Jump to content
IGNORERAD

Svenskt körkort i Thailand?


Snucke

Recommended Posts

Ursäkta att jag gör en liten förfrågan i din tråd.

Men klarar man sig på Svenskt körkort vid hyra och körning av bil?

Vid moppe har jag iallafall inte haft några problem, hittils ska väl tilläggas!

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag gör en liten förfrågan i din tråd.

Men klarar man sig på Svenskt körkort vid hyra och körning av bil?

Vid moppe har jag iallafall inte haft några problem, hittils ska väl tilläggas!

Snucke

Hej Snucke!

Jag tror det är lite delade meningar om det...har jag sett och hört.

Förra året hade jag bara svenskt kk och det gick bra, blev iofs

aldrig stoppad av polisen.

I år har jag fixat ett internationellt kk, via MHF, för "säkerhets

skull". Det kostade ca 250 kr inkl porto. Tog ca 1 v efter ansökan.

http://www.mhf.se/ikk.aspx

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du "klarar" dig med svenskt för att hyra bil/moppe men det är nog mest för att dessa uthyrare inte är så noga

Händer något eller du blir stoppad/kollad av "fel" polis får du garanterat problem med bara det svenska kortet.

Skaffa det internationella via MHF !

Köra bil i Thailand med bara svenskt körkort är ungefär som att köra bil med alkohol i kroppen. Det går bra så länge inget händer man blir stora problem om något händer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Händer något eller du blir stoppad/kollad av "fel" polis får du garanterat problem med bara det svenska kortet.

Har hört att det är då en "kostnadsfråga"..hur mycket polisen vill ha!

Vet inte sanningshalten i detta.men otroligt är det väl inte. :whistle:

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att det är då en "kostnadsfråga"..hur mycket polisen vill ha!

Vet inte sanningshalten i detta.men otroligt är det väl inte. :whistle:

Om du nu skulle vara inblandad i en dödsolycka och anses vara vållande (vilket är troligt),

så kan du ju prova att fråga polisen hur mycket han vill ha.

Fråga försäkringsbolaget oxå.

Jag lovar att det inte är värt risken.

Bara för att den vanlige polisen på gatan inte vet vad som gäller så gör garanterat hans överordnade och försäkringskillarna det. Där är det mycket svårt att deala sig ur det hela.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag är med om en olycka och blir vållande för vad som händer i den, så ligger jag väl risigt till villket körkort jag än har eller???

Men visst jag förstår att ett internationell körkort är bättre åtminstone vid olika kontroller och vid försäkringsfrågor.

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om du nu skulle vara inblandad i en dödsolycka och anses vara vållande (vilket är troligt),

så kan du ju prova att fråga polisen hur mycket han vill ha.

Fråga försäkringsbolaget oxå.

Jag lovar att det inte är värt risken.

Bara för att den vanlige polisen på gatan inte vet vad som gäller så gör garanterat hans överordnade och försäkringskillarna det. Där är det mycket svårt att deala sig ur det hela.

Det har sagts förr, och visst kan det vara så, men är det någon här

som rent faktisk varit med om en olycka och kan bekräfta att de fått problem.

Har hört historier om uppvisande av bibliotekskort etc vid vanliga körkortskontroller

och avsaknad av rätt körkort i det läget är säkert en ekonomisk fråga.

Att komma vidare från hörsägennivån skulle kännas bra när det gäller ett problem

som måste vara väldigt vanligt för medlemmarna här.

Inte minst med tanke på risken att bli inblandad i olyckor i det kaos den thailändska trafiken är.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag är med om en olycka och blir vållande för vad som händer i den, så ligger jag väl risigt till villket körkort jag än har eller???

Men visst jag förstår att ett internationell körkort är bättre åtminstone vid olika kontroller och vid försäkringsfrågor.

Snucke

Jag "Har hört" att man kan bli dömd som vållande om man är inblandad i en olycka och saknar ett giltigt körkort, även om man är helt oskyldig.

Har även hört att försäkringsbolagen inte betalar, varför skulle de göra det, om man kör utan Internationellt eller Thailändskt körkort.

Som sagt, varför chansa?

Uthyrarna kan nog tänkas se mellan fingrarna, de vill ju ha betalt.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns lite att läsa här som kan vara nyttigt angående att köra bil i Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man fixar ett internationellt körkort och man bara har B kort så får man väl oavsett inte köra mc nere i Thailand (lagligt) antar jag? Så krockar man med "moppen" man hyrt så kan det strula ändå om det vill sig illa kanske?

Vad krävs för att fixa ett Thaikort i stället då så att man är helgarderad, räcker det med att skriva en fast adress eller måste man ha ett visum också som visar att man bor i Thailand?

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man fixar ett internationellt körkort och man bara har B kort så får man väl oavsett inte köra mc nere i Thailand (lagligt) antar jag? Så krockar man med "moppen" man hyrt så kan det strula ändå om det vill sig illa kanske?

Vad krävs för att fixa ett Thaikort i stället då så att man är helgarderad, räcker det med att skriva en fast adress eller måste man ha ett visum också som visar att man bor i Thailand?

Mvh Swippe

Finns mer om detta att läsa här: http://www.siam-info.com/english/driving-licence.html

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du dessutom medlem hos Motormännen så kostar ett internationellt kk bara 100:- och här är ent anmälningsblankett från motormännen:

http://www.motormannen.se/mm1/site/02_Resan/02_05_Internationellt_koerkort/IKK_Best_09.pdf

Här lite mer info från Motormännen vad som behövs för anmälan till IKK.

Så här skaffar du internationellt körkort

- Beställ och få IKK per post

Besök en M Klubb eller ett M Testcenter. Vi finns på många håll i landet, ofta nära där du bor.

Se "Hitta din Lokalklubb" under rubriken "Lokalklubbar" eller "Hitta M Testcenter" under rubriken "M Test".

- Besök M Butiken, Fridhemsgatan 32 i Stockholm (T Fridhemsplan)

- Postbeställningar tar normalt en vecka att expediera. Ditt IKK skickas iväg från oss det datum du anger i

övre högra hörnet på blanketten. Har du inte angett datum får du ditt IKK senast efter 14 dagar.

Har du bråttom går IKK att utfärda snabbare, eller medan du väntar.

Expressavgift tillkommer då för icke-medlemmar (se nedan). Hos våra klubbar och Testcenter får du oftast ditt IKK direkt.

Skriv ut ansökningsblanketten och fyll i den för hand. Skriv tydligt och glöm inte att underteckna.

- Bifoga en fotokopia av ditt svenska körkort, både fram- och baksidan. Låt två personer skriftligen

intyga på kopian att den stämmer med originalet. Ange deras adresser och telefonnummer.

Om du besöker oss personligen behöver du inte ha med någon körkortskopia. Då räcker det att visa upp körkortet.

- Bifoga ett ansiktsfoto, cirka 4x5 centimeter, försett med ditt namn på baksidan.

Fotot ska vara utskrivet på fotopapper. Färg eller svartvitt väljer du själv.

Fotot ska vara välliknande, men behöver inte vara taget ur någon särskild vinkel.

- Skicka ifylld blankett, körkortskopia och foto med vanlig post till Motormännen. Adressen hittar du på blanketten.

Eller ta med ifylld blankett, foto och körkort, om du gör ett personligt besök.

För mejlad ansökan/foto tar vi en särskild avgift (se nedan).

Läs den finstilta informationen.

Vad kostar ett IKK?

Medlem: 100 kr

Icke medlem: 230 kr

Expressavgift

(om kortet måste utfärdas på kortare tid än fem arbetsdagar)

Medlem: 0 kr

Icke medlem: 100 kr

Porto om körkortet skickas med post : 15 kr (Sverige)

Tilläggsavgift för mejlad ansökan/foto: 100 kr

När vi skickar körkortet med post medföljer faktura i försändelsen.

Annars betalar du kontant när du hämtar ut körkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns 2 olika varianter av Internationellt körkort. Det ena varar 1 år och det andra 3 år.

Tyvärr är det den varianten som bara varar 1 år som är giltig i Thailand och skall man vara där mer än ett år får man därför istället försöka skaffa thailändskt körkort

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...