Jump to content
IGNORERAD

Bärplockare.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

...Tyvärr tror jag man aldrig blir kvitt med problemen i Thailand för det har alltid och kommer alltid att finnas människor som lever på andras olycka. Det är bara att hoppas de lyckas med att höja utbildningsnivån i Thailand och att man får råd att studera vidare för det är oftast svårare att lura en välutbildad person. Självklart går det att lura välutbildade också fast det kräver kanske lite mer list. Problemet kanske är att Thai tror gott om alla och vill inte tro något ont om någon.

Visst är det så och i väntan på detta kan migrationsverket imorgon dag stänga denna utnyttjande av risbönder från tredje världen genom att som precis som i alla andra brancher bara ge arbetsvisum till dom som har en garanterad minimilön på 13.000 kronor per månad. Kan inte branchen genom struktuomvandlingar och effektiviserande och höjt konsumentpris överleva dentta så får dom väl precis som alla andra icke lönsamma brancher, tyvärr, självdö.

Kan inte vara meningen att utländsk arbetskraft ska stå för hela risken, när alla andra delar av kedjan gör vinst.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    9

  • Sam sip sam

    9

  • Nikonian

    8

  • GammalDansken

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jag hoppas att alla som har bjudit in släkt och vänner till sverige på besöksvisum, där personerna ifråga plockar bär och säljer. Att ni också tar ert ansvar och garanterar 13000 i minimilön.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej nalle67

Visst är det många som jobbar utomlands och får sin lön enligt avtal, vi har också en del ifrån vår by som jobbar i just Taiwan.

Och dom har åkt fram och tillbaka under många år utan problem.

Men det var en familj där några skulle åka iväg på jobb som blev lurade, dom fick dela tomten och sälja sitt hus för att klara ekonomin.

Nu har dom halva tomten utan hus kvar, det kommer att ta många år innan familjen får ett eget hus igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så och i väntan på detta kan migrationsverket imorgon dag stänga denna utnyttjande av risbönder från tredje världen genom att som precis som i alla andra brancher bara ge arbetsvisum till dom som har en garanterad minimilön på 13.000 kronor per månad. Kan inte branchen genom struktuomvandlingar och effektiviserande och höjt konsumentpris överleva dentta så får dom väl precis som alla andra icke lönsamma brancher, tyvärr, självdö.

Kan inte vara meningen att utländsk arbetskraft ska stå för hela risken, när alla andra delar av kedjan gör vinst.

mvh

Presis min uppfattning!

Min fru har jobbat för bemanningsföretag i Taiwan i fem år. Det gick bra för henne och hon lyckades spara ihop pengar till att bygga hus.

Men hon vet även många det gick mindre bra för och även en del som blev helt lurade på förtjänsten.

Jag kan ju tillägga att det var ingen dans på rosor om man skulle göra pengar i Taiwan. Hon jobbade tvåskift 12-24 eller 00-12 sju dagar i veckan utan semester eller annan ledighet. Allt på ren ackord.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat ca: 30 år i dom norrbottniska skogarna innan kroppen sade ifrån och jag slutade 2003. Jag jobbade inte med bär utan med avverkning. Aldrig någonsin var det någon som i rastkojan förutspådde hur tillgången på bär skulle bli det året. På den tiden hade ingen av oss kunskapen att förutspå hur det skulle bli med den saken. Det kunde tex vara myrar som var alldeles vita av hjortronblommor men så kom en frostnatt så blev det inga hjortron alls. Det behövde inte betyda att hjoronen slogs ut överallt utan det kunde finnas väldigt gott av den varan 10 mil därifrån.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...