Jump to content
Herr Chang

Avundsjuk på immunitet?

Givet att antikroppar mot COVID-19 innebär immunitet...  

81 members have voted

1. 1. Vore det rättvist att ge personer med antikroppar större frihet att röra sig i samhället?

• Ja
      56
    • Nej
      16
    • Vet inte
      9
  2. 2. Skulle du acceptera ett obligatorislk antikropptest för att möjligen få ett användbart immunpass?

• Ja
      64
    • Nej
      12
    • Vet inte
      5

Recommended Posts

Herr Chang

Jag läste just en tänkvärd artikel på Medium:

https://elemental.medium.com/immunity-jealousy-is-coming-c77afda877c1

I korthet ser den amerikanske journalisten ett scenario där man konstaterat att människor med antikroppar inte kan bli smittade en gång till, ej heller sprida smittan. Myndigheterna skulle då kunna utfärda ett slags immunpass som innebär att man får röra sig fritt och delta i stora folksamlingar. Förutsatt att dessa människor också innehar immunpass.

Journalisten ser stora problem med detta vad gäler amerikaner, alltför många skulle upprört protestera och demonstrera. Det är inte rättvist att han får gå och se en fotbollsmatch, men inte jag! Man undrar ju hur vi skulle reagera på något sådant i Sverige?

Det refereras också till ett något bisarrt fenomen på 1800-talet när gula febern härjade. Inte den gula feber vi brukar mena på detta forum :) Det påstås att om man överlevt gula febern så fick man mindre restriktioner att hålla sig till. Det gick så långt att en del avsiktligt smittade sig, bara för att kunna åtnjuta dessa lättnader. Om man överlevde sjukdomen... tydligen dog hälften av alla som insjuknade.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yellow_fever

Svara gärna i min lilla omröstning, Själv svarade jag ja på båda frågorna.

Herr Chang har talat.

• Ge karma 1

Swippe

Avundsjuk? Är man det så är det väl bara att se till att bli smittad och hoppas att man klarar sig lindrigt undan så kan man se sin fotbollsmatch sen? 😛 

Jag har ett test liggandes, får väl sticka mig i fingret nån dag och se om jag är immun eller ej. Kan ju vara kul att veta

• Fint 1
  • Haha 1

Naam kaeng

Det var värst vad trådar han skapar.  :-)   

Jag ser inget bekymmer över att låta dem som inte kan bli sjuka och heller ej kan smitta andra eller föra smitta vidare - vara ute i samhället och göra som dem vill. Om man nu med säkerhet kan säga en sådan sak. Jag menar om jag är en sådan person, och en smittad person nyser värsta blötnysningen över mitt ansikte och jag går hem till frugan som brukar välkomna mig till hemmet genom att kyssa halva mitt ansikte.....?

Det är väl bra om vissa människor kan börja bryta ensamheten och komma ut i "livet igen".

Det enda bekymret jag ser är möjligen ev. kontrollorgan. Skall någon myndighet kolla att alla som rör sig fritt eller deltager i folksamlingar bär på detta pass. Mycket merarbete, kanske detta "pass" förfalskas....? Folk passar på att röra sig fritt då man vet att denna myndighet inte har resurser att kontrollera alla.....? Ja, något sådant.

• Ge karma 2
  • Fint 1

Mr Ning Ning

Ska nog j--gt mkt till om jag ska bli avundsjuk på någon som varit sjuk.

Å hemska tanke att jag inte skulle få gå på en fotbollsmatch el likn.😂

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 1

Amigo
12 minuter sedan, skrev Swippe:

Avundsjuk? Är man det så är det väl bara att se till att bli smittad och hoppas att man klarar sig lindrigt undan så kan man se sin fotbollsmatch sen? 😛 

Jag har ett test liggandes, får väl sticka mig i fingret nån dag och se om jag är immun eller ej. Kan ju vara kul att veta

Var kan man skaffa såna tester? Pris?

andrejsdenruskige

Per idag så hjälper det inte så mycket med fripass då det ändå inte finns så mycket möjligheter att roa sig. 

Min första tanke var att det hade varit fint att få Corona, få det överstökat och boka en biljett till Thailand...eller något annat. 
Men då det knappt går flyg idag så hjälper det inte så mycket. 

• Ge karma 1

janne_h

Fripass för dom med antikroppar är dåligt av flera skäl. 

Dels så kommer det då finnas dom som aktivt kommer att försöka smitta sig själv. Med risker för omgivningen. 

Sen vet vi inte om alla som faktiskt är immuna bär på antikroppar. Mycket talar för att det finns många som är immuna utan att ha antikroppar. 

Då tydligen inte alla som haft corona bildat antikroppar. Det man vet är att dessa personer inte har blivit sjuka igen. Trots avsaknad av antikroppar. Och därför utgår man ifrån att dom har immunitet, utan att det syns. 

Sedan skulle naturligtvis detta vara en diskriminering. Och det skulle inte gynna samhället i stort att diskriminera folk som inte varit smittade. Eller är immuna fast det inte syns. 

• Ge karma 3
  • Ojojoj 2

Swippe
58 minuter sedan, skrev Amigo:

Var kan man skaffa såna tester? Pris?

Jag fick det av en kille som köpt 1000 test men han hann bara sälja 200 stycken innan Hälsovårdsmyndigheten eller vad det var tvingade honom att sluta sälja dom, han hade en hemsida antar jag. Men jag sa till honom att skapa en fakeprofil på Facebook och kränga dom snabbt och billigt där så är det mindre risk att nån myndighet kommer åt honom om han bara är aktiv ett kort tag, så han blev av med dom där. Tror han tog 200 kr/st eller 10 st för 1000 kr. Samma test som en läkare i Stockholm köpte in 10 000 exemplar för att testa vårdpersonal på äldreboende på eget bevåg. Nån forskare på Uppsala Universitet hade granskat det och kommit fram till att det var väldigt säkert. :-) 

• Ge karma 2
  • Fint 1

Galten

Har haft mitt så jag är immun.

• Ge karma 3
  • Fint 1

Nicholas

Krävs bara ett världsomspännande registret kopplat till fingeravtryck. 

Sedan ett antal miljoner snurrgrindar med fingeravtrycks-läsare. 

berlitz
4 timmar sedan, skrev janne_h:

Fripass för dom med antikroppar är dåligt av flera skäl. 

Dels så kommer det då finnas dom som aktivt kommer att försöka smitta sig själv. Med risker för omgivningen. 

Sen vet vi inte om alla som faktiskt är immuna bär på antikroppar. Mycket talar för att det finns många som är immuna utan att ha antikroppar. 

Då tydligen inte alla som haft corona bildat antikroppar. Det man vet är att dessa personer inte har blivit sjuka igen. Trots avsaknad av antikroppar. Och därför utgår man ifrån att dom har immunitet, utan att det syns. 

Sedan skulle naturligtvis detta vara en diskriminering. Och det skulle inte gynna samhället i stort att diskriminera folk som inte varit smittade. Eller är immuna fast det inte syns. 

Var inte frågan om detta? Ang antikroppar..

Bibben

Nja....

97102540_615983822461286_6092804081703714816_n.jpg.b5574350de4be51f57877d63ba128bb7.jpg

• Ge karma 3

janne_h
9 timmar sedan, skrev berlitz:

Var inte frågan om detta? Ang antikroppar..

Frågan var lite oklar skriven. Men jag får försöka svara så gott det går. 

Dessa pass handlar ju om dom som är immuna. Om det finns folk som är immuna utan att bära på antikroppar. Vilket tydligen är fullt möjligt. Då faller ju hela idén med immunitets pass. 

Vad man säger är att om man blivit riktigt sjuk. Då bildas antikroppar. Men har man blivit milt sjuk. Då kanske kroppen inte bildar antikroppar. Men skapar immunitet på annat sätt. 

Wanchai
11 timmar sedan, skrev Nicholas:

Krävs bara ett världsomspännande registret kopplat till fingeravtryck. 

Sedan ett antal miljoner snurrgrindar med fingeravtrycks-läsare. 

En stämpel/tatuering i pannan vore enklare och mer kostnadseffektiv.

• Haha 2

LTD

Eftersom det ändå är väldigt osäkert om antikroppar verkligen innebär att man är immun eller hur länge det varar så är ju  frågeställningen ganska ointressant. 

• Ge karma 4