Jump to content
IGNORERAD

MPR tystnad om bärplockare i kris.


Vaxet

Recommended Posts

Plocka bär får de dessutom göra bäst de vill, men inte sälja dom. Många thailändare är lite olydiga och säljer bären ändå och jag ska inte skvallra.

Ett antal personer i denna tråd då som migrationverks- och "svenska ambassaden i Bangkok-" polisen kan spana efter och stämpla nej i passen nästa år då. :suicide:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Enis

    11

  • ITOY

    7

  • Gnarparn

    5

  • Stickan

    4

Mest aktiva i denna tråd

Vi kan ju liksom inte öppna gränserna helt

Det är de ju redan..samtliga medborgare i hela EU kan ju invardera Sverige under bärsäsongen...

eller vad tycker du?

Jag ser inget fel eller problem i att man skulle få bjuda hit sina släktingar (ex föräldrar, syskon med resp och syskon barn) max 5-10 pers där värdfamiljen garanterar boende och mat och att de skulle tillåtas plocka och dessutom kunna sälja sina bär som de då ju står fria att sälja till den bäruppköpare som bjuder bäst för dagen.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar fint att ta hit släktingar på turistvisum och de kan plocka bär om de vill och även sälja bären. Upp till 15 000kr kan de plocka för utan att betala skatt.

Ändrades av ITOY
Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar fint att ta hit släktingar på turistvisum och de kan plocka bär om de vill och även sälja bären. Upp till 15 000kr kan de plocka för utan att betala skatt.

Du har missuppfattat det hela. Det är svenska medborgare och personer bosatta i Sverige som får sälja för max 12 000 kr innan dom behöver betala skatt.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har missuppfattat det hela. Det är svenska medborgare och personer bosatta i Sverige som får sälja för max 12 000 kr innan dom behöver betala skatt.

Förlåt det ska givetvis vara 12000kr. Men jag har inte missuppfattat det hela, alla får plocka bär och sälja. Även thailändare på turistvisum.det får inte ske organiserat det är det enda kravet.

Ändrades av ITOY
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt det ska givetvis vara 12000kr. Men jag har inte missuppfattat det hela, alla får plocka bär och sälja. Även thailändare på turistvisum.det får inte ske organiserat det är det enda kravet.

Kan du tala om det för svenska ambasaden då...

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt det ska givetvis vara 12000kr. Men jag har inte missuppfattat det hela, alla får plocka bär och sälja. Även thailändare på turistvisum.det får inte ske organiserat det är det enda kravet.

Naturligtvis får man plocka bär även om man är här på turistvisum. skillnaden är att då kan du plocka och sälja för mer än 12 000 utan att betala skatt för det.

Enis! Ambasaden beviljar inte besöksvisum om syftet är att plocka och sälja bär enbart därför att då är sannorlikheten stor att det sker i organiserad form utan att staten har sitt finger med i spelet.

Om syftet med besöket däremot är att hälsa på vänner eller familj och man sedan råkar plocka lite bär när man ändå är här spelar det ingen roll.

Men som sagt det får inte vara huvudsyftet med besöket.

Reglerna tillkom för två år sedan tror jag det var. Det var då det var en massa thailändare här som var inbjudna av bärupköpare och hela deras resa var organiserad enbart i syfte att plocka och sälja bär till uppköparen som tagit hit dom.

Med facit i hand kan man väl knappast säga att det blivit någon förbättring med dessa nya regler direkt.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Har läst vad som skrivits här om bärplockarnas situation att som många gjort hjälpa de som nu hamnat i svårigheter är mycket beundransvärt och fint gjort. Hur man löser det för framtiden för att minimera riskerna!

Nu blir säker några förbannande på detta yttrande men har läst några som framför åsikter i samma riktning så får se vad ni tycker om idén är enkel i teorin dock krävs det myndigheters medverkan!

1. Kräv att det är ett Svensktbemanningsföretag som anställer dem för att plocka bär, då gäller Svensk lag.

2. Kräv att de svenska bemanningsföretaget har ett Svenskt kollektivavtal med en etablerad fackförening.

3. Kräv att kopior på anställningsbevis med avtalad minimilön, gällande kollektivavtal, samt erforderliga biljetter och försäkringar bifogas ansökan om visum.

4. Om dessa handlingar ej kan bifogas ansökan så ska det ej beviljas något visum för bärplockning.

Jag vet att detta kommer att avfärdas av många som krångligt och som ett hinder mot fri affärsverksamhet, men när man lurar hit människor med så lösa löften om en god inkomst kallar jag inte det affärsverksamhet utan slavdrift och bedrägeri, även om lagstiftaren ej anser det vara det.

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm Blåbär :great:

Köpte nyss 400gram frysta på Foodland i Bangkok, smaskens med mjölk och lite socker!

Undrar om de kommer från Sverige och är plockade av Thai?

Strunt samma, gott och hyfsat billigt (120bath) rätt otroligt egentligen...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalla Fakta och Uppdrag granskning nästa vecka enligt inlägg på annat forum

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara ide´ att lyfta upp den här tråden med tanke på Uppdrag Granskning i kväll.

Ide´n med en "varningshemsida" låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

ska bli kul att se vad gubbarna på u granskring kommer fram till. vill fortfarande påstå att thaiare blåser thaiare, inget konstigt alls det är så hår man gör affärer i asien. en vinner o en förlorar.

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Min thai tjej! fnittrade! Hon inte förstå?? iran / irak come sweden and you Fallang give mak mak money,

Why????

iran/irak drive New cars and Fallang have old cars??

Thai come sweden work mak mak get money!?

Jag skäms att vara Svensk :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett uppdrag granskning och jag skäms över att vara svensk :diablo: .En liten undran bara,bäruppköparna betalar 10-12 /kronor kilot,ponera att en plockare lyckas plocka 50kilo,vad får plockaren per kilo och hur mycket avdrag för mat och logi/p.p och dag(även bensin)såg även de självgoda uppköparna och det var inga jag skulle köpa något av(vimlade av hederlige harrys).Hur kan man utnyttja människor på ett sådant sätt och sova gott på nätterna.Tycker att detta är förj-ligt.Med förbannade hälsningar Måne :angry:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Min thai tjej! fnittrade! Hon inte förstå?? iran / irak come sweden and you Fallang give mak mak money,

Why????

iran/irak drive New cars and Fallang have old cars??

Thai come sweden work mak mak get money!?

Jag skäms att vara Svensk :crazy:

??????

Vad menar du?

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fundering, om det är ont om bär borde inte priset bli högere då?

och när det gott om dem så blir det ett lägre pris?

Så brukar det fungera i andra brancher

För övrigt så skäms jag också över hur de behandlar fattigt folkdiablo.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett uppdrag granskning och jag skäms över att vara svensk :diablo: .En liten undran bara,bäruppköparna betalar 10-12 /kronor kilot,ponera att en plockare lyckas plocka 50kilo,vad får plockaren per kilo och hur mycket avdrag för mat och logi/p.p och dag(även bensin)såg även de självgoda uppköparna och det var inga jag skulle köpa något av(vimlade av hederlige harrys).Hur kan man utnyttja människor på ett sådant sätt och sova gott på nätterna.Tycker att detta är förj-ligt.Med förbannade hälsningar Måne :angry:

Men är du villig att betala mer för sylten, som du köper på ICA?

Hade du blivit lika irriterad om det hade varit ett gäng iranier, istället för thai??

Bara några funderingar jag har, så ta det inte för allvarligt..

Från en som inte skäms över att vara svensk

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaa,jag kan tänka mig att betala mer för sylten och jaa jag blir upprörd över att man lagligt kan utnyttja människor som i det här fallet oavsett nationalitet.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig spelar det ingen roll om sylten blir dyr på ICA! Den är ju inge god ändå med all socker i! Om jag vill ha sylt, så drar jag väl på mig stövlarna & knallar ut i skogen själv! Då smakar bären mycket godare när jag vet att jag plockat dem själv! Plus att man fått lite frisk luft! Finns inget mysigare att sitta på ett kalhygge & ta sig en go macka & en kopp kaffe!

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig spelar det ingen roll om sylten blir dyr på ICA! Den är ju inge god ändå med all socker i! Om jag vill ha sylt, så drar jag väl på mig stövlarna & knallar ut i skogen själv! Då smakar bären mycket godare när jag vet att jag plockat dem själv! Plus att man fått lite frisk luft! Finns inget mysigare att sitta på ett kalhygge & ta sig en go macka & en kopp kaffe!

Så bra, du har löst hela problemet, alla ska dra på sig stövlarna och gå ut och dra in skörden själva.

Då behöver vi aldrig mer utnyttja billig arbetskraft..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så bra, du har löst hela problemet, alla ska dra på sig stövlarna och gå ut och dra in skörden själva.

Då behöver vi aldrig mer utnyttja billig arbetskraft..

Rock on!

Problemet är inte priset på sylten ICA utan bärgrossisterna bildar karteller så priserna låga bären och arbetskraften billig.

Man kan ju hoppas det inte kommer några plockare nästa år. Så kan dom "gubbarna" bärgrossisterna inte göra några pengar då ruttnar bären bort i skogen.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller fråga era hustrur vad de är villiga att betala för parfymen. De flesta bären går faktiskt till Ssydostasien där man utvinner ämnen för kosmetika ur dem. Denna typ av process är förbjuden i Sverige på grund av miljöskäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fundering, om det är ont om bär borde inte priset bli högere då?

och när det gott om dem så blir det ett lägre pris?

Så brukar det fungera i andra brancher

För övrigt så skäms jag också över hur de behandlar fattigt folk

Du har rätt Kenneth4618, priset borde bli högre, men bara under förutsättningen att bärplockarna kan uppträda samstämmiga, dvs inte är för många.

Det är ju precis detta som man har förhindrat genom att tvinga bärplockarna under thailändska bemanningsföretag. De har naturligtvis tillsammans med de svenska uppköparna sedd till att sätta denna marknadsmekanism ur kraft. Och fått god hjälp av Migrationsverket också.

Skandalen med denna konstruktion är att de nästa år, när det kanske finns mänga bär att plocka, helt enkelt skickar dubbelt så många plockare, dvs 12000 som har skuldsatt sig genom lån.

Nu blir det förhoppningsvis inte samma regler nästa år, eftersom migrationsverket nu tydligen inser vilken tundertabbe man gjort, en skandal, ovärdigt för ett civiliserat land i Europa.diablo.gif

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle nog funka bra om det enbart var släktingar och personer inbjudna på besöksvisum som plockade.

Att köpa tjänsten bärplockning och samtidigt agera hyresvärd, uppköpare och biluthyrare är i mina ögon skandalöst.

Jag tror att dom enda thailändare som faktist åker hem med pengar på fickan i år är dom som blivit inbjudna av släkten. Dom har oftast sluppit alla stora fasta kostnader här i sverige.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...