Jump to content
IGNORERAD

Plocka Grodor


ITOY

Recommended Posts

När jag den senaste tiden lufsat runt i dom svenska skogarna så har jag uppmärksammat att det verkar vara ett riktigt grodår. Dom ser ju riktigt smarriga ut dom små grodorna, men är dom goda eller ens ätbara?

Thailändska grodor smakar ju mumma så jag tänkte att man kanske skulle kunna fylla frysen med gratis svenska grodor i stället för att köpa dyra thailändska men man vill ju gärna veta om det är någon som har provsmakat innan man börjar plocka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har hört att de är fridlysta. Så jag har inte provat. :-)

Vet inte om det är sant att de är fridlysta.

Mvh

Magro(o)da

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sniglar kanske ?

Vinbergssnäckan är tydligen en delikatess

Ja den ser smarrig ut.

Annars skulle det kanske vara möjligt att importera grodor för att odla och sälja som mat (och äta själv också).

Tillsammans med en odling av Vinbergssnäckor så skulle detta kunna bli en succé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

sniglar är goda men det är väldigt mycket jobb med att fixa och laga till dom.

Vet en del annat som är ätligt och i vissa fall gott men det är så kort period det finns tillgängligt och det är ganska begränsade geografiska områden det finns i. Dessutom vet jag inte vad frukten heter :bag: .

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den ser smarrig ut.

Annars skulle det kanske vara möjligt att importera grodor för att odla och sälja som mat (och äta själv också).

Tillsammans med en odling av Vinbergssnäckor så skulle detta kunna bli en succé.

Grodor importeras idag främst från Indien men även andra asiatiska länder

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett bra förslag:

Prova Mördarsniglarna dom är inte fridlysta och det finns väldigt gott om dom på sina ställen.

Saxat från DN

http://www.dn.se/nyheter/sverige/krogare-hamnas-pa-mordarsniglarna-1.652122

Krögare hämnas på mördarsniglarna

Publicerat 2007-07-19 09:21

När mördarsniglarna i örtträdgården hade ätit det mesta som fanns att äta fick krögaren David Kallós nog. Han bjöd sniglarna på deras egen medicin. Han åt upp dem!

Skriv ut Tipsa Textstorlek

2 Bloggar MördarsnigeltoastIngredienser, fyra portioner:

20 mördarsniglar

Till kokspadet:

En röd lök i klyftor, en bit morot, kryddor som persilja, dragon, timjan, lagerblad, 1 msk vinäger, några pepparkorn.

Gör så här:

Skölj sniglarna noga och gnugga dem med salt. Skölj mer för att få bort så mycket slem som möjligt. Förväll sniglarna under kort tid i tre-fyra omgångar med rent vatten.

Koka sedan upp omkring 2 liter nytt vatten och tillsätt kryddor, lök och morot och vinägern. Låt sniglarna koka med en timme. Spola av, skär ett snitt i buken på varje snigel och skrapa ur och släng innanmätet. Hacka sedan resten av snigelkroppen fint.

Till toasten:

1 dl tärnat bacon

1 hackad lök

3 finhackade vitlöksklyftor

1 halv finhackad chili

1 dl hackat kryddgrönt, förslagsvis persilja, dragon, timjan, oregano eller gräslök. (Mynta, salvia, basilika, dill passar inte så bra.)

1 strimlat finhackat citronskal

4 skivor gott bröd som baguette, skuren diagonalt

Smör till stekning

1 persika

råsocker

chilipulver

smör

Stek brödskivorna gyllenbruna på varje sida och låt dem rinna av på en bit papper.

Dela persikan i fyra bitar och lägg i en liten form. Strö på råsocker, chilipulver och salt. Klicka över smör. Baka i ugn 200 grader i 15 minuter.

Fräs baconet med lite smör. Tillsätt vitlök, lök och chili. När löken är mjuk, häll i de hackade sniglarna. Fräs 1 minut. Rör i lite mer smör och dra bort pannan från värmen. Rör ner kryddor och citronskal. Peppra.

Fördela snigelfräset på de fyra brödbitarna och toppa med en varm persikobit.

TT

Annons:

I David Kallós trädgård, Maryhill i Lund, hotar mördarsniglarna att ta över. De äter upp kryddorna i örtagården och tycks bara bli fler för varje dag som går. Men David driver Restaurang Brogatan i Malmö och tycker att det roligaste som finns är att pröva nya maträtter. Därför var steget inte långt till att försöka tillaga de leverfärgade sniglarna.

Det blev en snigeltoast med bacon, lök och färsk chili.

- Fast jag har ju jobbat mot maten i det här sammanhanget. Ofta försöker jag framhäva råvarans karaktär, här har jag gjort tvärtom, jag har dolt snigelsmaken allt vad jag har kunnat, förklarar David Kallós.

Sniglarnas slem var den största utmaningen. Det tjocka slemmet är det som gör att inte ens de djur som vanligtvis äter sniglar vill äta den spanska skogssnigeln, som mördarsnigeln egentligen heter.

Runt fyra timmar tog det att plocka, förvälla, hacka och steka de tjugo mördarsniglarna som till slut blev fyra förvånansvärt goda snigeltoastar.

- Ja, det jättemycket arbete för ganska lite mat, säger David Kallós.

Ett glas rött vin, eller kanske en öl och en snaps, är vad kocken rekommenderar till snigeltoasten.

- Man kan behöva ett glas vin för att fatta mod när man ska äta sniglar.

TT

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...