Jump to content
IGNORERAD

MPR tystnad om bärplockare i kris.


Vaxet

Recommended Posts

En massa tusen Thailändska bärplockare sitter fast i skogarna runt om i vårt land.

De är anställda av Thailändska bemanningsföretag och sedan uthyrda till svenskar i bärbranschen.

Nu har det enligt vad jag förstår visat sig att bärtillgången detta år är dålig och detta gör att det inte går att tjäna några pengar.'

Dessa plockare har dessutom köpt flygbiljetter av sin arbetsgivare till ockerpriser (ca 80 000 baht/pers), samt får betala betala ca 500 Baht/natt för att bo i skjul i skogen.

Många har dessutom lånat pengar av sin arbetsgivare för att kunna betala den löjligt dyra flygbiljetten och detta till räntor som hamnar på närmare 10%.PER MÅNAD.

Idag tar sig många till den Thailändska ambassaden i Stockholm för att få hjälp, då de inte ens har pengar till mat längre.

På Thaiforumet Banthai(många av våra fruar och flickvänner hänger där) så görs det nu en insamling för att hjälpa bärplockarna.

Här på MPR är det däremot oerhört tyst och jag undrar vad detta beror på?

Kommer ihåg en tråd i vintras där MPR-medlemmar som sa sig vara företrädare för en del av de svenska bärföretagen, i en oerhört aggressiv tråd försökte slå varandra i huvudet med argument om både det ena och andra.

Jag vet att bärplockarna är anställd i Thailändska bolag, men nog tycker jag att de svenska företag som hyrt in dem borde kunna visa lite ansvar och inte bara köra huvudet i sanden.

Har dessutom mycket svårt att tro att de svenska företagen inte känner till, t.ex. de saltade biljettpriserna och ockerräntan på lånade pengar.

Så här på avstånd tycks denna bransch vara lite mer än lovligt utnyttjande av människors drömmar att få det lite bättre.

Eller vad tycker ni?

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Enis

    11

  • ITOY

    7

  • Gnarparn

    5

  • Stickan

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hej du Vaxet...så tysta tycker jag inte att vi varit

Finns åtminstånde två Trådar . "Har ni plockat/sålt bär" och en som heter "bärplockare"

och vem på banthai är det som startat insamlingarna.. någon av "maddamerna" som en av Bäruppköparna varnar för :huh::whistle:

Vem vet var sanningen ligger annat än att en massa fattiga thai verkar ha blivit ännu fattigare. Mycket rykten hit och dit till och med att den Thailänske arbetsmarknadsministern är inblandad i bemanningsföretagen. Hoppas denna soppa någon gång reds ut så inga flera luras.

/Enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

håller med dig. etik, moral, bland thaiare är sällsynt. här existerar djungelns lag

thaiare blåser thaiare, sedan verkar det finnas en bärkartell desutom.

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller vad tycker ni?

Att det givetvis är tråkigt att dom känner sig lurade men ingen har ju tvingat hit dem, om de nu vill åka hem i i förtid så är det väl flygbolagen som borde få lite påtryckning, de är väl kanske så att de flesta har icke ombokningsbar biljett men å andra sidan är det väl inte precis högsäsong vad gäller flyg till Thailand just nu..

Jag vet ingenting om bärtillgången men flera här har ju rapporterat att det finns bär om man är på rätt ställe, men det är klart om en hel "arme" av bärplockar är på samma ställe så tar det väl slut fort..

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

håller med dig. etik, moral, bland thaiare är sällsynt. här existerar djungelns lag

thaiare blåser thaiare, sedan verkar det finnas en bärkartell desutom.

Oj det där var ett riktigt påhopp mot thailändare må jag säga. Finns det mer moral och etik hos svenskar tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet är det ingen som rapporterat om att det finns bär på rätt ställe som verkligen plockar och säljer dom själv med god förtjänst.

Jag ser oxå blåbär och lingon i skogen när jag går ut. Men jag tvivlar på att det är dom kvantiteterna som behövs för dessa stackars hitlurade thailändare.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående insamlingen så är min personliga inställning att:

1. "Vi" thailändare verkar vara bra på att lösa problemet vid feländan - vid slutet, och inte försöker lösa det från början.

2. Men varför förekommer det insamlingar när det uppstår krissituation för våra landsmän, våra medmänniskor?

--- Kan det vara så att vi tänker att det är bättre att göra det "lilla" när man inte har förutsättning att göra det "stora" än att bara titta på och tycka synd?

3. Varför donerar jag till insamlingen?

--- För att jag skulle vilja hjälpa till på något sätt. När jag såg på nyheterna tänkte jag precis som när Tsunamin slog till "hur skulle jag kunna hjälpa till?". Då kunde jag inte hjälpa till. Nu borde jag kunna, men hur? Ska jag åka till platsen? Är det möjligt i praktiken?

--- Och när jag såg tråden på Banthai om insamlingen så blev jag jätteglad. Här kommer lösningen på min önskan att hjälpa till - det lilla jag kan.

4. Varför berättar jag inte vidare för folk om insamlingen?

--- A. För att jag personligen litar fullt ut på de som sköter det.

--- B. För att det redan finns många misstankar om insamlingar hit och dit.

--- C. För att slippa skit och misstankar om iblandningen i något som folk kan tro är skumt i onödan.

--- D. För att vår kultur och vårt sätt att lösa problem (inklusive att lösa det från feländan) är så olik den svenska kulturen.

--- E. För att vi thailändare i den lilla cyber-community försöker hjälpa varandra själva, utan att tigga från andra.

::::

Hur som helt så önskar jag att det växer något gott ur den här trista situationen.

När botten är nådd kan det bara vända uppåt.

---

Kramar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Personligen så anser jag att det skulle vara tillåtet för Thailändare i Sverige att bjuda in sina egna släktingar till Sverige under dessa bärmånader för att plocka bär. Boende, bil och matproblematiken borde man då komma undan med samt att den egna förmågan att kunna hitta billigaste alt bekvämaste resan skulle vara löst och ha friheten att sälja till den bäruppköpare som betalar bäst för dagen.

För inte skulle väl man som Thailändare i Sverige lura sina egna släktingar i Thailand?

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

För inte skulle väl man som Thailändare i Sverige lura sina egna släktingar i Thailand?

Enligt vissa så är hela thailändska folkets etik och moral så låg så svar på din fundering är jo.

Akta dig, Enis, annar lurar jag di. :-)

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

håller med dig. etik, moral, bland thaiare är sällsynt. här existerar djungelns lag

thaiare blåser thaiare, sedan verkar det finnas en bärkartell desutom.

Tycker precis som ITOY att det var ett mycket märkligt påhopp. Jag tror att etik och moral är väl så utvecklat hos thailändare som hos svenskar, men det tar sig en annan form. I Thailand så är man oftast betydligt hjälpsammare mot släkt och vänner än vad svenskar är, dock bryr man sig i allmänhet mindre om "utomstående" än vad svenskar gor. Den stora skillnaden är dock att i affärer finns det ingen moral (något de formodligen fått från kineserna) utan där handlar det bara om att maximera sin vinst. Alltså kan man inte bli lurad i en affär, man kan bara misslyckas, och endast närstående tycker då synd om den som drabbats. Magrood berättar om att BaanThai gor en insamling, mycket beaktansvärt och hoppas att de får in bra med pengar. De känner sig formodligen som en thai-svensk community och därmed närmare de som drabbats. Frugan ringde dock idag och berättade om ett TV-inslag pa Thai-TV där de snarare ironiserade over "dumma Thailändare" och så ser nog tyvärr många Thailändare på det inträffade, en Thailändsk form av Jante-lag; "hur kunde de dumma bonderna tro att de skulle bli rika på att plocka bär i Sverige, det visste väl vi att det inte går".

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån som kan till 100% lova att en insamling går till de behövande?

Vem ska man vända sig till om man startar en insamling?

Ska vi "personligen" ta hand om en insamling på MPR?

Plus lite andra frågor som snurrar i mitt huvud just nu...

Visst skulle vi kunna starta en insamling, men i slutändan blir det svårt att visa vart och till vem pengarna gått och då ligger vi dåligt till här på MPR (publika som vi är) om vi skulle starta nån slags insamling.

Vad tycker ni, ska vi ha en insamling till de behövande, bärplockarna här på MPR?

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood berättar om att BaanThai gor en insamling, mycket beaktansvärt och hoppas att de får in bra med pengar.

He he he...

Det var inte jag som började berätta om insamlingen... :-)

Jag bara säger vad jag tycker om insamlingar och varför jag inte berättade vidare om insamling"en".

Det var intressant att läsa om hur du ser på moral och etik hos folk och folk.

---

Surin

Jag håller med ITOY om att MPR ska skippa insamlingen.

Jag har inget emot att donera här.

Men jag tänker på den som ska driva insamlingen och hur mycket skit denna komma att få.

Ni svenskar är bättre på att lösa problemet långsitikt så er förmåga används nog bättre där.

Och vi är bättre på att lösa nödsituationen. Bara handla utan att tänka och fundera så mycket t.ex. att starta en snabb insamling.

Det är nog bäst att vi gör det vi är bra på.

De hungriga magarna får mat nu bl.a. på grund av thailändarnas snabba handling.

Och svenskarnas långsiktiga hjälp kanske hjälper de att slippa bli hungrig igen i framtiden.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tanke med att starta denna tråden var absolut inte att starta någon typ av insamling!

Jag ville bara ställa frågan om ansvaret för den uppkomna situationen bara kan klandras de fattiga Thailändarna som tagit sig hit, samt de bemanningsföretag som anställt dem i Thailand.

Eller om de svenska företag som köpt tjänsterna av bemanningsföretaget också bör ses som ansvariga i denna härva av lurade människor

Är övertygad om att tjejerna på BanThai säkerligen kan hjälpa de drabbade med sin insamling och tillskillnad från vissa andra här på MPR så tror jag gott om folk(thailändare liksom faranger) ända tills att verkligheten visat något annat.

Ett mycket trevligt sätt att leva och en inställning som gett mig många goda vänner, men visst också några få tråkiga erfarenheter.

Det goda uppväger dock med råge.

Och till dig som kollektivt säger att Thailändare inte har någon moral. Vad gör du på detta forum och hur kan du ha ett intresse för Thailand.

Du borde lägga din tid på något annat land, mitt förslag är Vatikanstaten, där torde väl moralen var tillräcklig, eller?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Många, speciellt nyhetsmedia, tycks ha missuppfattat bärplockarproblematiken totalt.

Man säger bemanningsföretag där bärplockande Thailändare är anställda, man pratar om att de inte har råd att åka hem, det pratas om att LO borde göra något, och så vidare.

Faktum är att det inte finns några bemanningsföretag, ett bemanningsföretag hyr ut arbetskraft till någon annan, som till exempel Manpower som hyr ut till Vattenfall. Vem hyr dessa så kallade bemanningsföretag ut bärplockarna till? Till uppköparna, nej. Uppköparna är precis vad de är, uppköpare som köper en vara till marknadspris av enmansföretagare = bärplockare, bland annat från Thailand.

De så kallade bemanningsföretagen är ett resultat av Migrationsverkets byråkrater, de är egentligen att betrakta som en resebyrå som säljer tjänsterna, flyg, bostad och interntransporter till fria företagare från Thailand som vill komma till Sverige för att plocka bär.

Dessa stakars människor befinner sig i en gråzon mellan en massa olika lager men ingen gäller riktigt dem. Resebyrån som kallar sig bemanningsföretag (om dom själva ens gör det, kanske är det bara pressen och Migrationsverket som gör det) har väl knappast ett arbetsgivaransvar mot sina kunder. Uppköpare som köper bär av fria företagare har väl knappast ett arbetsgivaransvar mot sina leverantörer. Arbetsmarknadsminister Littorin säger att LO kan ingripa och ge dom ett avtal och att arbetsmiljölagen gäller. LO har väl knappast något intresse av att hjälpa företagare och arbetsmiljölagen gäller inte arbete i den egna verksamheten.

Något anställningsförhållande tror jag knappast blir aktuellt med tanke på allemansrätten, den gäller individer = fysiska personer, inte ett företag. Ett företag har inte någon allemansrätt. Följaktligen kan det inte ta inteckning i allemansrätten och skicka ut sina anställda för att plocka bär, om de inte har markägarens lov. Däremot är det fritt fram för enskilda personer att plocka bär och sedan sälja till uppköpare.

En snårig lagstiftning och byråkraterna på Migrationsverket har skapat en situation perfekt för Thai att lura Thai där en och annan Svensk hjälper till. Madamerna (kanske samma madamer som vintertid driver spelverksamhet) har fått konkurrens och utnyttjar givetvis situationen för att få egna fördelar kommande år.

Ändrades av Lung Lennart
Link to comment
Dela på andra sajter

Vår hemkommun är den där över 200 besvikna thailändare samlats dom senaste dagarna och media rapporterat flitigt från. Dessa thailändare har blivit mycket hjälpta av den thailändska föreningen här i stan samt enskilda thailändare bosatta här, speciellt med tolkning osv. Thairestaurangerna/mataffärerna har alla bidragt med en del mat och flera av frugans kompisar har själva varit dit med fulla grytor dom lagat till hemma. Men den största och helt avgörande hjälpen kommer från kommunen som bidragit med tak över huvudet, madrasser, toaletter, duschar samt mat och dryck till alla dom dryga 200. Dessutom betalt kostnaderna för dom bussar som i nuläget håller på att transportera ned allihopa till Stockholm och flygplatsen.

Så jag antar att jag bidragit via kommunalskatten.

Vem som ska betala flygtransporterna hem till Thailand är dock lite höljt i dunkel så här långt, gissar att det blir flera olika aktörer. Men vårt kommunalråd har i alla fall kontaktat statsministern i denna riksangelägenhet och krävt hans agerande.

På nyheterna idag så uttalar sig dessutom politiker om att det bör skrivas någon form av kollektivavtal inför nästa säsong där arbetarna kommer att vara garanterad en minimilön och slippa möjligheten att gå back. Reformen skulle i så fall betalas av dom som köper sylt och skönhetsprodukter innehållande antioxidanter (som utvinns av blåbär) genom högre priser på produkterna. Tycker jag låter bra.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde nåt rykte om att nån fackförening skulle betala hemresekostnaderna???Skröna eller???Kanske är fogdens fack som lättar på lädret? :whistle: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske måste utveckla mig lite.

Vi har många aktörer på banan. Rekryteraren, resebyråns representant i Thailand (jag säger resebyrå inte bemanningsföretag), resebyråns representant i Sverige, ”vandrarhemsägaren” och bäruppköparen. Ofta är det samma person som ligger bakom allt, men det behöver inte vara så.

Bäruppköparen betalar ett marknadspris, säkert lika mycket om det är en Thailändare eller en lappgumma som vill dryga ut hushållskassan som säljer.

Resebyrån skall naturligtvis ha lite betalt för sin administration, här kanske påslaget kan vara tveksamt stort. Vandrarhemsägaren skall ha sitt. Det är ju bara att jämföra med marknadspriser för flygbiljett och vandrarhem för att avgöra om det är speciellt dyrt.

Kvar har vi lånehajen, han är nog den verklige vinnaren. Så speciellt intresserad av att de kan betala tillbaka är han nog inte. Han är ute efter den mark som fattiga risbönder satt i pant.

Detta är ett utmärkt sätt att förvärva mark billigt.

Den svenska delen av verksamheten är nog klockren, följer (hjälpligt) alla lagar och bestämmelser. Att alla dessa aktörer har ett samband är en bevisfråga, jättesvårt att bevisa.

Det bästa vore om Migrationsverket tog bort bestämmelserna om ”bemanningsföretag”.

De skulle säkert inom ramen för nuvarande bestämmelser kunna ge arbetstillstånd och uppehållstillstånd för bristyrket bärplockare. Upplys ordentligt i Thailand om vad som gäller och om riskerna.

Jag ser jättestora likheter med Den Stora Guldrushen i Nordamerika på 1800 talet, några få vinnare och många förlorare.

För övrigt, hemresan för alla som nu är i Sverige borde väl vara betald. Det är väl ett krav för att få visum, eller? Hem kommer dom alltid, problemet är väl att allt är betalat med lånade pengar och att de inte tjänat något att betala tillbaka med.

Ändrades av Lung Lennart
Link to comment
Dela på andra sajter

Söker man lite på internet ser man att för ca 3år sedan ansågs 2000 thailändare vara för mycket att ta hit. Året efter beviljades över 3000 visa till bärplockare, vilket då ansågs/visade sig vara för mycket. Nu är de uppe i runt 5700 beviljade som kommit via bemaningsföretag. Man kan ju säga att branchen har lyckats väl med sin lobby.

Ändå har det åtminstone de flesta av de senaste 10åren varit mer eller mindre stora problem för bärplockare som kommit via bemaningsföretag och/eller "ma'ddamm'er". Samtidigt har det blivit svårare för thailändare här i sverige att ta hit släktingar. Frågan är om det inte finns ett samband där? "Branchen" tjänar pengar på att ta hit så många plockare som möjligt. Det är inte bara bären som ger pengar, resor, boende, mat etc allt ger mer pengar, ju mer plockare som kommer. Konstigt att myndigheterna är så lättlurade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen gott om lingon hörde jag idag pratade med en som sköter transporterna åt en uppköpare och dom behövde mera

bilar nu när lingonen kommit igång , fär se kanske åker iväg och kör lingon några veckor satang mak mak

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj det där var ett riktigt påhopp mot thailändare må jag säga. Finns det mer moral och etik hos svenskar tro?

Jannegbg har aldrig nåt gott att säga om Thailändare, undrar varför han överhuvudtaget hänger på ett forum om Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jannegbg har aldrig nåt gott att säga om Thailändare, undrar varför han överhuvudtaget hänger på ett forum om Thailand?

Jag tror du har mycket positivt att säga om många, Baboo,

men att du väljer att inte överdriva den tendensen just på detta forum.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

här värmland är det ok med bär säger thailändarna :yes:

http://www.vf.se/Arkiv/Nyheter/Allman/2009/08/Trotsar-varken--baren-kan-bli-till-guld-090820.aspx

jjbanan

Tydligen går det att göra sig en rejäl hacka på detta för en del thailändare. Fasen vad det verkar tungt. Men man kanske hade klarat det om man hade chansen att tjäna upp mot en årslön på begränsad tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min mor och min fru var häromdagen iväg till den sporthall som härbärgerat ett par hundra thailändska bärplockare, och som synts flitigt i riksmedia, för att överlämna några gamla resväskor. Det är tydligen många som bara har plastpåsar att bära sina pinaler i och är det några läsare av denna tråd som bor i närheten av strandade plockare så kan man ju leta igenom sina förråd efter dylikt. Dessutom skulle det behövas vanliga skor strl 40 och uppåt, det eftersom många bara har stövlar att gå med när dom ska flyga hem.

Så har ni väskor eller skor över och bor nära några strandsatta thailändare, åk gärna dit med dom.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...