Jump to content
IGNORERAD

Kungahuset förolämpat gav hårt straff i Thailand


mikhay

Recommended Posts

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    3

  • Fritz

    3

  • mikhay

    2

  • mekong

    2

Mest aktiva i denna tråd

Det är det bland det värsta du kan göra i Los, för kungen är gud i Los.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Nej

Brukar dom som blir dömda till dessa långa straff sitta av hela strafftiden eller benådas dom av kungen efter ngt halvår?

Ngn västerlänning blev väl dömd till ngn liknande straff och benådaes sedan efter några månader. Hur är det med Thai som döms till dessa starff?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är artikel från AB idag. Jag visste om att det är olagligt att förolämpa kungen och drottningen i Thailand, men att det kunde utdömas så här pass hårda straff. Är det verkligen nödvändigt?

http://www.aftonblad...ticle5708366.ab

jap.gif

Micke

Hej. Jag tycker att man ska få kritisera kungahus/ regeringar oavsett var man bor eller är född. Nu befinner jag mig i Thailand och ligger väldigt lågt i den frågan. Men kanske vi faranger ska ordna en demonstration för thailändares rätt att kritisera kungahuset utan att för den slull bli slängd i fängelse ?? Jag menar..vi kan ju bli ganska många.

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smartast är som vanligt att anpassa sig efter de förutsättningar som finns i det land man befinner sig i

Det kan till och med vara rent livsavgörande i en del länder i världen

Att vi kan sitta i Sverige och kritisera andra är väl nästan en nationalsport här och vi är tämligen duktiga på den sporten

Men att som svensk göra det i Thailand är nog mer att klassa som tämligen intelligensbefriat och ha ett stor brist på självbevarelsedrift enligt min personliga mening.

Finns ju rätt många exempel på de som gjort detta, inte ofta kraftigt berusade och med dåligt omdöme, som åkt dit så det rungat om det som straff. Thailändarna ser inte direkt mellan fingrarna på detta "brott"

Flera har ju som sagt blivit benådade efter en tid och oftast utvisade efteråt och knappast välkomna tillbaka till landet igen misstänker jag.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige får väl inte ens mördare ett sådant hårt straff..

Sen kan man ju ifrågasätta om det är ett rimligt straff bara för att kritisera kungahuset.

Vem som sen har de mest rättvisa straffen kan man ju diskutera.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige får väl inte ens mördare ett sådant hårt straff..

Sen kan man ju ifrågasätta om det är ett rimligt straff bara för att kritisera kungahuset.

Vem som sen har de mest rättvisa straffen kan man ju diskutera.

Nej i Sverige får mördare,pedofiler och våldtäktsmän bara en skriftlig reprimand :whistle: Heja Sverige :clapping:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nej i Sverige får mördare,pedofiler och våldtäktsmän bara en skriftlig reprimand :whistle: Heja Sverige :clapping:

Jag tycker det skulle vara synnerligen anmärkningsvärt om denna tråd utvecklas i en riktning

som kan tolkas som ett stöd för den thailändska lagstiftning som förbjuder kritik av kungahuset.

Det har skrivits en hel del här på MPR om ämnet.

Rekommenderad läsning för de som ev. är förvånade över straffskalan.

mvh GD

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det GD,

Jag kan väl i och för sig acceptera att man inte vill att thailändska kungahuset ska kritiseras.

Men straffskalan är helt enkelt absurd och omotiverad enligt min mening.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det GD,

Jag kan väl i och för sig acceptera att man inte vill att thailändska kungahuset ska kritiseras.

Men straffskalan är helt enkelt absurd och omotiverad enligt min mening.

Herr Chang har talat.

Jag vet att du(herr Chang) inte jämför Thailands majestätslag med Sveriges. Men dem är inte helt olika. Skillnaden är, antar jag väl antal dömda för majestätsbrott.

Jag kommer ihåg när det var en 16 årig skolelev som kastade en tårta i huvuden på den svenska konungen, det spekulerades huruvida han skulle få sitta 3 år i fängelse trotts sin ringa ålder. Det blev inget åtal. Men kungen tillrätta visade detta offentligt i media om jag inte kommer ihåg helt fel. Någon som kommer ihåg hur det var?

Referens: Brottsbalken 4

kap 7§:

fy Den som handgripligen antastar eller beter sig hänsynslöst mot någon kan dömas för ofredande. Ofredande kan ge böter eller upp till ett års fängelse.

Brottsbalken 18 kap 2§:

fy Den som ofredar en medlem av kungahuset kan dömas för högmålsbrott.

Högmålsbrott kan ge upp till sex års fängelse

Länk http://www.aftonbladet.se/nyheter/article35575.ab

Kommentar ifrån mig själv: Thailändarna kanske är mer ordagranna i sin lagtolkning?

MVH Ronoh

Ändrades av ronoh
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att du(herr Chang) inte jämför Thailands majestätslag med Sveriges. Men dem är inte helt olika. Skillnaden är, antar jag väl antal dömda för majestätsbrott.

Du antar fel. Plus att det är en väldigt stor skillnad mellan att kritisera en statschef med ord och att fysiskt attackera. Hade den thailändska statschefen blivit attackerad så hade det mest största sannolikhet aldrig blivit någon rättegång.

Nu handlar den här frågan om ett thailändskt fenomen och brottslingen är också thailändsk så jag förstår inte varför så många vill dra in Sverige och svenskar i debatten. Att dömmas till ett sådant hårt straff strider mot all rimmlig sans och balans. Dessutom får man inte ta del av något material från domstolen så vad hon har sagt eller inte kan man egentligen bara gissa sig till. Hela rättegången är en fars, vilket det alltid är när det gäller LM-brott i Thailand.

Det är möjligt att det hon sa strider mot lagar i de flesta länder, kanske tom i vårt land. Men som sagt, straffet är absurt och som sådant tycker jag att det angår hela världssamfundet.

Att indoktrinerade thailändare inte har svårt att sympatisera med beslutet fövånar väl ingen men att flertalet expats gör det upphör aldrig att förvåna mig.

Det är en konstig värld vi lever i

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ju att många thailändare inte riktigt är lika förtjusta i kronprinsen av Thailand som de är av sin nuvarande konung, hur blir det när tronskiftet blir verklighet inom en inte alltför lång tid? Kommer alla då jubla och inte säga nåt om vad de egentligen tycker, eller kommer det bli en motrörelse? Det är väl också så att många hellre skulle se en av prinsessorna (minns fortfarande inte hennes namn men jag tror Joints har sagt det till mig nån gång förut) bli nästa tronföljare. Hur ska denna kritiken mot prinsen tas emot i Thailand där all kritik mot konungahuset är mot lagen och genererar horribla straffpåföljder?

Tankvärt så här mitt i natten.

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det där med kronprinsen överspelat numera? Eftersom han i princip tagit över en hel del av plikterna redan, är det lite sent att ändra på det.

Benådan är väl också en sak man kunde vara ganska säker på om allt vore som förr i tiden. Ett troligt scenario kan väl vara att om kungen blir klen och kronprinsen tar över, att han kan tycka att det är fel att benåda någon som pratat illa om pappan.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Just det GD,

Jag kan väl i och för sig acceptera att man inte vill att thailändska kungahuset ska kritiseras.

Men straffskalan är helt enkelt absurd och omotiverad enligt min mening.

Herr Chang har talat.

Exactemente, förstår inte varför man skall kritisera saker och ting.

Är man inte tillfreds får man väl hålla käft.

Helnöjde Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, förstår inte varför man skall kritisera saker och ting.

Är man inte tillfreds får man väl hålla käft.

Helnöjde Arne

Nja Arne, jag menar snarare att som en ren artighet mot det thailändska folket som tycks känna mycket starkt för sin kung kan man undvika kritik när dom lyssnar. Fast det behövs ju egentligen inga lagar om detta om alla, eller åtminstone de flesta, hade den inställningen.

I princip ska man förstås kunna kritisera vad som helst.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Joints - jag får nog säga att jag håller med dig

i din inställning till högmålsbrottslagarnas absurda tillämpning i Thailand.

Men vad ska den gamla gula Monarken göra?

Han är ju instängt i ett hörn, och släpps yttrandefriheten fri så är det ju helt kört för familjens vidare makt i Thailand.

Kommer all gammal smuts fram i dagsljuset så lär väl familjen få göra som Ferdinand Marcos och Imelda en gång gjorde.

D.v.s. kasta sig in i första bästa flygtransportplan samt chartra en jumbo jet för att kunna transportera ut alla deras slantar och juveler ur landet.

Jag har kollat runt lite på nätet för att se om det finns några uppgifter på vad den dömda kvinnan verkligen har sagt som är så oerhört förolämpande.

Det har inte varit lätt att hitta den ordagranna bakgrunden till åtalspunkterna eftersom rättegången hålls bakom lyckta dörrar.

Jag tror inte ens att domaren eller åklagaren i domstolen får upprepa det hon eventuellt har sagt utan att själva riskera att bli åtalade för samma brott.

Det jag dock kunde hitta var att hon under en demonstration hade refererat till att färgerna gult och blått stod bakom militärerna som i en kupp avsatte den folkvalde Thaksin (se texten nedan). Gult är ju kungens färg och blått lär vara drottningens färg, så enligt domaren hade hon alltså insinuerat att kungahuset skulle ha haft ett finger med i spelet kring militärkuppen, och därför ska hon nu skaka galler i 3 x 6 år = 18 år framöver.

“Ms. Daranee, who is described by the Thai media as being a member of the red shirts, was protesting the 2006 coup when she made her speech.

The three-judge panel ruled that even though she did not mention the king or queen by name in the speech, she had insinuated that they supported the coup. One of the ways she made her point, the judges said, was to refer to yellow and blue, the traditional Thai birth colors of the king and queen.”

http://friskodude.blogspot.com/2009/08/da-torpedo-gets-18-years-on-lese.html

Huruvida det stämmer att hon snackade om gult och blått, ja det kan man dock inte helt säkert veta eftersom det både i tal och skrift är förbjudet att återupprepa det hon eventuellt skulle ha sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i Thailand och stormtrivs men hävdar ändå min rätt i att framföra åsikter om vad jag tycker är fel i detta land. Åtminstonde på ett svenskt forum där jag framför mina åsikter på det svenska språket. Så det så !!! rtfm.gifmdr.gif

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Exactemente, förstår inte varför man skall kritisera saker och ting.

Är man inte tillfreds får man väl hålla käft.

Helnöjde Arne

Påminner om ett inlägg jag läste för 10-15 år sidan.

På det forumet var det en snubbe som högg på en annan, snabb som en kobra, och med en enda rad:

Kan du inte skriva nåt positivt, din jävla pissråtta, så håll käften

Brutal humor. Gott.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i Thailand och stormtrivs men hävdar ändå min rätt i att framföra åsikter om vad jag tycker är fel i detta land. Åtminstonde på ett svenskt forum där jag framför mina åsikter på det svenska språket. Så det så !!! rtfm.gifmdr.gif

Vad händer ifall kungen dör? vilka maktscenarion finns?

Ändrades av ronoh
Link to comment
Dela på andra sajter

Den frågan är det nog många som skulle vilja ha svaret på, vad som händer när den thailändska kungen dör.

Tyvärr är det många som är oroliga för att det inte kommer bli bättre snarare sämre..den som lever får se men intressant ska det bli.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints - jag får nog säga att jag håller med dig

i din inställning till högmålsbrottslagarnas absurda tillämpning i Thailand.

Men vad ska den gamla gula Monarken göra?

Han är ju instängt i ett hörn, och släpps yttrandefriheten fri så är det ju helt kört för familjens vidare makt i Thailand.

Kommer all gammal smuts fram i dagsljuset så lär väl familjen få göra som Ferdinand Marcos och Imelda en gång gjorde.

D.v.s. kasta sig in i första bästa flygtransportplan samt chartra en jumbo jet för att kunna transportera ut alla deras slantar och juveler ur landet.

Jag har kollat runt lite på nätet för att se om det finns några uppgifter på vad den dömda kvinnan verkligen har sagt som är så oerhört förolämpande.

Det har inte varit lätt att hitta den ordagranna bakgrunden till åtalspunkterna eftersom rättegången hålls bakom lyckta dörrar.

Jag tror inte ens att domaren eller åklagaren i domstolen får upprepa det hon eventuellt har sagt utan att själva riskera att bli åtalade för samma brott.

Det jag dock kunde hitta var att hon under en demonstration hade refererat till att färgerna gult och blått stod bakom militärerna som i en kupp avsatte den folkvalde Thaksin (se texten nedan). Gult är ju kungens färg och blått lär vara drottningens färg, så enligt domaren hade hon alltså insinuerat att kungahuset skulle ha haft ett finger med i spelet kring militärkuppen, och därför ska hon nu skaka galler i 3 x 6 år = 18 år framöver.

“Ms. Daranee, who is described by the Thai media as being a member of the red shirts, was protesting the 2006 coup when she made her speech.

The three-judge panel ruled that even though she did not mention the king or queen by name in the speech, she had insinuated that they supported the coup. One of the ways she made her point, the judges said, was to refer to yellow and blue, the traditional Thai birth colors of the king and queen.”

http://friskodude.blogspot.com/2009/08/da-torpedo-gets-18-years-on-lese.html

Huruvida det stämmer att hon snackade om gult och blått, ja det kan man dock inte helt säkert veta eftersom det både i tal och skrift är förbjudet att återupprepa det hon eventuellt skulle ha sagt.

Hej Siam-Nilsson,

jag tycker du beskriver det absurda i en LM-rättegång bra. Hur går det egentligen till? Får vittnena gradera uttalet på en skala 1-5 eller hur kan man avgöra hur gravt smädande det var? Det ligger något fundamentalt fel i en sådan rättegång.

Vad jag har hört ryktesvis så ska "Torpeden" även ha gjort liknelser till franska revolutionen och hur de gjorde sig av med sin kungafamilj med kontentan att det var ganska bra gjort. Men som sagt, det är bara rykten och kommer väl så att förbli.

Vad kommer att hända sedan?

Jag tror att monarkins enda chans att överleva är att hålla sig totalt neutral och inte visa de minsta sympatier för någon sida utan helt och hållet ägna sig åt det de borde ha gjort hela tiden - representation, skriva på papper utan knot, klippa band och välgörenhet. Kungens talande tystnad visar ju att de redan har slagit in på den stigen, mer eller mindre. En annan metod är ju som sagt att fortsätta skrämmas med LM och utökad propaganda. Frågan är om det räcker. Det kommer att bli en svår balansgång för nästa monark och jag tror inte att det finns någon, hur mycket han eller hon än vet, som kan ge en riktigt bra gissning på vad som kommer att hända. Men jag är ganska säker på att det ligger i folkets hand, dvs, de kommer att visa hur de vill ha det. Utan folkets stöd blir det ingen långvarig monark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Svar till Joints,

Damen fick ju tre straff á 6 år, vilket blev 18 tillsammans.

Vad som har kommit fram är att den dömda damen refererade till minst två olika färger, dvs gult och blott, och då syftade hon förmodligen inte på vår egen svenska fana. Kan det vara så att även Kronprinsen har en ”egen” färg precis som hans föräldrar har?

- Jag rådfrågade min egen fru om detta, men jag fick bara ett snett tyst leende tillbaka som svar. Om mamman är blå och pappan är gul, så borde väl sonens färg bli brun när dessa färger blandas. Och kanske det var referensen till just ordet brun ”Si nam tan” eller skit som gav ytterligare 6 års fängelsestraff?

Killinggänget gjorde förresten en liten filmserie för några år sedan som hette ”fyra nyanser av brunt”, och det synliggjorde ganska tydligt vad de tyckte om en ”brun livsstil”.

Du är inne på att den thailändska monarkins överlevnad hänger på att Chackrifamiljen fortsättningsvis bör hålla en mycket låg profil, och att de endast bör syssla med opolitiskt representativa sysslor. Och det kan nog ligga en hel del i att försiktig tystnad skulle gagna hela familjen. Frågan är väl om terminologin "folket" vill ha kvar dem eller att Kronprinsen ska bli den som i framtiden klipper av invigningsband och skakar tass med nyutnämnda Ambassadörer mm.

Min egen tolkning av att den nuvarande kungen blir allt mer tyst och opolitisk beror nog mer på att hans vacklande hälsa, än att han själv vill minska sitt politiska inflytande.

Förr eller senare tar ju åldern ut sin rätt även för denna Kung.

Och hur ställer sig "folket" till att kronprisen, precis som sin far då ska göra en internationell "Eriksgata" för att presentera sig som Thailands nyinrättade moderna monark?

Vad blir hans valspråk?

Hur ska då "olämpliga" frågor undvikas från den "burdusa" utländska presskåren?

Det kan också vara så att den absurt stränga högmålslagen i Thailand kanske är helt onödig?

Lagen kanske inte alls behövs om det thailändska folket istället väljer att sluta sig samman för att lägga locket på i stället för att en gång för alla ”tvätta byken”. Problem och pinsamma obehagligheter har ju faktiskt sopats under mattan även vid andra tillfällen som inte alls gällde hovets eventuella klavertramp, så varför inte göra det ännu en gång?

Och vad har den inhemska och utländska presskåren egentligen för intresse av att vända ut och in på det thailändska kungahusets historia och leverne?

Det är ju alltid roligare att "ta ner" den som skrävlar och skryter om sin egen förträfflighet.

Därför är det ju mycket möjligt att det journalistiska intresset för att ”rota” i det förflutna faller platt till marken om den dagliga propagandaapparaten i media äntligen tystnar, och om familjen istället drar sig undan för att endast syssla med mjuka och tysta frågor inom hovets väggar.

Även i Sverige läggs ju locket på lite då och då. Exempelvis så slöt ju journalistkåren och ”folket” upp i försöken att tysta ner den pinsamma Haijbyaffären, och inte ens när den pratglade och penningkåte Kurt Haijby med hovets hjälp och kontakter till slut blev ivägskickad för att spärras in på ett tyskt mentalsjukhus upprörde detta det svenska ”folket”.

Och hur stort är intresset av att gå till botten med att adelsmannen och läkaren ” Axel Munthe” var den som tillsammans med drottning Victoria avlade fram tronarvingar då V-Gustaf inte kunde få till det på grund av sin läggning. Men tur var väl det tycker i alla fall jag, eftersom det då det kom in lite friskt blod i släktträdet. Men det svenska intresset är tämligen minimalt i att ”rota” detta släktavseende, även om det skulle kunna belysa en del oklarheter i Successionsordningen.

En liten intressant anekdot i detta hänseende är ju att Jonas Bergström valde att fria till Prinsessan Madeleine på just ön Capri där Axel Munthes vackra sommarresidens San Michele ligger. Det var knappast en tillfällighet i mina ögon att juristen Bergström valde att falla på knä vid just den plats där prinsessan Madeleines farfars far en gång var bosatt och verkade tillsammans med drottning Victoria.

- Oj då, det är nog bäst jag slutar att skriva nu innan jag helt och hållet glider iväg från det ursprungliga ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom enda gånger jag pysslat med att blanda ihop färger var när jag gick i mellanstadiet för väldigt många år sen och vi hade teckning på schemat. Jag har ett minne av att om man blandade blått med gult så blev det grönt, inte brunt. Men det var ju som sagt många år sen och jag har haft fel förr jap.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...