Jump to content
IGNORERAD

Är svärfar Chang korrumperad?


Herr Chang

Är svärfar Chang korrumperad?  

110 röster

  1. 1. Vad tycker ni efter min beskrivning?

    • Ja, detta är korruption
      47
    • Nja, svärfar Chang gör bara vad andra thailändare skulle gjort
      36
    • Nej, ser inget fel i detta
      13
    • Vet ej, HC lämnar ej tillräcklig info i sitt inlägg
      14


Recommended Posts

För fyra år sen, augusti 2005, var det lokala val i fru Changs hemby och jag och fru Chang var där för att heja på svärfar Chang. Någon kanske minns det lilla jag hade att rapportera från det. Jag fick närvara vid rösträkningen, men fick ej ta bilder.

Hur som helst vann svärfar Chang nätt och jämnt, säkert delvis pga vårt generösa bidrag till "valkampanjen".

Nu fyra år senare är det dags igen. 6 september är det lokala val i hembyn, och svärfar Chang har bett oss om ett bidrag till "valkampanjen". Han vill gärna ha denna position fyra år till. Vad pengarna ska användas till är nog inte så svårt för de flesta på detta forum att lista ut... jag och fru Chang har i varje fall bestämt oss för att bidraga med hälften var.

Jag tänker inte avslöja några summor, men både jag och fru Chang tycker det är lite deprimerande att sådant ska behövas. Svärfar Chang har enligt diverse rapporter gjort ett mycket bra jobb under dessa fyra år, och man tycker väl då att byborna skulle kunna rösta på honom utan övriga incitament. Bland annat månar han mycket om de mest fattiga som ej kan skriva eller läsa. Det har blivit många turer med motorcykeln till amphur för att reda ut deras ärenden. Och han hjälper till med diverse annan byråkrati som byborna drabbas av. Han får för all del lön för att göra detta, men enligt fru Chang är det inte många folkvalda som bryr sig om sådana ärenden.

Det har hänt en hel del i byn under dessa fyra år, nya vägar och byggnader. Huruvida svärfar Chang snott åt sig en del av dessa pengar vet jag inte, men enligt fru Chang är det icke så. För övrigt skulle han väl i så fall knappast nedlåta sig till att be om pengar till sin "valkampanj".

Jaja, nu är i vart fall pengarna insatta på ICA-kortet... det är väl bara att önska svärfar Chang lycka till! Vi får väl också se om svåger Chang som jobbar i Bangkok med diverse medel lyckas övertyga bybor som också jobbar där att återvända till hembyn för att rösta på svärfar Chang!

Rösta gärna ovan huruvida ni tycker svärfar Chang är korrumperad eller ej.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    12

  • Stickan

    5

  • GammalDansken

    5

  • Tujtuj

    3

Mest aktiva i denna tråd

Nu misstänker jag att svärfar Chang har betydligt större ekonomiska medel bakom sin rygg än dom övriga kandidaterna.

Detta till stor del beroende på att han har tämligen penningstarka sponsorer i förhållande till dom andra.

Svärfar Chang är säkert en god man som gör väldigt mycket bra för byn. Men är han den bästa?

Självklart skulle det vara bra om han kunde vinna på att han är den bästa och inte den med mest kampanjmedel.

Tänk om den elake grannen har en dotter som gift sig med en rikare farang och han oxå kandiderar?

För många thailändare är det dagens inkomster som är viktiga och inte morgondagens problem.

Så ja det är korruption.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man än vrider och vänder på det så anser jag det vara ett solklart exempel på korruption. Sedan bör man ju ändå, som "ultrademokratisk" svensk, fråga sig huruvid de egna och så självklara värderingarna skall, och kan, utgöra referens då man bedömer andra samhällen och system.

Själv tror jag nog att jag hade hamnat i lite av ett dilemma om jag ombads att göra samma sak där å ena sidan lojaliteten till familjen och, å andra sidan, de medfödda demokratiska värderingarna skulle ställas mot varandra. Förmodligen hade dock hotet angående den framtida husefriden avgjort frågan för min del, varpå jag snällt hade gjort frugan till lags genom att skicka pengarna till svärfar.

Jag antar att HC's frågeställning skapats ur liknande funderingar? :mdr:

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är korruption men. Ja det är också enda sättet att vinna ett val i Thailand

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om nu beloppens storlek kan tas som ett mått på om det är korruption eller inte

så vore det intressant att höra hur mycket hans kampanj kostar totalt.

De miljarder det kostade Obama och de som inte kom ända fram i

den senaste ekonomiska kraftmätn - förlåt valet i Amerikat är det väldigt få

som omtalar som korruption.

Inte heller de bidrag som vissa partier i Sverige tar emot utan att redovisa

kallas korruption även om de är én av anledningarna till att Sverige trots allt

inte är världsbäst på transparens.

Jag ställer mig därför tveksam till om bensin- och frimärkspengarna till svärfar Chang

kan kallas annat än just det.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GudrunMedTriangeln

Ja det är korruption men. Ja det är också enda sättet att vinna ett val i Thailand

Puss på dig, Farang.

Du verkar då en redig typ med fast hand och ölflaskan i stadigt grepp.

Är du möjligtvis politiker?

Undrar bara. GmT

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Att ta emot pengar till en valkampanj är inte korruption.

Att använda pengarna till att köpa röster är korruption.

... enligt västerlänskt synsätt ...

Jag tror att om Thailand någonsin ska få ett fullständigt fungerande demokratiskt system enligt västerlänsk modell måste korruptionen upphöra, men vem skall börja med att ta bort korruptionen?

Jag tror att det måste komma stenhårda direktiv högt uppifrån att detta inte godtas i kombination med stränga straff.

Så länge sådana saknas så må väl kandidaten med största valkassan vinna.

Men korruption är det.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är till 100% korruption!!

Du skriver ju inte det rakt ut, men jag antar att svärfar Chang använder pengarna för att KÖPA röster från väljarna, vad jag vet så sker detta INTE varken i USA eller i Sverige oavsett hur mycket de olika partierna får i partistöd.

Detta kommer att fortsätta så länge som det tillåts av omvärlden och de outbildade väljarna och HC stödjer på detta sätt aktivt det korrupta valsystemet i Thailand.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Puss på dig, Farang.

Du verkar då en redig typ med fast hand och ölflaskan i stadigt grepp.

Är du möjligtvis politiker?

Undrar bara. GmT

Tjabba GmT

Om jag nu hade varit politiker, så hade jag nog inte varit politiker längre med den avataren.

Hoppas det var svar på din fråga.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja, det är till 100% korruption!!

Du skriver ju inte det rakt ut, men jag antar att svärfar Chang använder pengarna för att KÖPA röster från väljarna, vad jag vet så sker detta INTE varken i USA eller i Sverige oavsett hur mycket de olika partierna får i partistöd.

Detta kommer att fortsätta så länge som det tillåts av omvärlden och de outbildade väljarna och HC stödjer på detta sätt aktivt det korrupta valsystemet i Thailand.

/ Joe

Om det är definitionen på korruption, att bara man inte betalar någon direkt är allt OK,

så har du rätt.

Men utan att ens veta det (för det sägs ju inte) kommer du ändå fram till siffran 100%

och blir t.o.m. upprörd över att HC stödjer sin svärfar :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om svärfar trycker upp infoblad, reklamskyltar och har konvent för byborna där han bjuder på mat, dryck och underhållning så är det valkampanj. Ser inga problem med att pengarna kommer från svärsonen. USA är ett lysande exempel på att familj och vänner bidrar med pengar till kampanjer på alla nivåer, allt från elevråd till presidentval.

Och så funkar det i Sverige också. Vi har personval till kommun, landsting, rikstad och EU-parlament. Har man deg samt kan snacka för sig så har man bra förutsättningar även här! Hur tror ni Kalle Bildts donna lyckades så bra i EU parlamentsvalet (= cash, kontakter och talets gåva).

Om svärfar däremot ger "pengar i näven" för att folk ska rösta på just honom, då är det korruption. Men så är det väl inte?

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Då HC skriver att pengarna skall utgöra "övriga incitament" ibland väljarna så tror jag nog att vi kan utgå ifrån att de inte är tänkta att gå till svärfar Changs egna omkostnader i "valrörelsen".

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fyra år senare är det dags igen. 6 september är det lokala val i hembyn, och svärfar Chang har bett oss om ett bidrag till "valkampanjen". Han vill gärna ha denna position fyra år till. Vad pengarna ska användas till är nog inte så svårt för de flesta på detta forum att lista ut...

Jag tycker att det klart framgår vad HC menar här med fnuttar runt valkampanjen osv

Men vill HC träda fram med mer klarspråk så vore det bra eftersom tydligen inte alla förstår vad pengarna troligtvis skall användas till...

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

GudrunMedTriangeln

Hoppas det var svar på din fråga.

Puss, puss Farang,

egentligen inte.

Jag hade faktiskt tänkt mig lite fler avslöjanden i ditt gebit som barägare.

Men det kan vi ju alltid diskutera i en lämpligare tråd. Bjuder du upp på dans säger jag givetvis inte nej till inviten.

Puss på daj!

Vi ses då. GmT

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig att "stödja" valkampanjen.. finns det förresten några intressanta markområden i grannskapet till "rätt pris" om man nu skulle vilja stödja kommunalarbetet lite närmare? :whistle:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga Chang

Ja tyvärr är nog svärfar korrumperad annars hade du förmodligen inte ställt frågan.

Om det sen är moraliskt rätt eller fel att själv bidraga med pengar är en helt annan fråga.

Det är väl priset alla får betala som har valt en relation med thai.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det korruption. Då utgår jag ifrån att en del av pengarna mer eller mindre direkt hamnar I fickan på potentiella väljare. Men kanske det är inte så.

Bredvid ”K.B. Resort” på Koh Chang, där fru Singha och jag brukar ha vårt vattenhål, ligger en stor anläggning med bungalows och restauranger med i huvudsak thailändare som gäster. Den heter ”Kai Bae Hut” och nästan dagligen anländer det många bussar med thailändare från Isaan eller andra lantliga delar av Thailand. På kvällen är det fest med karaoke och jag har blivit bjuden på saengsom av festglada thailändska bönder nästan varje gång vi går förbi där.

Vid flera tillfällen stannade vi för att snacka lite och varje gång berättade de att en höjdare på amphur eller byns borgmästare hade bjudit dem på resan i förhoppningen att de höll honom i gott minne när valdagen närmade sig. De hade aldrig annars fått en chans att se havet och att njuta för en två dagar av ett liv som de bara känner ifrån TV’n.

Visst kan man se det som korruption också. Men jag unnar verkligen de fattiga thailändarna att för en två dagar kunna se lite av världen…

P.S. Har ni vägarna förbi Kai Bae på Koh Chang, ta gärna in på ”Kai Bae Hut” för en genuin thailändsk stormåltid för en billig peng.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå korruption? Bidrag till en valkampanj från familjemedlemmar är ju inte korruption? Skulle du skriva att han köper röster så blir det en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... jag får väl medge att många medlemmar i denna tråd gissat rätt angående vad pengarna i huvudsak ska gå till. Mer törs jag inte säga, fru Chang är arg nog för att jag skriver om detta ;-)

Men det är ett dilemma. Både jag och fru Chang anser att svärfar Chang är mycket lämpad som ledare i byn. Saken kompliceras av att det denna gång finns sju kandidater till de två posterna, till skillnad från 2005 då det bara fanns tre kandidater. Förstaplatsen är väl som vanligt vikt för den thaikinesiske låneockraren, men det blir förstås hårdare strid om andraplatsen denna gång. Räcker det med att svärfar Chang gjort ett bra jobb de senaste fyra åren?

Jag och fru Chang kan väl bara hoppas att det inte var bortkastade pengar. Några moraliska betänkligheter har vi inte i detta fall.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang, känner till prolematiken då svärfar bestämmer över 13 byar i nordöstra Thailand. Nu är det val som sagt 6/9 och han ställer upp till

omval. Då vi kommer ner veckan efter befarar jag att han behöver ekonomiskt bistånd efter att haft middag för representant för respektive by.

Korruption...nja har man lyckats göra förbättringar för byborna med t.ex. asfalterade vägar så gynnar det ju ortsbefolkningen.Kluven känsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just så harvester,

Jag har sett med egna ögon vad svärfar Chang gjort för sin by och dess invånare. Utan att sko sig själv.

Så jag och fru Chang tycker det är angeläget att han blir omvald. Istället för någon annan oduglig person som vill ha positionen endast för prestigen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändamålet helgar medlet Herr Chang :whistle:

Ja förvisso...

En annan märklig aspekt på detta är att fru Chang blev mycket arg när jag berättade om denna tråd. Man undrar ju vad thailändare skäms för egentligen, bidrag till valkampanjen eller det enkla faktum att någon skänkt pengar? Eller att jag skriver något om hennes familj?

Sorry fru Chang, har jag bidragit till valkampanjen känner jag att jag har rätt att skriva lite om det också. Har jag fel? Vad tycker ni?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter i samma sits som HC, fast lite tvärtom.

Frugans bror är kandidat till nästa byval. Han har fått pengar av "motståndarna" för att inte ställa upp, där för att de förmodligen känner sig hotade av ev. pengakraft som kan finnas i hans familj (läs P3).

Han har även frågat om jag kan vara med och sponsra lite för att hans kampanj ska gå "lättare".

Korruption? Ja, men jag är benägen att hålla med Farang här, det är faktiskt så här det funkar.

I början var jag lite påstridig med mina svenska värderingar om demokrati och hur ett val ska gå till, men det går inte att ändra på systemet på denna nivå. Eller på nån annan nivå för delen heller. Inte över en natt i allafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...