Jump to content
IGNORERAD

Reseförsäkring


Guest twin1

Recommended Posts

Hej där jag tänkte kolla med alla här om det finns nån bra försäkring att införskaffa innan man åker ner till Thailand ? Ringde precis till folkskam och dom ville ha 4000kr för 150 dagar :( Nått billigare måste det finnas eller ?

Mvh Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    6

  • hasseigöteborg

    4

  • Singha711

    3

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hej där jag tänkte kolla med alla här om det finns nån bra försäkring att införskaffa innan man åker ner till Thailand ? Ringde precis till folkskam och dom ville ha 4000kr för 150 dagar Nått billigare måste det finnas eller ?

Mvh Mikael

Hej Mikael,

Jag har själv kollat runt ett par gånger minst, men det är nog inte mycket billigare du kommer undan med andra bolag. Hemförsäkringen (med evtl extra reseförsäkring) ger 45 fria dagar. Kvar är 105 dagar att försäkra, dvs 4000/105 = 38 kr /dygn. Europeiska tar tex 30 kr/dygn för sitt långreseskydd, men man kan ganska snabbt utläsa rätt så urholkade villkor ju billigare försäkringen blir, alternativ höga självrisker.

Så länge det inte händer något, tror man att man är osårbar och struntar i försäkringar och sånt. Men Thailand är inte Sverige, det finns en betydlig högre risknivå, även i vardagslivet. Jag själv har varit med om några incidenter som hundbett och mopedolycka (blev påkörd) och tackat gud att jag hade en bra försäkring när jag låg på sjukhuset med 5 brutna revben. Där stannade räkningen på över 200000 THB som försäkringen snällt betalade (Trygg Hansa, Resplus) och jag minns att ambulansläkarens allra första fråga gällde vilken försäkring jag hade. Jag vågar inte ens tänka tanken vad som hade hänt om jag hade kommit med en sådär snikförsäkring.

Skall du spara in pengar, så är det nog max en tusenlapp som du sparar in med en försäkring värd namnet. Men det är naturligtvis upp till dig.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mikael,

Jag har själv kollat runt ett par gånger minst, men det är nog inte mycket billigare du kommer undan med andra bolag. Hemförsäkringen (med evtl extra reseförsäkring) ger 45 fria dagar. Kvar är 105 dagar att försäkra, dvs 4000/105 = 38 kr /dygn. Europeiska tar tex 30 kr/dygn för sitt långreseskydd, men man kan ganska snabbt utläsa rätt så urholkade villkor ju billigare försäkringen blir, alternativ höga självrisker.

Så länge det inte händer något, tror man att man är osårbar och struntar i försäkringar och sånt. Men Thailand är inte Sverige, det finns en betydlig högre risknivå, även i vardagslivet. Jag själv har varit med om några incidenter som hundbett och mopedolycka (blev påkörd) och tackat gud att jag hade en bra försäkring när jag låg på sjukhuset med 5 brutna revben. Där stannade räkningen på över 200000 THB som försäkringen snällt betalade (Trygg Hansa, Resplus) och jag minns att ambulansläkarens allra första fråga gällde vilken försäkring jag hade. Jag vågar inte ens tänka tanken vad som hade hänt om jag hade kommit med en sådär snikförsäkring.

Skall du spara in pengar, så är det nog max en tusenlapp som du sparar in med en försäkring värd namnet. Men det är naturligtvis upp till dig.

Mvh

//Singha711

Tack för svaret, jo när allt kommer kring så måste man väl ha en bra försäkring, jag kör ju väldigt mycket moppe med så risken att man drattar på röven finns ju :( Nä det får nog bli en dyr försäkring, "hoppas mamma hjälper sin son på 35år med det" :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där mamma brukar vara en snäll person :yes:

Ja oftast så, ska ta och ringa mamsen ikväll och beklaga mig hur dyrt det är :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja oftast så, ska ta och ringa mamsen ikväll och beklaga mig hur dyrt det är :)

Nä mina vänner det sket sig, mamsen va inte sugen på att ta den notan så det blir att punga ut dom stålarna själv men det får bli en riktig försäkring. Dom 4-5 tusen kunde man gjort annat kul för i Thailand :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med thailändska försäkringsbolag då? Är det ingen här som har koll på det? Tänkte framförallt på alla som bor där nere.. Kan det finns bathingar att tjäna för långliggare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med thailändska försäkringsbolag då? Är det ingen här som har koll på det? Tänkte framförallt på alla som bor där nere.. Kan det finns bathingar att tjäna för långliggare?

Tänkte precis fråga samma sak :) Hoppas nån svarar

Mvh Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med thailändska försäkringsbolag då? Är det ingen här som har koll på det? Tänkte framförallt på alla som bor där nere.. Kan det finns bathingar att tjäna för långliggare?

Det är aldrig fel att undersöka med thailändska försäkringsbolag också. Men tänk då på en sak:

De svenska försäkringsbolagen finansierar sin reseförsäkring till stor del genom det svenska grundskyddet som är skattefinansierat. Vid varje skadefall begär de svenska staten till kassan, åtminstone när det gäller omständigheter som också skulle kunna drabba människor i Sverige som sjukhusvistelse tex. Det är bara de speciella risker som resandet medför som de faktiskt betalar ur egen kassa, tex avbeställningsskydd, hemresa, bagage och avbrottskostnader etc.

Jag är inte helt säker hur detta avtal med svenska staten ser ut men jag kan bara konstatera att det gör en jämförelse med thailändska försäkringar mycket svår att bedöma, bortsett från premien.

Tänk också på att ett olycksfall ofta kan medföra stora följdkostnader som hemtransport och eftervården i Sverige. Där kommer de thailändska försäkringar inte vara till någon större hjälp, misstänker jag.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är aldrig fel att undersöka med thailändska försäkringsbolag också. Men tänk då på en sak:

De svenska försäkringsbolagen finansierar sin reseförsäkring till stor del genom det svenska grundskyddet som är skattefinansierat. Vid varje skadefall begär de svenska staten till kassan, åtminstone när det gäller omständigheter som också skulle kunna drabba människor i Sverige som sjukhusvistelse tex. Det är bara de speciella risker som resandet medför som de faktiskt betalar ur egen kassa, tex avbeställningsskydd, hemresa, bagage och avbrottskostnader etc.

Jag är inte helt säker hur detta avtal med svenska staten ser ut men jag kan bara konstatera att det gör en jämförelse med thailändska försäkringar mycket svår att bedöma, bortsett från premien.

Tänk också på att ett olycksfall ofta kan medföra stora följdkostnader som hemtransport och eftervården i Sverige. Där kommer de thailändska försäkringar inte vara till någon större hjälp, misstänker jag.

Mvh

//Singha711

Du har nog rätt där, nä det får bli en svindyr försäkring hemifrån :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag köpte en tilläggsförsäkring från Europeiska på 90 dagar som gäller efter 45 dagar på din hemförsäkring utan självrisk.Den kostade 2.100 kr.

Hälsningar

HansG

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Man bör ju titta på vad man behöver.

Ex om man är nere 150 dagar. så kanske man inte prioriterar Egendomsdelen. dvs man kanske inte behöver försäkra bagaget.

Utan vad som är viktigt är ju att man täcker hjälp vid olycka och sjukdom. Här är det ju ett antal olika moment. Men dom flesta täcker ju dessa.

Om man köper en Försäkring i Thailand så är det oftast en stor skillnad. Man har då en försäkring som täcker sjukvård i Thailand. Bra. Men den täcker INTE transport hem vid sjukdom eller dödsfall. Utan allt får fixas i Thailand. På samma sätt täcker dom inte resan ner för anhöriga om något händer.

Själv brukar jag utnyttja dom 45 dagar som finns i hemförsäkringen. Och sedan köper jag till en försäkring som bara täcker sjuk/olycksfall. Egendom skiter jag i av den anledningen att försäkringsbolaget aldrig kommer att se någon egendom som resgods då jag även har ett hus i Thailand.

I mitt fall duger ju Resedagboken/Europeiska Basic för 9:- per dag (15:- om man vill ha med Egendom) . Som alternativ finns ju sedan Gouda som kostar 22,40 om man väljer bort Egendom (32:- med egendom). Då slipper man självrisken och dessutom kan Gouda köpas av personer äldre än 59 år.

Kan ju nämna att jag förra året var tvungen att utnyttja min Hemförsäkring från Länsförsäkringar då jag blev ganska sjuk dag 43 på min resa. I detta tog tog LF alla kostnaden för hela sjukdomsperioden. Totalt runt 20 000:- . SOS köpenhamn såg också till att sjukhuset i Huahin fick garantier för all betalning så det enda jag betalade själv vad dom första besöken (helt enkelt innan jag förstått det allvarliga i situationen så jag inte anmält till dom).

Dessa kostnader fick jag tillbaks när jag kom hem ihop med taxikostnad (Hua - BKK för hemresa).

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Min senaste resa med start i Oktober förra året till April i år, fick jag ta ett tillägg på 135 dagar som jag betalade 2.309 kronor för och detta var hos Länsförsäkringar

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Har du tänkt dyka? Kolla upp om försäkringen täcker detta om olyckan är framme.

Den enkla försäkringen man löser hos dykfirman täcker bara en enkel undersökning med lite vätskeersättning samt lite syrgas.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det bidde en enkel försäkring, 1000 kr för 4 månader knappt dom vill ta in mig på sjukhuset om nått händer :)

Mvh Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Löste igår en förlängning på vår hemförsäkring hos Länsförsäkringar med 135 dagar utöver dom 45 dagar man får. Jag fick betala 2248 kronor och det tycker jag väl är ett hyfsat pris

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Pris hos if 2009

FÖRSÄKRINGSTID: 2 februari 2009- 20 mars 2009: 1173 kr efter kundrabatt.

Avser förlängning av 45-dagarsskyddet.

mvh

1 173kr

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Pris hos if 2009

FÖRSÄKRINGSTID: 2 februari 2009- 20 mars 2009: 1173 kr efter kundrabatt.

Avser förlängning av 45-dagarsskyddet.

mvh

Då är ju Länsförsäkringar betydligt billigare. Cirka 8 kronor/dag

1 173kr

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev visst nåt fel.

Men då är ju Länsförsäkringar betydligt billigare. Cirka 8 kronor/dag

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det blev visst nåt fel.

Men då är ju Länsförsäkringar betydligt billigare. Cirka 8 kronor/dag

8?

2248/ 135 = 16.16

1173/47 = 24.95

Ja, Länsförsäkringar verkar billigare per dag.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har några bra eller dåliga erfarenheter från när reseförsäkringen har behövts utnyttjas?

Och vilka bolag hade ni då?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Nån som har några bra eller dåliga erfarenheter från när reseförsäkringen har behövts utnyttjas?

Och vilka bolag hade ni då?

Tja.

1993: Kamera + Film + Rakapparat + Miniräknare (pre internet) + litet kontantbelopp stulet på hotellrum Montevideo Uruguay. Allt liggande på rummet ej inlåst i resväska.

Länsförsäkringar: Ersättning för allt förutom lite åldersavdrag på kamera

2009: Dotter hundbiten, på sjukhus 4 gånger under 12 dagar.

IF: Ersättning för faktiska kostnader (sjukhusräkning) + bensinpengar + ersättning för "outnyttjad" semester 12 dagar (flygbiljettpris / resdagar*12)

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har några bra eller dåliga erfarenheter från när reseförsäkringen har behövts utnyttjas?

Och vilka bolag hade ni då?

Har bra erfarenhet av LF. Frugan blev av armband, halskedja i guld och plånbok på en marknad på Pattaya Tai. Skickade in polisrapport, kvitton och några foton till Lf och hon fick tillbaka det hon betalat för guldet och det ungefärliga pengavärdet hon hade i plånboken minus 800 kronor i självrisk

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...