Jump to content
IGNORERAD

Bärplockare.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

helt otroligt!!

Bärorganisationen SBIF har uppvaktat svenska ambassaden i Bangkok om problem med thailändare som plockar bär i Sverige på turistvisum.

Snart kan det bli svårt att bjuda hit släkt ifrån Thailand, iaf sommartid..

Diverse andra bär nyheter:

Bärplockare

Bäruppköpare

SBIF

Fy F*n :kort:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    9

  • Sam sip sam

    9

  • Nikonian

    8

  • Sangwal

    5

Mest aktiva i denna tråd

Det borde ju vara bärföretagen som skulle förbjudas att ta hit denna inhyrda organiserade arbetskraft.

Det förefaller ju som att det faktist är någon thailänsk minister som ligger bakom låneinstitutet som lånat ut pengar till dessa stackare för att dom skulle ta sig hit.

Dom bärplockare jag pratat med hävdar med bestämdhet att det är "the gouverment that have borrowed them money".

Det gör ju hela historien ändå mer smaklös.

Jag tvivlar på att dom bärplockare som kommit hit på besöksvisum blivit utnyttjade på samma sätt.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kunde språket skulle man kunna skriva en informativ varning och sprida med munkarna i Thailand, jag tror dom reser ganska mycket mellan templen.

Annars blir det samma cirkus nästa år när allt är glömt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyfter tråden.för Uppdrag granskning-inslaget!

För de runt 6000 thailändare som kommit till Sverige den här säsongen har de låga priserna och den dåliga tillgången på bär inneburit en katastrof. Många av dem har lånat pengar till flyg, arbetstillstånd, mat och bensin - och tvingas nu vända hem till Thailand med skulder.

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tack Uppdrag Granskning för det avslöjande reportaget om denna skrupelösa näring som är en skamfläck för Sverige.

Som sagt man skäms över att vara svensk, mycket tragiskt, hoppas att detta aldrig tillåts att upprepas.

Och alla plockare borde kompenseras i efterhand.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Trost allt verkar det pengar att hämta i plockning. Var är alla arbetslösa svenskar som säger att det inte finns några jobb. Om jag förstår experterna så finns det väl åtminstonde 3 månaders jobb i skogen. SKulle jag ta direkt om jag var i sverige och arbetslös.

Det måste vara fel på systemet när så många ungdomar stämplar och vi importerar så mycket arbetskraft från Thailand. Ut i skogen ungdomar ni kan ju lära er ett och annat också. Arbetsskygga drummlar säger jag.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Trost allt verkar det pengar att hämta i plockning. Var är alla arbetslösa svenskar som säger att det inte finns några jobb. Om jag förstår experterna så finns det väl åtminstonde 3 månaders jobb i skogen. SKulle jag ta direkt om jag var i sverige och arbetslös.

Det måste vara fel på systemet när så många ungdomar stämplar och vi importerar så mycket arbetskraft från Thailand. Ut i skogen ungdomar ni kan ju lära er ett och annat också. Arbetsskygga drummlar säger jag.

OK. Du tror att de svenska producenterna är beredda att betala den lön det i så fall blir fråga om (eftersom det är svenskar) ? Eller tror du att arbetslösa svenskar vill jobba för samma lön/ersättning som thailändarna fick ?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Du tror att de svenska producenterna är beredda att betala den lön det i så fall blir fråga om (eftersom det är svenskar) ? Eller tror du att arbetslösa svenskar vill jobba för samma lön/ersättning som thailändarna fick ?

Fick Thai plockarna nån lön ? :unsure: Mest skulder tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte utan att man skäms när man sitter i soffan tillsammans med sin älskade, thailändska fru och ser ett sånt här program.

Att det blivit tuffare att vara anställd i Sverige är väl ingen nyhet, men att se hur vidrigt giriga dessa välmående svenska företagare uppenbarligen är - det svider i själen.

Men det som kanske frapperar mest är ändock Migrationsverkets roll i det hela. En svensk myndighet som assisterar företagen i denna skamliga och samvetslösa hantering av arbetskraft. Utan några som helst kontroller. Sen att sitta och bli intervjuad i SVT och uppenbarligen inte veta ett skit: "Vi har brustit i . " både det ena och det andra

Vore ju ganska tråkigt om Sverige och dess invånare börjar framstå som ett land som gärna utnyttjar andra nationers invånare och deras godtrogenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag bifogar en länk till LO som handlar om bärplockarna, där LO ska försöka ordna en minsta lön på 13 000 kr för plockarna till nästa säsong, precis som andra grupper.

Facket är bra att ha ibland, hoppas att detta lyckas även om det påverkar syltpriset.

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidview/1DC8819F6DAD0D3DC125762C00240420

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag bifogar en länk till LO som handlar om bärplockarna, där LO ska försöka ordna en minsta lön på 13 000 kr för plockarna till nästa säsong, precis som andra grupper.

Facket är bra att ha ibland, hoppas att detta lyckas även om det påverkar syltpriset.

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidview/1DC8819F6DAD0D3DC125762C00240420

Mvh Isan Lover

Hoppas verkligen att LO lyckas med det, tyckte verkligen synd om dom. Tycker tillochmed att regeringen kunde gått in och betalat med tanke vad alla thaiare gjorde för oss svenskar efter tsunamin.

Mvh Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de får lön hittar de säkert på andra sätt att skinna dom. De ökar säkert hyror på boende och fordon, mat och andra saker går det säkert att plocka in en hel del mera på också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas verkligen att LO lyckas med det, tyckte verkligen synd om dom. Tycker tillochmed att regeringen kunde gått in och betalat med tanke vad alla thaiare gjorde för oss svenskar efter tsunamin.

Mvh Mikael

Att tro att ALLA thai var generösa efter Tsunamin är blåögt (svenskt?).

Det fanns många rapporter om rån i svallet efter Tsunamin, och berättelser om Pickup-förare som bara körde de som betalade bäst till sjukhus...

Visst är det lite synd att det finns giriga personer som lurar av mindre vetande människor deras stålar, men så är det och kommer troligen alltid att vara.

Vilka nationaliteter som luras och blir lurade varierar, men jag tror det är ett globalt problem.

Men att Thailändare lurar Thailändare i detta fallet tror jag vi kan slå fast!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tro att ALLA thai var generösa efter Tsunamin är blåögt (svenskt?).

Det fanns många rapporter om rån i svallet efter Tsunamin, och berättelser om Pickup-förare som bara körde de som betalade bäst till sjukhus...

Visst är det lite synd att det finns giriga personer som lurar av mindre vetande människor deras stålar, men så är det och kommer troligen alltid att vara.

Vilka nationaliteter som luras och blir lurade varierar, men jag tror det är ett globalt problem.

Men att Thailändare lurar Thailändare i detta fallet tror jag vi kan slå fast!

MVH Tommy

Oavsett så kan väl vi hjälpa dom för det ? Rumphål finns ju överallt.

Mvh Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett så kan väl vi hjälpa dom för det ? Rumphål finns ju överallt.

Mvh Mikael

Det är väl ingen som ringer till polisen om du börjar skänka pengar till dom? eller du vill att någon annan ska börja?

mvh.Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är väl ingen som ringer till polisen om du börjar skänka pengar till dom? eller du vill att någon annan ska börja?

mvh.Lars

Hej

Problemet med en insamling är ju som någon skrev, hur det ska det gå till.

Men jag tycker också att myndigheterna och bärbranschen skulle tvingas ersätta alla drabbade.

Då kanske dom tänker sig för nästa gång.

Och man får verkligen hoppas att LO lyckas med lägsta lönerna, 13 000 kr låter ok tycker jag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

Jag gjorde nyss en vcd av uppdrag gransknings inslag som jag tänkte skicka till Thailand. Tyvärr ingen thailändsk text men det pratas ju rätt mycket Thailändska i programmet. Hoppas att det avskräcker någon i byn från att riskera allt för att dessa typer ska tjäna pengar. :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte den där Tommy eller Vad han nu hette han som var vd för polarica verkade vara en trevlig prick. :crazy:

absolut helst när han undanhåller tomlåder för konkurerande uppköpare

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag bifogar en länk till LO som handlar om bärplockarna, där LO ska försöka ordna en minsta lön på 13 000 kr för plockarna till nästa säsong, precis som andra grupper.

Facket är bra att ha ibland, hoppas att detta lyckas även om det påverkar syltpriset.

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidview/1DC8819F6DAD0D3DC125762C00240420

Mvh Isan Lover

jag förstår inte riktigt hur LO ska kunna förhandla med utländska företag om löner

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...