Jump to content
IGNORERAD

Thailand ett paradis?


Rospigg

Recommended Posts

Jag satt för några veckor sedan med en kopp kaffe utanför huset och lyssnade på fåglarna och tyckte att detta var paradiset. Så kom tanken. Vad nu då, är det inte Thailand som är paradiset? Jag blev tvungen att tänka till lite. Visst är väl Thailand något av ett paradis för turisten som kommer på en badresa. Men sedan då? Maten? Jo, den turistanpassade maten upplevs ofta som mycket god en tid. Men hur är det med allt skräp längs vägarna, den kraftiga trafiken,sexträsket, insekter och sjukdomar m.m? Med tiden kom känslan att borta bra men hemma bäst. Detta efter en massa resor till och inom Thailand. Varför kallas då Thailand så ofta för ett paradis när Sverige i många stycken är bättre trots sina skatter och byråkrati.

Varför är Thailand värt att kallas ett paradis och inte Sverige?

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    4

  • Baa

    3

  • Herr Chang

    2

  • Kilo

    2

Mest aktiva i denna tråd

Där jag är och njuter för tillfället är paradiset för mig.

..Om man är tillfreds med sig själv så bär man nog det med sig och kan njuta av det var man än befinner sig.

:wai::wai::wai:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige är självklart värt att kallas paradis jag vågar till och med påstå att utanför Sveriges gränser kallas Sverige för ett paradis!

Anledningen till att vi inte kallar Sverige för ett paradis är nog för att vi bor här  :idea2:

Link to comment
Dela på andra sajter

Enis skrev

Quote

Där jag är och njuter för tillfället är paradiset för mig.

..Om man är tillfreds med sig själv så bär man nog det med sig och kan njuta av det var man än befinner sig.

:thumbsup:

Mvh Musse och Nong

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varför är Thailand värt att kallas ett paradis och inte Sverige?

En väldigt bra fråga. I Sverige arbetar man plus att landet är bland de kallaste i världen. Ett sådant ställe kan man ju inte kalla paradis. I Thailand har man semester och njuter på stranden under kokospalmerna med paraplydrinkar i handen samtidigt som man får fotmassage. Infödingarna ses som ett passivt folk vars främsta egenskaper är att behaga oss på ett eller annat vis vilket de så gärna gör. Alla thailändare är djupt troende buddister som lever efter principen om ickevåld därför är kriminaliteten väldigt låg och landet är politiskt stabilt (detta har jag läst i en resekatalog). Så alla thailändare går bara omkring och njuter hela tiden.

Själv så använder jag aldrig begreppet paradis eftersom jag är övertygad om att det inte finns någon sådan plats förutom i resemagasin, chartekataloger, bibeln plus möjligtvis i sinnet på turisten med tunnelseende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Ro Spigg, Thailand är ett paradis därför att man där kan dricka grogg direkt ur en kokosnöt.

[move]Nötknäckaren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tycker väl att gräset, är grönare på andra sidan..

Tills man hoppar över stakettet.

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

:thumbsup: Mina 4 st första anledningar till LOS:

1. Billigt = vi får mycket för våra pengar  :wai:

2. Garanterat varmt!  :wai:

3. Trevliga människor, överlag  :wai:

4. Överlag god mat, men inte allt  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

Paradisstämplande är väl inget annat än floskler. Hmm, jag kallar Samui för "paradisö" på en av mina sajter :kort:

Seriöst så är väl paradisbegreppet ett av det mest slitna uttrycken kring Thailand. Men gillar man att ligga på schyssta stränder kan man fortfarande hitta pärlor.

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Arne,

"Thailand är ett paradis därför att man där kan dricka grogg direkt ur en kokosnöt."

Om man inte redan finns i kokosnöten...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Och jag som trodde det var varmt i helvetet och svalt och skönt i himelen :icon_twisted:

Kanske skulle ta en tur till Bagdad i Augusti, säkert ca 45grader! :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Bäste Arne,

"Thailand är ett paradis därför att man där kan dricka grogg direkt ur en kokosnöt."

Om man inte redan finns i kokosnöten...

Herr Chang har talat.

Eller är en Nöt själv!   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara frågar "riktiga" turister så är så klart LOS ett paradis där man kan slösa bort årets sparpengar på en drömsemester utefter de redan välexponerade och turistanpassade beacherna, om man däremot frågar "oriktiga" turister, sådana som t.ex. undertecknad som bedriver ett halvår i Issan så är paradiset bara ett surrogat att slippa snöslask o annat sk-t, men fortfarande ett paradis beträffande vad man kan få för surt hopsnålade slantar i skatteparadiset Sverige.

Baa, som verkligen uppskattar Thailändarnas skattepolitik. D.v. s. blir det nåt över så muta nån.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya är paradiset för mig :) där finns den godaste maten, bästa ölen, fina flickor. vad mera kan man begära av ett paradis?

Juan

Att märka ord är den dummes sätt att verka vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

För mig är Thailand framförallt förknippat med lättsinne och då menar jag det i ett positivt begrepp.

För visst är det så att människor ofta styr sina liv utifrån sitt sätt att tänka och se på tillvaron.

För visst är det så att man oftast känner sig friare och gladare i en thailändares sällskap än i många svenskars.

Sen kommerman ju bort från den välkäda svenska surheten och det depressiva drag som finns hos många människor.

Tyngden är inte så stor när man är i thaimänniskors sällskap.

Att kunna sitta och dricka sin sangsom i godan ro var man än önskar utan att få sura blickar är värt mycket.

edan

Lättheten att få vänner.

Jag har aldrig känt sån gemenskap någonstans, varken innan eller efter, som under min arbetstid i landet.

Sedan att hettan, trafiken och buller och slammer ibland kan driva en till vansinne, lär man ju inte komma undan,

Men förutom det så väljer jag lätt  att bosätta mig permanent i Thailand igen om jag får chansen.

Det gäller bara att hålla reda på sina lika visum.

NTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand är förvisso paradiset i en del avseenden. BTT beskriver det bra.

Men för mig finns det baksidor som åtminstone nu gör att det ter sig ej så lockande att bo där permanent. Jag tänker då främst på myndigheters nyckfullhet, diskriminering av farang, korrupta poliser etc.

En del trivs med det oförutsägbara. Och det finns för all del en viss charm med det. På semestern, under en begränsad tid. Att ständigt leva med detta är inget för mig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns baksidor av allt. Jag skulle inte heller vilja bo i Thailand året runt mest för att värmen tär vissa tider på året helst april.

Juan

Att märka ord är den dummes sätt att verka vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl känna sig priviligierad då som har sommar året runt, okt-maj i LOS, resten i Sverige, Inta alla som har två Paradis att leva i. Tycker Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

måste va maten då...för inte kan det väl vara så att i paradiset kan man

göka och kröka för en spottstyver  ??? .jag längtar dit i alla fall  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Att vara i Thailand på semester är fortfarande paradiset för mig. Man kan lugnt ta dagen som den kommer.

Skulle jag däremot ha ett vanligt 9-5 jobb i Bangkok skulle jag nog inte säga att jag jobbade i paradiset.

Värmen skulle bli för påtaglig, för roddigt i trafiken osv...

Var i Gambia på semester och det var rena  paradiset så länge man höll sig inom resortens område.

Gick man utanför hotelområdet var det istället så långt ifrån paradiset man kan komma.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag har varit inne på det tidigare.

Att bo permanent i Thailand utan rimlig sysselsättning är en väldigt stor alkisfälla.

Under en längre tidsperiod kan " paradiset" lätt gå en på nerverna.

Som herr Chang nämner så är just oordningen och det oförutsägbara saker som kan irritera en mer ordningsinriktad svensk.

Ett exempel är ju den fullständigt oförutsägbara larm och olljudsfaran man ständigt lever inför att drabbas av.

Vet inte hur många gånger jag brutalt väckts i skymningen av tryckluftsborrar och andra verktyg vars ljud skär som knivar i kroppen och nget kan man göra. Bara att bita ihop och stå ut.

För att inte nämna hundskall och tuppgalande i den tidiga morgontimmen.

Dessa ständiga slagsmål mellan olika djursorter kan i längden gå en på nerverna.

Eller invasion av myror och andra insekter bara pga att man råkade glömma en skvätt coke i ett glas.

Vaknade en morgon av att det kröp och kliade på hela kroppen, när jag öppnade ögonen var sängen och halva rummet proppfullt av allehanda myrsorter.

En annat huvudbry som i längden kan vålla vissa nervproblem är de ständiga åskvädren under den regniga perioden, då fuktnivån går upp till 100 % och man går omkring ständigt svettig och sömnig och luftkonditioneringen antingen är för varm eller för kall.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar nog ingen roll vart i världen man bor när vardagen kryper på så försvinner "paradiset", tror det även ligger i människans natur att aldrig vara nöjd  :35:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt tidigare ar det kanske fel att anvanda ordet paradis, eftersom det framkallar fel associationer.

Sett ur mitt perspektiv sa ser jag stora fordelar med att arbeta och leva i Bangkok:

Klimatet gor varje dag enklare, varme och solsken ar min melodi, visst regnar det ibland men man slipper is-spikar i ansiktet nar man vantar pa bussen eller taget hemma I svedala..

Manniskor i allmanhet ar oppna, glada, nyfikna och intresserade i Thailand. I Sverige ar manniskor i allmanhet misstanksamma, avundsjuka, fordomsfulla och slutna.

Kvinnor i Thailand ar kvinnor, dom vet sitt varde, dom bryr sig om sitt yttre och inre, dom spelar ut sin kvinnlighet pa gatan, pa arbetsplatsen och i hemmet, leende och med stor charm. Kvinnor i Sverige tycks mest intresserade av att sudda ut skillnaderna mellan man och kvinna, driva jamnlikhetsdiskussioner in absurdum och tillampa 'girl power' nar det passar, annars inte...

I Thailand far du betala for att fa det du vill ha, I sverige far du betala oavsett om du vill ha det eller inte. 58% marginalskatt saknar jag inte, det har inte ett skit med solidaritet att gora. I Sverige far 1 miljon arbetare forsorja 8 miljoner lata slackers som utnyttjar valfardssystemet.

I Thailand finns ingen reell erfarerenhet av eller tilltro till demokrati, allt tjafs runt Thaksin, PPP, PAD och korruption ar bara ett uttryck for en kamp om pengarna och i vilka fickor dom ska hamna. Det som ar uppfriskande i Thailand ar i alla fall att politikerna har en asikt. I Sverige har ingen politiker nagonsin en egen asikt, allting ar lagom utsmetat sa att man alltid kan backa eller avancera beroende pa hur media agerar.

Uppsummmering:

De flesta manniskor i Thailand njuter av sitt liv genom att leva en dag i taget och se fram emot nasta dag. Det blir nog annu battre imorgon!

De flesta manniskor i Sverige uthardar dagen i vantan pa att det eventuellt kan bli battre imorgon. Troligen inte, men nar jag slutar jobba eller vinner pa lotto, da javlar!

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet var felet ligger, självklart har ni drabbats av  :D den svenska avundsjukan eller Jantelagen  :sneaky: . Det är alltid grönare på andran sidan staketet/gränsen. Är det inte så att det är priset som lockar, billigt att leva, undvik att hamna i klameri med rättvisan, slipper griniga svenska tjejer. I Thailand är det grönare, billigare, träffar trevliga  :Drogar-BigGrin(LBG): Thaiflickor som hjälper till med att hålla dig presentabel även när du är en s..tstövel  :Drogar-Thinking(LBG): , klipper öron- och näshår, tvålar in hela, och då menar jag hela  :Drogar-Love(LBG): , din kropp in i minsta skrymsle. Det gör ingen svensk kvinna idag  :Drogar-Cry(LBG): .

Tack för mig

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Som sagt tidigare ar det kanske fel att anvanda ordet paradis, eftersom det framkallar fel associationer.

Sett ur mitt perspektiv sa ser jag stora fordelar med att arbeta och leva i Bangkok:

Klimatet gor varje dag enklare, varme och solsken ar min melodi, visst regnar det ibland men man slipper is-spikar i ansiktet nar man vantar pa bussen eller taget hemma I svedala..

Manniskor i allmanhet ar oppna, glada, nyfikna och intresserade i Thailand. I Sverige ar manniskor i allmanhet misstanksamma, avundsjuka, fordomsfulla och slutna.

Kvinnor i Thailand ar kvinnor, dom vet sitt varde, dom bryr sig om sitt yttre och inre, dom spelar ut sin kvinnlighet pa gatan, pa arbetsplatsen och i hemmet, leende och med stor charm. Kvinnor i Sverige tycks mest intresserade av att sudda ut skillnaderna mellan man och kvinna, driva jamnlikhetsdiskussioner in absurdum och tillampa 'girl power' nar det passar, annars inte...

I Thailand far du betala for att fa det du vill ha, I sverige far du betala oavsett om du vill ha det eller inte. 58% marginalskatt saknar jag inte, det har inte ett skit med solidaritet att gora. I Sverige far 1 miljon arbetare forsorja 8 miljoner lata slackers som utnyttjar valfardssystemet.

I Thailand finns ingen reell erfarerenhet av eller tilltro till demokrati, allt tjafs runt Thaksin, PPP, PAD och korruption ar bara ett uttryck for en kamp om pengarna och i vilka fickor dom ska hamna. Det som ar uppfriskande i Thailand ar i alla fall att politikerna har en asikt. I Sverige har ingen politiker nagonsin en egen asikt, allting ar lagom utsmetat sa att man alltid kan backa eller avancera beroende pa hur media agerar.

Uppsummmering:

De flesta manniskor i Thailand njuter av sitt liv genom att leva en dag i taget och se fram emot nasta dag. Det blir nog annu battre imorgon!

De flesta manniskor i Sverige uthardar dagen i vantan pa att det eventuellt kan bli battre imorgon. Troligen inte, men nar jag slutar jobba eller vinner pa lotto, da javlar!

Mycket bra observation!  :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...