Jump to content
IGNORERAD

Lägenhetsbyte... undrar om detta funkar.

honken

Recommended Posts

Tja.

Tänkte att många här är av den äldre generationen och ni har säkert vart med om nått liknande och har lite tips och sånt..

Här kommer min story.

Idag är min lägenhet en hyres, men sen ca 8månader tillbaka så gjordes en intresseanmälan om ombildning till BRF, vart många nog för att gå vidare till svenskabostäder med och anmälan mottogs av svebo.

De har besiktat min lägenhet (efter att jag ställde upp för att min såg så taskig ut i väggar och golv så hoppades på att på så sätt möjligen få ner värdet på huset), och i förra veckan träffade jag på han som håller i trådarna om detta och han sa att förra eller denna vecka så ska svebo överlämna pris per kvm till brf'en (dock inte blviit kallad till möte än så jag väntar).

Själv hoppas jag på runt 7-8000kr per kvm, då jag kollat vad en radhus villa i kista gick på vid ombildning så landade den på dryga 14k per kvm, och jag bor i hyreshus och inte lika "fint" område, så teoretiskt sätt borde det bli lite lägre.

Sedan tror jag det är ett perfekt tillfälle för detta med "finanskris" *echo* och en bostadsmarknad som gått ner sig lite.

Och inte minst att i praxis så brukar man vid ombildning få köpa till runt 80% av marknadsvärdet.

Men iaf, snackade med en snubbe ute hos en kund som tipsade om att möjligen byte bort lägenheten och hans story gick lite så här:

När priset är överlämnat så blir det en omröstning, om omröstningen blir ett JA (60% JA behövs om jag inte minns fel) så lämnas ett godkännande av priset till svebo in, svebo i sin tur kommer sedan ge ett tillträddes datum för brf'en, och från det datumet har man vare sig man sagt ja eller nej till att köpa valet att ändra sig,

Denna tidsperiod är 6månader, så har man sagt nej först så har man 6mån på sig att ändra sitt svar till ett ja och får köpa loss sin lägenhet till det priset som togs upp från början + eventuella räntekostnader brf'en har på just den lägenheten (handlar oftas om några tusingar hit och dit).

Men han tyckte att det kan vara ett guld läge att byta lägenheten om det blir ett ja, dels för att det är en plusaffär för den som vill byta för det är garanterat en vinst för den personen, och då kan man mycket väl få en lägenhet i ett bätre läge.

Och i mitt fall är ett bättre läge Solna/Sumpan/Innerstan (dock ej för långt söder ut).

Så jag funderar nästan på att offra min vinst mot att få en finare lägenhet i dessa trakter.

En sida som kom upp som en bra sida är Björnsbytare som han jag snackade med bytt tidigare med och lyckats rätt bra, för idag får han centralt i stan och är själv mycket nöjd.

Är det någon annan som vart med om nått liknande och utfört det, eller hört nått från någon nära och kära som gjort på detta sätt?

Intresserad av både misslyckade och lyckade byten på detta sätt.

Same same, but different!

Dela på andra sajter

Detta känner jag till. Många intresserade att byta. När dom vet pris. Har arbetat väldigt länge hos din värd. Inte längre. Alla vill göra profit och med säkra pengar är dom väldigt sugna på. Men det finns bättre sätt. Står du i bostadskön så var aktiv när det närmar sig . Efter köpet säljer du lägenheten med god profit och får en ny hyresrätt. Du har du stålar och en ny lya. Också en variant. Vill du kan jag också luska ut evt pris åt dig. Mer om detta privat

Dela på andra sajter

Detta känner jag till. Många intresserade att byta. När dom vet pris. Har arbetat väldigt länge hos din värd. Inte längre. Alla vill göra profit och med säkra pengar är dom väldigt sugna på. Men det finns bättre sätt. Står du i bostadskön så var aktiv när det närmar sig . Efter köpet säljer du lägenheten med god profit och får en ny hyresrätt. Du har du stålar och en ny lya. Också en variant. Vill du kan jag också luska ut evt pris åt dig. Mer om detta privat

Det stämmer troligen att Honken gör en vinst men det han måste tänka på vid försäljning är att det måste gå ett årsskifte mellan köp och försäljning.

Exempel: Om du köper lägenheten idag den 29 augusti så kan du sälja den 1 januari 2010, detta beror på att det blir lägre skatt än om du säljer samma år.

Köper du 1 januari 2010 så måste du, av skattehänsyn, vänta med att sälja till den 1 januari 2011.

Rätta mig om jag har fel.

:huh: gubben :huh:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...