Jump to content
IGNORERAD

Skördetröska inköpt


Surin P3

Recommended Posts

Jaha, nu är man en stolt ägare av en skördetröska. Får se vad det blir av det...

rice-harvesting1.jpg

En liten nätt rackare på 2.8 ton och har en kapacitet på ca 2.5 rai per timme.

Inte den på bilden, utan den vi köpte har en lagringsbox för 600kg för att sen tömmas direkt i säckar eller i lastbil.

Mera bilder kommer senare.

Just nu byggs "garaget" i byn och själva maskinen levereras på lördag.

Ska bli kul att se hur det går.

PS. (lite smygreklam) Om någon är intresserad av att skörda sitt ris ring mig på 080 - 15 10 10 7 i Thailand ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    27

  • måne

    6

  • Nerike

    4

  • andersbangkok

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tjena p3,vad kostar en dylig skapelse(man är ju så att säga i risbranchen)och hur mycket kostar du i timmen :drinks: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Maitan, bilder kommer. Jag ska på utbildning i Suphanburi om några veckor. Ska bli kul.

Men att köra en sån där maskin är nog bland det lättaste man kan göra i maskinväg, ungefär som en gräsklippare, det enda man inte ska göra är att somna. :)

Fast det blir nog inte jag som kör den utan frugans brorsa som kommer att läxas upp till att bli en rackare på denna maskin.

Måne, priset ligger på dryga miljonen. Sen tillkommer ju transportmedel för att flytta maskinen.

Per rai så kommer priser att ligga på ca 550 Baht.

Och priset får man som ägare tydligen inte bestämma själv, utan det var en lååång, utdragen diskussion i byn om hur mycket det SKA kosta. Det är bara att le och hålla med. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj...det var skithäftigt Surin!

Är du begränsad enbart till den egna byn?

En sväng till Roi Et kanske. :whistle:

Ett stort lycka till!

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lars60, nej, vi kommer att kunna transportera maskinen till andra ställen också.

Det går ju att lata sig och bara hålla sig i närtrakterna, men det finns ju pengar att tjäna på att förflytta sig runt om i Isaan, så varför låsa sig till endast byn.

En lastbil kommer att införskaffas inom ca en månad för att kunna transportera tröskan.

Annars för kortare sträckor kommer vår traktor och släp användas. Ett släp som är tillverkat speciellt för maskinen.

Så en resa till Roi Et är inte alls omöjlig, men det krävs ju lite planering. För att åka endast för några rai är ju inte värt.

Plus att det redan nu kommer in bokningar ifrån närmare håll och säsongen är ju inte den längsta heller.

Räknar med att minst jobba i 60 dagar för att få allt att gå ihop, och sedan förflytta oss till andra trakter (om jobb finnes) för att förlänga säsongen en aning.

Men som med allt annat här i Thailand, så kommer konkurrensen styvna en aning när folk ser att vi köpt en, så det dröjer nog inte länge innan vi ser en till i byn.

Men första året kommer vi nog att vara ensamma i byn och ha bra med jobb. Byn är ganska fattig (ser nog endast två till som skulle kunna investera i en tröska, men de har större företag i andra branscher) och så länge vi kan hålla skörderiet på en nivå som alla är nöjda med, så är allt OK. Då kanske ingen tycker att de behöver konkurrera med oss, men det återstår att se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg till många dylika tingestar i våra trakter sistlidna skördesäsong. Men ägarna väljer noga dom kunder som räntar sig bäst och har man små spridda fält lite här och där, som vår familj, så är ingen av maskinägarna intresserade av att komma.

Stora raka fält, helst inga träd, stora ihopsittande marker istället för små spridda osv lär ge bäst inkomst per timme. Så du får välja kunder efter detta. Och jag tror nog att ni kommer att ha fullt upp utan att behöva lämna Lamduan. Transporttid ger ingen inkomst (förutom när det är säsong någon annanstans då förstås).

Tror personligen att det om bara fem år inte längre skördas manuellt just någonstans. Dessutom kommer omgivningarna/fälten att förändras så att dom passar maskinerna, dvs ner med träden som nu ger välbehövlig skugga åt arbetarna men bara är ett problem för maskinerna osv.

Bara att önska lycka till, vi finns ju på plats i Surin under skördesäsongen så jag kommer och fotar dig när du kör. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaa, bra Kim. Lite högkvalitativa bilder på en blek maskinförare, är ju en riktigt bra plan. :)

Ser fram emot det och ska se till att sminka mig ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enl. diskussion med "konkurrenter" så ligger det mellan 18 och 25 per normal arbetsdag. Beroende på, som Kim säger, underlag, hinder och storlek på markplättarna.

Sen kan man ju köra längre, men med mycket större risk för att köra på nåt som skadar maskinen pga mörker. Och då blir man nog sittande ett tag nästa dag, så vi kommer endast att köra när dags ljus finns.

Alltså tidig morgon till runt 18.00

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, detta verkar bli en intressant erfarenhet för P3! Hoppas bara han inte får problem med myndigheterna, det sägs ju att jordbruksarbete är förbjudet för utlänningar...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det kan nog gå riktigt bra för er med den maskinen, i vårt område finns det inga alls ännu.

Men en skördetröska uträttar ju massor, det enda negativa är väl att det kommer att bli många arbetslösa.

Men vi har alldeles för många tröskverk i vårt område och ändå köper dom fler, det kommer inte att gå ihop för dom.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, detta verkar bli en intressant erfarenhet för P3! Hoppas bara han inte får problem med myndigheterna, det sägs ju att jordbruksarbete är förbjudet för utlänningar...

Herr Chang har talat.

Så är det. Förbjudet!!!

Ett bra skäl till att bara titta på, när "brorsan" kör. Och kanske dricka en öl och äta somtam i skuggan.

Jag kommer självklart inte köra tröskan själv, utan det kommer, Tong, frugans bror att göra.

Men jag måste följa med på utbildningen (har jag bestämt själv) pga att jag vill såklart kunna köra maskinen och veta så mycket som möjligt om den.

Frugan kommer att planera körningen med lite hjälp av mig och alla pengar kommer naturligtvis att hamna i frugans, stora fickor. :) Noll Baht till mig. Som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så är det. Förbjudet!!!

Ett bra skäl till att bara titta på, när "brorsan" kör. Och kanske dricka en öl och äta somtam i skuggan.

Jag kommer självklart inte köra tröskan själv, utan det kommer, Tong, frugans bror att göra.

Men jag måste följa med på utbildningen (har jag bestämt själv) pga att jag vill såklart kunna köra maskinen och veta så mycket som möjligt om den.

Frugan kommer att planera körningen med lite hjälp av mig och alla pengar kommer naturligtvis att hamna i frugans, stora fickor. :) Noll Baht till mig. Som vanligt.

Hej

Du behöver inte vara orolig, ingen kommer att bli avundsjuk på att du arbetar, snarare glada och förvånade att du kan och vill.

Och jag har aldrig hört talas om någon som har fått problem av att jobba på landet.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

En liten uppdatering på skördetröskefronten.

Släpkärra beställd och färdigbyggd.

post-3076-125302363268_thumb.jpg

Garage färdigbyggt. Nja, nästan i allafall :)

post-3076-12530236408_thumb.jpg

Plus bilder efter leverans...

post-3076-125302365072_thumb.jpg

post-3076-125302365803_thumb.jpg

post-3076-125302364444_thumb.jpg

post-3076-125302364708_thumb.jpg

post-3076-125302363268_thumb.jpg

post-3076-12530236408_thumb.jpg

post-3076-125302364444_thumb.jpg

post-3076-125302364708_thumb.jpg

post-3076-125302365072_thumb.jpg

post-3076-125302365803_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej surin. Den här tråden hade jag missat. Kul det här. Jag har varit inne på samma ide faktiskt. Hoppas det går bra för er! :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant...

Är det kinesiska tecken jag ser på instrumentbrädan?

Herr Chang har talat.

Äuhm... vet inte, men nåt konstigt är det.

MEN det finns en riktigt bra översättning till vänster som man kan titta på om man inte förstår krumelurerna i instrumentbrädan.

Enda problemet för mig är att jag inte fattar vare sig kinesiska- eller Thai-tecken. Så mig kvittar det. ;)

Jag kan nog luska ut vad de olika spakarna går till och vad som exploderar om "fel" lampa börjar lysa utan nån lathund.

Hoppas jag.

Provkörde tröskan igår och fick den att funka till 90%. Bara en funktion fick jag inte att fungera.

Men den 3. Oktober är det kurs på Kubota butiken i Surin, och sen ett par dagar i BKK för att skörda på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej surin. Den här tråden hade jag missat. Kul det här. Jag har varit inne på samma ide faktiskt. Hoppas det går bra för er! :yes:

Tack för lyckönskningarna. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Provkörde tröskan igår och fick den att funka till 90%. Bara en funktion fick jag inte att fungera.

Vad var det för funktion som du inte fick att fungera? Var det "framåt funktionen" ? :crazy:

mvh.Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var det för funktion som du inte fick att fungera? Var det "framåt funktionen" ? :crazy:

mvh.Lars

Nej Lars, det var det inte.

Det var själva tröskan som vi inte fick att "tröska". LOL. Men det är ju inte därför vi köpte maskinen, vi ska ju bara köra runt på andras risfält och burna runt i sanden lixom.

Ingen viktig funktion alltså. :arf:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Lars, det var det inte.

Det var själva tröskan som vi inte fick att "tröska". LOL. Men det är ju inte därför vi köpte maskinen, vi ska ju bara köra runt på andras risfält och burna runt i sanden lixom.

Ingen viktig funktion alltså. :arf:

LOL, kan bara önska lycka till.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...