Jump to content
IGNORERAD

Drogproblemet


Atom

Recommended Posts

För två veckor sedan hörde jag om en ung tjej i byn som åkt dit för innehav av yaa baa och idag om en ung kille. I båda fallen kunde de köpas ut för en billig penning (10,000 respektive 7,000 Baht). De hade båda små volymer och togs in när de bröt curfew. Det de har gemensamt är att de normalt sett inte bor här utan tvingats tillbaka då de förlorat sina jobb i Bangkok och Pattaya pga Covid-19 restriktionerna. 
 

Enligt uppgift är nu priserna på yaa baa nere på 50 Baht vilket är det lägsta på 15 år, lägre än kostnaden för en stor Chang.
 

Två gripna personer är givetvis inte ett statistiskt säkerställt underlag men i en liten by som inte har haft något känt fall på flera år är det anmärkningsvärt. Att det var så billigt att slippa undan tyder också på att det blivit väldigt vanligt; för några år sedan kostade det väldigt mycket mer.

 

Har ni andra som bor här eller har mycket kontakter med Thailand hört samma sak; dvs att drogpriserna sjunkit och användandet ökat på sistone?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Hopplöshet skapar många problem.

Enkelt för drogkartellerna att sänka priset i nuvarande läge för att få fler beroende av deras varor.

Sen när priset går upp kommer brott att öka i samma takt.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Tyvärr har den där skiten eskalerat de senaste åren i frugans by.  Alla tre svågrarna som var jäkligt bra på att jobba och skötte sig har trillat dit. 

De både använder och har torskat på försäljning och nu ligger deras söner i riskzonen när de växer upp utan att ha  något att göra. 

Alla tre är utkastade av frugans systrar numera. 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Har ingen aning om yaa baapriser eller hur förekommande det är här i byn men polisen har mycket kontroller utmed vägarna, de har gått igenom min bil 2 gånger.

En kille i byn blev så desperat när hans yaa baa och pengar var slut att han drack både rengöring till toalettstolar och diskmedel, han fick vara på lasarettet ett tag men han klarade sig och nu tror jag att han är drogfri.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

För två veckor sedan hörde jag om en ung tjej i byn som åkt dit för innehav av yaa baa och idag om en ung kille. I båda fallen kunde de köpas ut för en billig penning (10,000 respektive 7,000 Baht). De hade båda små volymer och togs in när de bröt curfew. Det de har gemensamt är att de normalt sett inte bor här utan tvingats tillbaka då de förlorat sina jobb i Bangkok och Pattaya pga Covid-19 restriktionerna. 
 

Enligt uppgift är nu priserna på yaa baa nere på 50 Baht vilket är det lägsta på 15 år, lägre än kostnaden för en stor Chang.
 

Två gripna personer är givetvis inte ett statistiskt säkerställt underlag men i en liten by som inte har haft något känt fall på flera år är det anmärkningsvärt. Att det var så billigt att slippa undan tyder också på att det blivit väldigt vanligt; för några år sedan kostade det väldigt mycket mer.

 

Har ni andra som bor här eller har mycket kontakter med Thailand hört samma sak; dvs att drogpriserna sjunkit och användandet ökat på sistone?

Drogpriserna har jag ingen koll på. Men under väldigt många år har det sålts yaa baa i byn. Kanske tusen innevånare utanför Pitsanuloke. 

Det har alltid suttit inne ett par bekantas barn eller grannar, för att de sålt under 2000-talet. Det går upp och ner med tillgången, när Covid bröt ut hade de nyss stoppat in några langare och det var lite mindre just innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

För två veckor sedan hörde jag om en ung tjej i byn som åkt dit för innehav av yaa baa och idag om en ung kille. I båda fallen kunde de köpas ut för en billig penning (10,000 respektive 7,000 Baht). De hade båda små volymer och togs in när de bröt curfew. Det de har gemensamt är att de normalt sett inte bor här utan tvingats tillbaka då de förlorat sina jobb i Bangkok och Pattaya pga Covid-19 restriktionerna. 
 

Enligt uppgift är nu priserna på yaa baa nere på 50 Baht vilket är det lägsta på 15 år, lägre än kostnaden för en stor Chang.
 

Två gripna personer är givetvis inte ett statistiskt säkerställt underlag men i en liten by som inte har haft något känt fall på flera år är det anmärkningsvärt. Att det var så billigt att slippa undan tyder också på att det blivit väldigt vanligt; för några år sedan kostade det väldigt mycket mer.

 

Har ni andra som bor här eller har mycket kontakter med Thailand hört samma sak; dvs att drogpriserna sjunkit och användandet ökat på sistone?

Inte ett dugg förvånad. I och med att nöjesindustrin är nerstängd, tvingas både köpare och säljare från sina lokala marknadsplatser. Lägg sedan till stängda gränser till det. Så kan nog dom flesta se var det landar.

Säljare tar högre risker. Köpare blir desperata.

Det enda jag kan få ur detta är att säljarna är desperata eftersom köparna verkar försvunnit (till byarna)

Dock låter det ändå konstigt. att priserna skulle gå ner. Då tillgången borde minska mer än efterfrågan i dessa tider?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Snarare lättare att få tag på "vischan" dvs norröver och mycket billigare när det tillverkas i i skogslabb (norra Thailand, Laos, Burma) de är stora på amfetamin och det värre metamfetamin och gör stora partier som ska söderöver för att göras om till b.la billiga Yaa baa tabletter.

Värre är det när de kommer över till metamfetamin sk. ice då blir det än värre.

Drogen i sig är vad jag har läst i otaliga forum mm mm. den lättast beroende framkallande drogen efter heroin.

Så det är inget att skoja med, men skiten är syntetiskt så att bli av med det är ju inte enkelt.

 

Nu undrar ni varför jag vet så mycket om detta, jag råkade vara förtjust i en som jag senare fick reda gick på Ice och då vill jag har info...Och ger man sig, näpp!! Inte jag iallafall.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Hur kan man se på en människa att vederbörande käkar yaba? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har man inte, dessutom, i omgångar diskuterat att avkriminalisera användandet av Yaba?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

För två veckor sedan hörde jag om en ung tjej i byn som åkt dit för innehav av yaa baa och idag om en ung kille. I båda fallen kunde de köpas ut för en billig penning (10,000 respektive 7,000 Baht). De hade båda små volymer och togs in när de bröt curfew. Det de har gemensamt är att de normalt sett inte bor här utan tvingats tillbaka då de förlorat sina jobb i Bangkok och Pattaya pga Covid-19 restriktionerna. 
 

Enligt uppgift är nu priserna på yaa baa nere på 50 Baht vilket är det lägsta på 15 år, lägre än kostnaden för en stor Chang.
 

Två gripna personer är givetvis inte ett statistiskt säkerställt underlag men i en liten by som inte har haft något känt fall på flera år är det anmärkningsvärt. Att det var så billigt att slippa undan tyder också på att det blivit väldigt vanligt; för några år sedan kostade det väldigt mycket mer.

 

Har ni andra som bor här eller har mycket kontakter med Thailand hört samma sak; dvs att drogpriserna sjunkit och användandet ökat på sistone?

Yaa baa verkar ha ökar väldigt mycket de senaste 5-10 åren på landsbygden (känns det som, har inga bevis), finns nog få byar som inte drabbats av skiten. Sist jag var i lilla byn så var det någon släkting som fått stryk av sonen då hon inte kunde ge han pengar till mer. 

 

Frugans lillebror åkte dit för det ca 5 år sedan, vet inte om det bara var positivt på urintest eller om han även hade på sig. Frugan blev uppringd av polisen som vänligt förklarade att han kunde "hjälpa till" så lillebrorsan kunde lämna platsen och åka hem fri till priset av 5k. Frugan envisades med att fråga vem han var, namn/position då hon inte är så glad i skitiga poliser och naturligtvis ville han inte säga det. Så lillebrorsan åkte in i spjället något halvår. Låter kanske lite tufft men brorsan hade jobbat ihop det, har även åkt dit med några tabletter på sig men det blev inte mycket av den gången.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Hur kan man se på en människa att vederbörande käkar yaba? 

Sk "slalomkäke" amfetaminister brukar få det efter en längre tids missbruk.

Sen inte trött, även labil, magrar av hungerskänslorna försvinner.

8 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Har man inte, dessutom, i omgångar diskuterat att avkriminalisera användandet av Yaba?

Det var lagligt tidigare kom inte ihåg när det kriminaliserades.

Sen att det är ett svagare uppåttjack därav att det har varit diskussioner om avkriminalisering.

Men som sagt amfetamin ska eller jag hoppas aldrig avkriminaliseras eftersom den inte är bra för någon som använder skiten.

Andra droger som alkohol, tobak även marijuana är och har inget med denna drog att göra.

Men nu tillhör jag ju den gamla skolan och tycker att allt utom tobak och alkohol är inget bra drogmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev SatanG:

Yaa baa verkar ha ökar väldigt mycket de senaste 5-10 åren på landsbygden (känns det som, har inga bevis), finns nog få byar som inte drabbats av skiten. Sist jag var i lilla byn så var det någon släkting som fått stryk av sonen då hon inte kunde ge han pengar till mer. 

 

Frugans lillebror åkte dit för det ca 5 år sedan, vet inte om det bara var positivt på urintest eller om han även hade på sig. Frugan blev uppringd av polisen som vänligt förklarade att han kunde "hjälpa till" så lillebrorsan kunde lämna platsen och åka hem fri till priset av 5k. Frugan envisades med att fråga vem han var, namn/position då hon inte är så glad i skitiga poliser och naturligtvis ville han inte säga det. Så lillebrorsan åkte in i spjället något halvår. Låter kanske lite tufft men brorsan hade jobbat ihop det, har även åkt dit med några tabletter på sig men det blev inte mycket av den gången.

 

/ SatanG

Var nog bättre att han åkte in. Tror nog att så länge dom håller straffen, på moderat nivå. Så dom åker in några månader eller att par år. Som känns rimligt  i jämförelse med brottet. Så går det nog att få bukt med det. Thaksins war of drug, bidrog väl i och för sig till att en och annan brukare slutade. Men samtidigt så fick ju dom stora droghandlarna makt att utrota dom små.....  Minns speciellt när polisen i Bangkok hamnade i eldstrid. Med en påstådd droghandlare. Varav en 3 årig pojke hamnade i skottlinjen. Vilket knappast hjälpte drogsituationen i stort.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Yabaa har alltid funnits mycket i Thailand, ingen aning om de eskalerat men det har ju alltid vara billigt och till skillnad från många andra droger så blir du ju väldigt "produktiv" när du tar det så vanligt bland busschaufförer, byggjobbare och andra som måste orka långa arbetspass. Det kan ju låta helt vansinnigt att ha en påtänd busschaufför men det är nog ännu värre med en busschaufför som knappt kan hålla ögonen uppe för att han är så trött. Jag har stött på båda sorterna så jag vet 😮 

 

Men när man går av skiten så kommer ångesten och du kan sova flera dagar i sträck, är väl därför folk far så illa av det för till slut så klarar dom inte att vara utan, de kan inte gå utanför dörren utan att vara påtända. Dom blir nattugglor som sover på dagarna och är vakna hela natten, gärna i sällskap med andra påtända, då är det fest och livet leker, inga bekymmer! 

 

X-frugans bror torskade för några år sen i byn, familjen hade märkt att han slutat tjata om pengar men de tänkte inte mer på det. Han hade flyttat in i min x-frus halvfärdiga hus en bit bort för han ville väl inte att övriga familjen skulle märka vad han gjorde på nätterna. Men han hade tydligen sålt yabaa i byn och han fick nåt år i finkan. Han fortsatte säkert när han kom ut för har han inte ett jobb när han är 40+ utan lever på mamma så lär han inte ta tag i sitt liv då heller. Jag tyckte faktist det var bra att han åtminstone gjorde nåt för att dra in egna cash, ska nån sälja yabaa i byn så kunde det lika gärna vara han sa jag till min dåvarande fru 😛 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

 När jag för många år sedan såg att dom lät godtycklig bonde köra en pickup fullproppad med jaba tabletter så insåg man att värdet på tabletterna i produktionsledet var väldigt lågt. 

 

Till slut mognar branschen. 

Ökande konkurrens. 

Finslipad produktion. 

Priset sjunker. 

Commodity. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Rillex:

Sk "slalomkäke" amfetaminister brukar få det efter en längre tids missbruk.

Sen inte trött, även labil, magrar av hungerskänslorna försvinner.

Det var lagligt tidigare kom inte ihåg när det kriminaliserades.

Sen att det är ett svagare uppåttjack därav att det har varit diskussioner om avkriminalisering.

Men som sagt amfetamin ska eller jag hoppas aldrig avkriminaliseras eftersom den inte är bra för någon som använder skiten.

Andra droger som alkohol, tobak även marijuana är och har inget med denna drog att göra.

Men nu tillhör jag ju den gamla skolan och tycker att allt utom tobak och alkohol är inget bra drogmässigt.

1970 blev yaba olaglig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...