Jump to content
IGNORERAD

Skördetröska inköpt


Surin P3

Recommended Posts

Min skrämselhicka berodde nog på att det kunde vara - 30 Celsius när man skulle reparera nåt som gått sönder i skördaren jag var pilot på. Har en bestämd känsla av att du repar din maskin under betydligt gynnsammare förhållanden. great.gif

Mvh Fritz..

Ja, det är ganska mycket skönare att arbeta med maskiner i Thailand jämfört med vintern i Sverige. Har flera års erfarenhet ifrån just maskiner (hjullastare, grävmaskiner, bandschaktare osv.) i Sverige.

Hej surin verkligen intressant trad tycker jag som ar uppfodd pa bondgard och jag onskar er verkligen lycka till.

Men jag undrar over 2 maskiner,har du fatt konkurens eller har ni kopt en till?

Vi har köpt en till. Skulle bli en stor variant men, vi ändrade oss i sista sekunden pga div. orsaker. Två små får duga i år.

Först vill jag önska lycka till med dina tröskor.

Bor du där nere på heltid och övervakar arbetet?

Jag bor här och övervakar varje dag. Vissa dagar har vi inte varit hemma innan midnatt. :)

Känns som om det finns en marknad för att öppna en maskinstation därute?

En del thailändare verkar inte förstå det här med förebyggande underhåll, lite av resonemanget "Varför ska jag byta olja när den gamla fortfarande finns kvar i tanken?"

Hur resonerar din svåger när det gäller förebyggande underhåll?

Kubota har riktigt bra serviceavtal, de kommer ut och byter oljor och andra slitage delar per automatik.

Jag har senast idag gjort en lathund till de som kör maskinerna om vad som ska göras och hur ofta.

Kubota har en sådan ganska bra, som jag modifierat aningens. T.ex. smörjning av vissa delar ska enl. Kubota göras en gång i veckan, men det bästa ordspråket i maskinvärlden är att "Ingen smort sig fattig".

Andra delar som har packningar som håller inne fettet ska ju naturligtvis inte smörjas sönder, men alla andra delar kan man i princip smörja så ofta man bara hinner.

-----------

Efter ca 2 veckors arbete med maskinerna ser allt riktigt bra ut. Det går enl. planerna och mera jobb ramlar in hela tiden.

Jag har också förklarat hur viktigt det är att göra jobbet 100% bra, inte hafsa igenom fälten och lämna för mycket att skördas för hand.

Så nu ser det ut som vi redan efter så kort tid fått ett topp-rykte i byarna runt omkring och frugans telefon ringer i ett.

Det enda som jag hoppas inte händer är att set sista riset inte blir färdigt på en gång i för många områden. Men det är långt kvar till dess.

Tack för alla lyckönskningar, det uppskattas verkligen... :) Och så nu tillbaka till riset, återkommer med mera rapporter inom kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    27

  • måne

    6

  • Nerike

    4

  • Fritz

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Surin!

Detta var ju en trevlig tråd som jag missat

Är själv bonde i Sverige och rattar en sån här när det är säsong :preved:

dronning.jpg

Nån tog upp det här med markpackning och jag får nog säga att en svensk maskinkonsulent skulle få hjärtsnörp om han kom till ett fält som ser ut som på dom första bilderna. :blink:

Nu var ju tröskan ganska lätt och dessutom hade band så det kanske inte blir så stora skador :unsure:

Dock är det ju så att packningen ökar ju blötare marken är och mycket blötare än här kan det ju inte bli!

Nåväl,det är ju sånt som visar sig på sikt, genom med tiden lägre skördar.

Att man plöjer marken hjälper inte då packningen sker på djupet

Nu är ju inte risodling samma sak som spannmålsodling så dessa saker kanske inte har så stor betydelse?Har ju själv inte så stor erfarenhet ;)

Är detta normala skördeförhållanden?

Beträffande smörjning så kan jag rekommendera att du köper långtidsfett om det finns.

I Sverige är det väl 2-3 gånger så dyrt som vanligt fett men det är det absolut värt.

Har själv inte haft ett enda lagerhaveri sen jag bytte :)

Men som sagt, mycket trevligt med en "bondetråd" från Thailand!

Vore ju kul om man kunde ta sig till dina trakter för ett studiebesök eller tom en provtur :whistle::D

Ändrades av bosse 15

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar denna tråd, jag har en liten hemlig dröm om att vara grisbonde i Indien..ärligt. :bag:

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Bosse 15,

Det var inte 2010 års modell. Men riktigt kul att se vad det finns för monster i Sverige och samtidigt få hopp om att maskiner faktiskt håller längre än 3 år. :)

Vid en närmare titt på din maskin, så kommer jag nog fram till att inte mycket ändrats sedan 1904 (är din maskin ifrån då ?? ;) ) och 2009. Det fungerar nog till 99% på samma vis fortfarande.

Ett par filmer om det blöta underlaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha, nä inte riktigt så gammal, -76:a tror jag det är.

Har inte mer än 25 ha så nått nyare är inte lönt <_<

Gillar man surhål kanske detta kan vara en kul länk:

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tröskorna står i "garaget" och vilar inför nästa säsong.

Vi hade endast jobb i ca 5½ vecka, men valde att inte åka till Nang Rong för mera skörderi (ca 400 rai) pga vissa omständigheter.

Killarna kör nu traktorn på risfälten (vänder på jorden) och åker runt med lastbilen och levererar sand/jord till de som behöver.

Detta första år var ett slags läroår ändå, och vi är nöjda med vad vi lärt oss.

Vi har bl.a. lärt oss att träd kan liksom hoppa in i sidan på tröskan utan förvarning, vi har lärt oss att remmar går sönder stup i ett om det inte körs försiktigt, vi har lärt oss att om det är jätteblött i marken fastnar man med maskinen.

Vi har också lärt oss att alla 'kunder' är väldigt måna om att faktiskt betala för sig. Vi har också lärt oss att alla är jätteglada över att få jobba med riset. Det är faktiskt den första verksamhet jag haft i Thailand, där jag ser hur roligt de tycker att det är att jobba. Vilken entusiasm, måste jag säga.:great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Helt underbart att du vågar satsa på det du vill å inte bara drömmer, ett stort lycka till i fortsättningen med allt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

hej måste säga att det var en mycket intressant tråd det här, jag har läst alla inlägg,

du får lycka till med din kommande säsong.

/jojjo

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej!

Kul tråd!

Som kapitalist ser jag att med en avskrivingstid om tre år så behöver du dra in 400.000THB/år. Räknar ni med 3 års livslängd?

Hur ser det ut ekonomiskt? Lönsamt?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Surin P3

Lycka till med din satsning inom jordbruket, själv tror jag att det helt klart är rätt bransch att satsa i.

Har aldrig hört talas om någon utlänning som har fått problem med maffia eller andra intresenter som vill vara med och dela på vinsterna i denna bransch,

men däremot ganska många som har råkat ut för det inom turistbranschen och vid större satsningar inom företags världen i städerna.

Min enda oro för maskinering av jordbruket är som sagt bara att det kommer att leda till att många blir arbetslösa och inte längre kan försörja sina familjer,

hoppas att du kan sysselsätta några av dessa i din satsning.

För utvecklingen går nog inte att stoppa, och ska inte stoppas, så mer maskiner kommer nog att dyka upp kanske t.o.m uppe hos oss till slut.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kul tråd!

Som kapitalist ser jag att med en avskrivingstid om tre år så behöver du dra in 400.000THB/år. Räknar ni med 3 års livslängd?

Hur ser det ut ekonomiskt? Lönsamt?

Nej, jag räknar med en livslängd på 3 år och en dag. Så lite vinst blir det nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nej, jag räknar med en livslängd på 3 år och en dag. Så lite vinst blir det nog.

Skulle jag själv ha köpt skördetröska så hade jag skitit i penga vinsten.

Den stora vinsten är ju när släktingarna håller sig borta

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Skulle jag själv ha köpt skördetröska så hade jag skitit i penga vinsten.

Den stora vinsten är ju när släktingarna håller sig borta

Kan det verkligen värderas i pengar? :crazy:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Intressant läsning!

Har där tillkommit några konkurrenter denna säsong? Hur går det i år?

Hur är bränsleförbrukningen på en skördetröska?

Hur lång är garantin när du köper en ny skördetröska?

Hur mycket kostar en liknande lastbil som du köpt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning!

Har där tillkommit några konkurrenter denna säsong? Hur går det i år?

Hur är bränsleförbrukningen på en skördetröska?

Hur lång är garantin när du köper en ny skördetröska?

Hur mycket kostar en liknande lastbil som du köpt?

Maskinen puttrar på.

Ser ut att bli mera jobb i år än förra. Fast det är översvämningar i Bkk och inget ris kan skördas på många ställen.

Kanske sex veckors jobb i år mot fyra förra året.

Maskinen drar ca 3-4 liter diesel per rai.

Lastbilen kostar runt 500.000

Link to comment
Dela på andra sajter

Maskinen är betald och klar nu efter dryga 2 år.

Men om det gått ihop är en annan fråga.

Gissar att det skulle tagit ca 4 år att betala igen maskinen om vi bara använt pengar ifrån utförda arbeten.

Inte 3 år som avbetalningstiden var på.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...