Jump to content
IGNORERAD

Bärplockare.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Såg ett reportage om besvikna bärplockare på TV igår, det ska visst vara ca 6000 personer ifrån Thailand här.

Många får inte ens ihop till dom pengar som dom har lånat i Thailand för att kunna resa hit och plocka.

Man trodde ju att det här problemet skulle ha lösts redan efter dom problem som uppstod tidigare år.

Men nu går man visst via bemannings företag i Thailand när man anställer dom och slipper på så sätt allt ansvar.

I år är det tydligen för lite bär och för många plockare, och priserna är lägre än vanligt.

Thailändska regeringen hade skickat hit en representant som kollade hur dom bodde och levde här, han skulle ordna hemresan för dom som inte hade

pengar, och kräva bemannings företagen på pengarna i Thailand.

Tragiskt att se alla dessa arbetsvilliga thailändare utnyttjas i denna näring år efter år.

Det enda som verkar fungera är när anhöriga här i Sverige tar hit släktingar i mindre skala och står för mat och husrum.

Då har dom större chans att tjäna lite pengar, vi har t.ex en del bekanta som har släktingar här som plockar svamp, och det går ganska bra.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    9

  • Sam sip sam

    9

  • Nikonian

    8

  • GammalDansken

    5

Mest aktiva i denna tråd

http://www.eniro.se nyhetssök så får man upp det mesta i ämnet om man söker på röda och blåa bär samt dess jordbrukare.

Även här på MPR har vi ju en aktuell tråd med det senaste

/Enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis så borde det hela ju förbjudas. Ska folk få arbetstillstånd hit så borde de ha garantilön och inte tillåtas jobba på provision. Alternativt kunna visa upp pengar på kontot så att det bevisas att de kan klara sig själva. Gör om gör rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns mycket att läsa i ämnet nu & mycket tack vare "fogden" skulle ja tro .. :mdr: .. skit är att man får skämmas som Falang tycker jag , hur förklarar man för sin thai familj här hur "vi" kan göra så mot "dom" även om en del pengar redan försvunnit i Thailand så har det "förmodligen" inte hänt utan inblandning härifrån! :diablo:

http://www.kuriren.nu/nyheter/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Såg ett reportage om besvikna bärplockare på TV igår, det ska visst vara ca 6000 personer ifrån Thailand här.

Många får inte ens ihop till dom pengar som dom har lånat i Thailand för att kunna resa hit och plocka.

Man trodde ju att det här problemet skulle ha lösts redan efter dom problem som uppstod tidigare år.

Men nu går man visst via bemannings företag i Thailand när man anställer dom och slipper på så sätt allt ansvar.

I år är det tydligen för lite bär och för många plockare, och priserna är lägre än vanligt.

Thailändska regeringen hade skickat hit en representant som kollade hur dom bodde och levde här, han skulle ordna hemresan för dom som inte hade

pengar, och kräva bemannings företagen på pengarna i Thailand.

Tragiskt att se alla dessa arbetsvilliga thailändare utnyttjas i denna näring år efter år.

Det enda som verkar fungera är när anhöriga här i Sverige tar hit släktingar i mindre skala och står för mat och husrum.

Då har dom större chans att tjäna lite pengar, vi har t.ex en del bekanta som har släktingar här som plockar svamp, och det går ganska bra.

Mvh Isan Lover

Jag har några vänner från Surat som var nära att hoppa på detta, det thailändska bemanningsföretaget lovade guld och gröna skogar samt förklarade att alla som de skickat förra året tjänat minst 500 000 baht var. Alla i byn blev ju entusiastiska, även om få visste något om Sverige.

Som tur var kontaktade man mig eftersom jag känner personer i byn och jag förklarade att man inte vet redan i januari hur bärsäsongen kommer att se ut och att bemanningsföretaget överdrev något enormt om möjligheterna att tjäna pengar. Eftersom jag känner phuu yai baan ganska väl så lyssnade han på mig och rekommenderade byborna att inte pantsätta sin mark för att låna pengar av ockraren som påpassligt följde med bemanningsförtaget. Men en del lär ha nappat ändå och det ska bli intressant att se hur det ick för dem.

Lösningen måste vara att svenska staten sätter krav på bäruppköparna, vill de ha plockare måste de garanteras en grundlön som täcker utgifterna för att ta sig hit samt mat och logi och pappersarbetet. Det gäller givetvis inte bara thai utan för alla som utnyttjas i denna smutsiga bransch.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja att detta tillåts upprepas år efter år är mycket märkligt, och det får även mig att skämmas för mitt land.

Ta t.ex Thailändska folkets behandling av dom drabbade svenskarna vid tsunamin, där ställde folk upp gratis och gjorde mer än någon kunde begära.

Men själva tackar vi Thailand och befolkningen där på detta bedrövliga sätt, det är inte rättvist.

Det skulle helt klart vara svenska villkor och riktiga anställningar med garantier som gäller, precis som flera andra på forumet tycker.

Detta ställer hela Sverige i fokus på ett mycket dåligt sätt, som även uppmärksammas i Thailand och kan påverka folks syn på Sverige och svenskar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bemanningsföretagen i Thailand som ska "hängas" för det här ?

Jag antar att de svenska bäruppköparna följer de regler som finns för att anlita utländsk arbetskraft.

Därmed inte sagt att jag inte vill hjälpa de drabbade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det inte bemanningsföretagen i Thailand som ska "hängas" för det här ?

Jag antar att de svenska bäruppköparna följer de regler som finns för att anlita utländsk arbetskraft.

Därmed inte sagt att jag inte vill hjälpa de drabbade.

Hej

Visst är det så att bemanningsföretagen är skyldiga, men undrar om inte bemannigsföretags iden har tillkommit just för att slippa ta ansvar

juridiskt för dom som "luras" hit, och för att slippa betala riktiga löner o.s.v.?

Vem vet det kanske är svenskar inblandade i dessa thailändska bemanningsföretag också?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundproblemet är ju att vi västerlänningar vill ha billig sylt på hyllorna i affären, annars köper vi den inte. Problem nr 2 är att omkostnaderna för att transportera sig runt halva jordklotet, skaffa arbetstillstånd, bo, äta och dagligen åka bil runt i skogarna i 2-3 mån är så stora i väst. Problem nr 3 är att tillgången på bär samt priset för dessa varierar från år till år. Och problem nr 4 är att thailändarna hemmavid helst bara berättar för varandra om dom mest lyckade exemplen där en supersnabb plockares inkomst under ett bra bärår blir en vandringssägen i hela trakten. Förväntningarna på förtjänsten blir på tok för högt ställda.

Ett normalbärår så plockar en normalflitig thailändare ihop kanske 50 000 kr +-10 000 kr skattefritt på 2,5 månads plockning. Vilket väl får anses vara en hyfsad inkomst även om det ligger oerhört hårt arbete och långa dagar bakom. Från det ska omkostnaderna på 25-30 tusen tas.

Finns det dåligt med bär, som i år, så blir det hårt att göra någon vinst alls och man kanske som flitig bara går +-0 och dom mindre flitiga går back. Frågan är väl vem som då ska ta förlusten, bärbranschen, plockarna, bemanningsföretagen, svenska staten, thailändska staten?

Personligen tror jag nog det är bättre för bärföretagens att hämta sina plockare på närmare håll där omkostnaderna inte utgör så stor del av intäkten, t ex från Polen, Ryssland eller dom baltiska staterna.

Att en thailändsk familj som kommer på egen hand, till en släkting som redan bor i Sverige, klarar sig bättre är ju ganska självklart eftersom dom ofta får gratis boende, gratis mat, gratis tillgång till bil/bensin/skjuts runt bärskogarna, gratis transport till och från Arlanda samt ofta också gratis biljett till och från Thailand. Eller åtminstone så får dom "låna" pengar till biljetten räntefritt av släktingen i Sverige tills bärinkomsten finns. Så dessa thailändare går det alls ingen nöd på, dom kan tjäna pengar utav bara tusan på sin bärplockning (och därmed kanske bli ett lyckat exempel som det berättas historier om i hemtrakten). Däremot blir det en något sämre affär för farangen i den inbjudnes familj som får stå för alla omkostnader. ;)

Men dom omkostnaderna kan väl, om man ser positivt på affären, räknas in på "hjälp till självhjälp" kontot. :)

Ps Finns plockare som kan plocka ihop 75 000 kr på 2,5 månad också om förutsättningarna är dom rätta och plockaren är flitig.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ps Finns plockare som kan plocka ihop 75 000 kr på 2,5 månad också om förutsättningarna är dom rätta och plockaren är flitig.

Låter mycket

Om priset är 10 kr / liter blir det 100 liter / dag varje dag i 2,5 månader

Då måste man vara väldigt flitig

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mycket

Om priset är 10 kr / liter blir det 100 liter / dag varje dag i 2,5 månader

Då måste man vara väldigt flitig

Precis, väldigt flitig måste man vara. Och plocka både under hjortron, blåbärs och lingonsäsongen samt ha stöd av någon med lokalkännedom.

Tror personligen att jag skulle kunna slå även den inkomsten om jag, som har både lokalkännedom samt all nödvändig utrustning, la ned själ och hjärta i plockningen och tog ledigt från mitten av juli till mitten av september. Men sedan hade jag nog behövt sova i minst 2 månader för att återhämta kroppen. ;)

Min gamla morbror plockar normalt ihop runt 50 000 kr per år trots ett vanligt jobb vid sidan om. Men så är han också uppväxt i dom svenska skogarna till skillnad från en thailändare som från början inte ens vet om bären växer i träd eller på åkrar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Iden med speciella arbetstillstånd för bärplockare är ju urbota dumt, nu ska ytterligare en mellanhand ha sin del av "kakan" bemanningsföretagen, staten tar väl dessutom ett par tusen bara för visumet. Allt detta för att få in några sura skattekronor, det var väl bättre som det var innan att just bär och svamp plockning i praktiken var undantaget beskattning det genererar ju skattepengar i kommande led..

Att kräva att det ska vara anställda med "svenska" villkor är ju lika dumt, i så fall får vi ju avskaffa allemansrätten vad gäller bärplockning så markägaren vet att bären finns där när hans "anställda" ska plocka dem..

Lösningen är väl nu som Kim är inne på att helt enkelt inte ge några arbetstillstånd till folk som måste resa över halva jordklotet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Precis, väldigt flitig måste man vara. Och plocka både under hjortron, blåbärs och lingonsäsongen samt ha stöd av någon med lokalkännedom.

Tror personligen att jag skulle kunna slå även den inkomsten om jag, som har både lokalkännedom samt all nödvändig utrustning, la ned själ och hjärta i plockningen och tog ledigt från mitten av juli till mitten av september. Men sedan hade jag nog behövt sova i minst 2 månader för att återhämta kroppen. ;)

Min gamla morbror plockar normalt ihop runt 50 000 kr per år trots ett vanligt jobb vid sidan om. Men så är han också uppväxt i dom svenska skogarna till skillnad från en thailändare som från början inte ens vet om bären växer i träd eller på åkrar.

Hej

Jag förstår att enskilda plockare kan lyckas bra med rätt förutsättningar, men siffran 6000 thailändare låter mycket.

Är det möjligt att så många kan bli nöjda och gå plus på ett bra bär år?

Sen är säkert inte thailändarna ensamma, både svenska och andra länders plockare är ju också ute i skogen.

Men jag håller med om att det vore bättre om plockarna värvades närmare sverige och hade mindre kostnader för att ta sig hit.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med islander om att det var bättre innan svenska staten ändrade reglerna angående beskattning av bärplockare vilket tvingade fram lösningen med thailändska bemanningsföretag som förstås ska ha sin del av kakan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag förstår att enskilda plockare kan lyckas bra med rätt förutsättningar, men siffran 6000 thailändare låter mycket.

Är det möjligt att så många kan bli nöjda och gå plus på ett bra bär år?

Sen är säkert inte thailändarna ensamma, både svenska och andra länders plockare är ju också ute i skogen.

Men jag håller med om att det vore bättre om plockarna värvades närmare sverige och hade mindre kostnader för att ta sig hit.

Mvh Isan Lover

Ja förutom 6000 thailändare så har vi ju ett par tusen björnar som äter tonvis av bär för varje individ + skogsfågel, räv (jo dom äter faktiskt bär), insekter mm mm som tar sin del av bärskörden.

Sverige räcker nog till för 6000 tror jag, problemet är väl främst den ojämna tillgången som tyvärr inte går att förutse.

Nej nu måste jag pallra mig iväg till jobbet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lär vara dubbelt så många thailänska bärplockare här i år mot förra året.

Samtidigt är det mycket sämre med bär och sämre priser än förra året som även det var ett dåligt år.

För tre år sedan plockade en då 47-årig bekant till mig ihop 45 000 SEK på två och en halv månad.

Då bara blåbär och lingon.

Men priserna på bären var nästan dubbelt så höga då oxå.

ett av problemen är att bärpriserna inte enbart styrs av tillgången i Sverige utan även våra grannländer.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så helt plötligt så var det statens fel att Dom blev blåsta av sina egna landsmän..

Det var precis likadant förra gången detta hände, blev ett jäkla liv, med var som sagt det deras egna landsmän satte dom på pottkanten.

Kan inte förstå att vissa ska spy galla över oss svenskar när vi inte är inblandade i denna deal.

Klart att bäruppköparna vill ha ett så billigt pris som kan, precis som när vi går och köper sylten..

Sen så blir tyvärr bärplockarna de stora förlorarna. Men eftersom det är den privata sektorn som styr detta spel, så är det nog svårt att stoppa det.

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så helt plötligt så var det statens fel att Dom blev blåsta av sina egna landsmän..

Det var precis likadant förra gången detta hände, blev ett jäkla liv, med var som sagt det deras egna landsmän satte dom på pottkanten.

Kan bara hålla med dig, det nån som tjänar pengar på detta och det är säkerligen så att de som gör det har troligen har bra kontakter i båda länderna. Sen är det givetvis inte statens fel vad dessa bemanningsföretag gör eller inte gör, inte heller är det svenska statens fel att folk pantsätter sin egendom och åker hit i tron att de ska tjäna storkovan, men genom att ändra reglerna så att istället för att åka hit på "besöksvisa" vilket ju är en stor skillnad i kraven som ställs..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att FOGDENS plockare inte drabbas av denna "bärtorka"?

Utan "hans" plockare åker hem till Thailand med god förtjänst(även iår) år efter år utan att skämmas,mycket märkligt.

Kan det månne bero på hur giriga dessa övriga "fixare" är?

Nä skämmes borde dessa skitsnackare typ Lappen m.fl. och all HEDER åt folk som FOGDEN som tar omhand dessa bärplockare på bästa möjliga sätt :clapping::clapping::clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Såg ett reportage om besvikna bärplockare på TV igår, det ska visst vara ca 6000 personer ifrån Thailand här.

Många får inte ens ihop till dom pengar som dom har lånat i Thailand för att kunna resa hit och plocka.

Man trodde ju att det här problemet skulle ha lösts redan efter dom problem som uppstod tidigare år.

Men nu går man visst via bemannings företag i Thailand när man anställer dom och slipper på så sätt allt ansvar.

I år är det tydligen för lite bär och för många plockare, och priserna är lägre än vanligt.

Thailändska regeringen hade skickat hit en representant som kollade hur dom bodde och levde här, han skulle ordna hemresan för dom som inte hade

pengar, och kräva bemannings företagen på pengarna i Thailand.

Tragiskt att se alla dessa arbetsvilliga thailändare utnyttjas i denna näring år efter år.

Det enda som verkar fungera är när anhöriga här i Sverige tar hit släktingar i mindre skala och står för mat och husrum.

Då har dom större chans att tjäna lite pengar, vi har t.ex en del bekanta som har släktingar här som plockar svamp, och det går ganska bra.

Mvh Isan Lover

Enl rykten jag hörde idag så är den thailändska regeringsrepresentanten involverad i bemanningsföretaget från Thailand

ps det mesta av blåbären går till läkemedelsindustrin ds

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Enl rykten jag hörde idag så är den thailändska regeringsrepresentanten involverad i bemanningsföretaget från Thailand

Jaså? om alla dessa giriga snålmåsar i ledet skall ha sin del av kakan så blir det ju inte mycket kvar till bärplockarn...

Inte så konstigt att FOGDENS plockare skrattar hela vägen hem till banken/Thailand :preved:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...