Jump to content
IGNORERAD

Andreas Strömberg - journalist - ja - visst.


ITOY

Recommended Posts

GammalDansken

Fakta kvarstår. Många pedofiler åker till Sydostasien, däribland Thailand. Det är lätt att hitta minderåriga på ett eller annat sätt. Lätt att muta polisen, svårt med bevisning etc gör att det finns många pedofiler i bland annat Pattis. Även om ingen av oss är intresserade av det så är det ju relativt vanligt med pedofiler i Thailand och pattis.

Precis.

Därtill kommer att han i en liten notis skriver hur han uppfattar situationen.

För det ska han alltså hängas, brännas äta kalsonger och anges till skattemyndigheten.

Såg nått liknande nyligen... just det, om Israel.

Någon skrev något negativt om dom och det tog hus i helvete.

Men ropar de flesta tidningsläsare (och sannolikt också de flesta MPR'are)

högt om både tryck- och åsiktsfrihet. :whistle:

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    24

  • BaBoo

    14

  • Magnus-Chumphae

    13

  • ITOY

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis.

Därtill kommer att han i en liten notis skriver hur han uppfattar situationen.

För det ska han alltså hängas, brännas äta kalsonger och anges till skattemyndigheten.

Såg nått liknande nyligen... just det, om Israel.

Någon skrev något negativt om dom och det tog hus i helvete.

Men ropar de flesta tidningsläsare (och sannolikt också de flesta MPR'are)

högt om både tryck- och åsiktsfrihet. :whistle:

mvh GD

Så du tycker han får ljuga ihop vad som helst?

Om han såg pedofilbarer varför polisanmälde han inte?

Nja som vanligt så måste GD vara mot allt och alla, hade vi skrivit att det var en ypperligt bra artikel hade du garanterat totalsågat den, måste vara trist att vara en sådan bitterfitta!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej alla

som vanligt klockrena inlägg utav gd. jag dömmer inte någon annan som tycker om pattis, men jag gillar inte denna perversa stad

Ändrades av jannegbg

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

GD! Forvisso kan det vara hans uppfattning,men varfor ska lasarna padyvlas hans uppfattning,utan nagon som helst bevisforing? Vad ar syftet med artikeln?Jag kan ju t.ex. skriva om GD all mojligt skit och ursakta mej med att detta ar min uppfattning,nar GD ar en helt normal person.Jag tycker inte att din argumentation haller. Hoppas nu att ingen missuppfattar att jag skulle nagot emot GD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bortser från pedofil-snacket eller anser det överdrivet så blir ju resterande del av artikeln ganska sanningsenlig

Fast säger man så får man väl de militanta Pattaya-kramarna på halsen som vanligt

Nu var ju inte direkt Pattis i fokus men vad var det som var "sanningsenligt" då?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var ju inte direkt Pattis i fokus men vad var det som var "sanningsenligt" då?

Hans beskrivning av den öppna och ohämmade sexhandeln i flera städer i Thailand som av många resebyråer beskrivs som ett "turistparadis"

Om man, som många människor, tycker väldigt illa om sexhandel kan jag verkligen förstå att dom "äcklas" av detta när dom kommer fram till det beskrivna "turistparadiset"

Paradis för sexturister känns det mer som på dessa ställen

Men kopplingen till pedofiler känns väldigt överdriven, men inte helt utan verklighetsbakgrund dock.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Precis.

Därtill kommer att han i en liten notis skriver hur han uppfattar situationen.

För det ska han alltså hängas, brännas äta kalsonger och anges till skattemyndigheten.

Såg nått liknande nyligen... just det, om Israel.

Någon skrev något negativt om dom och det tog hus i helvete.

Men ropar de flesta tidningsläsare (och sannolikt också de flesta MPR'are)

högt om både tryck- och åsiktsfrihet. :whistle:

mvh GD

Hej GammalDansken

Jag medger att du har en poäng av seende det med tryckfrihet och åsiktsfrihet, men frågan är uppfattar du den artikeln som en journalistisk prestation?

Mitt intryck av den är att han faktiskt inte ens varit på plats utan bara klippt och klistrat det mesta!

Om du varit där som journalist och sett något av nyhetsvärde även om du inte gillade det du såg skulle du inte undersöka vidare för att kunna skriva en riktigt artikel med förklaring till din uppfattning och eller vad du såg inte bara i en mening skriva jag gillade det inte och där efter och innan lite allmänt hållna fraser?

Om jag varit journalist och i hans ställe hade jag givetvis undersökt närmare och försökt presentera en övertygande artikel inte bara skriva jag gillade inte det!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans beskrivning av den öppna och ohämmade sexhandeln i flera städer i Thailand som av många resebyråer beskrivs som ett "turistparadis"

Om man, som många människor, tycker väldigt illa om sexhandel kan jag verkligen förstå att dom "äcklas" av detta när dom kommer fram till det beskrivna "turistparadiset"

Paradis för sexturister känns det mer som på dessa ställen

Men kopplingen till pedofiler känns väldigt överdriven, men inte helt utan verklighetsbakgrund dock.

Ja att det förekommer sexhandel lär ju knappast någon "Pattaya-kramare" förneka. Pattaya brukar väl dock sällan beskrivas som något semesterparadis för barnfamiljer. En annan fråga är ju vad man tycker om sexhandeln men det är ju mer en fråga om personlig åsikt än sant och falsk. Personligen stör jag mig betydligt mer på kostymförsäljarna.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då ska vi se här. Mitt svar skrev jag i ganska stor affekt och jag noterar så här i efterahnd att jag har en rätt spydig och otrevlig attityd i min text. Det är inte roligt när familj och vänner läser såna här lögner i tidningen och det var därför jag var upprörd.

"Hej, Andreas.

Jag har idag läst din artikel i Sydöstran med rubriken "Thailand - Patong och Bangkok".

Du beskriver Patong på Phuket som ett "paradis för pedofiler" och att här finns ett flertal "förnedrande pedofilbarer".

Jag har tillbringat en hel del tid i Thailand och på Phuket. Sammanlagt har jag kanske tillbringat omkring 100 kvällar på nöjesgatan Bangla Road. Jag har aldrig sett något pedofileri här. Tjejerna, killarna och katoyerna som jobbar i barerna måste vara myndiga och poliserna gör ofta razzior bland barerna för att kolla leg osv. En barägare skulle verkligen sitta i klistret om han eller hon anställde omyndiga i baren. Det är hårda straff för sådant i Thailand, man får inte bara en tillsägelse och en klapp på axeln som här hemma i Svedala...

Eftersom du nu skriver så kategoriskt att du med egna ögon har sett ett utbrett pedofileri i Patong så blir jag fundersam som du kanske kan förstå. Jag undrar helt enkelt bland vilket klientel du rör dig i under dina semestervistelser? Var hittade du dessa så kallade pedofilbarer? Du måste ha letat riktigt ordentligt och noggrant eftersom varken jag, min familj eller mina andra svenska vänner har sett något sådant, varken på Bangla eller någon annanstans i Thailand.

Om du nu såg någon pedofil förgripa sig på ett barn när du var i Thailand så hoppas jag att du gick till polisen eller som journalist forskade lite mer angående pedofilen och kanske tog reda på vilket land han/hon kom ifrån så du kunde kontakta ambassaden.

Du tittade väl inte bara på, suckade och gick därifrån och lämnade barnet ifråga i sticket? I så fall anser jag dig delaktig i brottet. Pedofileri är nämligen ett lika allvarligt och skamligt brott i Thailand som i Sverige. Men du kanske tänkte att det var bara en liten thaiunge?

Alternativet är att du har diktat ihop din lilla notis. Du har gått på Bangla Road en kväll och förfasat dig över ett nöjesliv som inte liknar det här hemma i Sverige. Sedan har du dragit dina egna snedvridna och fördomsfulla slutsatser, åkt hem och skrivit ihop din artikel. Som journalist kanske du skulle stannat och pratat med någon av tjejerna och tagit reda på varför hon jobbar där, hur mycket hon tjänar, hur hennes barn uppe i norra Thailand mår osv.

Nu skrev du bara en artikel för att skambelägga de svenskar som reser till Thailand varje år.

Min flickvän är från Thailand. Hon blev mycket ledsen när hon läste vad du skrev. Hon menar att thailändare är inte på det viset du beskriver, att de skulle sälja sina barn på speciella pedofilbarer. Men som sagt, jag vet ju inte vilka kretsar du rör dig, men man kan ju börja undra...

Var tvungen o skriva av mig lite ilska över dina fördomsfulla åsikter. Man tycker ju att en resejournalist som du ska kunna se något bortanför ankdammen, men du tycks leva under måttot "det som är annorlunda skrämmer mig"."

Link to comment
Dela på andra sajter

Andreas Strömberg svarade i en väldigt trevlig ton och bad väl lite grann om ursäkt. Dock inte bättre tydligen än att att han tillät att notisen publicerades i någon annan tidning veckan senare.

"Hej Peter!

Tack för Ditt fina personliga brev! Alltid kul med uppmärksamma, intelligenta och engagerade läsare som delger sina erfarenheter.

Du är ju mycket mer expert på Thailand än jag. Kan Du förklara varför sexturismen till Thailand har blivit så omfattande och "sexförnedringsbarerna" är så många när det är förbjudet att köpa sex i Thailand? Sover polisen eller är de genomkorrumperade?

Flest pedofiler har tagits i Pattaya, men jag träffade minderåriga tjejer på sexbarer i Patong också (Pattaya och några platser i Bangkok har kanske har blivit värst drabbade på senare tid). Inga ställen erkänner förstås att kvinnorna är under 18. Jag tycker denna massiva sexturism är avskyvärd, oavsett om man på ett förnedrande sätt köper en 16-årings eller en 20-årings kropp. Men "Pedofilbarer" är kanske ändå för polemiskt av mig att kalla de värsta av dem!?

Jag kommer fortsätta att skriva mycket om detta vidriga fenomen.

Poliser har ju tagit flera pedofiler på senare tid. Ecpat och andra "pedofiljägare" säger att situationen har blivit alarmerande.

Jag skulle gärna sätta dit torskar om jag kunde!! Men då måste man ju ta dem på bar gärning, vilket är svårt att göra som privatperson. Men det vore skönt att göra om inte annat för att visa att någon västerlänning står på någon av de drabbde tjejernas och killarnas sida, de som ofta vittnar om vidriga beteenden från torskarna.

Peter, ge mig jättegärna aktuell info om situationen på detta område, i Patong. Du är ju där mycket oftare än jag och kan mycket mer om detta! Meddela även gärna vad du själv sett av detta "sexträsk", det var en tid sedan jag var där nu.

För övrigt har jag skrivit många positiva reportage om Thailand, bla "Thailand - en kärlekssaga". Jag älskar landet, männsikorna, maten, religionen. Är själv praktiserande buddhist sedan 20 år och undervisar bla i meditation. Är dessutom själv "blandras", halvitalienare och önskar Dig stor lycka till med din thialändska flickvän!

Åter, stort tack för en mycket bra och intressant respons och lär mig gärna mer av dig på detta område. Aktuella hårdfakta (gärna aktuell statistik om det finns) och citat från inblandade mottages med stor tacksamhet."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Så du tycker han får ljuga ihop vad som helst?

Om han såg pedofilbarer varför polisanmälde han inte?

Nja som vanligt så måste GD vara mot allt och alla, hade vi skrivit att det var en ypperligt bra artikel hade du garanterat totalsågat den, måste vara trist att vara en sådan bitterfitta!

Om du nu är så mogen som du verkar så tala om vart han ljugit.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Han ville alltså ha hårdfakta och det har ju inte jag. Men jag skrev ett svar och generaliserade vad det gäller summor, vet att detta givetvis varierar nåt oerhört. Ville dock påpeka för honom att allt inte är svart eller vitt.

Jag tror faktiskt att man måste skriva som Andreas Strömberg för att lättare få jobb i svensk media.

Men tänk om jag skulle skriva om en fotbollsmatch för en tidning och matchen slutar 1-1. Jag skriver sedan i tidningen att matchen slutade 3-0, en uppenbar lögn alltså. Då tror jag inte att jag hade fått skriva mer i den tidningen.

Vad det gäller thailändska poliser kanske inte alla är korrumperade men jag har upplevt att detta är vanligt. Bland annat såg jag detta just i "sexträsket" i Pattaya på en go-go bar som körde lite mer avancerade nakenshower. Pattayas polischefer kom in och slog sig ner i en soffa och genast var det spänner med whiskey framför dom samt en flicka i var knä. Sedan gick poliserna igen efter en halvtimme.

Jag skrev så här tillbaka:

"Hej.

Tack för svaret.

Några siffror och så där har jag inte direkt. Men vad jag har läst mig till och även hört personligen av thailandskännare så riktar sig omkring 90 procent eller något mer av Thailands prostitution till den egna befolkningen. Den ser man inte som utlänning i landet. Här förekommer det nog underåriga pojkar och flickor skulle jag tro. Går att kolla uppgifter o sånt på nätet, men det finns ju många olika källor. Men just när det gäller sexköp som görs av thailändarna själva brukar dessa siffror nämnas.

Men det här att det skulle jobba många minderåriga i barerna på Phuket, det har jag väldigt svårt att tro. Har inte alls uppfattat det så. Ofta är det ensamstående mödrar mellan 20-40 år som skickar hem pengarna till sitt barn så han eller hon ska få gå i skolan och till sina egna föräldrar då endast statligt anställda får garanterad pension i Thailand. Fattiga risbönder i uppe i Isaan har ju inte så stor inkomst. En kvinna med barn i Thailand kan till nästan 100 procent inte få någon ny thai-man och något understöd existerar inte som i Sverige, utan mannen bara "drar".

Att få ett annat jobb än att jobba i bar är mycket lätt i Thailand. Det är bara o gå in på närmaste seven-eleven eller hotell som behöver städhjälp eller liknande och fråga. I industrin är det också lätt att att få jobb. Grejen är att tjejen kanske har en månadslön på 3000 bath i affären medan man i baren har en fast månadslön på 5000-15000 bath plus provision på drinkar man säljer.

Om man tog bort alla barer som riktar sig mot turister från USA, västeuropa, Australien, Kina, Japan mm så skulle egentligen enda skillnaden vara att turisterna inte behövde se denna verksamheten, prostitutionen i sig skulle inte försvinna, utan bara den verksamheten som riktar sig mot utlänningar. Sedan skulle mycket understöd som tejerna skickar upp till Isaan försvinna och detta skulle bli ett problem för Thailands regering.

Angående prostitution i sig är den svår att komma åt. I barerna jobbar ju tjejerna som inkastare och säljer drinkar till turisterna. Skulle de vilja gå med en turist får tjejerna betala en summa till baren för den tid de inte är på jobbet eller vänta till baren stänger. Sedan måste man alltså skugga paret till hotellet och sedan försöka titta in genom fönstret ifall pengar utväxlas, det hela blir ju ganska komplicerat, man ska ju också bevisa att detta gjordes. En sådan lag är ju lika verkningslös som dessa lagar är här hemma, det säger sig självt.

Det som måste göras är att man måste förändra det Thailändska samhället i grunden, hela kulturen måste göras om. Nu är frågan hur man ändra på 60 miljoner thailändares kultur och försöker övertyga dem om att vårt sätt i Sverige att tänka om saker och ting är rätt. Det är en svår uppgift. Att stänga ner Bangla Road skulle kanske vara bra för turisten men det skulle bli ett ännu större elände för många thailändska familjer och dess mammor som kanske i ännu större omfattning än nu skulle behöva åka iväg till en osäker tillvaro i Japan, Dubai eller Singapore osv för att tjäna lika mycket pengar. Lukas Moddysson tog ju upp litet vinklingar om globaliseringen i filmen Mammuth som du kanske har sett.

Googlade mig fram till att minst en av de gripna svenska pedofilerna i Pattaya har släppts. Han var tydligen mångmiljonär och eftersom polisen i Thailand är totalt genomkorrumperad (ja, hela samhället är otroligt korrumperat) så gick det som det gick. Det är pengar och bara pengar som styr i Thailand. Långt ifrån den bild som den svenske turisten får på sin 2 veckors-charter till Phuket. Det är ju dock bra att dessa pedofiler jagas upp ur sina hålor. Men med sina pengar drar de väl bara till ett ännu fattigare land och håller på med sina böjelser. Det man undrar är varför inte kvällstidningarna gör en uppföljning på detta angående varför de verkar komma undan.

Men alltså det jag reagerade på var att du skrev om massa pedofilbarer i Phuket, för den uppgiften stämmer inte. Det är mycket möjligt att några tjejer förfalskar sina leg och tar jobb i baren, men en bar som symptomatiskt skulle anställa underåriga tjejer skulle inte bli långvarig, det har jag mycket svårt att tro. Kan ju kanske låta lite motsägelsefullt då jag tidigare nämnde den enorma korrumptionen. Men vad gäller detta med minderåriga verkar polis och myndigheter ha rensat upp riktigt bra i det du kallar "sexträsket" riktat mot faranger, man har ju trots allt ögonen på sig från olika organisationer.

Sedan blir det ju ofta en skev bild då många thailändska (asiatiska) kvinnor har en annan kroppsbyggnad än västerländsk dito och en 25-30-årig thailändska kan säkert uppfattas som 17 eller däromkring. Även de thailändska männen är ju tämligen späda.

Det man reagerar på som turist är att det är små barn som springer omkring och säljer blommor, turistprylar o dylikt långt in på nätterna. Men i ett samhälle utan välfärdssystem som de flesta länder är i världen så tvingas även de minsta dra sitt strå till stacken. Man ser även detta på stränderna på dagarna, då barnen egentligen borde vara i skolan.

Detta har säkert du som resejournalist upplevt på många platser i världen, såsom Brasilien, Afrika.

Det tråkiga är att det alltid är Thailand som får klä skott när det gäller prostitution. Kanske är det för att barverksamheten med alla bartjejer sker så öppet här bland chartersemestrande barnfamiljer. Jag är dock övertygad om att man inte vinner något på att låta verksamheten gå under jorden och bli mer ljusskygg.

Pedofiler tror jag avskyr en verksamhet som pågår helt öppet, därför tror jag inte Phuket är ett bra ställe för dem att hålla på med sina gärningar.

Som sagt barverksamheten eller "sexträsket" tror jag man får leva med om man åker på semester till Phuket. Dock är dessa barer begränsade till i princip en enda gata, i Patong, och öppetiderna är mellan ca 22-03. Vill man alltså stänga ögonen och inte se detta så är det mycket lätt att slippa. Lite naivt dock att tro att man med några rader i svensk tidning kan stoppa det. Det enda man gör är att skrämma bort svenskar att resa till Thailand. Thailand klarar sig säkert utan svenska turister, kineser semestrar allt mer och dom är ju rätt många. Tittar man på antalet turister till Thailand så är svenskar många i proportion till den egna befolkningen men bara en liten, liten klick bland alla andra turister."

Andreas Strömberg:

"Du skall ha stort tack för ditt svar, som jag självklart tar till mig eftersom jag uppskattar din initierade och nyanserade bild.

Att detta stora problem inte löses för att vi slutar att resa dit inser jag också, jag bara reagerade på den flathet svenskar där resonerade med. Misstänker att de skulle gastat högre, med saftiga löpsedlar om det gällde hundratals av deras egna söner som tog emot utländska män i barer runt Sergels torg.

Som sagt, det är den glättiga, ofta okritiska resejournalistiken som stör mig och många andra. Men den skygglappade semestereskapismen kanske vi rika västerlänningar får leva med...

Lycka till med fler Thaialandsresor, din kvinna och kontakterna med detta supersköna land!

Bästa hälsningar

Andreas Strömberg"

Som sagt han är säkert en trevlig prick. Men jag blev som sagt förbannad när han skrev det här om pedofilbarer för jag tycker om Patong.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

GD! Forvisso kan det vara hans uppfattning,men varfor ska lasarna padyvlas hans uppfattning,utan nagon som helst bevisforing? Vad ar syftet med artikeln?Jag kan ju t.ex. skriva om GD all mojligt skit och ursakta mej med att detta ar min uppfattning,nar GD ar en helt normal person.Jag tycker inte att din argumentation haller. Hoppas nu att ingen missuppfattar att jag skulle nagot emot GD.

Varför skriver journalister, författare och andra överhuvudtaget?

Om alla måste skriva det självklara och vedertagna och ej tycka annorlunda

finns det ju ingen anledning att läsa någotsomhelst.

Risk finns att man "pådyvlas" en uppfattning.

Han påstår inget annat än att det enligt hans uppfattning pågår tveksamma saker i

Thailand. Att det kanske inte är det paradis som reseförsäljerna vill göra det till.

Att utkräva bevis för ett tyckande och att kräva alla möjliga straff för att tycka är odemokratisk.

Min uppfattning är att det är lite för lågt till tak i vissa kretsar, så fort det talas om Thailand.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej GammalDansken

Jag medger att du har en poäng av seende det med tryckfrihet och åsiktsfrihet, men frågan är uppfattar du den artikeln som en journalistisk prestation?

Mitt intryck av den är att han faktiskt inte ens varit på plats utan bara klippt och klistrat det mesta!

Om du varit där som journalist och sett något av nyhetsvärde även om du inte gillade det du såg skulle du inte undersöka vidare för att kunna skriva en riktigt artikel med förklaring till din uppfattning och eller vad du såg inte bara i en mening skriva jag gillade det inte och där efter och innan lite allmänt hållna fraser?

Om jag varit journalist och i hans ställe hade jag givetvis undersökt närmare och försökt presentera en övertygande artikel inte bara skriva jag gillade inte det!

Mvh

Magnus-Chumphae

Jag vet inte hur journalister arbetar.

Medverkade i en interview tillsammans med något så ovanligt som en burmesisk fackföreningskämpe

av en av Aktuellts / Rapports journalister för något år sedan

Det var ett led i hennes förberedelser inför en Thailandsresa i tjänsten.

Hon var särskilt intresserat av det fackliga perspektivet på och av arbetsförhållanden

för burmeser i sexindustrin.

När jag sedan såg hennes rapporter därifrån, handlade det inte alls om det.

Någonstans på vägen hade syftet ändrats.

Kanske hade en chef ändrat dagordningen.

Inte vet jag vad författaren till artiklen ifråga har för dagordning,

(läs ev: vad han kan fä betalt för).

Om journalister skulle polisanmäla allt elände de ser, skulle deras källor,

(som ju med all rätt skyddas av lagar), snart sina.

Som det verkar, klämmar journalister allt som går ut av sin "story" och låter

andra om att sköta ev rättsliga efterspel.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Han ville alltså ha hårdfakta och det har ju inte jag. Men jag skrev ett svar och generaliserade vad det gäller summor, vet att detta givetvis varierar nåt oerhört. Ville dock påpeka för honom att allt inte är svart eller vitt.

Jag tror faktiskt att man måste skriva som Andreas Strömberg för att lättare få jobb i svensk media.

Men tänk om jag skulle skriva om en fotbollsmatch för en tidning och matchen slutar 1-1. Jag skriver sedan i tidningen att matchen slutade 3-0, en uppenbar lögn alltså. Då tror jag inte att jag hade fått skriva mer i den tidningen.

Vad det gäller thailändska poliser kanske inte alla är korrumperade men jag har upplevt att detta är vanligt. Bland annat såg jag detta just i "sexträsket" i Pattaya på en go-go bar som körde lite mer avancerade nakenshower. Pattayas polischefer kom in och slog sig ner i en soffa och genast var det spänner med whiskey framför dom samt en flicka i var knä. Sedan gick poliserna igen efter en halvtimme.

Jag skrev så här tillbaka:

"Hej.

Tack för svaret.

Några siffror och så där har jag inte direkt. Men vad jag har läst mig till och även hört personligen av thailandskännare så riktar sig omkring 90 procent eller något mer av Thailands prostitution till den egna befolkningen. Den ser man inte som utlänning i landet. Här förekommer det nog underåriga pojkar och flickor skulle jag tro. Går att kolla uppgifter o sånt på nätet, men det finns ju många olika källor. Men just när det gäller sexköp som görs av thailändarna själva brukar dessa siffror nämnas.

Men det här att det skulle jobba många minderåriga i barerna på Phuket, det har jag väldigt svårt att tro. Har inte alls uppfattat det så. Ofta är det ensamstående mödrar mellan 20-40 år som skickar hem pengarna till sitt barn så han eller hon ska få gå i skolan och till sina egna föräldrar då endast statligt anställda får garanterad pension i Thailand. Fattiga risbönder i uppe i Isaan har ju inte så stor inkomst. En kvinna med barn i Thailand kan till nästan 100 procent inte få någon ny thai-man och något understöd existerar inte som i Sverige, utan mannen bara "drar".

Att få ett annat jobb än att jobba i bar är mycket lätt i Thailand. Det är bara o gå in på närmaste seven-eleven eller hotell som behöver städhjälp eller liknande och fråga. I industrin är det också lätt att att få jobb. Grejen är att tjejen kanske har en månadslön på 3000 bath i affären medan man i baren har en fast månadslön på 5000-15000 bath plus provision på drinkar man säljer.

Om man tog bort alla barer som riktar sig mot turister från USA, västeuropa, Australien, Kina, Japan mm så skulle egentligen enda skillnaden vara att turisterna inte behövde se denna verksamheten, prostitutionen i sig skulle inte försvinna, utan bara den verksamheten som riktar sig mot utlänningar. Sedan skulle mycket understöd som tejerna skickar upp till Isaan försvinna och detta skulle bli ett problem för Thailands regering.

Angående prostitution i sig är den svår att komma åt. I barerna jobbar ju tjejerna som inkastare och säljer drinkar till turisterna. Skulle de vilja gå med en turist får tjejerna betala en summa till baren för den tid de inte är på jobbet eller vänta till baren stänger. Sedan måste man alltså skugga paret till hotellet och sedan försöka titta in genom fönstret ifall pengar utväxlas, det hela blir ju ganska komplicerat, man ska ju också bevisa att detta gjordes. En sådan lag är ju lika verkningslös som dessa lagar är här hemma, det säger sig självt.

Det som måste göras är att man måste förändra det Thailändska samhället i grunden, hela kulturen måste göras om. Nu är frågan hur man ändra på 60 miljoner thailändares kultur och försöker övertyga dem om att vårt sätt i Sverige att tänka om saker och ting är rätt. Det är en svår uppgift. Att stänga ner Bangla Road skulle kanske vara bra för turisten men det skulle bli ett ännu större elände för många thailändska familjer och dess mammor som kanske i ännu större omfattning än nu skulle behöva åka iväg till en osäker tillvaro i Japan, Dubai eller Singapore osv för att tjäna lika mycket pengar. Lukas Moddysson tog ju upp litet vinklingar om globaliseringen i filmen Mammuth som du kanske har sett.

Googlade mig fram till att minst en av de gripna svenska pedofilerna i Pattaya har släppts. Han var tydligen mångmiljonär och eftersom polisen i Thailand är totalt genomkorrumperad (ja, hela samhället är otroligt korrumperat) så gick det som det gick. Det är pengar och bara pengar som styr i Thailand. Långt ifrån den bild som den svenske turisten får på sin 2 veckors-charter till Phuket. Det är ju dock bra att dessa pedofiler jagas upp ur sina hålor. Men med sina pengar drar de väl bara till ett ännu fattigare land och håller på med sina böjelser. Det man undrar är varför inte kvällstidningarna gör en uppföljning på detta angående varför de verkar komma undan.

Men alltså det jag reagerade på var att du skrev om massa pedofilbarer i Phuket, för den uppgiften stämmer inte. Det är mycket möjligt att några tjejer förfalskar sina leg och tar jobb i baren, men en bar som symptomatiskt skulle anställa underåriga tjejer skulle inte bli långvarig, det har jag mycket svårt att tro. Kan ju kanske låta lite motsägelsefullt då jag tidigare nämnde den enorma korrumptionen. Men vad gäller detta med minderåriga verkar polis och myndigheter ha rensat upp riktigt bra i det du kallar "sexträsket" riktat mot faranger, man har ju trots allt ögonen på sig från olika organisationer.

Sedan blir det ju ofta en skev bild då många thailändska (asiatiska) kvinnor har en annan kroppsbyggnad än västerländsk dito och en 25-30-årig thailändska kan säkert uppfattas som 17 eller däromkring. Även de thailändska männen är ju tämligen späda.

Det man reagerar på som turist är att det är små barn som springer omkring och säljer blommor, turistprylar o dylikt långt in på nätterna. Men i ett samhälle utan välfärdssystem som de flesta länder är i världen så tvingas även de minsta dra sitt strå till stacken. Man ser även detta på stränderna på dagarna, då barnen egentligen borde vara i skolan.

Detta har säkert du som resejournalist upplevt på många platser i världen, såsom Brasilien, Afrika.

Det tråkiga är att det alltid är Thailand som får klä skott när det gäller prostitution. Kanske är det för att barverksamheten med alla bartjejer sker så öppet här bland chartersemestrande barnfamiljer. Jag är dock övertygad om att man inte vinner något på att låta verksamheten gå under jorden och bli mer ljusskygg.

Pedofiler tror jag avskyr en verksamhet som pågår helt öppet, därför tror jag inte Phuket är ett bra ställe för dem att hålla på med sina gärningar.

Som sagt barverksamheten eller "sexträsket" tror jag man får leva med om man åker på semester till Phuket. Dock är dessa barer begränsade till i princip en enda gata, i Patong, och öppetiderna är mellan ca 22-03. Vill man alltså stänga ögonen och inte se detta så är det mycket lätt att slippa. Lite naivt dock att tro att man med några rader i svensk tidning kan stoppa det. Det enda man gör är att skrämma bort svenskar att resa till Thailand. Thailand klarar sig säkert utan svenska turister, kineser semestrar allt mer och dom är ju rätt många. Tittar man på antalet turister till Thailand så är svenskar många i proportion till den egna befolkningen men bara en liten, liten klick bland alla andra turister."

Andreas Strömberg:

"Du skall ha stort tack för ditt svar, som jag självklart tar till mig eftersom jag uppskattar din initierade och nyanserade bild.

Att detta stora problem inte löses för att vi slutar att resa dit inser jag också, jag bara reagerade på den flathet svenskar där resonerade med. Misstänker att de skulle gastat högre, med saftiga löpsedlar om det gällde hundratals av deras egna söner som tog emot utländska män i barer runt Sergels torg.

Som sagt, det är den glättiga, ofta okritiska resejournalistiken som stör mig och många andra. Men den skygglappade semestereskapismen kanske vi rika västerlänningar får leva med...

Lycka till med fler Thaialandsresor, din kvinna och kontakterna med detta supersköna land!

Bästa hälsningar

Andreas Strömberg"

Som sagt han är säkert en trevlig prick. Men jag blev som sagt förbannad när han skrev det här om pedofilbarer för jag tycker om Patong.

Tack Los för ditt underbara brev,

jag har varit i Thailand 4 resor, första 2007, totalt 12 veckor. Senaste resan jag var nere var i april i år, jag levde i princip i barområdet "Soi Diana" i Pattaya. De yngsta Kvinnor som jag såg var 20 - 23 år. Jag har några bilder som jag tog i barområdet på Soi Diana. Håller på att ladda ner dem till Photobucket, tar några minuter, körde igång nerladdningen 21.52. Klart klockan 21.59

Här kommer de bilder jag menar, jag tog id på dessa tjejer de var alla over 20, en del över 25-

003-14.jpg

004-13.jpg

006-16.jpg

Denna tjej är faktiskt 20 år

009-15.jpg

Du fick en +-karma av mig

:diablo: gubben :diablo:

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Så då finns det enligt dig pedofilbarer på Banglaroad?

Du påstår att han ljuger.

Tala om vad han ljuger om.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ganska stor säkerhet lär man kunna få tag på minderåriga prostituerade i både Patong, Pattaya och Bangkok. Fast inga ställen annonserar ju att de har minderåriga prostituerade. Sök efter detta i 1-2 timmar på plats så ska du nog se att det finns.

Så inte fan ljuger journalisten, han slår däremot in öppna dörrar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ganska stor säkerhet lär man kunna få tag på minderåriga prostituerade i både Patong, Pattaya och Bangkok. Fast inga ställen annonserar ju att de har minderåriga prostituerade. Sök efter detta i 1-2 timmar på plats så ska du nog se att det finns.

Så inte fan ljuger journalisten, han slår däremot in öppna dörrar.

Ljuger inte?

Kommer han med en enda sanning eller några faktum??

"Bangla Street i Patong på Phuket, i Pattaya, Bangkok och andra ställen. Hur kan vi turister låtsas som om vi inte ser något, trots att vi befinner oss mitt bland alla dessa förnedrande pedofilbarer?"

Var nånstans befinner sig vanliga turister mitt ibland pedofilbarer?, Kanske på Bangla street då, fast den vet jag inte var den ligger, Bangla road i Patong har inte några Pedofilbarer vad jag sett (och jag har sett en hel del där...), men det kan ju ha ändrat sig sedan jag var där senast.

Japp, Andreas Strömberg är vad som utges för journalist i dagens Sverige...

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man hävdar att en artikel skriven av en journalist enbart skall innehålla information som kan bevisas med ovedersägliga bevisbara fakta lever man nog i en drömvärld

Och antalet pedofiler på dessa platser överstiger troligen genomsnittet ganska mycket vad som finns i många andra "red light districts" i världen så han är troligen inte helt ute och cyklar med sina påståenden utan sockrar bara sin text i sann journalistisk säljande traditionell anda

Ungefär vad som är standard i nästan varje artikel i tidningar som Aftonbladet och Expressen eller dess lika runt om i världen

Varför vissa personer på MPR blir så upprörda över detta avseende just dessa platser i Thailand kan man ju fundera på.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ganska stor säkerhet lär man kunna få tag på minderåriga prostituerade i både Patong, Pattaya och Bangkok. Fast inga ställen annonserar ju att de har minderåriga prostituerade. Sök efter detta i 1-2 timmar på plats så ska du nog se att det finns.

Så inte fan ljuger journalisten, han slår däremot in öppna dörrar.

hmmm!

Så om det skulle finnas någon eller några 17 åriga tjejer på några barer är det då en pedofilbar?

När jag var 18 så hade jag en flickvän som var 17 var jag pedofil då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vissa personer på MPR blir så upprörda över detta avseende just dessa platser i Thailand kan man ju fundera på.

Kanske för att vi älskar Thailand?

Kanske för att vi har Thaifruar?

Kanske för att våra barn är halvThai?

Eller är du dum på riktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man hävdar att en artikel skriven av en journalist enbart skall innehålla information som kan bevisas med ovedersägliga bevisbara fakta lever man nog i en drömvärld

För inte så många år sedan så krävde redaktörerna bevis från minst 2 källor innan de publicerade Journalisternas alster.

Nu verkar allt gå, bara det går fort...

Papperspressen lider av sin inbyggda långsamhet, det tar ca 6 timmar från händelse/nyhet till tryckt tidning.

Bara en tidsfråga innan de gamla som föredrar sin papperskopia av nyheterna dör ut, efter det duger alla nyheter i elektronisk form.

Trist för de företag som sysslar med pappersåtervinning, men bara för dem.

Kravet på lösnummerförsäljning skapar "Tabloidpress", dags att sluta trycka tidningar.?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...