta vibrationer av frustration för mig ett otal gånger vid kontakter med myndigheter/visumansökningar, nu senast vid ansökan om turistvisum för min frus bror som skall besöka oss i Sverige.

Frågan är hur noga det är med "rätt" siffror/datum, tveksamt att de kollas med Thailändska myndigheter men det kan ju vara så att de registreras i de Svenska systemen och kan ställa till besvär en annan gång man fixar med ett visum, så det bästa är nog att försöka hålla sig till så riktiga siffror/datum som möjligt för att slippa framtida bekymmer.

Hur som helst är det lite frustrerande samtidigt komiskt när det skall börja röjas i födelsedatum.

Födelsedatum står ju både på ID-kort och i pass, så det bör väl inte vara så krångligt att få fram för personer som skall komma till Sverige. De lär väl ha både ID-kort och pass.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Födelsedatum står ju både på ID-kort och i pass, så det bör väl inte vara så krångligt att få fram för personer som skall komma till Sverige. De lär väl ha både ID-kort och pass. /GSt

Helt riktigt, det står i passet för den som skall resa.guldstjärna till dig där som sitter inne med den kunskapen ;)

Men för uppgifter på släktingar, barn, föräldrar etc etc som också skall uppges i div ansökningsblanketter så kan det ställa till lite "bekymmer"...men kul att du upplever det så krångelfritt!.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt riktigt, det står i passet för den som skall resa.guldstjärna till dig där som sitter inne med den kunskapen :wink:

Men för uppgifter på släktingar, barn, föräldrar etc etc som också skall uppges i div ansökningsblanketter så kan det ställa till lite "bekymmer"...men kul att du upplever det så krångelfritt!.

Som jag skrev ovan står det även på ID-korten, som ju alla har. Det som jag upplevt som svårast har dock varit transkriberingen av deras namn när de har lite äldre ID-kort. På de nya står ju namnet med vårt alfabet. Däremot kan ju även då transkriberingen vara olika för personer med samma namn.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=3]Om ev. barn är under 15 år så har de inte något ID kort och då kan det bli lite bökigt att hitta födelsebevis elller dyligt för att se när de är födda.[/size]

[size=3]Det är tydligen viktigare att få födelsenummer rätt än namnet[/size]

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, nu har migrationsverket hittat varan ansökan om förlängning efter 20 dagar. Bara att vänta på tid för intervjuerna i uppsala.
Bra! Då löste det sig till slut.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra! Då löste det sig till slut.

Japp efter många timmar i luren, hoppas att vi får tid ganska så snart för intervjun.

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, fy fan vad detta känns jobbigt.

Var till Arlanda igår och skickade tjejen tillbaka till Thailand efter 3 månader här hos mig.

Vi låg i sängen i förgårkväll och lovade varandra att inte gråta på flygplatsen, den som brast i gråt först var min flickvän när vi satt i restaurangen ovanför incheckningsdiskarna och jag var inte långt efer.

Många tunga tårar blev det för mig efter att hon hade paserat säkerhetskontrollen ut mot gate 17 teminal 5 när jag satt och tittade bort mot på planet som stog vid gate 17 ifrån skycity och som skulle ta min flickvän bort ifrån mig och bort ifrån sverige men tillbaka till hennes föräldrar och hennes son.

Det känndes lite bättre när planet hade lättat ifrån svensk mark men ändå fruktansvärt jobbigt både för mig och min flickvän (vad hon sagt till mig iaf).

Det var garanterat det västa jag har varit med om sedan jag begravde min far och min farbror.

Många tunga tårar faller på min kind nu när jag sitter och skriver om detta, hur har ni klarat av att lösa väntan tills eran flickvän har fått UT klart och är tillbaka hos er igen?

/Jonas

Jag lider med dig själv fick vi vänta 6 månader innan UT blev klart och under tiden begravde jag mig i arbete dag som natt och all annan tid så satt vi på skype och samtalade med video.

Jag hoppas att det går fortare för er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lider med dig själv fick vi vänta 6 månader innan UT blev klart och under tiden begravde jag mig i arbete dag som natt och all annan tid så satt vi på skype och samtalade med video.

Jag hoppas att det går fortare för er!

Ja när vi sökte UT så gick det riktigt fort, se tidigare inlägg om datum och sånt. Inlägget du citerade är från 2009.

Nu är det ju förlängning av UT så det går ingen nöd på oss, hon är ju här hos mig redan.

Det som kan ställa till det lite är ju om inte förlängningen hinner bli klar innan vi åker hem till Thailand

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste ha vaknat utan ögon i morse :) vi sitter själva och väntar på förlängningen inte ett ljud ännu efter 3 månader får väl ringa in snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste ha vaknat utan ögon i morse :) vi sitter själva och väntar på förlängningen inte ett ljud ännu efter 3 månader får väl ringa in snart.

Vilket kontor är det som har ärendet?

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...