Jump to content
IGNORERAD

Vad gör ni mer era bilder?


Kim

Recommended Posts

Skulle vara intressant att veta vad ni gör med era bilder efter att ni tagit dom. Lagrar dom på hårddisken och tittar på dom då och då via datorn eller skriver ut och sätter in i album, skapar bildspel eller kanske hänger upp jätteförstoringar på väggarna?

Själv önskade jag pryda mitt nya hem med ett antal egna, konstfullt utförda, förstoringar och montage men tidsbristen har gjort att jag inte hunnit med ännu trots att vi bott i vårt "nya" hem i snart 2 år redan. smile.gif

Ett par montage med bilder av thailändska barn i svartvitt har jag dock gjort i hallen och monterat belysning ovanpå. Vet att jag tagit någon bild av det tidigare och tänkte jag skulle passa på att klistra in en... men då hittar jag förstås inte bilden ifråga. Så det får bli en annan dag.

Däremot tänkte jag visa en annan sak jag fixat som jag är otroligt nöjd över så här långt i alla fall. Och det är den utrustning jag succesivt skaffat för att kunna köra bildspel till musik på den 40" teveskärm vi har på vardagsrumsväggen. Jag har nämligen för några månader sen inhandlat en liten minidator (EEE Box) som jag anslutit dels till teven samt till hemmanätverket (inklusive internet).

Via den kan jag b la köra bildspel där bilderna via nätverket hämtas från min vanliga skrivbordsdator samtidigt som jag väljer att spela upp utvalda mp3 musikspår till bilderna och kör ut dom på hemmabioanläggningens högtalare.

Blir en otroligt mycket högre bildupplevelse än att sitta framför datorn och titta. Dels för den enorma bildstorlekens skull förstås, men också för dom häftiga bildövergångar bildspelet fixar, samt sist men inte minst för den till bilderna passande musiken.

Bilder som jag tyckt vara helt alldagliga och inte speciellt bra när jag tittat på dom på den vanliga dataskärmen kan jag bli helt överväldigad över hur himla fin dom blir på teveskärmen. Och jag har slagits av insikten att rätt media krävs för att göra många bilder rättvisa.

Tog nyss några bilder på grejorna för att kunna illustrera tråden och här kommer dom.

Första visar hela teven, hemmabioanläggningen och minidatorboxen. Och för att jämförelsen tydligare så har jag ställt min minilaptop med 10" skärm under med samma bild på skärmen. Det bör dock poängteras att bilderna här inte gör kvalitén på skärmarna rättvisa beroende på att kameran inte klarar av att återge alla delar av bilden rätt på en och samma bild.

skrm3.jpg

Så här ser miniboxen ut intill minilaptopen och de är egentligen meningen att man ska montera den osynligt bakom skärmen. Ska vara en frontlucka på den också, men den har sonen hunnit pillra sönder förstås.

skrm5.jpg

Bildspel kan man skapa i många olika program men alla är långt ifrån lika bra och jag använder dels en programvara som följde med datorn som är suverän på alla sätt förutom att den inte klarar av att slumpa bilderna man väljer. Men photoshop elements har bildspel med väldigt avancerade valmöjligheter och som låter en styra varje enskild bildspelshändelse i detalj, lägga på ljud, berättartext etc om man önskar och har tid till det.

Man kan t ex tillverka ett mycket fint bildspel från sitt bröllop, sin senaste resa till Thailand eller dylikt, lägga på musik och effekter och sedan spara ned det på skiva eller disk.

skrm2.jpg

skrm7.jpg

skrm6.jpg

EEE Boxen är dock för liten för att innehålla någon cd-spelare/brännare så det får man köpa till som extern med usb-ansl.

Men gör man det så kan man förstås spela upp dvd-film etcvia den också, eller surfa på internet och titta på t ex Svt play när man missat något sevärt program. Funkar utmärkt.

Här en bild av när min externa dvd-brännare/spelare är ansluten (köpte dock fel färg som synes).

skrm1.jpg

Rekommenderar varmt liknande teknikinstallationer till alla som önskar få ut lite extra upplevelser av sina bilder. Blir en otroligt stor skillnad.

Dock bör det noteras att teven bör vara tillverkad för att kunna visa data i hög kvalité, något inte vilken platteve som helst gör. Min teve har ett speciellt "dataläge" som gör att skärmen ställs om från att återge tevesändning i högsta bildkvalité till att återge databild i högsta kvalité, vilket inte är samma sak. Har kompisar med andra plattskärmar som inte alls får samma höga bildkvalité från dator trots att dom har hdmi-kablar etc samt minst lika bra vanlig tevebild som min skärm har.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim, skitsnyggt!

Själv har jag inte de möjligheterna.

Men för att svara på grundfrågan. Jag sorterar och väljer ut de bästa.

Printar en del, gör böcker av en del, gör bildspel för internet av en del. OCh försöker sälja en del. Många bilder blir det med åren helt klart!

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

De mesta ligger väl och skräpar på datorn och ett antal hårdiskar som backup, tillverkat en fotobok från resan 2005 samt två canvastavlor.

Man skulle behöva ta tag i det där..

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bildspel är kul, jag överför mina bilder och bildspel trådläst från min dator via hemmanätverket till min Playstation3 och från PS3:an sen går det via kabel till TV:n. Allt styrs via PS3:ans trådlösa handkontroll. Funkar klockrent och även musik och filmer kan gå den vägen.

Playstation 3 är ju dessutom alldeles utmärkt som karaokemaskin (singstar) där man laddar ned nya sånger direkt till boxen via internet.

Ja just det det var ju bilder ja...jag har också gjort några förstoringar som jag ramat in och satt upp på väggarna hemma, riktigt kul det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Mac Mini som jag kopplar via HDMI till min Sony Bravia 46". Det är mycket trevligare att sitta i tv-soffan och se bilder än att fru Chang och vänner knör sig in bredvid mig vid datorn...

Denna Mac Mini är kapabel att skicka 1920 x 1080 pixel (full HD) till teven som klarar att visa detta utan någon pixelförlust. Förutsatt man valt detta i inställningarna för HDMI-porten...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en 320 Gig 2.5-tums hårddisk som automatisk synkroniseras med foton och alla andra dokument på datorn så fort jag pluggar i den i hemdatorn

Den lilla disken har jag alltid med mig när jag åker någonstans och nästan alla man kommer till har dator så då kan man titta på bilder i deras datorer

Sen skaffade jag en dia/negativ-scanner och skannade alla gamla negativ och dior jag hade så på den lilla disken och datorn hemma ligger numera alla foton jag tagit sedan början på 80-talet

Klart smidigt

Synkar dessutom intern i datorn mellan 2 interna diskar för att ytterligare höja säkerheten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Printar en del, gör böcker av en del, gör bildspel för internet av en del. OCh försöker sälja en del. Många bilder blir det med åren helt klart!

Ja just det, du gav ju mig ett utmärkt tips på att göra en fotobok via pixopolis för ett par år sedan. Är ju ett alldeles utmärkt sätt spara bilder på förutom på datorn. Jag har hitills bara testat med en bok, men resultatet blev utmärkt och jag har planerat att göra fler på andra teman. Men då är det ju det där vanliga problemet med tidsbrist hela tiden och man skjuter hela tiden på dylika projekt.

Har visat några exempel ur min "testbok" tidigare men eftersom det var länge sedan och dom exemplen passar alldeles utmärkt i en tråd som denna så visar jag dom igen. Rekommenderas varmt till alla som önskar göra något mer av sina bilder. Är betydligt angenämare att räcka över en bok med bilder att bläddra i själv till dom man vill visa något speciellt, t ex bilder från bröllop eller liknande.

Finns att beställa/tillverka i en massa olika format, kvalitéer och tjocklekar. Man laddar ned ett program som tillåter en att designa boken själv, inom vissa gränser. Sedan skickar man in filen och får boken via posten. Smidigt och enkelt!

Här några sidor ur den bok jag gjorde, som dock i sin helhet innehåller dryga 100 sidor om jag inte minns helt fel.

pix1.jpg

pix11.jpg

pix10.jpg

pix3.jpg

pix4.jpg

pix5.jpg

pix6.jpg

pix7.jpg

pix8.jpg

pix9.jpg

pix2.jpg

Min testbok handlade som synes om vårs sons första år och jag lär väl bli tvungen att göra en likadan om vår dotters första om hon inte senare ska bli besviken i vuxen ålder. wink.gif

Som sagt, rekommenderas.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Digitala Fotoramar är ett kul sätt att ständigt ha bilderna tillgängliga på + att då blokerar man inte tvn. Men man bör gå upp på min 10" och lägga till lite för bättre bildkvalité.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...