Jump to content
IGNORERAD

Är svärfar Chang korrumperad?


Herr Chang

Är svärfar Chang korrumperad?  

110 röster

  1. 1. Vad tycker ni efter min beskrivning?

    • Ja, detta är korruption
      47
    • Nja, svärfar Chang gör bara vad andra thailändare skulle gjort
      36
    • Nej, ser inget fel i detta
      13
    • Vet ej, HC lämnar ej tillräcklig info i sitt inlägg
      14


Recommended Posts

Kanske Fru Chang har blivit lite försvenskad i sitt sätt att se på saker och ting. Hon kanske skäms lite för den thailändska formen av demokrati när hon nu har den svenska modellen att jämföra med, men att hon ändå känner att hon vill hjälpa sin far till framgång i detta val trots att hon känner att det går till fel sätt.. Svårt att sia om, men en annan orsak kan ju vara att hon inte uppskattar att hennes familjs förehavanden diskuteras på ett forum där för henne helt främmande människor figurerar..

Eller så var det helt enkelt dags för dig att få en rejäl avhyvling som du säkert sparat ihop till.. :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    12

  • Stickan

    5

  • GammalDansken

    5

  • Tujtuj

    3

Mest aktiva i denna tråd

Visst är det svårt och vad än HC hade gjort sa hade han gjort fel. Jag har aldrig blivit ombedd att hjälpa till annat än att vara närvarande vid en fest, och därmed på något sätt visa min support antar jag, då vår granne ville vinna någon liten post. Så länge jag bor i Thailand så skulle jag inte finansiellt hjälpa till, och jag är tämligen säker på att frågan aldrig kommer komma, lyckligtvis.

For att vinna ett val på tambon eller amphoe nivå borde det inte behovas några cash hand-outs då alla mer eller mindre känner alla och insatserna som gors av den valde oftast är väldigt lättmätbara for de som bor där, till skillnad från val på nationell nivå. Ska jag vara riktigt krass så är min dom att om man inte ens kan välja representant for sin by utan att få betalt for det så ska man nog inte ha demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det ar inte latt med principer alla ganger - sarskilt inte nar de mer eller mindre star i direkt konflikt med familjens intressen.

Alisa's pappa ar ocksa fullblodspolitiker och jag har haft det tveksamma nojet att pa nara hall fatt folja tva valrorelser (till Senaten) under de senaste aren. Nu har jag forvisso aldrig blivit tillfragad om att bidra med pengar (tror de inser att jag inte skulle ha rad med de summor det handlar om) daremot sa har jag fatt en ganska god inblick i hur det fungerar.

Sjalvklart ar det du beskriver korruption HC - inget snack om saken. Tycker heller inte att man skall forsoka rationalisera bort det faktum att det ar ”fel” genom att skylla pa att det "ar sa det gar till" osv - det kanns intellektuellt oarligt om inte annat. Visst kan man stodja tex. rostkop, och samtidigt tycka det ar fel. Att rucka pa sin principer far nog de allra flesta gora livet igenom. Ibland gor man saker som man anser ar fel eftersom den eventuella vinsten ovverstiger den "moraliska kostnaden". Tex. sa fildelade jag nar jag bodde i Sverige aven om jag faktiskt innerst inne ansag det var fel (osv) – vilket kan anses som moraliskt oarligt. Ibland sa gor sig ju principer bast pa papper och ar mkt svara att efterleva i praktiken.

Dock vill jag garna dra en parallell till "farangpris"-traden dar flera hojtar om diskriminering, brott mot FN-deklarationen, osv. Mest for att satta saker och ting i perspektiv. Vissa tycker det ar skandal med olika prissattning for medborgare och icke-medborgare och havdar att det ar en "principfraga" samtidigt som direkt ekonomiskt stod till att kopa roster och darmed satta den demokratiska processen och manniskors lika varde/rattigheter ur spel kan anses vara ok och inga moraliska betankligheter finnes.

Jag har inga starka synpunkter pa beslutet att stodja pappa Chang i detta fallet aven om jag anser det vara fel och formodligen sjalv inte skulle handlat likadant sa tycker jag det ar fullt forstaerligt att man i vissa lagen ibland valjer att ga emot vissa principer.

Jag och fru Chang kan väl bara hoppas att det inte var bortkastade pengar. Några moraliska betänkligheter har vi inte i detta fall.

Herr Chang har talat.

Att du inte har nagra moraliska betankligheter upplever jag dock som lite konstigt med tanke pa hur starkt din moral verkar styra dina asikter om andra fragor (typ fildelning osv). Om du hade betankligheter men anda valde att stodja skulle jag tycka det var fullt forstaerligt - men inga betankligheter alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveklöst är det korruption, men jag skulle nog ändå gjort som HC (med tillägget att stämma av med min fru innan jag gick ut med det här).

Svärfar lever ju med systemet och har nog inget annat val än att laga efter läge.

Han har också uppenbarligen gjort ett gott jobb under sin tidigare mandatperiod och har förmodligen ambitionen att fortsätta i samma stil.

Mot den bakgrunden har jag inte svårt att sympatisera med HC:s beslut om sponsring.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är så här systemet fungerar, ifrån bychef till Premiär minister.

Och ingen ändring är i sikte på någon nivå i landet ännu på länge, även om det skulle vara bra om så vore fallet.

Huvudsaken är väl att han gör ett bra jobb för sin by som Chang säger, det är inte givet att så blir fallet i alla byar.

En del chefer tar det mesta för eget bruk t.ex dom pengar som tilldelas byn för väg byggen och reparationer.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Några moraliska betänkligheter har vi inte i detta fall.

Stämmer detta verkligen? Jag fick känslan att anledningen till frågeställningen var den ambivalens som dina moraliska betänkligheter skapat?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det behövs en hel del pengar för att ha chansen att vinna ett val i vilket land som helst. Men förstås speciellt i ett korrumperat land som Thailand där man på olika sätt måste dela ut en massa direkta mutor för att överhuvudtaget ha chansen att bli vald. Den som har tillgång till mest pengar i valrörelsen vinner oftast valen på lokala nivåer. Inte så mycket att göra åt den saken för oss demokratiförespråkare tyvärr.

Men det tristaste i sammanhanget är ju att samma pengar som politikern la ut vid valrörelsen sedan måste hämtas in på ett eller annat sätt under dom 4 år man är vald, och det utöver den lön man som vald får från samhället, vilket naturligtvis tvingar den valde att under sina år vid makten kräva mutor på alla möjliga nivåer för dom beslut man äger. Det ena ger tyvärr det andra.

Och ju högre upp i hierarkin man vill befinna sig desto mer pengar krävs för att komma dít, för att bli byhövding krävs inga jättebelopp och inte heller till tambon, men när det kommer upp till amphurnivå så är det nog miljonbelopp som krävs för att knipa en post. Värst är det kanske för dom som satsar allt på att bli vald men missar med en hårsmån. Dom förlorar hela insatsen vilket kan vara totalt förödande för hela stora släkten och övriga finasiärer. Med det i åtanke är det kanske inte så konstigt att det även förekommer en del våld, skjutvapen och t o m mord under valrörelser. Lukten av pengar tar lätt fram det allra värsta hos människor och då speciellt desperation av att kanske förlora enormt till ingen nytta.

Korruptionen genomsyrar hela samhället och statliga/kommunala tjänstemän/chefer på alla nivåer, även dom som inte är folkvalda, måste betala för att få sin tjänst. T o m vanliga byskolelärare får betala runt en halvårs lön (till rektorn?) för att få möjligheten att bli anställd. Och detta gäller vanliga sekreterare, poliser mfl i statlig tjänst också. Korruptionen finns på alla nivåer, genomsyrar allt och flyttar effektivt pengar uppåt i samhällspyramiden, allt på bekostnad av medborgarna på gräsrotsnivå. Tyvärr!

Detta är det allra sämsta med Thailand (och alla andra länder på samma nivå) enligt min mening. Den enskilda individens behov är inte värt något och en människas värde sätts efter hur mycket pengar man äger. Så är förhållandet givetvis även här i västvärlden, dock långt ifrån i lika hög utsträckning.

Vad Herr Changs svärfar drivs av under sina år vid makten har jag förstås ingen aning om eftersom jag inte känner honom, men ett är då säkert, är han ärlig och inte tar emot mutor under sin tid vid makten så kommer han att gå back ekonomiskt under dom år han har makten. Alternativt så är de som tar den ekonomiska förlusten herr och fru Chang? Och är det så, skulle man kanske kunna hävda att dessa bidragit till framtida ökad rättvisa i FC hemby. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan man ju faktist tänka sig att Herr Changs åsikt om svärfaderns duglighet är färgad av att han ingår i familjen.

Jag betvivlar dock inte att svärfadern gjort ett väldigt bra jobb under åren.

Men det behöver ju inte per automatik betyda att han faktist är den bästa kandidaten.

Vad man med säkerhet däremot vet är att det sitter en datakonsult i Göteborg och påverkar politiken i byn mer än vad den enskilde bybon kan göra själv.

Ett av Thailands absolut största problem är ju att det kanske inte är dom bäst lämpade politikerna som får makten utan de med mest kapital bakom sig att köpa röster för. Kanske är det därför det är sådan kaos och det aldrig verkar bli någon ordning i Thailand.

Så egentigen Herr Chang så borde du ha moraliska betänkligheter om ditt "kampanjbidrag".

Fast i ärlighetens namn så hade jag troligen handlat likadant.

Det är en sak att veta hur det borde gå till. Men en annan sak att faktist leva upp till det.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Ja det är ett riktigt konstaterande av dig Kim!

Men tyvärr så ser vi vissa tendenser av en begynnande korruption även i Sverige, de som har vissa positioner i samhället har skaffat sig en mängd förmåner som gör att de ej behöver beblanda sig med ”vanliga” människor tex a-kassan det är inte direkt vanligt att en riksdagsman behöver nyttja den då de har olika former av så kallade övergångs ersättningar, likaledes den sk ”sparkade” landshövdingen på Gotland, inte blev hon inkomstlös hon blev av med arbetet men behöll inkomsten! Det är måhända ej så stora saker ej heller åstadkommit med mutor eller liknande i direkt mening!

Men i mitt tycke är det så att korruption startar med små saker och växer till större saker, att Herr Chang är förpliktigad för familjefridens skull att bidrag kan jag förstå det är inte det stora bekymret det stora bekymret är när vi börjar acceptera att vissa tillskansar sig fördelar de egentligen ej borde ha. Och därigenom berikar sig från allmänna medel i en otillbörlig utsträckning.

Jag anser att vi borde kräva att alla omfattas av samma regelverk och det är snart dags att åter väcka idéen om bibehållen lön för de som tar offentliga uppdrag. Det är ju så att vi har ej en bättre demokrati än vi kräver!

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du inte har nagra moraliska betankligheter upplever jag dock som lite konstigt med tanke pa hur starkt din moral verkar styra dina asikter om andra fragor (typ fildelning osv). Om du hade betankligheter men anda valde att stodja skulle jag tycka det var fullt forstaerligt - men inga betankligheter alls.

Hehe wink.gif

Sådant trams som demokrati väger lätt; då det ställs mot barnbarnens rätt att få in royalty, för någon låt som Gessle skrev för 50 år sedan. yes.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe wink.gif

Sådant trams som demokrati väger lätt; då det ställs mot barnbarnens rätt att få in royalty, för någon låt som Gessle skrev för 50 år sedan. yes.gif

jap.gif

Har han inte stulit öl också en gång i tiden den där moralfarbrorn Herr Chang? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev lite fel när jag skrev "inga moraliska betänkligheter", för det har förstås både jag och fru Chang. Bättre uttryckt vore att vi pragmatiskt nog i detta fall anser att ändamålet helgar medlen.

Efter förra valet 2005 då vi också bidrog till valkampanjen tyckte fru Chang att nu får det vara nog. Nästa gång får svärfar Chang klara sig själv, och vill byborna inte rösta på honom får de skylla sig själva. Men men... nu blev det så här i varje fall!

Det är förstås så att den info jag har om svärfar Changs arbete till stor del är färgad av vad fru Chang och hennes släkt säger. Men jag har faktiskt observerat en del med egna ögon vid besök i hembyn. Jag är ganska övertygad om att svärfar Chang verkligen vill hjälpa till med diverse kontakter med myndigheter, sjukvård, banker etc. Vore han inte vald skulle han nog göra det ändå. Nu får han åtminstone viss ersättning för det arbete han utför.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Visst är röstköp en form av korruption.

Lite syniskt kan man ju uttrycka det som att det i Sverige har det varit det omvända förhållandet under många decennier

Om du har lovat att rösta på ex sossarna så har du av dem i gengäld blivit lovad höjda bidra på än det ena och än det andra för att du ska bli nöjd.

På så vis har ju våra svenska röster genererat pengar retroaktivt, istället för som i Thailand där många ur valmanskåren istället väljer att ta ut pengarna i förskott, vilket kanske känns säkrare för dem som har mer akuta finansiella behov.

Sedan är det väl bra att Changs slantar gör så att svärfadern kan få ett avlönat arbete. Då slipper ju gubben att trava omkring och vara sysslolös i byn vilket kanske irriterar svärmodern i onödan. Om han istället hade varit arbetslös utan lön så hade nog Herr och fru Chang behövt skicka pengar till svärfader varje månad, och det alternativet hade förmodligen blivit ännu dyrare i längden.

Att köpa sig ett arbete eller en ”god position” i Thailand är något som florerar inom både det statliga och kommunala, samt inom det privata näringslivet. Enligt en progressiv skala så får bl.a. poliser betala mutor för att bli placerade inom ett så ”lukrativt” område som möjligt, och detta förhållande gäller ofta även militärens personal.

Ska du ha ett bra jobb på en privat bank så är det ofta mycket stora summor som dels ska deponeras på ett konto, och dels ska mutor betalas ut till div överordnade för att man ska få jobbet.

Visst är det skit, men ibland får man liksom gilla läget (speciellt som utböling).

Link to comment
Dela på andra sajter

Just så Siam-Nilsson,

Vi ser det lite som en investering om nu svärfar Chang skulle lyckas bli vald. Vi har inte skickat nämnvärt med pengar de senaste fyra åren, och det vore ju skönt att slippa det i fyra år till. Dessutom är det väl bra för svärfar Changs status, kanske inte så roligt att alla vet att man lever på pengar från Sverige...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är så här systemet fungerar, ifrån bychef till Premiär minister.

Och ingen ändring är i sikte på någon nivå i landet ännu på länge, även om det skulle vara bra om så vore fallet.

Huvudsaken är väl att han gör ett bra jobb för sin by som Chang säger, det är inte givet att så blir fallet i alla byar.

En del chefer tar det mesta för eget bruk t.ex dom pengar som tilldelas byn för väg byggen och reparationer.

Mvh Isan lover

Jag har "bara" vistats i detta land i ungefär två år och hållit mig undan den politiska debatten men nu slänger jag mig in med ett inlägg. Vi har ju demokrati i Sverige vilket betyder folkstyre, alltså att majoriteten bestämmer vilket vi nog alla (hoppas jag)tycker är överlägset andra styrelseskick. Jag hyser inte den minsta tvekan om att Mr Chang är en god människa och vill sina nära och kära väl. Har jag fattat det fel när jag tror att det finns en stark politisk rörelse här i landet som anser att dom fattiga och outbildade inte vet sitt eget bästa utan att dom borde inte ha rösträtt överhuvudtaget. Rätta mig gärna om jag har fel och Mr Chang...hoppas du inte tar detta som kritik från mig utan ibland blir jag debattsugen efetr ett några Chang preved.gif

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev tidigare så forstår jag HC's svåra situation och jag är glad att jag aldrig behovt gora valet. Jag forstår ocksa svärfars svåra sits som tvingas betala sina väljare for att bli vald och gora ett bra jobb for dem, om vi nu utgår från att svärfar HC ar en av de ärliga lokalpolitikerna. Men samtidigt är det just de kopta rosterna vid tambon och amphoe val som är grundproblemet till Thailands korruption och brist på fungerande demokrati. Om man kräver att få betalt till och med av de som verkligen kan påverka ens vardag, och därmed säljer sin mojlighet att påverka for ett par hundra Baht, så är det helt självklart att man vill ha betalt när det ar nationella val. Valet av kamnan mm ar egentligen ett opolitiskt val men partier tittar noga pa vilka som blir valda for att sedan kunna använda dessa personer när det blir val på provins och nationell nivå. Kan man bli vald i byn så vet man hur rosterna ska kopas och då är man givetvis värdefull. Framforallt i Isaan där en stor del av befolkningen jobbar långt ifrån byn så kan ibland en kamnan sitta pa flera 100, ibland 1,000, roster och han blir då oerhort värdefull i en provins där det är jämnt. En lyckosam och skrupelfri kamnan kan dra in miljoner på ett regerings- eller senat val och dessutom ytterligare pengar i form av kontrakt etc när den politiker han stodde får en bra post i regeringen. Det ar alltså inte att han snor 10,000 Baht ur bykassan for att få tillbaka de pengar han satsade for att bli vald som är det stora problemet.

Kan inte Thailand få bukt med korruptionen på lokal nivå så är det nog dessvärre helt omojligt pa nationell nivå och då får merparten av befolkningen fortsätta att sy kläder och odla ris for ett par hundra Baht om dagen. Men är det bara sanuk & sabai så lider de väl ingen nod antar jag angry.gif

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Det är inte svärfar Chang som är korumperad ytan det är Herr Chang som är det och betlar.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Det är inte svärfar Chang som är korumperad ytan det är Herr Chang som är det och betlar.

MVH

Sakaeo

Jaha, OK.

Har du ingen kommentar om fru Chang som betalar hälften och var den som tyckte att vi skulle göra detta?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang då är du och Fru Chang det. Men vad gör det om man kan få det bättre i framtiden som du säger, bra invenstering.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Herr Chang då är du och Fru Chang det. Men vad gör det om man kan få det bättre i framtiden som du säger, bra invenstering.

MVH

Sakaeo

Ja vad gör det?

Precis den fråga man ska ställa varenda gång man möter korruption, var det än förekommer.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang jag vet hur det fungerar så ta inte illa upp av mitt inlägg.

MVH

Sakaeo

Inga problem Sakaeo, både jag och fru Chang är lite deprimerade över att det ska behöva vara så här och skulle helst sluppit.

Vi kan förstås bidra med en del pengar till svärfar och svärmor Chang, men till detta...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Efter några dagars betänketid och med den "nya" uppgiften att pengarna faktisk

går till att köpa röster, dök frågan om svärfar Changs lämplighet upp i mitt huvud

och jag kan inte släppa den :-)

En förutsättning för många av de medhåll du får, HC, är ju att svärfar framstår som

det bästa eller iaf en av de bättre alternativen.

Men är han det?

Vem står i kulissen och tänker "om jag fick chansen då skulle allting bli bättre -

men jag har inte en chans att få ihop de slantar som krävs. Jag kan inte ens ställa upp".

Någon som kanske är mycket duktigare och flitigare än svärfar och som fram för allt

har som politisk målsättning att eliminera den lokala korruptionen.

För både HC och Svärfar har ju med denna tråd tillkännagivet var de står i den frågan :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja GD,

Vi kan ju bara jämföra med existerande kandidater, och då tycker vi att svärfar Chang är ett bra val. Det är mycket möjligt att det finns potentiella kandidater som skulle gjort ett ännu bättre jobb, men som måste avstå då det i praktiken är ganska meningslöst utan pengar till valkampanj.

Om vi skulle avstå att bidra... jag tvivlar på att det skulle förbättra situationen i byn.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart tycker ju alla som mutar sig till en maktposition att det är för den goda sakens skull.

Ingen gör väl någonsin det för egen vinnings skull eller?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...